Mama gaat straks stemmen met mijn broer en schoonzus. Ze probeerde me gisteren nog over te halen om te stemmen voor Erdoganquote:Op zaterdag 29 april 2023 10:56 schreef Frikandelbroodje het volgende:
Al FOK!-Turken die hier hebben gestemd?
Dat is de 75% 😁quote:Op zaterdag 29 april 2023 11:56 schreef Slayage het volgende:
[..]
Mama gaat straks stemmen met mijn broer en schoonzus. Ze probeerde me gisteren nog over te halen om te stemmen voor Erdogan
Welke 75 %?quote:
Van buitenlandturken die AKP/Erdoğan stemmen.quote:
ah okay. 73% is het kennelijk in Nederland. 60% van alle buitenlandse stemmers.quote:Op zaterdag 29 april 2023 19:31 schreef HiZ het volgende:
[..]
Van buitenlandturken die AKP/Erdoğan stemmen.
Vanmiddag een beetje zitten bomen over de verkiezingen. Na het afschieten van de gebruikelijke complottheorieën (er is geen reden om serieus te twijfelen aan de uitslag) waren en verrassend veel scenario's waarin Erdoğan wint en de AKP de grootste partij blijft. Die scenario's hadden wel allemaal te maken met de zwakte van de oppositie.
Het probleem dat ik heb met dit soort cijfers is dat je geen rekening kunt houden met de op het moment van de tweede ronde bekende uitslag van de parlementaire verkiezingen. Dan kan alles er heel anders uitzien.quote:
quote:Op zaterdag 29 april 2023 20:47 schreef arvensis het volgende:
Vandaag wezen stemmen in Deventer. Was best wel rustig.
Onze stemmen gingen naar Kemal Kılıçdaroğlu.
KK roept al jaren dat Erdoğan de Syriërs naar Turkije heeft gehaald om op hem te laten stemmen. Vervolgens is het een kleine stap naar "Syriërs gaan op Erdogan stemmen". Kwam daar een artikel over tegen dat de meeste wel Erdoğan zullen stemmen, maar zeker niet allemaal, omdat het helemaal geen homogene groep is. Iemand had hier gepost dat iets van 200.000 Syriërs de truske nationaliteit hebben. Zelfs als ze allemaal op Erdogan zouden stemmen is het peanuts.quote:Op zondag 30 april 2023 18:57 schreef HiZ het volgende:
Het is een vreemd wijdverbreid idee dat heel veel Syriërs mogen stemmen.
Why is that?quote:Op zondag 30 april 2023 19:56 schreef HiZ het volgende:
Overigens, ik geloof niks van wat mensen nu zeggen over wat ze gaan stemmen in een eventuele tweede ronde.
Omdat ze na de eerste ronde pas weten wat hun stem in de tweede ronde gaat bewerkstelligen. Los van politieke keuzes; er bestaat het trauma van onregeerbaarheid van de jaren 70 en 90 van de vorige eeuw. Je moet er niet aan denken dat de politiek volledig op zijn Amerikaans deadlocked en er geen antwoord kan worden gegeven op alle crises die de internationale situatie alleen al veroorzaakt voor Turkije.quote:
Wat jij benoemt geldt zeker voor de oudere generaties die weten wat het was in het pre AKP tijdperk. Uiteraard niet voor de nieuwe generaties.quote:Op zondag 30 april 2023 22:24 schreef HiZ het volgende:
[..]
Omdat ze na de eerste ronde pas weten wat hun stem in de tweede ronde gaat bewerkstelligen. Los van politieke keuzes; er bestaat het trauma van onregeerbaarheid van de jaren 70 en 90 van de vorige eeuw. Je moet er niet aan denken dat de politiek volledig op zijn Amerikaans deadlocked en er geen antwoord kan worden gegeven op alle crises die de internationale situatie alleen al veroorzaakt voor Turkije.
Mensen zullen daar hard over nadenken als het stof van ronde 1 is opgetrokken.
Ik ben oud genoeg om nog wat vage herinneringen te hebben aan de staatsgreep van 80. En ik kan me uit de jaren 90 herinneren hoe de middenklasse totaal verwoest werd voor ieders ogen. Geld wisselen deed je per dag omdat je nooit wist wat je geld de volgende dag waard zou zijn. En toen kwam de nacht waarop de waarde van de gulden voor ik ging slapen 300.000tl was en toen ik wakker werd 600.000tl.quote:Op dinsdag 2 mei 2023 15:07 schreef Slayage het volgende:
[..]
Wat jij benoemt geldt zeker voor de oudere generaties die weten wat het was in het pre AKP tijdperk. Uiteraard niet voor de nieuwe generaties.
In zekere zin gaan we zeker terug naar het instabiele politieke landschap van voor het akp. Dat is haast onontkoombaar.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |