abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 19 januari 2023 @ 14:42:45 #1
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_207627058
https://www.telegraaf.nl/(...)doodstraf-in-marokko

MARRAKECH - Het gerechtshof in Marokko heeft twee Nederlanders veroordeeld tot de doodstraf wegens een vergismoord in café La Crème in Marrakech in november 2017. Het tweetal, Shardyone S. (31) en Edwin R.M. (27), was ingehuurd om in Marrakech een aartsvijand van Ridouan Taghi te vermoorden, maar schoot per ongeluk de zoon van een hoge Marokkaanse rechter dood.

Het beoogde slachtoffer was de Marokkaanse Nederlander Mustapha el F, alias Moes, die kort voor de aanslag van stoel was gewisseld en daardoor aan de dood ontsnapte. Het Marokkaanse hof veroordeelde nog een aantal andere Marokkanen met een Nederlands paspoort tot lange gevangenisstraffen van zes tot 20 jaar.

Een neef van Taghi, Jouad F., is tot zes jaar veroordeeld wegens betrokkenheid bij de moord en ook twee broers van Taghi hebben lange gevangenisstraffen gekregen voor hun rol bij de vergismoord.

Doodstraf
Shardyone S. en Edwin R.M. waren ook al in eerste aanleg tot de doodstraf veroordeeld. Het bewijs tegen hen is sterk. Ze werden vanwege hun opvallende rastakapsels al bij binnenkomst door de Marokkaanse veiligheidsdienst in de gaten gehouden en kort na de aanslag gearresteerd.

Hoewel ze in eerste instantie alles ontkenden, besloten ze na hun veroordeling toch met de Marokkaanse politie samen te werken en informatie over de achtergronden van de aanslag te delen.

Edwin R.M. verklaarde dat Taghi achter de aanslag zat en ook betrokken was bij de moord op een jongere broer van R.M. De beide Nederlandse uitvoerders van de vergismoord hoopten door hun medewerking een lichtere straf te krijgen. Ze vertelden na hun arrestatie ook te weten van een moordlijst, waar de naam van Peter R. de Vries op voorkwam.

Dodencellen
Ondanks de medewerking van de twee oordeelde het Gerechtshof deze week snoeihard over de Nederlanders en hun mededaders. De veroordeling tot de doodstraf heeft ernstige consequenties. In het geval van een levenslange straf hadden de veroordeelden een beroep kunnen doen op een verdrag, dat het mogelijk maakt de straf in Nederland uit te zitten.

Nu de doodstraf is uitgesproken, vervalt die mogelijkheid. S. en R.M. zitten onder erbarmelijke omstandigheden vast in dodencellen van nog geen twee bij twee meter. Ze slapen op de grond, maar de cel is zo klein dat ze diagonaal moeten liggen.

Ze hebben inmiddels cassatie aangetekend, maar volgens een met het Marokkaanse recht bekende jurist komt het zelden voor dat de eenmaal uitgesproken doodstraf wordt herzien. Enige lichtpuntje is dat de straf al sinds 1993 niet meer is voltrokken. Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft alle Nederlandse betrokkenen in deze strafzaak consulaire bijstand verleend.
pi_207627072
Waarom zit een aartsvijand van Taghi aan tafel bij de zoon van een hoge rechter? Of haal ik dan het verkeerde uit dit bericht?
  donderdag 19 januari 2023 @ 14:45:00 #3
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_207627075
Een andere NLer heeft een boek geschreven over zijn ervaringen in een Marokkaanse cel, is wel een aanrader om te lezen: 400 brieven van mijn moeder, Joseph Oubelkas
pi_207627094
quote:
11s.gif Op donderdag 19 januari 2023 14:44 schreef Piles het volgende:
Waarom zit een aartsvijand van Taghi aan tafel bij de zoon van een hoge rechter? Of haal ik dan het verkeerde uit dit bericht?
Nee, die aartsvijand zat eerder die avond op die stoel. Maar was net vertrokken.
Toen de daders kwamen was net die zoon van de rechter op die stoel gaan zitten.
  donderdag 19 januari 2023 @ 14:47:15 #5
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_207627101
Shardyone...? :')
Graag op anoniem
  donderdag 19 januari 2023 @ 14:47:19 #6
213215 Interloper
Verdomd gezellig hiero
pi_207627102
Prima, geen medelijden mee.
Searchers after horror haunt strange, far places.
pi_207627106
quote:
De crimineel zat ergens de hele avond, maar moest even poepen. Toen hij op het kleine kamertje zat, ging de zoon van de rechter zitten waar eerder de crimineel zat.
pi_207627107
quote:
1s.gif Op donderdag 19 januari 2023 14:46 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Nee, die aartsvijand zat eerder die avond op die stoel. Maar was net vertrokken.
Toen de daders kwamen was net die zoon van de rechter op die stoel gaan zitten.
Ah das wel een beetje pech dan :')
  donderdag 19 januari 2023 @ 14:47:56 #9
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_207627112
quote:
Ze werden vanwege hun opvallende rastakapsels al bij binnenkomst door de Marokkaanse veiligheidsdienst in de gaten gehouden en kort na de aanslag gearresteerd.
Dit vind ik wel interessant. Blijkbaar heeft de douane (ook de NLse?) een systeem waarbij een medewerker met een druk op de knop kan registeren dat iemand in de gaten gehouden moet worden.
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 19 januari 2023 @ 14:48:07 #10
284411 crew  heywoodu
pi_207627114
Geen fan van de doodstraf, maar goed, als ze zich níet in hadden laten huren om iemand te vermoorden hadden ze ook niet in deze situatie gezeten. Dus ja, ach.
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 19 januari 2023 @ 14:49:02 #11
284411 crew  heywoodu
pi_207627117
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2023 14:47 schreef slashdotter3 het volgende:

[..]
Dit vind ik wel interessant. Blijkbaar heeft de douane (ook de NLse?) een systeem waarbij je met een druk op de knop kan registeren dat iemand in de gaten gehouden moet worden door de veiligheidsdiensten.
Het is vooral ook opvallend dat hun kapsels blijkbaar dusdanig opvielen, dat ze in de gaten gehouden werden. Dan ben je toch een huurmoordenaar van likmevestje, als je niet probeert een beetje onopvallend te blijven?
pi_207627122
quote:
En hoezo is de hitman R.M. Ingeschakeld door Taghi die eerst zijn broer heeft vermoord?
pi_207627123
Toch vind ik dat verdachten die meewerken daar een korting op de straf voor moeten krijgen. Waarom zou je anders meewerken als je dat niks oplevert?
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_207627132
Hahaha net goed.
pi_207627138
Volgende keer een vlucht rasta's sturen, hebben de veiligheidsdiensten hun handen vol, kunnen andere mooi onder de radar opereren.
pi_207627141
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2023 14:49 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Het is vooral ook opvallend dat hun kapsels blijkbaar dusdanig opvielen, dat ze in de gaten gehouden werden. Dan ben je toch een huurmoordenaar van likmevestje, als je niet probeert een beetje onopvallend te blijven?
  Spellchecker donderdag 19 januari 2023 @ 14:51:54 #17
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_207627143
Televaag kan niet eens de naam van die tent goed schrijven _O-
pi_207627151
Als je huurmoordenaar in het buitenland gaat spelen, en dan ook nog eens buiten de EU, dan ben je toch wel een heel "speciaal" persoontje hoor.
  Spellchecker donderdag 19 januari 2023 @ 14:52:40 #19
197773 crew  maily
pi_207627153
Televaag kan niet eens de naam van die tent goed schrijven _O-
quote:
11s.gif Op donderdag 19 januari 2023 14:51 schreef Tjoent het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
_O-
  donderdag 19 januari 2023 @ 14:52:52 #20
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_207627170
quote:
11s.gif Op donderdag 19 januari 2023 14:51 schreef Tjoent het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Wel grappig dat racisme in Marokko tegen zwarte mensen twee Nederlanders tegen de lamp heeft doen lopen. Wat een wereld.
  donderdag 19 januari 2023 @ 14:54:19 #22
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_207627173
Overigens wordt in Marokko de doodstraf niet meer daadwerkelijk uitgevoerd.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_207627176
Moeten we dit echt Nederlanders vinden? Waarschijnlijk hadden ze toch wel een Marokkaans paspoort.
  donderdag 19 januari 2023 @ 14:55:37 #24
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_207627181
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2023 14:54 schreef PS. het volgende:
Waarschijnlijk hadden ze toch wel een Marokkaans paspoort.
Ik durf te wedden van niet.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_207627184
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2023 14:54 schreef PS. het volgende:
Moeten we dit echt Nederlanders vinden? Waarschijnlijk hadden ze toch wel een Marokkaans paspoort.
Denk gewoon Nederlands daar het Antillianen zijn.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_207627196
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2023 14:55 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Denk gewoon Nederlands daar het Antillianen zijn.
Ja ik zie het net, lekker slim wel van die gozers voor een paar knaken _O_
pi_207627199
Die Edwin is blijkbaar afkomstig uit de Dominicaanse Republiek en de ander is Surinaams.
  donderdag 19 januari 2023 @ 14:59:12 #28
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_207627224
Die linker lijkt op een muzikant. Ik kan zo snel niet bedenken, wie, maar wel iemand die bekend is in de muziek.
Non possumus non loqui
pi_207627239
Dreadlock Holiday in Marokko :+
pi_207627252
quote:
Op donderdag 19 januari 2023 14:59 schreef Knip het volgende:
Die linker lijkt op een muzikant. Ik kan zo snel niet bedenken, wie, maar wel iemand die bekend is in de muziek.
Darkraver ?
  donderdag 19 januari 2023 @ 15:14:50 #31
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_207627375
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2023 14:54 schreef -XOR- het volgende:
Zou er geen probleem mee hebben als ze het wel zouden doen. Maar ik zie het positief, als deze lui de rest van hun leven in een Marokkaanse cel zitten, heeft de Nederlandse justitie er geen kosten aan.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_207627423
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2023 14:54 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Wel grappig dat racisme in Marokko tegen zwarte mensen twee Nederlanders tegen de lamp heeft doen lopen. Wat een wereld.
Marokko is geen westers en wit land dus racisme bestaat daar niet.
Corporate translator
  Spellchecker donderdag 19 januari 2023 @ 15:19:07 #33
197773 crew  maily
pi_207627436
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2023 14:59 schreef Knip het volgende:
Snoop Dog?
  donderdag 19 januari 2023 @ 15:22:03 #34
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_207627469
quote:
1s.gif Op donderdag 19 januari 2023 15:14 schreef nixxx het volgende:

[..]
Zou er geen probleem mee hebben als ze het wel zouden doen. Maar ik zie het positief, als deze lui de rest van hun leven in een Marokkaanse cel zitten, heeft de Nederlandse justitie er geen kosten aan.
Hoewel ik principieel tegen levenslang ben krijg ik er -hoe hypocriet- in het geval van de Taghi-clan wel een prettig gevoel bij het idee van wegrotten in een kleine smerige cel.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  donderdag 19 januari 2023 @ 15:31:57 #35
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_207627594
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2023 15:22 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Hoewel ik principieel tegen levenslang ben krijg ik er -hoe hypocriet- in het geval van de Taghi-clan wel een prettig gevoel bij het idee van wegrotten in een kleine smerige cel.
Ben je principieel dan voor de doodstraf om levenslang psychisch lijden voor een dader te voorkomen of voor een maximum tijdelijke straf?
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_207627604
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2023 14:59 schreef Knip het volgende:
Michael Franti van Spearhead _O_

Aut viam inveniam, aut faciam
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
  donderdag 19 januari 2023 @ 15:42:10 #37
3542 Gia
User under construction
pi_207627703
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2023 14:54 schreef -XOR- het volgende:
Maar het uitspreken ervan voorkomt wel dat ze uitgeleverd worden aan Nederland. Ze mogen fijn creperen in de Marokkaanse cel.
  donderdag 19 januari 2023 @ 15:46:04 #38
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_207627754
quote:
1s.gif Op donderdag 19 januari 2023 15:31 schreef nixxx het volgende:

[..]
Ben je principieel dan voor de doodstraf om levenslang psychisch lijden voor een dader te voorkomen of voor een maximum tijdelijke straf?
Ook principieel tegen de doodstraf. Ik vind dat er uiteindelijk altijd uitzicht moet zijn op vrijheid (tenzij iemand een compulsieve neiging tot moorden/verkrachten blijft houden), op iets om naar uit te zien. In het uiterste geval misschien na 40 jaar ofzo. De moord- en martelmachines van Taghi en andere drugskartels stellen mijn geloof in dit principe echter wel ernstig op de proef.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  donderdag 19 januari 2023 @ 15:53:41 #39
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_207627880
Oeps.
Is net alsof je de zoon van een slager doodschiet en je daarna in stukjes wordt gehakt en verwerkt in de gehaktmolen.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_207627954
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2023 15:46 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Ook principieel tegen de doodstraf. Ik vind dat er uiteindelijk altijd uitzicht moet zijn op vrijheid (tenzij iemand een compulsieve neiging tot moorden/verkrachten blijft houden), op iets om naar uit te zien. In het uiterste geval misschien na 40 jaar ofzo. De moord- en martelmachines van Taghi en andere drugskartels stellen mijn geloof in dit principe echter wel ernstig op de proef.
Ik zie eigenlijk niet in waarom iemand uitzicht op vrijheid zou moeten hebben. Ja het niet hebben van de uitzicht maakt de straf zwaarder, maar straf is leedtoevoeging en soms is die mate van leed terecht.

Ik ben wel tegen de doodstraf, de staat gaat niet over de samenstelling van het te dienen volk en de straf moet afgementen zijn. Je moet dus wel weten welk leed je toevoegt. Maar ik vind het niet heel erg dat deze mensen hun straf niet in Nederland mogen uitzitten.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_207628026
Mooi, opgeruimd staat netjes. Stel dat ze levenslang kregen. Dan mss naar NL om hun straf uit te zitten. Wrs minder natuurlijk maar de NLse belastingbetaler opzadelen met dit schijtvolk.

Nee, prima zo.
Play stupid games, win stupid prizes
  donderdag 19 januari 2023 @ 16:28:58 #42
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_207628273
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2023 15:59 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Ik zie eigenlijk niet in waarom iemand uitzicht op vrijheid zou moeten hebben. Ja het niet hebben van de uitzicht maakt de straf zwaarder, maar straf is leedtoevoeging en soms is die mate van leed terecht.

Ik ben wel tegen de doodstraf, de staat gaat niet over de samenstelling van het te dienen volk en de straf moet afgementen zijn. Je moet dus wel weten welk leed je toevoegt. Maar ik vind het niet heel erg dat deze mensen hun straf niet in Nederland mogen uitzitten.
De hoeveelheid leedtoevoeging om de maatschappelijke orde als geheel weer in balans te brengen is natuurlijk moeilijk te operationaliseren en je zou zeker kunnen beargumenteren dat een levenslange gevangenisstraf tegen iemand die zelf levens heeft genomen vanuit het idee van een leedevenwicht gerechtvaardigd is. Echter ben ik tegen levenslange gevangenisstraffen op twee gronden. Ten eerste vind ik het opsluiten van mensen zonder uitzicht op uiteindelijke vrijheid (misschien wel de sterkste en meest basale menselijke drang na lijfsbehoud) niet heel veel anders dan de doodstraf en daarenboven lijkt het me goed dat een samenleving uiteindelijk een dader na boetedoening ook weer kan vergeven.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_207628315
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2023 14:49 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Ik heb dat altijd raar/dom/opvallend gevonden. Huurmoordenaars met een Noord-Afrikaans uiterlijk is toch veel logischer?
  donderdag 19 januari 2023 @ 16:35:27 #44
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_207628330
RIP aan de nabestaanden
Ik ben inmiddels overleden
pi_207628581
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2023 16:28 schreef -XOR- het volgende:

[..]
De hoeveelheid leedtoevoeging om de maatschappelijke orde als geheel weer in balans te brengen is natuurlijk moeilijk te operationaliseren en je zou zeker kunnen beargumenteren dat een levenslange gevangenisstraf tegen iemand die zelf levens heeft genomen vanuit het idee van een leedevenwicht gerechtvaardigd is. Echter ben ik tegen levenslange gevangenisstraffen op twee gronden.
Neuh, leedevenwicht vind ik geen criterium. Je beoordeelt de daad en de intentie, niet het gevolg dat in meer of mindere mate toevallig kan zijn. Sommige mensen zijn gewoon door en door slecht en doen bijpassende daden. Die moeten vergolden worden.

quote:
Ten eerste vind ik het opsluiten van mensen zonder uitzicht op uiteindelijke vrijheid (misschien wel de sterkste en meest basale menselijke drang na lijfsbehoud)
Daarom zitten ze ook in een intramurele executiemodaliteit of wel een gevangenis. Poging tot uitbraak is dan ook niet strafbaar, we vragen mensen niet die drang te beheersen. Overigens vond ik die menselijke drang nogal tegenvallen de laatste 3 jaar.

quote:
niet heel veel anders dan de doodstraf en daarenboven lijkt het me goed dat een samenleving uiteindelijk een dader na boetedoening ook weer kan vergeven.
En zonder boetedoening? En in welke mate? Over het algemeen zal het aangedane leed minder zijn. Vergeving is sowieso iets wat een individueel persoon kan doen, helemaal uit zichzelf, dat kun je niet institutionaliseren. wat je als staat doet is afgemeten leedtoevoeging en dat is al heel beschaafd en leidt er doorgaans toe dat mensen nog een kans krijgen. Maar dat afmeten betekent ook dat er daden zijn waarvoor vrijlating er niet meer in zit. Je kunt niet één iemand 20 jaar geven voor een moord en dan de ander die 50 babies heeft doodgemarteld ook na 21 jaar vrijlaten omdat die nog even vrij rond moet kunnen lopen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 19 januari 2023 @ 16:57:19 #46
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_207628627
quote:
Een neef van Taghi, Jouad F., is tot zes jaar veroordeeld wegens betrokkenheid bij de moord
Hoeveel neven heeft die Taghi eigenlijk :?

quote:
besloten ze na hun veroordeling toch met de Marokkaanse politie samen te werken en informatie over de achtergronden van de aanslag te delen.

Edwin R.M. verklaarde dat Taghi achter de aanslag zat en ook betrokken was bij de moord op een jongere broer van R.M.

Ze vertelden na hun arrestatie ook te weten van een moordlijst, waar de naam van Peter R. de Vries op voorkwam.
Als hij geen doodstraf in Marokko krijgt dan kan hij die van zijn eigen club alsnog krijgen wellicht.

quote:
Nu de doodstraf is uitgesproken, vervalt die mogelijkheid. S. en R.M. zitten onder erbarmelijke omstandigheden vast in dodencellen van nog geen twee bij twee meter. Ze slapen op de grond, maar de cel is zo klein dat ze diagonaal moeten liggen.
Ik geloof dat je nog beter de doodstraf kan krijgen dan als kistkalf de rest van je 'leven' in zo'n hok te slijten.
Dit zijn echt verschrikkelijke omstandigheden.

Voor de rest: Nederlanders :+

[ Bericht 14% gewijzigd door Tengano op 19-01-2023 17:07:46 ]
pi_207628664
Ze hebben daar betere straffen dan hier. Vandaar dat alle tuig hier zit.
pi_207628704
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2023 16:57 schreef Tengano het volgende:

Idd, ik heb altijd het idee dat ze juist veel broers hebben.

He broer!
:')
pi_207628791
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2023 16:57 schreef Tengano het volgende:

[..]
[..]
Als hij geen doodstraf in Marokko krijgt dan kan hij die van zijn eigen club alsnog krijgen wellicht.
[..]
Ik geloof dat je nog beter de doodstraf kan krijgen dan als kistkalf de rest van je 'leven' in zo'n hok te slijten.
Dit zijn echt verschrikkelijke omstandigheden.

Voor de rest: Nederlanders :+
Dat aantal neven verbaasd me niet echt. Maar wel bijzonder dat er meerdere ook in de zware criminaliteit zitten.
pi_207629135
quote:
11s.gif Op donderdag 19 januari 2023 14:42 schreef slashdotter3 het volgende:
Shardyone S. (31)
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')