Het is net alsof ik het verhaal over onze dochter lees, maar vooral deze zin is erg gelijkend. Bizar dat dat zo werkt bij die kleintjes. Na vijf maanden werd het bij ons beduidend beter. Dat was dan ook het moment waarop het genieten begon. Volhouden dus!quote:Op dinsdag 24 januari 2023 09:32 schreef Vermecelli het volgende:
Helaas ruikt ze dat ze alleen ligt en binnen 10 minuten horen we haar ademhaling alweer oplopen tot de eerste kreetjes hoorbaar zijn.
Ik noem mijn zoon ook vaak vogeltje dus helemaal prima voor mij haha.quote:Op woensdag 25 januari 2023 18:17 schreef Lokasenna het volgende:
Ze hebben haar maar vastgehouden tot ze uiteindelijk ging slapen en daarna weggelegd.
Thuis laat ik haar altijd gemakszuchtig aan de borst in slaap vallen, dus misschien heb ik haar verpest, haha.
Ik heb dat boek gelezen van Stefan Kleintjes omdat het in de kobo plus was. Ik begrijp de voordelen van de methode maar vond het verder een redelijk onsympathiek geschreven boek. Tussen de regels door judgement voor als je niet van plan bent je volledig aan zijn methode te houden (pureetjes aanbieden noemde hij volgens mij mondje opendoen en gevoerd worden als een vogeltje) en zijn mening lijkt dat als je je kind het beste gunt, je het toch zeker tot aan de kleuterschool borstvoeding moet geven. Na een paar hoofdstukken zat hij in elk geval behoorlijk in mijn irritatiezone.
Ja, de discussies zijn soms heel onhandig, zeker 's nachts als je de kleine bij je hebt en wil overleggen wie haar helpt of troost. Geeft een bepaalde druk op de relatie.quote:Op woensdag 25 januari 2023 10:12 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Heel herkenbaar, normaal en wat betreft korte lontjes: je vrouw kan ook hormonaal nog een beetje wiebelig zijn na de bevalling. Wij hebben rond die periode weleens gehad dat man en ik ruzie/discussie hadden en dat we uiteindelijk allebei huilend op de bank zaten naast elkaar.
Dat was nog nooit voorgekomen bij ons, we zijn allebei geen huilebalken. Het slapen in shifts is ook heel herkenbaar. Je dochter vertoont normaal gedrag voor haar leeftijd. Ze heeft geen ritme en wil bij jullie zijn. Ik heb daar maar 1 ultieme tip voor: ouderschapsverlof opnemen.
Echt, het is het overwegen waard
Dan kun je baby tenminste volgen in haar patronen. Ik heb mijn zoon bij die leeftijd nooit ritme geprobeerd bij te brengen. Ik probeer het nu pas halfhartig (hij is 15 maanden)
Even hierop reageren, ik heb twee keizersnedes gehad maar ben in beide gevallen niet langer dan maximaal twee dagen daarna misselijk geweest en herken dit ook niet van anderen die ik ken die een keizersnede gehad hebben. Zijn haar darmen weer goed op gang? Zou hierover anders toch even contact opnemen met de verloskundige of huisarts.quote:Op donderdag 26 januari 2023 11:07 schreef Vermecelli het volgende:
[..]
Mijn vrouw speelt nog met veel misselijkheidsklachten als ze ligt. Schijnt een nasleep te zijn van de keizersnede maar dat is natuurlijk super vervelend.
Darmen zijn op gang ja, al vrij snel na de ingreep. Huisarts adviseerde rennies en een ander goedje wat maagklachten tegen gaat. Maar daar zijn we nu na weken tobben wel klaar mee. Toevallig vanmorgen besloten de huisarts weer te benaderen.quote:Op donderdag 26 januari 2023 11:26 schreef eponine het volgende:
[..]
Even hierop reageren, ik heb twee keizersnedes gehad maar ben in beide gevallen niet langer dan maximaal twee dagen daarna misselijk geweest en herken dit ook niet van anderen die ik ken die een keizersnede gehad hebben. Zijn haar darmen weer goed op gang? Zou hierover anders toch even contact opnemen met de verloskundige of huisarts.
Verder, wat al door velen voor mij gezegd is: jullie doen het goed. Echt waar!
Je bent bekend met het aanvullende geboorteverlof? Er moet financieel ruimte voor zijn natuurlijk, maar mijn man heeft de eerste 6 weken volledig vrij gehad en dat was voor ons allebei echt heel waardevol. Vervolgens idd het ouderschapsverlof ingezet om 1 dag per week vrij te zin totdat ze een jaar is.quote:Op donderdag 26 januari 2023 11:07 schreef Vermecelli het volgende:
[..]
Ouderschapsverlof hebben we geregeld. Ik had sowieso de eerste 3 weken vrij, en nu ben ik dit hele jaar elke woensdag ook vrij. Dat is fijn, en na max 2 dagen werken een dag 'bijkomen' en elkaar ontlasten.
Voor mij voelt direct stukjes aanbieden als iets wat vanzelf goed gaat zonder dat ik iets hoefde te doen.quote:Op woensdag 25 januari 2023 20:58 schreef _Lily_ het volgende:
Wat eten betreft: ik heb vanaf 4 maanden gepureerd en was niet geïnteresseerd in rapley/kleintjes.
In de praktijk ging dat bij mij naadloos in elkaar over. Uiteindelijk kreeg hij stukken van mij toen hij groter was (like: 12+ maanden) en dat ging vanzelf goed zonder dat ik iets hoefde te doen of dat ik me zorgen moest maken of iets wel verantwoord was.
Ja, uit mijn hoofd zo'n 14 weken en nog 1 week buitengewoon verlof.quote:Op donderdag 26 januari 2023 12:27 schreef Bami het volgende:
[..]
Je bent bekend met het aanvullende geboorteverlof? Er moet financieel ruimte voor zijn natuurlijk, maar mijn man heeft de eerste 6 weken volledig vrij gehad en dat was voor ons allebei echt heel waardevol. Vervolgens idd het ouderschapsverlof ingezet om 1 dag per week vrij te zin totdat ze een jaar is.
Mocht je daar niet verder komen zou ik contact zoeken met de gyn of iig de poli in het zh voor advies.quote:Op donderdag 26 januari 2023 11:28 schreef Vermecelli het volgende:
[..]
Darmen zijn op gang ja, al vrij snel na de ingreep. Huisarts adviseerde rennies en een ander goedje wat maagklachten tegen gaat. Maar daar zijn we nu na weken tobben wel klaar mee. Toevallig vanmorgen besloten de huisarts weer te benaderen.
Ik kan dat boek zo niet vinden, wat is de precieze titel?quote:Op woensdag 25 januari 2023 20:58 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Ik noem mijn zoon ook vaak vogeltje dus helemaal prima voor mij haha.
Voor de rest: ik heb geen enkel boek gelezen behalve het boek moederschap van Sarah Blaffer Hrdy, dat een aanrader is voor iedereen die zich afvraagt of het normaal is wat ze voelt en die geïnteresseerd is in de complexe relatie tussen moeder en kind.
Wat eten betreft: ik heb vanaf 4 maanden gepureerd en was niet geïnteresseerd in rapley/kleintjes.
In de praktijk ging dat bij mij naadloos in elkaar over. Uiteindelijk kreeg hij stukken van mij toen hij groter was (like: 12+ maanden) en dat ging vanzelf goed zonder dat ik iets hoefde te doen of dat ik me zorgen moest maken of iets wel verantwoord was.
Mijn zoon is er niet minder ontwikkeld door
Ik heb overigens niets tegen de methode van kleintjes. Wel tegen het veroordelen van anderen, waar hij soms een handje van heeft
Ik herken het (gelukkig) ook niet, maar lijkt mij wel pittig zeg.quote:Op donderdag 26 januari 2023 11:26 schreef eponine het volgende:
[..]
Even hierop reageren, ik heb twee keizersnedes gehad maar ben in beide gevallen niet langer dan maximaal twee dagen daarna misselijk geweest en herken dit ook niet van anderen die ik ken die een keizersnede gehad hebben. Zijn haar darmen weer goed op gang? Zou hierover anders toch even contact opnemen met de verloskundige of huisarts.
Verder, wat al door velen voor mij gezegd is: jullie doen het goed. Echt waar!
Dit is m! https://www.bol.com/nl/nl(...)qox5euRoCZOwQAvD_BwEquote:Op donderdag 26 januari 2023 17:17 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Ik kan dat boek zo niet vinden, wat is de precieze titel?
Ik heb niet echt een voorkeur dus het wordt denk ik van allebei een beetje, net hoe het uitkomt met wat we zelf die dag eten. Maar op dit moment heeft de baby nog een afkeer van lepels en nog totaal geen interesse als wij eten, dus we gaan voorlopig nog niet beginnen.
Ik ben, na lang tobben met vage rug- en darmklachten na mijn eerste keizersnede, naar een osteopaat geweest. Dat heeft hier eigenlijk alles opgelost.quote:Op donderdag 26 januari 2023 11:28 schreef Vermecelli het volgende:
[..]
Darmen zijn op gang ja, al vrij snel na de ingreep. Huisarts adviseerde rennies en een ander goedje wat maagklachten tegen gaat. Maar daar zijn we nu na weken tobben wel klaar mee. Toevallig vanmorgen besloten de huisarts weer te benaderen.
Thanks! Nu met al die uren dat baby 's avonds op me aan het loungen is kom ik eindelijk weer aan lezen toe, dus ben steeds op zoek naar nieuw leesvoer.quote:Op donderdag 26 januari 2023 21:59 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Dit is m! https://www.bol.com/nl/nl(...)qox5euRoCZOwQAvD_BwE
Wij hebben van de Etos (huismerk) druppels gekocht, en dat lijkt ons erg te helpen. Onze is nu ruim 7 weken en had na de fles soms echt flinke buien. Trekt ze haar beentjes op, rood hoofd, veel kermen, en het komt en gaat (je ziet haar opluchting als het krampje weg is)quote:Op maandag 30 januari 2023 12:08 schreef TommyL0204 het volgende:
Vandaag precies 6 weken oud. Krampjes!! Erg herkenbaar alle verhalen hier. Soms echt moedeloos door slaaptekort en hem niet kunnen troosten. Maar dan krijg je vorige week de eerste bewuste glimlach en dan smelt je helemaal weg! Rustig ademhalen en door gaan.
Misschien is een slaapzakje zoals de puckababy piep iets voor haar? Kan ze wel nog een beetje bewegen met haar armpjes maar niet zichzelf wakker slaan.quote:Op maandag 30 januari 2023 12:20 schreef Vermecelli het volgende:
Ondertussen weer een weekje verder, de nachten zijn nog lekker rommelig. We proberen onze kleine sneller op bed te krijgen ook tussen de middag, met wisselend succes.
's nachts zijn we begonnen met inbakeren. Echt te vaak dat ze bijna in slaap zou vallen, schrikt ze ineens van iets (springen de armpjes in de lucht) en slaat ze soms haar speen uit d'r mond. Inbakeren is denk ik ook iets waar babies erg aan moeten wennen denk ik? Zodra ze door krijgt dat ze haar armpjes niet kan bewegen begint het huilen opnieuw.
Volgens mij hebben we een soortgelijk inbakerzakje nu, zal eens kijken hoe die heet wat we nu hebbenquote:Op maandag 30 januari 2023 12:32 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Misschien is een slaapzakje zoals de puckababy piep iets voor haar? Kan ze wel nog een beetje bewegen met haar armpjes maar niet zichzelf wakker slaan.
En hoe ga jij zelf dan rustig slapen als er een (klein) risico op de loer ligt?quote:Op maandag 30 januari 2023 12:36 schreef automatic_ het volgende:
Ons zoontje vond de piep prima, maar deze niet. Ze slaapt het liefst op haar buik. En dat gaat dan goed. Ik vind het eng (morgen is ze 6 weken), maar ze slaapt in ieder geval wel
Overdag loop ik geregeld langs en ze maakt ook best wat geluid. In de nacht starten we op haar rug. Vaak na de nachtvoeding is het drama en gaat ze op haar buik. De eerste nacht(en) zelf amper geslapen en regelmatig gekeken. Daarna los gelaten. Ze draait continue haar hoofdje dus heb er nu wel meer vertrouwen in dat het goed gaat (al blijft het spannend).quote:Op maandag 30 januari 2023 13:43 schreef Vermecelli het volgende:
[..]
En hoe ga jij zelf dan rustig slapen als er een (klein) risico op de loer ligt?
Onze kleine slaapt op de buik ook een stuk makkelijker.
Ja, hebben we geprobeerd. Net als Simplex. Werd daar helaas juist erger door...quote:Op maandag 30 januari 2023 12:22 schreef Vermecelli het volgende:
[..]
Wij hebben van de Etos (huismerk) druppels gekocht, en dat lijkt ons erg te helpen. Onze is nu ruim 7 weken en had na de fles soms echt flinke buien. Trekt ze haar beentjes op, rood hoofd, veel kermen, en het komt en gaat (je ziet haar opluchting als het krampje weg is)
Ik zou https://www.etos.nl/produ(...)%2Fml-120595150.html even bekijken als je er wat aan wil doen
Ja hier is hij nu ook onmisbaar!quote:Op dinsdag 31 januari 2023 10:03 schreef Elleska het volgende:
Hier een snotverkouden baby. Lang leve de otrivin snotzuiger(Ik gooi hem er ook even in als tip
)
Als ze er overstuur van raakt zou ik er lekker mee stoppen en het in een normale slaapzak proberen. Die gevoerde winterslaapzakken dempen de ergste armbewegingen ook wel een beetje. En halverwege de nacht van strategie veranderen maakt denk ik ook niet uit, ze leven toch nog zo in het moment dat consequent zijn nog niet veel doet voor ze.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 10:32 schreef Vermecelli het volgende:
Vannacht was weer helemaal bal. Kleine slaapt onmogelijk in d'r eigen bed. Of wij herkennen de signalen niet en leggen haar te vroeg of te laat weg.
Vanavond proberen het voorslaap ritueel over te slaan en haar ook gewoon rond 19:00 naar bed te brengen. Tot nu toe bleef ze altijd bij mij tot een uurtje of 11, maar dan sliep ze eigenlijk altijd op mijn arm. Als ik haar dan na kort wakker zijn en een fles op bed bracht, had ze er geen zin meer in. Wellicht direct naar bed en met gedimde lampen voeden elke 4/5 uur. We merken dat als ze slaapt, ze makkelijk wat uren doortrekt en niet elke 3 uur aan de fles wil.
Inbakeren in een doek is nog geen succes. Als ze door heeft dat ze haar armen niet kan bewegen is ze best overstuur. Is dat een kwestie van volhouden? Of bevrijden en in de normale slaapzak verder gaan? Halverwege de nacht van strategie wisselen is niet erg top, begrijpen we ook.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |