Je niet moet EMDR gaan doen met iemand die geen werkelijke opleiding heeft.quote:Op zondag 15 januari 2023 12:38 schreef Magister_Artium het volgende:
Je ziet, zoals ik in het vorige topic benoemde, een shift naar de alternatieve therapien. Gewoon een nieuw verdienmodel over de rug van de goedgelovigen. Nog zo’n voorbeeld: https://www.dekrachtisinjou.com/
Het lijkt zo positief en lief, maar tussen de regels door zie je dat het gewoon twee creatieve kletskousen zijn, die met lieve verhaaltjes hun maandelijkse lasten financieren.
Ik heb ze er nog nooit over gehoord.quote:Op zondag 15 januari 2023 13:13 schreef spectrumanalyser het volgende:
Achja, het valt onder de vele wappie-initiatieven. het had ook rechercheursteam.nl kunnen zijn. Daar kun je dan donaties doen aan anonieme figuren met een BUNQ bankrekening. Allemaal zeer betrouwbaar hoor.
Hij is zelf toch ook elke keer aangehouden met extreem geweld, we hebben de beelden allemaal kunnen en mogen zien. Niet normaal wat die agenten deden.quote:Op zondag 15 januari 2023 16:19 schreef Magister_Artium het volgende:
[ twitter ]
Willem Engel doet nog altijd huilie-huilie over die boze meneren die hem hebben beperkt in zijn nobele strijd tegen onrecht.
Helende paarden. Waar comic sans werkt als lettertype voor een menu.quote:Op zondag 15 januari 2023 13:15 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ik heb ze er nog nooit over gehoord.
http://www.helendepaarden.nl/over-ons/quote:Mijn naam is Cynthia. Ik ben als Lichtwerker naar de aarde gekomen om mensen in deze bijzondere tijd te helpen bij de transitie naar de nieuwe dimensie en ze op verschillende manieren bij te staan. Ik doe dat samen met mijn lieve en wijze paarden, met hulp van het universum en de natuur. Ik breng mensen weer in contact met hun oerbron, hun ware Zelf en help met het helen van oude traumatische ervaringen. In contact met het universum mag ik ook kennis doorgeven.
[knip]
Sinds 2010 werk ik als paardencoach en help ik andere mensen met het helen van hun trauma’s. Daarbij maak ik intutief gebruik van diverse methodes en hulpbronnen zoals de Schumann resonantie, energetische healing, EMDR therapie, systemisch werk, geboortewerk, klank healing, edelstenen, hulp- en affirmatiekaarten, meditaties, helende reizen, reiniging en bach remedies.
Echt heel kwalijk... EMDR hoort gewoon thuis in de GGZ met opgeleide psychologen/psychiaters. Niet dat die altijd goed zijn, maar hebben iig een opleiding gehad om door te vragen...quote:Op maandag 16 januari 2023 08:22 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Helende paarden. Waar comic sans werkt als lettertype voor een menu.
[..]
http://www.helendepaarden.nl/over-ons/
en zo zijn er zat anderen die het toegevoegd hebben op hun 'holistische' praktijk.
Dat is iets anders dan EMDR therapie waar de topic starter het over heeft.quote:Op maandag 16 januari 2023 08:22 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
[..]
en zo zijn er zat anderen die het toegevoegd hebben op hun 'holistische' praktijk.
EMDR = EMDR.quote:Op maandag 16 januari 2023 10:25 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Dat is iets anders dan EMDR therapie waar de topic starter het over heeft.
Maar ze hebben zelf onderzoek gedaan.quote:Op maandag 16 januari 2023 10:32 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ik bedoelde de helende paarden. EMDR hoort hier gewoon niet in thuis.
Niet wetenschappelijk.quote:Op maandag 16 januari 2023 13:32 schreef JohnWickPic het volgende:
[..]
Maar ze hebben zelf onderzoek gedaan.
Bij die tekst krijg ik een beetje Jomanda crossover met Chris Chan gevoelens.quote:Op maandag 16 januari 2023 08:22 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
[..]
Wetenschap is niet te vertrouwen, de echte waarheid haal je uit plaatjes die gepost worden in Facebook of telegram bubbels.quote:Op maandag 16 januari 2023 13:32 schreef JohnWickPic het volgende:
[..]
Maar ze hebben zelf onderzoek gedaan.
Mensen die de echte waarheid kennen zijn herkenbaar doordat er Holistisch op de website staat en als je er kunt betalen met de Florijn.quote:Op maandag 16 januari 2023 18:30 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Wetenschap is niet te vertrouwen, de echte waarheid haal je uit plaatjes die gepost worden in Facebook of telegram bubbels.
Benieuwd welke winkel hem als vakkenvuller wil aannemen. Kan me zo voorstellen dat zelfs dat niet lukt.quote:Op maandag 16 januari 2023 18:54 schreef spectrumanalyser het volgende:
vanaf 04:00 begint Max te oreren over 'zijn eigen zaak'. De rechtszaak over de fakkel bij de deur van Kaag.
https://www.facebook.com/100055985341739/videos/1491608347994617
30 Januari 2023 staat hij opnieuw voor de rechter. waarom is niet duidelijk, het hoger beroep was al eerder geweest. Max zegt in de video dat hij een baan gaat zoeken omdat hij niet genoeg donaties binnen krijgt om van te leven.
die obsessie met pedo's van wappies...quote:Op maandag 16 januari 2023 18:38 schreef Magister_Artium het volgende:
Gisteren had Max het licht ook weer eens gezien. De afkorting in de P.C. Hooftstraat betekent ‘pedocentrale’. Het zijn er miljoenen wereldwijd die kinderen ontvoeren en misbruiken. En allemaal via de winkel van Gucci, mensen!![]()
In een ander filmpje klaagt hij dat hij binnenkort moet voorkomen, alleen omdat hij een fakkel droeg. Alsof hij Sigrid Kaag alleen maar een vuurtje wilde geven…
Begint aardig op Micha Kat te lijken. Daarover gesproken: die zit nog altijd vast en blijft vergeefs procederen om een lichter regime te krijgen. https://www.hartvannederl(...)luchtrisico-te-grootquote:Op maandag 16 januari 2023 20:43 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
die obsessie met pedo's van wappies...
Dat is geen obsessie hoor dat is gewoon puur vergif als je iemand beschuldigd van een graaiende klootzak zijn dan maalt niemand erom. Pede daarentegen dat vind iedereen erg zulke beschuldigingen zijn puur bedoeld om iemand compleet te verwoesten want zelf als duidelijk is dat je onschuldig bent blijft dat aan je kleven.quote:Op maandag 16 januari 2023 20:43 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja. Linke soep dat soort aantijgingen.quote:Op dinsdag 17 januari 2023 07:16 schreef vipergts het volgende:
[..]
Dat is geen obsessie hoor dat is gewoon puur vergif als je iemand beschuldigd van een graaiende klootzak zijn dan maalt niemand erom. Pede daarentegen dat vind iedereen erg zulke beschuldigingen zijn puur bedoeld om iemand compleet te verwoesten want zelf als duidelijk is dat je onschuldig bent blijft dat aan je kleven.
Dit is de uitspraak en daar moet u het mee doenquote:
Links- of rechtsom weet hij het wel te verdraaien als een groot onrecht dat hem, de lieve Willem Engel die zo nobel, puur voor het geluk van anderen aan het strijden is, wordt aangedaan.quote:
Deze schizo is wel de randdebiel der randdebielen.quote:Op maandag 16 januari 2023 18:38 schreef Magister_Artium het volgende:
Gisteren had Max het licht ook weer eens gezien. De afkorting in de P.C. Hooftstraat betekent ‘pedocentrale’. Het zijn er miljoenen wereldwijd die kinderen ontvoeren en misbruiken. En allemaal via de winkel van Gucci, mensen!![]()
In een ander filmpje klaagt hij dat hij binnenkort moet voorkomen, alleen omdat hij een fakkel droeg. Alsof hij Sigrid Kaag alleen maar een vuurtje wilde geven…
Lijkt op projectie. Wellicht heeft Max zelf heimelijke, verboden fantasien op dat vlak.quote:Op maandag 16 januari 2023 20:43 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Die eerste komt wel weer terug maar afgelopen paar dagen was het echt erg hij had bij Kaag gezeten en dan komen de extreemrechtse even verhaal halen walgelijk gewoon.quote:Op woensdag 18 januari 2023 18:11 schreef spectrumanalyser het volgende:
Tom van Boxsel, een bekende op Twitter met messcherpe reacties op wappies, heeft zijn twitteraccount verwijderd, na aanhoudende bedreigingen.
Max van den Berg stond vandaag te schreeuwen in Haarlem. Twee boeren Jan en Piet zijn op Wappietournee met een tractor plus tekst op aanhanger. De grote leugens route
Ik zou gewoon aangifte doen en besef ook dat 9 van de 10 van die kneuzen in het echt helemaal niets doet. Beetje schreeuwen met of zonder roeptoeter en een beetje met een omgekeerde vlag lopen marsen. Ja, er zitten gekken tussen.. Kom dan!quote:Op woensdag 18 januari 2023 18:56 schreef vipergts het volgende:
[..]
Die eerste komt wel weer terug maar afgelopen paar dagen was het echt erg hij had bij Kaag gezeten en dan komen de extreemrechtse even verhaal halen walgelijk gewoon.
Ik heb ze ook aan de deur gehad hoor. "Zo, dus jij bent van Videre" Zo, dus jij wilt gearresteerd worden of een psychologisch onderzoek? Kom ff binnen man. En dan druipen ze af, met wat scheldwoorden. Een dag later staan er wat leuzen op je ramen maar daar blijft het bij, vooral die Defend figuren. Echt een succesverhaal is dat gewordenquote:Op woensdag 18 januari 2023 19:42 schreef spectrumanalyser het volgende:
Het is triest dat dit gebeurde nadat Kaag zich beklaagde over de hoeveelheid ellende die deze figuren met zich meebrengen. Dan krijg je blijkbaar nog meer bedreigingen. Het is makkelijk praten om dan te stellen dat die wappies toch niets uithalen, behalve met prive-gegevens strooien. Dan staat hooguit Max van den Berg voor je deur....
Ik wil best geloven dat het verwijderen van het Twitter account op advies van anderen is gedaan.
Zo, dus jij bent van Videre?quote:Op woensdag 18 januari 2023 22:08 schreef JohnWickPic het volgende:
[..]
Ik heb ze ook aan de deur gehad hoor. "Zo, dus jij bent van Videre" Zo, dus jij wilt gearresteerd worden of een psychologisch onderzoek? Kom ff binnen man. En dan druipen ze af, met wat scheldwoorden. Een dag later staan er wat leuzen op je ramen maar daar blijft het bij, vooral die Defend figuren. Echt een succesverhaal is dat geworden
Die stickers waren tof! Ik heb er nog een paarquote:Op donderdag 19 januari 2023 00:56 schreef JohnWickPic het volgende:
[..]
Stickerplakkert heh... niets meer en niets minder.
Ik heb er nog 1. De rest is bij Defend figuren geplakt en op een prominente Wappie Ontmoetings Plaats. Lekker WOP'en.quote:Op donderdag 19 januari 2023 00:59 schreef puzziepie het volgende:
[..]
Die stickers waren tof! Ik heb er nog een paar
quote:Op donderdag 19 januari 2023 01:01 schreef JohnWickPic het volgende:
[..]
Ik heb er nog 1. De rest is bij Defend figuren geplakt en op een prominente Wappie Ontmoetings Plaats. Lekker WOP'en.
Dit is iets uit 2011, en het is nog steeds niet gebeurd.quote:Op woensdag 18 januari 2023 23:43 schreef Magister_Artium het volgende:
[..]
Zeg even wanneer dat gebeurt, dan pak ik de popcorn erbij.
Ja, mooie tijden. Wel onderkend (kut Ring Deurbel) maar hey, ik ben wel polies heh. KOM DAN!!! En dan nog, ze hebben allemaal een grote bek en ze doen misschien een dingetje, ramen onderkalken bijvoorbeeld, maar neuh.. het zijn geen gangsters hoor. Er is nog maar weinig over ook. Gegokt en verlorenquote:
In de bak had hij nog een kans om tot rust te komen, maar een klein groepje dwarsdenkers heeft hem actief ‘gesteund’. Van die mensen bevrijden en een paar maanden lekker rusten op de hei, het zou hem de balans in zijn leven teruggeven.quote:Op donderdag 19 januari 2023 14:03 schreef RedWhiteArmy1983 het volgende:
En de volgende auto van Mike Otte (of ja, van iemand waarvan hij de auto heeft geleend) wordt in beslag genomen omdat hij zijn rijbewijs al maanden kwijt is! Hij leert het ook nooit.En hij stopt nooit blijft-ie zeggen, dus hij zal het ook nooit leren:
https://videre.fail/mike-otte-zijn-auto-wordt-in-beslag-genomen/
Aanhouding, het gebruikelijke zuigen van soevereintje, agent is het zat, Mike wordt op de grond vastgehouden, voertuig in beslag genomen en op het einde gaat-ie jankend lopend verder.
OEh, meteen even kijken.quote:Op vrijdag 20 januari 2023 10:28 schreef Tengano het volgende:
Ik dacht dat mensen dit live aan het volgen waren:
[ twitter ]
Vast een FvD-rechter.quote:Op vrijdag 20 januari 2023 10:37 schreef heywoodu het volgende:
Zo te horen komt meneer Engel er mee weg.
Hij is nog niet klaar met zijn betoog. De tweets an sich is weinig strafbaars op aan te merken. Maar de hele tendens is weldegelijk opruiend en destructief, dus volgens mij gaan ze in de conclusie toch wel iets vinden.quote:Op vrijdag 20 januari 2023 10:37 schreef heywoodu het volgende:
Zo te horen komt meneer Engel er mee weg.
Welke oproep?quote:Op vrijdag 20 januari 2023 11:07 schreef Tourniquet het volgende:
1 maand voorwaardelijk met proeftijd van 2 jaar, voor n van de oproepen. Vrijspraak voor de andere oproepen.
Het zal zo direct wel online staan. Ik ben benieuwd.quote:Op vrijdag 20 januari 2023 11:10 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Oproepen, het gaat om meerdere berichten.
Ook niet echt dramatisch. Maar dat is het belangrijkste punt dus.quote:Op vrijdag 20 januari 2023 11:11 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Oproep tot deelname aan een verboden demonstratie.
Oproepen om te komen demonstreren onder het zogenaamde labeltje 'liefde en geduld'quote:
Nee de opruiing en het aanzetten tot geweld. Dat is wat hem wordt kwalijk genomen en waar hij nu voor is veroordeeld.quote:Op vrijdag 20 januari 2023 11:12 schreef Jaroon het volgende:
Ook niet echt dramatisch. Maar dat is het belangrijkste punt dus.
Nou, volgens de rechter was het geen oproep tot het plegen van een misdrijf, maar een oproep tot het plegen van een overtreding. Vandaar ook de voorwaardelijke gevangenisstraf. Om te voorkomen dat hij het nog eens doet en om een signaal af te geven aan anderen om geen lak te hebben aan de autoriteiten.quote:Op vrijdag 20 januari 2023 11:15 schreef Tengano het volgende:
[..]
Nee de opruiing en het aanzetten tot geweld. Dat is wat hem wordt kwalijk genomen en waar hij nu voor is veroordeeld.
De rechtbank trapt dus niet in de woordspelletjes en de valse voorspiegelingen en illusies van deze tovenaar.
Hij het demonstratierecht belangrijker acht dan de wens van lokale autoriteiten.quote:Op vrijdag 20 januari 2023 11:19 schreef Jaroon het volgende:
Door opzettelijk op te roepen om toch aan de demonstratie deel te nemen heeft Engel laten zien dat hij lak heeft aan de (lokale) autoriteiten.
Whut?quote:Op vrijdag 20 januari 2023 11:19 schreef Jaroon het volgende:
Dergelijk ondermijnend handelen kan leiden tot gedrag dat een gevaar oplevert voor het maatschappelijk leven.
quote:Op vrijdag 20 januari 2023 11:19 schreef Jaroon het volgende:
De ernst daarvan wordt versterkt door de coronacrisiscontext. De samenkomst van veel mensen bij elkaar kan een gevaar voor de volksgezondheid opleveren.
Oproep tot vreedzaam demonstreren (ook al zegt een lokale autoriteit "mag niet") is opruiend?quote:Op vrijdag 20 januari 2023 11:19 schreef Jaroon het volgende:
Engel heeft bovendien de in de samenleving heersende onrust met zijn oproep gevoed. Dat alles in de wetenschap dat hij een groot bereik had.
Deze oproep is opruiend en dus strafbaar.
Moet een rechter dan niet ook eerst iets vinden over de juridische status van het inperken van het demonstratierecht? Of dat wel op orde was? Of doet dat er niet toe en moet men zich ook aan foute wetgeving houden zogezegd?quote:Op vrijdag 20 januari 2023 11:19 schreef Tourniquet het volgende:
Nou, volgens de rechter was het geen oproep tot het plegen van een misdrijf, maar een oproep tot het plegen van een overtreding. Vandaar ook de voorwaardelijke gevangenisstraf. Om te voorkomen dat hij het nog eens doet en om een signaal af te geven aan anderen om geen lak te hebben aan de autoriteiten.
Voor wat betreft de Youtube-link in de uitspraak gaf de rechter zelf al aan dat dit een haakje zou kunnen zijn voor hoger beroep.quote:uitlating 4, op 26 juni 2020:
“Wij, op persoonlijke titel, zijn zondag op het Malieveld. Ik nodig iedereen uit te komen. Het is ons recht om te demonstreren. Dit mogen wij doen. Daar kan niemand ons bij tegenhouden en we hebben heel veel organisaties achter ons.”, en “Dit is ons land en het is afgelopen. Het is afgelopen met deze onzin. Wij gaan demonstreren zondag op het Malieveld. Niet namens Viruswaanzin, wel in de geest van Viruswaanzin, dus ik hoop dat jullie allemaal mee komen. In liefde en geduld. Natuurlijk non violent en non cooperation.”
Bewijsmotivering
De overtuiging dat de verdachte het bewezenverklaarde heeft begaan is gegrond op de inhoud van het voorgaande en op de redengevende feiten en omstandigheden die in de bewijsmiddelen zijn vervat. De bewijsmiddelen zijn in het volgende hoofdstuk uitgewerkt.
Getuigenverzoeken
Op de zitting van 21 november 2022 is de tenlastelegging uitgebreid met medeplegen. De verdediging heeft naar aanleiding van deze uitbreiding en in het kader van een effectief te voeren verdediging in voorwaardelijke zin verzocht om de veronderstelde medeplegers als getuigen te horen. De rechtbank vindt medeplegen niet bewezen, zodat de rechtbank niet toekomt aan de beoordeling van deze voorwaardelijke getuigenverzoeken.
4. Bewijsmiddelen
1. De verklaring van de getuige [naam getuige 13] op de zitting van 30 september 2022
De juridische kerngroep van Viruswaarheid bestaat uit zo’n 10 vrijwillige juristen. In de juridische kerngroep worden voorgenomen uitlatingen door [naam verdachte] / Viruswaarheid besproken. De juridische kerngroep komt in ieder geval n keer per week digitaal samen. [naam verdachte] geeft leiding aan de juridische kerngroep en is altijd aanwezig bij de bijeenkomsten.
2) De verklaring van de verdachte op de zitting van 21 november 2022
Ik word bijgestaan door een juridische kerngroep. Ik heb met de juridische kerngroep alle uitlatingen (juridisch) bezien.
3) Demonstratieverbod
Viruswaarheid, t.a.v. M. Krispijn, gedateerd 26 juni 2020.
U hebt kennisgeving gedaan van een demonstratie op 28 juli 2020. U wilt van 13.00 tot 17.00 uur met 50.000 personen op het Malieveld demonstreren.
Hierbij besluit ik, op grond van artikel 39 Wet veiligheidsregio's en artikel 5 van de Wom, uw demonstratie van 28 juni a.s. te verbieden. Ik verzoek u uw achterban over mijn besluit te informeren en aan te geven dat deze demonstratie aangekondigde demonstratie niet is toegestaan.
De plaatsvervangend voorzitter van de veiligheidsregio Haaglanden, J.W. Remkes.
4) Eigen waarneming van de rechtbank op de zitting van 21 november 2022
Op 26 juni 2020 heeft de verdachte met een livestream op Facebook de hierna opgenomen tekst uitgesproken. “Hoi beste mensen, sommigen van jullie hebben het nieuws misschien al gehoord. Ongelofelijk maar waar, ik had niet voor mogelijk gehouden dat de dictatuur zich zo erg liet kennen. We kunnen nu spreken van het ophouden van de democratische rechtsstaat. Gister hebben we gewraakt, omdat we niet het vertrouwen hadden in de rechter om een onafhankelijk oordeel te kunnen vellen. Vandaag hebben we te horen gekregen dat de aanmelding voor de demonstratie zoals we die vorige week hebben gedaan hebben we die deze week weer gedaan. We gaan naar Den Haag. Ik kan je zeggen we gaan ook naar Den Haag. Wat we niet begrijpen is dat de argumenten dat er een festival zou zijn dat het hoofdargument was om te verbieden. We hebben er deze keer geen festival van gemaakt. We hebben intensief contact met de politie gehouden, Staatsbosbeheer stond er achter en toch heeft de gemeente het weer verboden. Voor mij is er geen twijfel over dat dit een politieke zaak is. De rechter heeft viruswaanzin verboden om de demonstratie te organiseren. Wij, op persoonlijke titel, zijn zondag op het Malieveld. Ik nodig iedereen uit te komen. Het is ons recht om te demonstreren, dit mogen wij doen daar kan niemand ons bij tegenhouden en we hebben heel veel organisaties achter ons. Het is niet tegen te houden. Bouw in Verzet die komt waarschijnlijk met 500 trekkers dus maak je geen zorgen. We openen de snelwegen als dat moet. Dit is ons land en het is afgelopen. Het is afgelopen met deze onzin, wij gaan demonstreren; zondag op het Malieveld. Niet namens Viruswaanzin wel in de geest van Viruswaanzin dus ik hoop dat jullie allemaal mee komen. In liefde en geduld, natuurlijk non violent non cooperation. Wat heel goed afgelopen keer heeft gewerkt is dat iedereen alert was en heel veel heeft opgenomen daardoor is het niet gelukt om ons te framen of weg te zetten. Dit gaan we weer doen. We zullen ook een hele duidelijke instructie geven over hoe het nog beter kan. En dit kunnen we niet laten gebeuren mensen. Gister einde van de rechtsstaat vandaag weer de politiek die onze rechten afneemt. Hoe duidelijk moet het worden? Hoe duidelijk moet het worden? Natuurlijk hebben we weer een spoed kort geding aangetekend, maar daar hebben we niet heel veel vertrouwen in en we gaan er ook niet op wachten. Het zou fijn zijn als de rechter ons daarin gelijk geeft zodat Viruswaanzin toch nog de demonstratie kan organiseren maar wij zijn zondag als privaat persoon als burger op het Malieveld omdat het ons Malieveld is. Ok, later meer. Ik snap dat het iets minder prettig voelt gister voelde eigenlijk als een overwinning, vandaag is weer een tegenslag maar dit zal zo door blijven gaan. We hebben nog heel veel te doen. Tot snel mensen we gaan er een feestje van maken zondag op het Malieveld.”
Dit bewijsmiddel is te raadplegen via de hyperlink:
(geraadpleegd op 20 januari 2023).
5) De verklaring van de verdachte op de zitting van 21 november 2022
Ik ben feitelijk verantwoordelijk voor de gehele tekst die ik op de livestream middels Facebook heb uitgesproken op 19 juni 2020.
6) De verklaring van de getuige [naam getuige 13] op de zitting van 30 september 2022
De door [naam verdachte] uitgesproken tekst van 26 juni 2020 is voorgelegd aan de kerngroep.
5. Strafbaarheid van het feit
Kwalificatie
Het bewezen feit is een in de wet verboden gedraging en levert op: in het openbaar, mondeling tot enig strafbaar feit opruien.
Vrijheid van meningsuiting
Is een veroordeling van de verdachte ter zake van opruiing in strijd met zijn recht op vrije meningsuiting, zoals beschermd door artikel 10 EVRM? Als het antwoord op deze vraag ‘ja’ luidt, staat dit de strafbaarheid van het feit in de weg.
De vrijheid van meningsuiting is niet onbegrensd en kan - mits is voldaan aan strikte voorwaarden - worden beperkt. De beperking van de vrijheid van meningsuiting moet bij wet zijn voorzien, een geoorloofd doel dienen en noodzakelijk zijn in een democratische samenleving. Bij dit laatste vereiste kunnen drie beoordelingsfactoren worden onderscheiden. Er moet sprake zijn van een dringende maatschappelijke behoefte. De beperking moet daarnaast in verhouding staan tot het beoogde legitieme doel en de beperkingsgronden moeten afdoende zijn.
Vooropgesteld wordt dat de bewezenverklaarde uitlating in de kern niet meer en niet minder behelzen dan een oproep tot deelname aan verboden demonstraties. Het oproepen op zichzelf levert geen enkele inhoudelijke bijdrage aan welk maatschappelijk debat dan ook. De inbreuk raakt dan ook nauwelijks aan de vrijheid van meningsuiting. Dit brengt met zich mee dat een beperking al snel in verhouding staat tot het beoogde legitieme doel.
Mede daarom is de rechtbank is van oordeel dat is voldaan aan de hierboven uiteengezette voorwaarden, zodat een veroordeling een gerechtvaardigde inbreuk is op de vrijheid van meningsuiting. Daartoe stelt de rechtbank allereerst vast dat de inbreuk is voorzien bij formele wet. Opruiing is namelijk strafbaar gesteld in artikel 131 Sr. De rechtbank is daarnaast van oordeel dat de inbreuk strekt ter verwezenlijking van een legitiem doel, namelijk het voorkomen van wanordelijkheden en strafbare feiten. De inbreuk is ook noodzakelijk in onze democratische samenleving. De maatschappij was, zeker in de periode zoals beschreven in de coronacrisiscontext gebaat bij bescherming van de openbare orde en ook mede gelet op de volksgezondheid was er noodzaak tot beperking.
De veroordeling is dus niet in strijd met de vrijheid van meningsuiting als bedoeld in artikel 10 EVRM.
Conclusie
Het feit is strafbaar.
Aansporen met een negatieve connotatie, die negatieve connotatie bestaat niet echt, maar wordt er eigenlijk aan vastgeplakt omdat het tegen waarschijnlijk de noodverordening(?) inging.quote:Op vrijdag 20 januari 2023 11:28 schreef Tengano het volgende:
Opruien
1) Aandrijven 2) Aanhitsen 3) Aansporen 4) Aanstoken 5) Aanwakkeren 6) Aanzetten 7) Agiteren 8) Gehits 9) Hitsen 10) Inciteren 11) Onrust verwekken 12) Opfokken 13) Ophitsen 14) Opjutten 15) Opstoken 16) Opwekken 17) Opwinden 18) Poken 19) Schudden 20) Stoken 21) Wroeten
Als jij een grote groep mensen oproept om langs te gaan bij iemand's woning doe je dat niet om daar een bloemetje te gaan leggen. Zeker niet als je daarbij tegelijkertijd zegt dat de democratie ons is afgepakt oid. Dat is gewoon pure initimidatie en dreiging. Net als die mafklapper met die grote Fakkel bij Kaag.quote:Op vrijdag 20 januari 2023 11:29 schreef ludovico het volgende:
Aansporen met een negatieve connotatie, die negatieve connotatie bestaat niet echt, maar wordt er eigenlijk aan vastgeplakt omdat het tegen waarschijnlijk de noodverordening(?) inging.
Zo een opvolging in redenatie voelt alsof het met plakband aan elkaar is vastgetaped, keuze hier, heeft dan opeens tot gevolg dat het opruiend is.
Demonstratierecht onterecht ingeperkt --> Was het dan niet opruiend?
Indirect oproepen tot geweld, het oproepen van het breken van meerdere wetten.quote:Op vrijdag 20 januari 2023 11:22 schreef ludovico het volgende:
[..]
Oproep tot vreedzaam demonstreren (ook al zegt een lokale autoriteit "mag niet") is opruiend?
Dat doet de rechter ook? Die wappie schaapjes hebben dat meermaals aangevochten hoor.quote:Op vrijdag 20 januari 2023 11:26 schreef ludovico het volgende:
[..]
Moet een rechter dan niet ook eerst iets vinden over de juridische status van het inperken van het demonstratierecht?
Interessant dat er hier dus opeens een splitsing gemaakt wordt, vrijheid van meningsuiting is allicht belangrijker dan de noodverordening (?) dus niet strafbaar.quote:Op vrijdag 20 januari 2023 11:28 schreef Tourniquet het volgende:
De vrijheid van meningsuiting is niet onbegrensd en kan - mits is voldaan aan strikte voorwaarden - worden beperkt. De beperking van de vrijheid van meningsuiting moet bij wet zijn voorzien, een geoorloofd doel dienen en noodzakelijk zijn in een democratische samenleving. Bij dit laatste vereiste kunnen drie beoordelingsfactoren worden onderscheiden. Er moet sprake zijn van een dringende maatschappelijke behoefte. De beperking moet daarnaast in verhouding staan tot het beoogde legitieme doel en de beperkingsgronden moeten afdoende zijn.
Vooropgesteld wordt dat de bewezenverklaarde uitlating in de kern niet meer en niet minder behelzen dan een oproep tot deelname aan verboden demonstraties. Het oproepen op zichzelf levert geen enkele inhoudelijke bijdrage aan welk maatschappelijk debat dan ook. De inbreuk raakt dan ook nauwelijks aan de vrijheid van meningsuiting. Dit brengt met zich mee dat een beperking al snel in verhouding staat tot het beoogde legitieme doel.
Mede daarom is de rechtbank is van oordeel dat is voldaan aan de hierboven uiteengezette voorwaarden, zodat een veroordeling een gerechtvaardigde inbreuk is op de vrijheid van meningsuiting. Daartoe stelt de rechtbank allereerst vast dat de inbreuk is voorzien bij formele wet. Opruiing is namelijk strafbaar gesteld in artikel 131 Sr. De rechtbank is daarnaast van oordeel dat de inbreuk strekt ter verwezenlijking van een legitiem doel, namelijk het voorkomen van wanordelijkheden en strafbare feiten. De inbreuk is ook noodzakelijk in onze democratische samenleving. De maatschappij was, zeker in de periode zoals beschreven in de coronacrisiscontext gebaat bij bescherming van de openbare orde en ook mede gelet op de volksgezondheid was er noodzaak tot beperking.
De veroordeling is dus niet in strijd met de vrijheid van meningsuiting als bedoeld in artikel 10 EVRM.
Conclusie
Het feit is strafbaar.
Dat was al aangevochten, en verloren:quote:Op vrijdag 20 januari 2023 11:26 schreef ludovico het volgende:
[..]
Moet een rechter dan niet ook eerst iets vinden over de juridische status van het inperken van het demonstratierecht? Of dat wel op orde was? Of doet dat er niet toe en moet men zich ook aan foute wetgeving houden zogezegd?
Staat niet in de oproep.quote:Op vrijdag 20 januari 2023 11:32 schreef Tengano het volgende:
[..]
Als jij een grote groep mensen oproept om langs te gaan bij iemand's woning doe je dat niet om daar een bloemetje te gaan leggen. Zeker niet als je daarbij tegelijkertijd zegt dat de democratie ons is afgepakt oid. Dat is gewoon pure initimidatie en dreiging. Net als die mafklapper met die grote Fakkel bij Kaag.
Iedereen heeft toch wel door dat deze man gewoon een ordinaire raddraaier is. Daar was in principe toch helemaal geen rechtzaak voor nodig. Kom op zeg.
Dat men hem vervelend vindt zal best terecht zijn, maakt niet dat die per casus beoordeeld moet worden op de feiten en omstandigheden.quote:"Wij, op persoonlijke titel, zijn zondag op het Malieveld. Ik nodig iedereen uit te komen. Het is ons recht om te demonstreren. Dit mogen wij doen. Daar kan niemand ons bij tegenhouden en we hebben heel veel organisaties achter ons.", en "Dit is ons land en het is afgelopen. Het is afgelopen met deze onzin. Wij gaan demonstreren zondag op het Malieveld. Niet namens Viruswaanzin, wel in de geest van Viruswaanzin, dus ik hoop dat jullie allemaal mee komen. In liefde en geduld. Natuurlijk non violent en non cooperation.""
Een wet die "nietig" zou zijn i.v.m. onterecht inperken demonstratie-recht.quote:Op vrijdag 20 januari 2023 11:36 schreef bianconeri het volgende:
Indirect oproepen tot geweld, het oproepen van het breken van meerdere wetten.
Trump, Bolsonaro en Willem Engel vinden zeggen allemaal dat ze niks fouts hebben gedaanquote:Op vrijdag 20 januari 2023 11:41 schreef ludovico het volgende:
Staat niet in de oproep.
Ik lees in dit topic dus dit:
"uitlating 4, op 26 juni 2020:
[..]
Dat men hem vervelend vindt zal best terecht zijn, maakt niet dat die per casus beoordeeld moet worden op de feiten en omstandigheden.
Tjah dan gaat zo het balletje rollen.quote:Op vrijdag 20 januari 2023 11:37 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Dat was al aangevochten, en verloren:
https://uitspraken.rechtspraak.nl/#!/details?id=ECLI:NL:RBDHA:2020:5865
Als je hierbij doelt op de oproep om langs te gaan bij de woning van Bruls, daarvan is hij vrijgesproken:quote:Op vrijdag 20 januari 2023 11:32 schreef Tengano het volgende:
[..]
Als jij een grote groep mensen oproept om langs te gaan bij iemand's woning doe je dat niet om daar een bloemetje te gaan leggen. Zeker niet als je daarbij tegelijkertijd zegt dat de democratie ons is afgepakt oid. Dat is gewoon pure initimidatie en dreiging. Net als die mafklapper met die grote Fakkel bij Kaag.
Iedereen heeft toch wel door dat deze man gewoon een ordinaire raddraaier is. Daar was in principe toch helemaal geen rechtzaak voor nodig. Kom op zeg.
quote:Uitlating 6
“Razzia bij Moeke, Nijmegen. Personeel meegenomen voor verhoor. De nieuwe ‘wet’ staat dit echter niet toe. Bruls begaat een misdrijf in zijn rol als mini-dictatortje. Wederom ambtsmisdrijf. Morgen koffie drinken bij de ambtswoning”.
Op 25 september 2021 plaatste de verdachte dit bericht op Twitter. Deze uitlating bevat een oproep om te demonstreren bij de ambtswoning. Dat volgt duidelijk uit de tekst: ‘Morgen koffie drinken bij de ambtswoning’. Door zowel de verdachte als de getuigen [naam getuige 13] en [naam getuige 14] is deze lezing bevestigd. Het is ook overigens algemeen bekend dat in de coronacrisiscontext ‘koffiedrinken’ synoniem stond voor demonstreren. Dat demonstreren geen strafbaar feit is behoeft geen betoog. De verdachte heeft met deze uitlating dan ook niet rechtstreeks aangezet tot een strafbaar feit. Ook kan niet worden gezegd dat in het maatschappelijk verkeer duidelijk is dat hier wordt opgeroepen tot een strafbare gedraging. Dat met de uitlating wordt opgeroepen tot bedreiging en dwang zoals de officier van justitie heeft gesteld, valt al helemaal niet in te zien.
Met uitlating 6 is dus niet ook niet opgeroepen tot een strafbaar feit en kan daarom niet als opruiing worden bewezen. De verdachte wordt ook daarvan vrijgesproken.
Maar wel interessant dat de kwalificatie opruiend afhankelijk is van eerdere rechtspraak.quote:Op vrijdag 20 januari 2023 11:37 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Dat was al aangevochten, en verloren:
https://uitspraken.rechtspraak.nl/#!/details?id=ECLI:NL:RBDHA:2020:5865
Probleem is dat hij goed is met woorden, hij weet precies hoever hij kan gaan. Ach ooit komt ie de verkeerde tegen en horen we hopelijk niks meer van hemquote:Op vrijdag 20 januari 2023 13:32 schreef spectrumanalyser het volgende:
Tja, dit zat er wel in. De sliert is sluw en denkt overal mee weg te komen. Hij gaat in hoger beroep.
Sliert heeft een tijdje in voorarrest gezeten en is twee keer opgepakt. Hij is nu veroordeeld voor opruiing. Klaar nu.
Oproepen om politici even te gaan opzoeken, om orde op zaken te gaan stellen, om ''koffie te drinken'' ook na meermaals gewelddadige demonstratie. Ja, oproepen tot geweld dus.quote:Op vrijdag 20 januari 2023 11:43 schreef ludovico het volgende:
[..]
Een wet die "nietig" zou zijn i.v.m. onterecht inperken demonstratie-recht.
Hoe kom je nou weer op oproepen tot geweld?
En meerdere wetten breken?
K staat niet in dat stukje tekst waar het volgens mij om ging.quote:Op vrijdag 20 januari 2023 16:39 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Oproepen om politici even te gaan opzoeken, om orde op zaken te gaan stellen, om ''koffie te drinken'' ook na meermaals gewelddadige demonstratie. Ja, oproepen tot geweld dus.
Meerdere wetten? Opruiing, laster, privacywetgeving, weigeren te identificeren om zo maar wat te noemen.
Net als mensen die gewoon (nu fictief) op de snelweg gaan staan en het doorgaande verkeer stil zetten. Heel vreedzaam, er is geen ruitenwisser geknakt. Sterker nog, we delen koffie uit aan de mensen die zich aansluiten bij ons protest (het systeem noemt dit ‘in de file staan’). Wij zien de politie naderen en willen hun uitleggen wat we hier aan het doen zijn. We verheffen onze stem niet eens. Gaan die lui ons ineens commanderen, hoe durven ze!quote:Op vrijdag 20 januari 2023 18:14 schreef ludovico het volgende:
[..]
K staat niet in dat stukje tekst waar het volgens mij om ging.
En dat hak op de tak mensen aanklagen voor oproepen tot geweld als ze zeggen "koffie te gaan drinken" hou toch op we wonen hier niet in Iran.
Gros van de Covid demonstraties waren helemaal niet gewelddadig, ja vanuit de ME. Achterlijk gedoe was het, dat zelfs een VN personage er een rapport over ging schrijven.
En geen enkele van die idioten die hebben staan slaan op hoofden waar het grof overmatig was is daarvoor opgepakt en de bak in gedraaid. Zo wel, dan faalt de nieuwsvoorziening hier. Genoeg beeldmateriaal gezien wat cht niet door de beugel kan vanuit ME/politie.
En echt het is je goed-recht om Willem Engel een enorme idioot te vinden maar als we hem op punt A beoordelen moet je niet punt B erbij gaan halen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |