vervolg: https://nos.nl/artikel/24(...)-vrouwen-slachtofferquote:Een op de acht mensen in Nederland had vorig jaar te maken met seksueel grensoverschrijdend gedrag. Dat zijn omgerekend 1,8 miljoen mensen, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek op basis van een tweejaarlijkse enquête. Het gaat om (online) seksuele intimidatie en om lichamelijk seksueel geweld.
Het cijfer ligt hoger dan in 2020, toen een op de negen mensen (1,6 miljoen Nederlanders) seksueel wangedrag had ervaren. Volgens het CBS nam vooral seksuele intimidatie toe, het percentage slachtoffers van lichamelijk seksueel geweld veranderde nauwelijks.
Helft jonge vrouwen slachtoffer
Vrouwen hebben veel vaker te maken met seksueel grensoverschrijdend gedrag dan mannen. De cijfers zijn vooral hoog bij jonge vrouwen: van de 16 tot 18-jarigen heeft 46 procent ermee te maken gehad, bij vrouwen tussen 18 en 24 jaar 52 procent. Die percentages lagen twee jaar geleden op respectievelijk 38 en 47 procent.
Het CBS geeft als mogelijke verklaring () voor de stijging dat door de maatschappelijk discussie van vorig jaar, na bijvoorbeeld onthullingen over The Voice of Holland, meer mensen erkennen dat ze slachtoffer zijn.
Het wangedrag vond vooral plaats buitenshuis en dan in verreweg de meeste gevallen door een onbekende. Ook wordt het uitgaansleven door de slachtoffers vaak genoemd als plek waar ze met het gedrag in aanraking kwamen. Seksuele intimidatie door een collega overkwam een op de vijf slachtoffers.
Kabinet komt in actie
Het kabinet wil dat er een cultuurverandering komt om seksueel grensoverschrijdend gedrag en seksueel geweld te bestrijden. De ministers Dijkgraaf en Van Gennip vinden het aantal overschrijdingen onacceptabel en het kabinet heeft daarom een actieprogramma gepresenteerd. De ministers zien wel dat er "een groeiende beweging is die ongelijkwaardigheid en sociale onveiligheid niet langer accepteert".
...
Nee het probleem is dat vrouwen zich zouden moeten melden, want dat zou biet moeten hoevenquote:Op vrijdag 13 januari 2023 16:45 schreef Aberkullie het volgende:
Het probleem is dat vrouwen zich niet melden bij het meldpunt.
Grgr John
Je hebt dit toch wel gemeld hoop ik? Erkenning dat dit niet kan is het begin van verwerking!quote:Op vrijdag 13 januari 2023 16:47 schreef Centenbak het volgende:
Ervoer ik het ook maar![]()
Een tiet die per ongeluk in m'n rug drukt in een overvolle trein zou al heel veel voor me betekenen.
Ik zou juist willen dat het gebeurt. Maar ik moet ook de hand in eigen boezem steken daar ik nog zelden met de trein reis aangezien ik mezelf een dikke voiture kan veroorloven. @vogeltjesdans heeft hier wellicht betere ervaringen mee.quote:Op vrijdag 13 januari 2023 16:49 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Je hebt dit toch wel gemeld hoop ik? Erkenning dat dit niet kan is het begin van verwerking!
Dan hoort dit niet thuis in dit topic en dan laat ik het hierbij.quote:Op vrijdag 13 januari 2023 16:51 schreef Centenbak het volgende:
[..]
Ik zou juist willen dat het gebeurt. Maar ik moet ook de hand in eigen boezem steken daar ik nog zelden met de trein reis aangezien ik mezelf een dikke voiture kan veroorloven. @:vogeltjesdans heeft hier wellicht betere ervaringen mee.
Dat is je goed recht, hopelijk tref ik je weer snel in een geschikter topic.quote:Op vrijdag 13 januari 2023 16:52 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dan hoort dit niet thuis in dit topic en dan laat ik het hierbij.
Kom jij nooit bij de kapper dan?quote:Op vrijdag 13 januari 2023 16:47 schreef Centenbak het volgende:
Ervoer ik het ook maar![]()
Een tiet die per ongeluk in m'n rug drukt in een overvolle trein zou al heel veel voor me betekenen.
'Waarom had ze een kort rokje aan.'quote:Op vrijdag 13 januari 2023 17:50 schreef hertogjan_lekkerman het volgende:
tja en ondertussen wel half naakt op tiktok filmpjes uploaden. Echt, alles voor aandacht.
Nee want dan moet ik het zelf opruimenquote:Op vrijdag 13 januari 2023 18:17 schreef SimonDeKrijger het volgende:
[..]
Kom jij nooit bij de kapper dan?
Je bent pas dader als je veroordeeld bent.quote:Op vrijdag 13 januari 2023 18:24 schreef Scorpie het volgende:
Betekent dit dus dan ook dat er 1.8 daders van grensoverschrijdend gedrag rondlopen? Want dan zijn we toch wel boefjes met zijn allen.
nou, het is net zwart wit autist.quote:Op vrijdag 13 januari 2023 18:20 schreef superniger het volgende:
[..]
'Waarom had ze een kort rokje aan.'
Per definitie, ja.quote:Op vrijdag 13 januari 2023 17:03 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Maar is het ervaren van grensoverschrijdend gedrag per definitie slecht?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |