Klopt. Samen met Nedap overigens, maar die is zo illiquide als de pest.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 16:56 schreef VeX- het volgende:
Zit er iemand in Aalberts? Heerlijk aandeel, dividend, mooie P/E, gezonde groei. Een van de ondergewaardeerde pareltjes v/d NL markt, hoor er maar zelden iemand over. Buffett zou een overname doen als hij NLer was. Let maar op, deze gaat het goed doen. No financial advice btw.
Ik zeg dan ook nergens dat dat zo is.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 18:53 schreef LXIV het volgende:
[..]
Jouw GAK is een volstrekt niet-bestaande factor in het koersverloop of de beurs. Niet eens een imaginaire factor, maar gewoon niet bestaand.
Maar waarom zou je jouw GAK als factor beschouwen? Het gaat enkel om de te verwachten bedrijfsresultaten in de toekomst. Daarbij speelt jouw gak geen enkele rolquote:Op zondag 22 januari 2023 09:17 schreef OscarMopperkont het volgende:
[..]
Ik zeg dan ook nergens dat dat zo is.
Ik geef alleen aan dat ik geld achter de hand houd om bij te kunnen kopen wanneer koersen van aandelen onder m'n GAK komen. Daarmee dus mijn GAK verlagend wanneer ik bijkoop en de winst per aandeel dus daarna hoger kan zijn wanneer ik bij een hogere koers verkoop.
Ik vermoed dat deze user aandelen bezit van bedrijven waar hij/zij het in ziet zitten. Dan is gak verlagen fijn als je denkt dat deze aandelen in 10 jaar het veelvoudige waard zijnquote:Op zondag 22 januari 2023 09:28 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar waarom zou je jouw GAK als factor beschouwen? Het gaat enkel om de te verwachten bedrijfsresultaten in de toekomst. Daarbij speelt jouw gak geen enkele rol
Zucht. Doe je nou dom of ben je het?quote:Op zondag 22 januari 2023 09:28 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar waarom zou je jouw GAK als factor beschouwen? Het gaat enkel om de te verwachten bedrijfsresultaten in de toekomst. Daarbij speelt jouw gak geen enkele rol
Ik snap wel wat je bedoelt, maar ben het er niet mee eens.quote:Op zondag 22 januari 2023 09:48 schreef OscarMopperkont het volgende:
[..]
Zucht. Doe je nou dom of ben je het?
Warren Buffet doet dat al jaren. Bijkopen wanneer de koers laag is.
Maar ik zal het uitleggen: stel, ik heb nu 1000 aandelen ING voor 12 euro. ING is een aandeel wat best kan schommelen. Het kan dus best zijn dat ING onder die 12 euro weer duikt. Stel, duikt naar 8 euro. Als ik dan 1000 aandelen bijkoop, gaat mijn GAK naar 10 euro.
Dat heb ik liever, dan ING bijkopen wanneer het op 15 euro staat. Omdat ik weet dat ING zo grillig kan zijn dat deze ook lange tijd rond de 10 euro kan blijven schommelen bijvoorbeeld.
Dat heb ik dan liever met een GAK van 8 euro ipv 12 euro. Dan wordt het makkelijker voor mij om een keer te verkopen als ik mijn positie wil wijzigen, dat ik bijvoorbeeld geld vrij wil maken om een ander aandeel te kopen. Dan kan ik ING opofferen met kleine winst ipv met een verlies.
Snap je het nu een beetje?
Voor mij belangrijk is de cashflow per aandeel van 2018 t/m 2021:quote:Op zaterdag 21 januari 2023 12:13 schreef xminator het volgende:
Nadeel van VLK is dat ze in tien jaar tijd geen groei hebben weten te realiseren in omzet. Alle tafelzilver verkocht en nog steeds slechte efficiencyratio’s hebben.
Kijkend naar overnamekandidaten in NL is er bijna niets te behalen. Dus keren ze maar kapitaal uit. Enige markt waar je nog kan overnemen is België, maar wij weten allemaal hoe Belgen werken.
VLK moet je alleen in zitten om te profiteren van de kapitaaluitkeringen, maar straks stopt dat. Ofwel vergeet niet om op tijd uit te stappen. Mocht iemand andere inzichten hebben dan hoor ik dat graag.
Mee eens. En dat hangt bij mij dan ook af van het betreffende aandeel. Oftewel, op basis van mijn onderzoek en verwachting maak ik een keus. Maar los daarvan houd ik altijd wat geld apart voor bijvoorbeeld aandelen zoals in mijn voorbeeld. ING vind ik niet echt een groei aandeel. Die schommelt al jaren tussen de 10 en 15 euro. Met daartussenin enkele flinke dips. Die koop is dus nooit boven een bepaalde koers, ook omdat je dividend rendement dan relatief laag is. Die koop ik dus wel weer een keer bij als die onder mijn eigen gewenste koers valt.quote:Op zondag 22 januari 2023 10:04 schreef vlindertje89 het volgende:
Ik snap denk ik wel wat LXIV probeert te zeggen. Want in jouw voorbeeld kun je met de info over hoe het aandeel het doet, outlook, wat je ervan verwacht etc tot dezelfde conclusie komen, onafhankelijk van wat je GAK is. Als je verwacht dat het aandeel tussen 10-15 euro zal schommelen normaal gesproken, dan is aan de onderkant van die range bijkopen verstandiger dan aan de bovenkant, of je GAK nou 10 of 15 euro is. En als hij naar 8 euro duikt, is bijkopen ongeacht je GAK een goed idee, tenzij je verwacht dat er fundamenteel iets veranderd is waardoor de range niet meer 10-15 zal zijn maar 5-10 bv.
Want met alleen naar GAK kijken kun je bij een groeiaandeel ook juist enorm buiten de boot vallen. Als je een ETF hebt waarbij je deel in dal vd coronacrisis kocht waardoor je GAK ¤80 is, en hij staat inmiddels al een jaar boven de ¤90, en de verwachting is dat hij nog door gaat stijgen tot ¤110 de komende twee jaar, is er dikke kans dat je meer winst maakt als je wat bijkoopt op ¤93, ¤95, ¤97 en ¤99 dan als je blijft wachten langs de zijlijn op die drop, die mogelijk helemaal niet zo komt. Dan is het dus relevanter om te kijken naar wat van het aandeel verwacht wordt, en op basis daarvan te kijken of het een goed instapmoment is, dan je alleen blind te staren op die GAK.
Eea wel afhankelijk van of je periodiek bij zou willen kopen, of dat je echt alleen geld apart hebt staan voor bij een grote cash en je verder gewoon alleen wil houden wat je hebt maar niks bijkopen. In dat tweede geval is naar je GAK kijken zinvoller, in dat eerste geval niet per se.
Nu nog die vrouw zien kwijt te raken en je bent helemaal binnenquote:Op maandag 23 januari 2023 11:16 schreef ludovico het volgende:
Vriendins credit-card debt afgelost.
Anyhow, blij dat die extreem debiele rente lening weg is, slecht financieel beheer van mijn vriendin!
Ze heeft ook lager rentende studielening afgelost terwijl ze die hoge rente te betalen had volgens mij.![]()
en wat als het nu aandelen Fortis waren?, dan was je nu uit gekochtquote:Op zondag 22 januari 2023 09:48 schreef OscarMopperkont het volgende:
[..]
Zucht. Doe je nou dom of ben je het?
Warren Buffet doet dat al jaren. Bijkopen wanneer de koers laag is.
Maar ik zal het uitleggen: stel, ik heb nu 1000 aandelen ING voor 12 euro. ING is een aandeel wat best kan schommelen. Het kan dus best zijn dat ING onder die 12 euro weer duikt. Stel, duikt naar 8 euro. Als ik dan 1000 aandelen bijkoop, gaat mijn GAK naar 10 euro.
Dat heb ik liever, dan ING bijkopen wanneer het op 15 euro staat. Omdat ik weet dat ING zo grillig kan zijn dat deze ook lange tijd rond de 10 euro kan blijven schommelen bijvoorbeeld.
Dat heb ik dan liever met een GAK van 8 euro ipv 12 euro. Dan wordt het makkelijker voor mij om een keer te verkopen als ik mijn positie wil wijzigen, dat ik bijvoorbeeld geld vrij wil maken om een ander aandeel te kopen. Dan kan ik ING opofferen met kleine winst ipv met een verlies.
Snap je het nu een beetje?
Ook jij, lezen is lastig voor je.quote:Op maandag 23 januari 2023 12:24 schreef dop het volgende:
[..]
en wat als het nu aandelen Fortis waren?, dan was je nu uit gekocht
buffet koopt niet bij om het bijkopen
Wat kan zo een beslising zijn ?quote:Op maandag 23 januari 2023 13:21 schreef nostra het volgende:
Je GAK verlagen met als doel je GAK te verlagen zie ik ook alleen maar gedaan worden door mensen om optisch hun verliezen te verlagen. Het kan natuurlijk wel een gevolg zijn van een beslissing.
Dat je het aandeel op het huidige koersniveau (nog) koopwaardiger vindt. Maar over het algemeen zijn de winners de winners die blijven winnen en dus koop je bij op steeds hogere niveaus.quote:
Daarom gewoon spreiden en elke maand inleggen...misschien soms extra...heb je geen last van missing out shit etc?quote:Op maandag 23 januari 2023 13:24 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat je het aandeel op het huidige koersniveau (nog) koopwaardiger vindt. Maar over het algemeen zijn de winners de winners die blijven winnen en dus koop je bij op steeds hogere niveaus.
Teveel verzonken kosten.quote:Op maandag 23 januari 2023 11:28 schreef Geerd het volgende:
[..]
Nu nog die vrouw zien kwijt te raken en je bent helemaal binnen![]()
Ik hou graag mijn investering in fonds X een beetje op peil, tenzij de koers minder keldert dan mijn verwachtingen is een lagere koers rechtvaardiging om er meer geld in te leggen.quote:Op maandag 23 januari 2023 13:21 schreef nostra het volgende:
Je GAK verlagen met als doel je GAK te verlagen zie ik ook alleen maar gedaan worden door mensen om optisch hun verliezen te verlagen. Het kan natuurlijk wel een gevolg zijn van een beslissing.
Er is op 6 maanden tijd - volgens oud onderzoek ala - sprake van een momentum effect.quote:Op maandag 23 januari 2023 13:24 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat je het aandeel op het huidige koersniveau (nog) koopwaardiger vindt. Maar over het algemeen zijn de winners de winners die blijven winnen en dus koop je bij op steeds hogere niveaus.
Ja en zakt de hele tering bende weer...mensen gaan dan weer verkopen etc..(zitten ook kosten aan)quote:Op maandag 23 januari 2023 13:24 schreef nostra het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |