Fijne inside info over 'the making of' de avonturenseries:quote:Op woensdag 14 december 2022 17:41 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat maakt op zich niet uit, want hij kent ze als de clown en de acrobaat van de diamant. En op die caravan ziet hij Bassie & Adriaan staan of hij linkt dat op de een of andere manier aan hen. Wat niet heel raar is, gezien hoe die caravan eruit ziet en hij weet dat ze als clown en acrobaat in het circus werken.
Hij hoeft niet bang te zijn dat ze hem inhalen, want de diamant is al een tijd geleden en zijn uiterlijk is ondertussen flink veranderd.
B2 is een codenaam, maar B2 is wel B2, ook al wordt het gespeeld door andere personen. Anders zou 'ie wel B3 hebben geheten. In de serie verwijst hij ook naar B&A door wiens toedoen hij in de gevangenis terecht is gekomen en hij heeft dus ook alle reden om bang te zijn dat ze hem zien zitten in die auto als VJ B&A in gaat halen.
Meen dat de Baron de echte B2 nooit heeft gezien in de hoedanigheid van dief. Hij was wantrouwig, omdat B2 slecht hoort. Hij vroeg toen aan Japie of hij wel zeker weet dat het een goede dief is. En toen kwam Japie met het verhaal dat hij zoveel jaar heeft gehad en dat hij dan dus geen amateur is.
Leuk toch
Juice uit het boek van Aad én daarbuiten. Of, elk verhaal heeft twee kanten:quote:Op zondag 18 december 2022 14:12 schreef JOO het volgende:
Bas van Toor mocht als Bassie in Walt Disney World geen ontmoeting hebben met Mickey Mouse, ondanks dat er in eerste instantie wel toestemming was gegeven door Disney (het script was opgestuurd). Op de geplande draaidagen wilde men niet dat het publiek zou denken dat het personage Bassie een van de Disney-figuren was en men wilde niet dat Disney-figuren vereenzelvigd werden met Bassie. Een pr-meisje bemiddelde vervolgens om als alternatief te filmen in de MGM-studio. Aad van Toor heeft toen in een uur tijd het script herschreven. Deze aflevering (Een Knal Goeie Wild West Show) is bij de vijfdelige uitgave in 1996 en 2003 weggeknipt. Op de dvd- uitgave van 2001 staat deze aflevering wel.
quote:Op maandag 12 december 2022 02:00 schreef JOO het volgende:
Ik laat even een bommetje vallen; Joop Dikmans zelf jaren geleden gesproken. Het conflict is gecompliceerder dan hoe het in Aad zijn boek staat beschreven. Tijdens de opnames van de Verzonken Stad vond Bas dat er een aantal scènes van B2 geschrapt moesten worden, omdat Joop wel erg leuk uit de hoek kwam. Dit vond Bas niet fijn; er was plek voor maar 1 clown als ster in de televisieserie en dat was Bassie. Joop vond dat hij daar niks aan kon doen; hij was tenslotte Handy Fool. Ook Aad was tegen het schrappen van scènes, omdat hij alles tot in de puntjes had uitgewerkt. Bas heeft vervolgens tijdens de opnameperiode continue tegen Joop lastig en vervelend gedaan. Hierdoor is ook onenigheid tussen Bas en Aad ontstaan. Alleen blijft Bas de oudere broer van Aad en de ene helft van het duo Bassie en Adriaan, dus liet Aad uiteindelijk Joop vallen. Joop voelde zich hierdoor bedonderd. De kwestie over wat wisselgeld was slechts een druppel op de gloeiende plaat en niet in verhouding hoe Joop is gepiepeld. Tijdens de laatste opname moest hij als B2 ‘uit een raam’ springen en op kussens duiken. Bas heeft toen volgens Joop de kussens weggetrokken zodat hij lelijk ten val kwam. Enige tijd later is Circus Renz nog in de woonplaats van Joop geweest. Joop heeft toen geprobeerd het conflict bij te leggen, maar hij werd compleet genegeerd door de twee heren.
quote:Acteur en clown Joop Dikmans, vooral bekend van zijn rol als B2 in Bassie en Adriaan, is op 92-jarige leeftijd overleden. Dat heeft zijn kleinzoon laten weten aan NH Nieuws. Dikmans leed aan dementie en overleed afgelopen woensdagnacht in zijn slaap.
Voor veel mensen zal Dikmans een icoon zijn uit hun kindertijd. Hij vertolkte de rol van B2 in Het geheim van de schat (1987), De verdwenen kroon (1988) en De verzonken stad (1989). Samen met de Baron en Vlugge Japie had hij het voorzien op Bassie en Adriaan. Met een dikke snor en hoedje op sprak hij meermaals de tekst 'wat zeggie?' in de verschillende series uit.
Als clown had hij ook grote bekendheid. Onder de naam Handy Fool was hij in diverse Nederlandse en Belgische circussen te zien van eind jaren 40 tot eind jaren 80. Dat deed hij met zijn vrouw Trudy, die twintig jaar geleden overleed.
Joop Dikmans wordt op vrijdag 23 december in het bijzijn van zijn familie gecremeerd.
quote:Op maandag 19 december 2022 17:10 schreef ArnieAlberts het volgende:
Treurig nieuws: B2 Joop Dikmans is overleden.
[..]
quote:Op maandag 19 december 2022 17:10 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
Ben blij dat dit portret nog van hem gemaakt isquote:Op maandag 19 december 2022 17:10 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
Mijn eerste reactie was zijn catchphrase: wazzeggienou?quote:Op maandag 19 december 2022 17:10 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
Helaas heb ik dit vaker. Enkele dagen geleden postte ik een Facebookpost als aanjager voor een TV Monument van Han Peekel. Paar dagen later, sadly...quote:Op maandag 19 december 2022 18:01 schreef vencodark het volgende:
Wauw, dat is ook toevallig nu het net over die man ging.
Shhhhhush. Ook zoiets zei iemand dus een paar dagen geleden bij die post over Han Peekel.quote:
Bas en Aad zullen er vast geen traan om laten.quote:Op maandag 19 december 2022 17:10 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
quote:Op maandag 19 december 2022 19:00 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
Shhhhhush. Ook zoiets zei iemand dus een paar dagen geleden bij die post over Han Peekel.
Was dat ook iemand die achter z’n geld aan ging?quote:Op maandag 19 december 2022 19:01 schreef LordofLeaves het volgende:
[..]
Bas en Aad zullen er vast geen traan om laten.
Volgens Aad wel.quote:Op maandag 19 december 2022 19:36 schreef Dementor het volgende:
[..]
Was dat ook iemand die achter z’n geld aan ging?
Scheelt ze weer een paar duizend euro toch?quote:Op maandag 19 december 2022 19:01 schreef LordofLeaves het volgende:
[..]
Hij wilde toen ook de Baron foppen met die grap met dat flesje water of Sprite of wat er dan ook in zat.quote:Op maandag 19 december 2022 20:12 schreef TLC het volgende:
Allereerst erg verdrietig om te horen van het overlijden van B2, hij hoorde toch bij de iconen van mijn jeugd, samen met bv Aart Staartjes en Han Peekel, die ook al heengegaan zijn![]()
Het leuke aan B2 vond ik dat hij -misschien onbedoeld- wel eens de Baron durfde te sarren.
Zoals in Griekenland, waar de Baron de steen wilde ontcijferen en dat daarvoor een intelligent persoon nodig was en dat hij het dus wel zou doen, de reactie van B2 : ''maar kun je dat dan ? je zei net zelf dat daarvoor een intelligent iemand nodig is ??''![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Het zou mooi zijn als op de grafsteen van Joop Dikmans komt te staan :
WAT ZEGGIE ??!!
Handige Harrie en B 1 0 0 kwamen ook nooit in opstand tegen de Baron, de enige die wat brutaal was tegen de Baron was dus B2.quote:Op maandag 19 december 2022 20:15 schreef Halcon het volgende:
[..]
Hij wilde toen ook de Baron foppen met die grap met dat flesje water of Sprite of wat er dan ook in zat.
Heel anders dan Vlugge Japie.
Mooiste voorbeeld daarvan is misschien wel deze:quote:Op maandag 19 december 2022 20:12 schreef TLC het volgende:
Allereerst erg verdrietig om te horen van het overlijden van B2, hij hoorde toch bij de iconen van mijn jeugd, samen met bv Aart Staartjes en Han Peekel, die ook al heengegaan zijn![]()
Het leuke aan B2 vond ik dat hij -misschien onbedoeld- wel eens de Baron durfde te sarren.
Zoals in Griekenland, waar de Baron de steen wilde ontcijferen en dat daarvoor een intelligent persoon nodig was en dat hij het dus wel zou doen, de reactie van B2 : ''maar kun je dat dan ? je zei net zelf dat daarvoor een intelligent iemand nodig is ??''![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Het zou mooi zijn als op de grafsteen van Joop Dikmans komt te staan :
WAT ZEGGIE ??!!
Klopt. Handige Harrie en B100 waren ook van die schoothondjes.quote:Op maandag 19 december 2022 20:18 schreef TLC het volgende:
[..]
Handige Harrie en B 1 0 0 kwamen ook nooit in opstand tegen de Baron, de enige die wat brutaal was tegen de Baron was dus B2.
Ik denk dat het bij Bas en Aad ook niet heel lang meer gaat duren.. Bij Bas zeker niet.quote:Op maandag 19 december 2022 19:01 schreef LordofLeaves het volgende:
[..]
Alles is voor Aadje dan i.p.v. voor Bassie.quote:Op maandag 19 december 2022 20:44 schreef girlnextdoor. het volgende:
[..]
Ik denk dat het bij Bas en Aad ook niet heel lang meer gaat duren.. Bij Bas zeker niet.
Het pijnlijke; ik dacht precies hetzelfde, en zo geschiedde...quote:Op maandag 19 december 2022 19:01 schreef LordofLeaves het volgende:
[..]
quote:Vandaag bereikte ons het nieuws dat Joop Dikmans, wie bij ons in de series de rol van de dove boef B2 vertolkte, op 92-jarige leeftijd is overleden. We wensen sterkte aan alle nabestaanden.
Haha. Dat is leuk gedaan zeg!quote:Op maandag 19 december 2022 21:38 schreef ArnieAlberts het volgende:
Daarom maar even zelf snel samen met mijn alterego achter de tekentafel gekropen. Perfect is het absoluut niet, maar het is íets.
[ afbeelding ]
Eigenlijk de ideale kleding. Japie moet de louche kamper voorstellen, de oude B2 een komische kluns, B1 en B100 de kille solitaire misdadiger en Harry een kinderlijke knutselaar.quote:Op maandag 19 december 2022 22:02 schreef Writersright het volgende:
[..]
Haha. Dat is leuk gedaan zeg!
Vond deze B2 trouwens een van de netst geklede boeven. De vorige B2 was clownesk met die oversized jas en dat hoedje, Japie zag er altijd wat vadsig uit en Handige Harrie leek wel 12 jaar met dat petje.
Ik houd mijn hart vast voor wanneer Petrus wordt aangesproken door de Heer en dat hij reageert met ‘oké baas’…quote:Op maandag 19 december 2022 22:27 schreef TLC het volgende:
Ik zie hem al voor de Hemelpoort staan en Petrus die zegt 'kom maar binnen'
en dan als reactie :
WAT ZEGGIE ??!!
Denk dat de halve fanbase erover zou vallen als ze dit hadden genegeerd en die mannen zijn niet helemaal harteloos hè.quote:Op maandag 19 december 2022 19:37 schreef Writersright het volgende:
Ben benieuwd of ze er wat over zeggen. Aad zei wel wat toen Dick stierf.
Van NOS, met wat meer achtergrond dan alleen de rol als b2.quote:Dikmans' drie kleinkinderen noemden hem liefkozend opa boef. "We keken allemaal naar Bassie en Adriaan, dus zagen hem op jonge leeftijd al op televisie", vertelt kleinzoon Rick Hof aan NH Nieuws. "Uit verhalen van mijn moeder weet ik dat ik mijn opa ondanks zijn boevenkostuum altijd herkende. Ik was een jaar of 4, maar hij fopte me nooit."
En hij was niet alleen een clown op het podium. "Opa boef was de moppentapper", zegt Hof. "Als echte variété-man vertelde hij altijd wel een leuke grap of mop. Of deed hij een van zijn goocheltrucs. Het was een geweldig leuke opa. Een lieve clown die het altijd gezellig maakte."
Grollen en oliebollen
In de tijd dat zijn vrouw Trudy nog leefde, bakte Dikmans met oudjaar steevast oliebollen voor de hele buurt, zegt zijn kleinzoon. "Daar kwam ook echt de hele buurt op af. Mijn opa en oma waren erg geliefd. Het was gewoon altijd grappen en grollen met die twee."
Het overlijden van zijn vrouw Trudy, twintig jaar geleden, raakte Dikmans diep. In een portret over zijn leven uit 2011 zei hij daar zelf over: "We hebben ontzettend close geleefd. Sinds ze is overleden, interesseert me eigenlijk niks meer. Ook mijn clownspullen en instrumenten niet. Maar ik wil het ook niet wegdoen."
"Toen oma doodging, is er ook een stuk van hem doodgegaan", zegt zijn kleinzoon. "Voor het circus zijn ze samen de hele wereld over gereisd en ze leefden vaak 24/7 op tien vierkante meter met elkaar. Dat was ook te merken aan de diepe band tussen hen. Het voorbeeld van een mooi huwelijk."
Dementie
Een aantal maanden terug kreeg Dikmans te horen dat hij aan dementie leed, vertelt Hof. "Zijn hart en longen waren kerngezond, maar zijn hersenen werden wat minder. Hij heeft nog heel lang zelfstandig gewoond, maar kon dat later niet meer op eigen kracht."
Dikmans zou vorige week vanuit een revalidatiecentrum worden overgeplaatst naar een verzorgingshuis in Heerhugowaard, maar zijn familie kreeg de nacht ervoor te horen dat hij in zijn slaap was overleden. "Zijn hoge leeftijd doet niets af aan het verdriet dat we allemaal voelen. Dit gemis wordt nooit makkelijk.".
Nouja, de tekst die ze uiteindelijk publiceerden was ook vrij kil en zakelijk als je het mij vraagt.quote:Op maandag 19 december 2022 22:51 schreef vencodark het volgende:
[..]
Denk dat de halve fanbase erover zou vallen als ze dit hadden genegeerd en die mannen zijn niet helemaal harteloos hè.
Zakelijk vrij hard misschien maar geen monsters.
Als ze zelf dan maar niet als eerste gaan.quote:Op dinsdag 20 december 2022 00:41 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
Nouja, de tekst die ze uiteindelijk publiceerden was ook vrij kil en zakelijk als je het mij vraagt.
Dit is ook een manier om de rechtszaak te 'winnen', gewoon uitzitten en afwachten tot ze allemaal dood zijn.
Tja, een liefdevolle tekst over een man waar je al tig jaren conflict mee had. Dat zou behoorlijk schijnheilig zijn.quote:Op dinsdag 20 december 2022 00:41 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
Nouja, de tekst die ze uiteindelijk publiceerden was ook vrij kil en zakelijk als je het mij vraagt.
Dit is ook een manier om de rechtszaak te 'winnen', gewoon uitzitten en afwachten tot ze allemaal dood zijn.
Misschien willen ze dat geld nu wel weer terugvorderen.quote:Op maandag 19 december 2022 20:13 schreef Halcon het volgende:
[..]
Scheelt ze weer een paar duizend euro toch?
Nee, denk niet dat Bas nog 5 jaar meegaat.quote:Op maandag 19 december 2022 20:44 schreef girlnextdoor. het volgende:
[..]
Ik denk dat het bij Bas en Aad ook niet heel lang meer gaat duren.. Bij Bas zeker niet.
Die serie blijft heerlijk en B2 is een van de grootste redenen waarom. Dat in de zee gooien, de grap met het flesje, boos woorden op Japie wanneer hij denkt dat hij gaat klikken naar de baas, de trap naar de Baron, het betrapt worden tijdens het kopen, niet verstaan dat er "niets" in de doos zit....de serie zit propvol B2 hoogtepunten.quote:Op maandag 19 december 2022 22:34 schreef TLC het volgende:
Baron gooit Vlugge Japie en B2 in de zee
B2 : 'ik ben blij dat ik die Bassie en Adriaan niet ben'
Vlugge Japie : 'hoezo ??!!'
B2 : 'nou de baas wil die 2 in de zee gooien, het zal je maar gebeuren'
![]()
Dat is idd de overleden B2, in de schatkaart.quote:Op dinsdag 20 december 2022 10:24 schreef nils_22 het volgende:
Waar ik stuk om ging vroeger.. ik weet niet welke B2 dat speelde, maar de baron geeft hem dan een paar oplawaaien op z'n hoofd.. daarna loopt hij verkleind heen en weer 🤣
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |