Dat is natuurlijk afhankelijk van waar in NL je woont maar ik denk dat de liefhebber voorlopig even niet mag klagen na de voorbije periode.quote:Op woensdag 21 december 2022 09:01 schreef Perrin het volgende:
[..]
Wel even geduld tot na de jaarwisseling voor wat kans op vorstdagen.
Heb er weinig vertrouwen in. Gezien de verwachting en huidige patronen ook maar een kleine kans. 1 week hebben we vorige week al gehad en meestal is het hier max 2 weken winter. Overige tijd gewoon herfst. Maar we gaan het meemaken. Keer wat sneeuw mag nog welquote:Op woensdag 21 december 2022 08:53 schreef Dven het volgende:
[..]
Gelukkig met dank aan 'seasonal lag' eerst het koudste gedeelte van de winter nog
Dit is wel een beetje weerwoordgewauwel hoor. Dat ze volgens de huidige patronen misschien nog een kansje eind februari zien. Of eigenlijk niet eens. De WiNtEr iS vOoRbIj! kLiMaAt 31.4.101.7!!!!quote:Op woensdag 21 december 2022 09:33 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Heb er weinig vertrouwen in. Gezien de verwachting en huidige patronen ook maar een kleine kans.
Jeweetzelluf, zee klimaat. De kans is hier sowieso niet grootquote:Op woensdag 21 december 2022 09:38 schreef Dven het volgende:
[..]
Dit is wel een beetje weerwoordgewauwel hoor. Dat ze volgens de huidige patronen misschien nog een kansje eind februari zien. Of eigenlijk niet eens. De WiNtEr iS vOoRbIj! kLiMaAt 31.4.101.7!!!!
Zelfs 20 jaar geleden was het maar 2 weken winter en verder alleen herfst. Het was alleen een koude herfst in plaats van de dubbele cijfers die we nu hebben.quote:Op woensdag 21 december 2022 09:38 schreef Dven het volgende:
[..]
Dit is wel een beetje weerwoordgewauwel hoor. Dat ze volgens de huidige patronen misschien nog een kansje eind februari zien. Of eigenlijk niet eens. De WiNtEr iS vOoRbIj! kLiMaAt 31.4.101.7!!!!
Exact, en het wordt er normaal gesproken met de jaren ook niet gemakkelijker op. Iets dat gezien veranderende globale patronen in de toekomst overigens wel weer periodiek de andere kant op kan slaan.quote:Op woensdag 21 december 2022 10:09 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Jeweetzelluf, zee klimaat. De kans is hier sowieso niet groot.
2009/2010 was een behoorlijk fris, in drie maanden tijd heeft het slechts een week of drie niet op enig moment van de dag gevroren. Ook bijna anderhalve maand aan maxima tot een graad of 2. Best winters wat mij betreft.quote:Op woensdag 21 december 2022 10:17 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Zelfs 20 jaar geleden was het maar 2 weken winter en verder alleen herfst. Het was alleen een koude herfst in plaats van de dubbele cijfers die we nu hebben.
Uitzonderingen die de regel bevestigen natuurlijkquote:Op woensdag 21 december 2022 10:37 schreef Dven het volgende:
[..]
2009/2010 was een behoorlijk fris, in drie maanden tijd heeft het slechts een week of drie niet op enig moment van de dag gevroren. Ook bijna anderhalve maand aan maxima tot een graad of 2. Best winters wat mij betreft.
En de koudegolf van 2012 was - in een verder zeer zachte winter - legendarisch
Wie had dat zien aankomen na een bijna vorstloze december
[ afbeelding ]
Het maandgemiddelde nu 11 jaar later is gestegen naar 4.2 trouwensquote:Op woensdag 21 december 2022 10:37 schreef Dven het volgende:
[..]
2009/2010 was een behoorlijk fris, in drie maanden tijd heeft het slechts een week of drie niet op enig moment van de dag gevroren. Ook bijna anderhalve maand aan maxima tot een graad of 2. Best winters wat mij betreft.
En de koudegolf van 2012 was - in een verder zeer zachte winter - legendarisch
Wie had dat zien aankomen na een bijna vorstloze december
[ afbeelding ]
De aarde begeeft zich in een elliptische baan rondom de zon terwijl de rotatie van de aarde niet evenredig is aan deze baan. Doordat de aarde dus als het ware 'wobbelt' en zich niet continu rond dezelfde afstand van de zon bevindt is het verloop van zonsopkomst en zonsondergang ook niet symmetrisch.quote:Op woensdag 21 december 2022 11:58 schreef crystal_meth het volgende:
Het is de kortste dag van het jaar, maar niet de dag met de vroegste zonsondergang (dat was blijkbaar 12 december), en ook niet de dag met de "laatste" zonsopgang (op 31 december is het bvb 3 minuten later dan vandaag.
Iemand die kan verklaren waarom die dagen niet samenvallen?
Hier ook af en toe. Lekker.quote:
Doh! Ik zat enkel aan de rotatie van de aarde te denken. Natuurlijk, als de aarde dichter bij de zon staat is de hoeksnelheid groter, waardoor de "zonnedag" dan langer dan 24 uur duurt (momenteel ongeveer 24 uur 30 seconden), logisch dat de vroegste zonsondergang dan niet samenvalt met de meest late zonsopgang.quote:Op woensdag 21 december 2022 12:21 schreef Dven het volgende:
[..]
De aarde begeeft zich in een elliptische baan rondom de zon terwijl de rotatie van de aarde niet evenredig is aan deze baan. Doordat de aarde dus als het ware 'wobbelt' en zich niet continu rond dezelfde afstand van de zon bevindt is het verloop van zonsopkomst en zonsondergang ook niet symmetrisch.
Het moment dat de zon zich het hoogst aan de horizon bevindt is volgens mij wel precies in het midden van zonsopkomst en zonsondergang. Ik weet er het fijne ook niet van dus ik vermoed dat mijn voorgaande tekst een klok-klepelgevalletje is.
Zelfs dat niet, maar dan heb je het over secondenwerk. Komt simpelweg omdat je net een paar uur dieper in het seizoen zit.quote:Op woensdag 21 december 2022 12:21 schreef Dven het volgende:
Het moment dat de zon zich het hoogst aan de horizon bevindt is volgens mij wel precies in het midden van zonsopkomst en zonsondergang.
Weerwoord lezen... ik laat me er wel toe verleiden maar in de winter word je er meestal niet blij van. Bijna altijd klinkt alles zo kansloos dat je de hele winter kunt afschrijven. Ik hou me er maar aan vast dat die mooie winterweek in 2021 ook pas kort van tevoren in beeld kwam en als ik het me goed herinner waren er ook veel zachte lijntjes in de pluim maar kwamen die paar diepvrieslijntjes uit. Ik weiger de winter nu al af te schrijven hoor, dat is wel heel drastisch.quote:Op woensdag 21 december 2022 09:38 schreef Dven het volgende:
[..]
hier ook half april wel weerquote:
Het is toch vaak zo dat als het koud is in de vs, het hier weer zacht js?quote:Op woensdag 21 december 2022 20:24 schreef INViCTuS het volgende:
Blijft toch apart zo'n koufront in de VS. Denver tikt zo om 14 uur de 11/12 graden aan, 19 uur vanavond is het -16 en morgenochtend 8 uur is het -25. Das 37 graden kouder
Wel typisch dat het hier dan vaak milder en minder stabiel weer is. het zal ongetwijfeld met elkaar in verband staan door de straalstroom die meandert.quote:Op donderdag 22 december 2022 13:23 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het is toch vaak zo dat als het koud is in de vs, het hier weer zacht js?
De straalstroom meandert omdat het daar zo koud is. Het is daar zo koud omdat de straalstroom zo meandert.quote:Op donderdag 22 december 2022 17:04 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Wel typisch dat het hier dan vaak milder en minder stabiel weer is. het zal ongetwijfeld met elkaar in verband staan door de straalstroom die meandert.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |