Ik liep eegisteren van station Amsterdam Zuid naar het Museumplein en het viel me op hoeveel winkels de deur nog open hadden, waarom?!quote:Op donderdag 15 december 2022 08:08 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Het vervelende is ook dat Nederland niet eens regels durft op te stellen om het energieverbruik in het algeheel te verminderen. Andere landen komen met regels als verplichte deursluiting voor winkels, verbod op lichtreclame, verbod op terrasverwarming, maximumtemperatuur voor publiek toegankelijke binnenruimtes, etc. En zo blijft het energieverbruik in Nederland erg hoog, terwijl daar het probleem in zit. De vraag naar energie moet gewoon omlaag en daarbij moeten ook bedrijven de vraag naar energie verminderen in plaats van alleen burgers.
Ja, blijkbaar helpt zelfs de oproep van de winkeliersvereniging zelf niet voldoende: https://nos.nl/artikel/24(...)-energie-te-besparenquote:Op donderdag 15 december 2022 08:27 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik liep eegisteren van station Amsterdam Zuid naar het Museumplein en het viel me op hoeveel winkels de deur nog open hadden, waarom?!
Nou had ik daar verder niets te winkelen maar toen dacht ik al van "ik zou de winkels met open deur gewoon moeten boycotten".
Toen ik gisteren in Amersfoort liep, waar ik wel kwam om te winkelen, heb ik dat ook gedaan.
Ronduit bizar dat er winkels zijn die nu de deur open nog open hebben staan.
Minder is nog steeds meer dan geen. Een luchtgordijn in combi met een tochtsluis/deur is het beste.quote:Op donderdag 15 december 2022 09:39 schreef loveli het volgende:
Er zijn technische oplossingen om minder warmte te verliezen, een open deur betekent niet dat er meer warmte verloren gaat dan bij een dichte deur die bij elke klant weer open gaat. Het principe werd al tientallen jaren toegepast in de koelindustrie, veel winkels hebben het ook.
https://www.vattenfall.nl(...)rijven/luchtgordijn/
Nederland is traditioneel ook helemaal geen land van buitenhoreca. Pas toen er binnen niet meer gerookt mocht worden, popten er ineens overal en nergens terrassen op. Ik zeg verbied die handel gewoon. De kachel brandt binnen en verder nergens.quote:Op donderdag 15 december 2022 10:25 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Minder is nog steeds meer dan geen. Een luchtgordijn in combi met een tochtsluis/deur is het beste.
maar ik verbaas mij hier ook over.Net zoals de terrasheaters nog aan zijn.
Op 2 salarissen nog geen huis kunnen kopen. Daarmee ontneem je jonge mensen dus effectief de kans om een volwassen leven op te kunnen bouwen in ons land.quote:Eigen huis voorlopig niet betaalbaarder: ‘Twee modale inkomens onvoldoende voor gemiddelde woning’
De huizenprijzen zullen volgend jaar naar verwachting met 3 procent dalen en in 2024 met nog eens 1,5 procent, meldt Rabobank. Maar dat betekent niet dat woningen beter betaalbaar worden. Zo is de hypotheekrente erg hoog, waardoor mensen maandelijks meer kwijt zijn aan een hypotheek. En door de gestegen kosten voor levensonderhoud, blijft er minder geld over voor de aankoop van een woning.
https://www.ad.nl/wonen/e(...)lde-woning~a46dd52f/
\quote:Op donderdag 15 december 2022 10:34 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Nederland is traditioneel ook helemaal geen land van buitenhoreca. Pas toen er binnen niet meer gerookt mocht worden, popten er ineens overal en nergens terrassen op. Ik zeg verbied die handel gewoon. De kachel brandt binnen en verder nergens.
Het warmstoken van de buitenlucht is niets dan pervers, en het dient geen enkel ander doel dan het faciliteren van de meest ongezonde verslaving die er bestaat. Want laten we eerlijk zijn, wie zitten er verder buiten met dit weer?
De mensen die ontevreden zijn gaan massaal stemmen op partijen als PVV, JA21, BBB en FvD die de bestaande problemen echt niet gaan oplossen en nog meer marktwerking en deregulering willen (en steun voor de boeren). En zolang mensen op dat soort partijen stemmen, veranderd er niets voor de starter op de woningmarkt, want deze (PVV/JA21/BBB/FvD) partijen willen geen ingrepen doen op de woningmarkt die pijn doen voor de huizenbezitter en de ouderen/boomers.quote:Op donderdag 15 december 2022 11:05 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Op 2 salarissen nog geen huis kunnen kopen. Daarmee ontneem je jonge mensen dus effectief de kans om een volwassen leven op te kunnen bouwen in ons land.
Nederland wordt kapotgemaakt door de gevestigde partijen en het is een kwestie van tijd voordat ze daarvoor de electorale prijs zullen gaan betalen.
Ik denk eerder dat het wachten is op een partij van Omtzigt of iemand in hetzelfde straatje, dus iemand die een streep trekt en zegt dat de politiek er weer voor de mensen in het land moet zijn.quote:Op donderdag 15 december 2022 11:24 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
De mensen die ontevreden zijn gaan massaal stemmen op partijen als PVV, JA21, BBB en FvD die de bestaande problemen echt niet gaan oplossen en nog meer marktwerking en deregulering willen (en steun voor de boeren). En zolang mensen op dat soort partijen stemmen, veranderd er niets voor de starter op de woningmarkt, want deze (PVV/JA21/BBB/FvD) partijen willen geen ingrepen doen op de woningmarkt die pijn doen voor de huizenbezitter en de ouderen/boomers.
De enige oplossing op meer perspectief voor starters op de woningmarkt is dat mensen massaal PvdA, GroenLinks, SP of PvdD stemmen, maar dat zie ik zo snel niet gebeuren.
Met alle respect, maar de VVD was al 10 jaar geleden begonnen met het afbraakbeleid, zoals de introductie van het studieleenstel en de Stef-Blokkerisering van de woningmarkt. En als je dan nu pas de gevolgen ziet van dit afbraakbeleid dan heb je de afgelopen jaren een behoorlijke plaat voor je hoofd gehad.quote:Op donderdag 15 december 2022 11:47 schreef Janneke141 het volgende:
Met alle respect voor de wijze van politiek bedrijven van Pieter Omtzigt, maar ideologisch gezien is hij de gevestigde orde. Als je het daarvan moet hebben om deze spiraal te doorbreken dan zou ik er maar niet te veel van verwachten.
Er is een lijn door de bevolking heen getrokken waar je als individu nauwelijks nog overheen kan stappen. Een groot deel van de mensen aan de ene kant van die lijn is erop uit om die situatie in stand te houden, en de partijen waar ze op stemmen faciliteren dat keurig. Niets nieuws overigens, dat doen ze al een paar decennia, het wordt alleen steeds schaamtelozer en openlijker. En de mensen aan de andere kant van de lijn zijn niet bij machte om de situatie te doorbreken, omdat de gevestigde krachten aan die kant hopeloos verdeeld zijn en het scala aan protestpartijen geen deuk in een pakje boter slaat.
Ik heb bijna 20 jaar op de VVD gestemd, maar dit is nooit een situatie geweest die ik als liberaal voor ogen had. Maar gezien de (demografische) verhoudingen zie ik het somber in dat het op korte termijn gaat veranderen. Het wordt naar mijn leerlingen steeds moeilijker vol te houden dat hun toekomst mooie dingen in petto heeft als ze hard werken en hun verantwoordelijkheid nemen.
Ik denk niet dat de populisten in staat zullen zijn een coalitieakkoord te sluiten. Mij lijkt over links ook de enige oplossing. Ik zie VVD nog wel in elkaar storten als hun heilige huisjes niet meer overeind zijn te houden.quote:Op donderdag 15 december 2022 11:24 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
De mensen die ontevreden zijn gaan massaal stemmen op partijen als PVV, JA21, BBB en FvD die de bestaande problemen echt niet gaan oplossen en nog meer marktwerking en deregulering willen (en steun voor de boeren). En zolang mensen op dat soort partijen stemmen, veranderd er niets voor de starter op de woningmarkt, want deze (PVV/JA21/BBB/FvD) partijen willen geen ingrepen doen op de woningmarkt die pijn doen voor de huizenbezitter en de ouderen/boomers.
De enige oplossing op meer perspectief voor starters op de woningmarkt is dat mensen massaal PvdA, GroenLinks, SP of PvdD stemmen, maar dat zie ik zo snel niet gebeuren.
De electorale instorting van de VVD is sowieso onvermijdelijk na het vertrek van Rutte.quote:Op donderdag 15 december 2022 11:56 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Ik denk niet dat de populisten in staat zullen zijn een coalitieakkoord te sluiten. Mij lijkt over links ook de enige oplossing. Ik zie VVD nog wel in elkaar storten als hun heilige huisjes niet meer overeind zijn te houden.
Het is dan ook al een tijdje geleden dat ik voor het laatst op de VVD gestemd heb.quote:Op donderdag 15 december 2022 11:56 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Met alle respect, maar de VVD was al 10 jaar geleden begonnen met het afbraakbeleid, zoals de introductie van het studieleenstel en de Stef-Blokkerisering van de woningmarkt. En als je dan nu pas de gevolgen ziet van dit afbraakbeleid dan heb je de afgelopen jaren een behoorlijke plaat voor je hoofd gehad.
Dat ook ja.quote:Op donderdag 15 december 2022 11:58 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
De electorale instorting van de VVD is sowieso onvermijdelijk na het vertrek van Rutte.
En als popurechts toch lukt om een regeerakkoord te sluiten dan is het slechts een kwestie van tijd voordat de rechter een streep zet door allerlei beleidsbeslissingen, puur omdat de beleidsbeslissingen juridisch niet haalbaar zijn.quote:Op donderdag 15 december 2022 11:56 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Ik denk niet dat de populisten in staat zullen zijn een coalitieakkoord te sluiten. Mij lijkt over links ook de enige oplossing. Ik zie VVD nog wel in elkaar storten als hun heilige huisjes niet meer overeind zijn te houden.
Ik vind het dieptriest en niet om aan te zien hoe de het deel van de bevolking onder de 30 aan alle kanten een oor aan wordt genaaid.quote:Op donderdag 15 december 2022 11:47 schreef Janneke141 het volgende:
Met alle respect voor de wijze van politiek bedrijven van Pieter Omtzigt, maar ideologisch gezien is hij de gevestigde orde. Als je het daarvan moet hebben om deze spiraal te doorbreken dan zou ik er maar niet te veel van verwachten.
Er is een lijn door de bevolking heen getrokken waar je als individu nauwelijks nog overheen kan stappen. Een groot deel van de mensen aan de ene kant van die lijn is erop uit om die situatie in stand te houden, en de partijen waar ze op stemmen faciliteren dat keurig. Niets nieuws overigens, dat doen ze al een paar decennia, het wordt alleen steeds schaamtelozer en openlijker. En de mensen aan de andere kant van de lijn zijn niet bij machte om de situatie te doorbreken, omdat de gevestigde krachten aan die kant hopeloos verdeeld zijn en het scala aan protestpartijen geen deuk in een pakje boter slaat.
Ik heb bijna 20 jaar op de VVD gestemd, maar dit is nooit een situatie geweest die ik als liberaal voor ogen had. Maar gezien de (demografische) verhoudingen zie ik het somber in dat het op korte termijn gaat veranderen. Het wordt naar mijn leerlingen steeds moeilijker vol te houden dat hun toekomst mooie dingen in petto heeft als ze hard werken en hun verantwoordelijkheid nemen.
Als het ze lukt om een akkoord te sluiten hebben ze in principe ook een meerderheid en kunnen ze dus ook de wet aanpassen hč.quote:Op donderdag 15 december 2022 12:04 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
En als popurechts toch lukt om een regeerakkoord te sluiten dan is het slechts een kwestie van tijd voordat de rechter een streep zet door allerlei beleidsbeslissingen, puur omdat de beleidsbeslissingen juridisch niet haalbaar zijn.
Een rechter toets of beleidsbeslissingen niet in strijd zijn met de grondwet of internationale verdragen. En ja, zolang de politiek telkens een loopje neemt met de grondwet of met internationale verdragen dan wordt de politiek teruggefloten door de rechter. Dat heeft niets met activisme te maken.quote:Op donderdag 15 december 2022 12:09 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Als het ze lukt om een akkoord te sluiten hebben ze in principe ook een meerderheid en kunnen ze dus ook de wet aanpassen hč.
Dat hele activisme via de rechter moeten we imo sowieso vanaf. Als je het beleid wil sturen richt je maar een partij op.
Dan moeten die 30 minners hun ouders maar aankijken die stemmen veelal op de gevestigde partijen. Want stel je voor dat je iets in moet leveren voor de generatie na je.quote:Op donderdag 15 december 2022 12:07 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik vind het dieptriest en niet om aan te zien hoe de het deel van de bevolking onder de 30 aan alle kanten een oor aan wordt genaaid.
Onderwijs van abominabel niveau, de covid-erfenis, lenen voor een studie en dan ook nog geen huis kunnen kopen.
Nuchter bezien heeft Nederland voor jonge mensen bar weinig te bieden. De lastendruk is torenhoog, de lonen vaak matig, je betaalt voor alles de hoofdprijs en het is overal druk omdat de aanwezige (sociale) infrastructuur gewoon niet meer voldoet. Er zijn te weinig leraren, te weinig dokters, te weinig kinderopvangplekken en zo kan ik nog doorgaan.
En als je de pech hebt om wat verder buiten de stad te wonen heb je ook geen bibliotheek, bushalte en pinautomaat meer.
In Nederland mogen rechters helemaal niet toetsen aan de grondwet, en een constitutioneel hof hebben we ook niet.quote:Op donderdag 15 december 2022 12:19 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Een rechter toets of beleidsbeslissingen niet in strijd zijn met de grondwet of internationale verdragen. En ja, zolang de politiek telkens een loopje neemt met de grondwet of met internationale verdragen dan wordt de politiek teruggefloten door de rechter. Dat heeft niets met activisme te maken.
Toch is het in de meeste andere landen niet veel beter. Veel Zuid-Europese landen kampen met een hoop jeugdwerkloosheid en de omstandigheden in Centraal- en Zuid-Oost-Europa zijn vaak nog slechter: slecht onderwijs, slechte gezondheidszorg, slechte infrastructuur, dictatoriaal bestuur, etc. Alleen Scandinavische landen (Noorwegen, Zweden, Denemarken en Finland) scoren vaak een stuk beter als het aankomt qua levenskwaliteit dan Nederland.quote:Op donderdag 15 december 2022 12:07 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik vind het dieptriest en niet om aan te zien hoe de het deel van de bevolking onder de 30 aan alle kanten een oor aan wordt genaaid.
Onderwijs van abominabel niveau, de covid-erfenis, lenen voor een studie en dan ook nog geen huis kunnen kopen.
Nuchter bezien heeft Nederland voor jonge mensen bar weinig te bieden. De lastendruk is torenhoog, de lonen vaak matig, je betaalt voor alles de hoofdprijs en het is overal druk omdat de aanwezige (sociale) infrastructuur gewoon niet meer voldoet. Er zijn te weinig leraren, te weinig dokters, te weinig kinderopvangplekken en zo kan ik nog doorgaan.
En als je de pech hebt om wat verder buiten de stad te wonen heb je ook geen bibliotheek, bushalte en pinautomaat meer.
Nope.quote:Op donderdag 15 december 2022 12:19 schreef Erno-BE het volgende:
Een rechter toets of beleidsbeslissingen niet in strijd zijn met de grondwet
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |