Alleen dan niet per maand, maar de periode tot je jaarrekeningquote:Op woensdag 14 december 2022 21:25 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Oh hetzelfde dus maar per maand ipv dag berekend.
Logisch eigenlijk omdat er veel meters nog oud zijn.
Vraag me af hoe ze dat bij analoge meters gaan bijhouden?
Dat wordt dus maandelijks de stand doorgeven.
Ook maar even aan de tt toegevoegd, was zo'n cliffhanger andersquote:Op woensdag 14 december 2022 22:28 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Alleen dan niet per maand, maar de periode tot je jaarrekening
Jij mag duidelijk langere titels invoeren dan ikquote:Op woensdag 14 december 2022 22:29 schreef noodgang het volgende:
[..]
Ook maar even aan de tt toegevoegd, was zo'n cliffhanger anders
quote:Op woensdag 14 december 2022 22:09 schreef jcdragon het volgende:
RTL heeft een rekentool
https://www.rtlnieuws.nl/(...)el-mag-je-verbruiken
Welke term zou jij gebruiken zodat we allebei weten wat we hier bedoelen ?quote:Op woensdag 14 december 2022 22:26 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Die over de periode totdat hun jaarafrekening over is meer verbruikt hebben dan voor die periode stond. Het is niet per maand.
Daarnaast is het ook geen "budget".
Een subsidie. Er is immers geen budget die je op kan maken.quote:Op woensdag 14 december 2022 23:45 schreef Vallon het volgende:
[..]
Welke term zou jij gebruiken zodat we allebei weten wat we hier bedoelen ?
Kern is dat er een maandmodel is dat wordt gebruikt om bij afrekening de voorgaande en daarna komende perioden, qua hoeveelheden van elkaar te - kunnen - splitsen.
NB wanneer ik per maand betaal en afreken, is het per maand. Voor de ander is die afreken periode langer of maar één keer per jaar. Bij overstappen ontstaan (doorgaans) twee afrekenperioden, die van de oude leverancier en van de nieuwe.
ik d8 bij dynamische die bv per uur berekenen en dan per maand je en factuur sture om te laten betalen.quote:Op woensdag 14 december 2022 23:50 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Een subsidie. Er is immers geen budget die je op kan maken.
Welke leverancier krijg je elke maand een nota dan?
Verder zijn alle overstap momenten iets wat je jezelf aan doet.
Volgens mij doen die ook gewoon voorschotten. Die waar ik naar gekeken had iig welquote:Op woensdag 14 december 2022 23:54 schreef Vallon het volgende:
[..]
ik d8 bij dynamische die bv per uur berekenen en dan per maand je en factuur sture om te laten betalen.
quote:Op woensdag 14 december 2022 23:54 schreef Vallon het volgende:
[..]
ik d8 bij dynamische die bv per uur berekenen en dan per maand je en factuur sture om te laten betalen.
quote:Op woensdag 14 december 2022 23:55 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Volgens mij doen die ook gewoon voorschotten. Die waar ik naar gekeken had iig wel
quote:bron tibber.nl
De Tibber-factuur: maandelijks en digitaal
Bij Tibber houden we van transparantie en zijn we van het type 'what you see is what you get'. Onze afrekening gaat daarom per maand, zonder van tevoren een voorschot- of termijnbedrag te betalen zoals bij veel energieleveranciers het geval is.
Er is natuurlijk wel een relatie, op twee manieren:quote:Op woensdag 14 december 2022 00:46 schreef Vallon het volgende:
[..]
Zo ik het nu begrijp heeft salderen - buiten in het eigen denkhoofd - geen directe relatie met het plafond(moment).
Wat in de factuur telt is de periode van het afgenomen netto verbruik dat vervolgens op basis van een rekenmodel uiteen wordt gesplitst in een stuk te betalen volgens plafond en ander deel conform het geldende contracttarief.
Naar ik begrepen heb, geldt het prijsplafond voor het nettoverbruik dat in 2023 na salderen tot/bij afrekening, resteert.quote:Op donderdag 15 december 2022 00:46 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Er is natuurlijk wel een relatie, op twee manieren:
- Wordt gekeken naar het verbruik voor of na salderen?
- Als het na salderen wordt gedaan, hoe gebeurt dat dan? Nu gebeurt dat per jaar. Als je het bijv. per maand zou doen, zou dat buitengewoon nadelig zijn voor mensen met zonnepanelen. Het prijsplafond wordt schijnbaar opgedeeld in twee periodes: één tot de jaarafrekening en één erna. Het moment van de jaarafrekening is relevant. Bij ons ligt dat moment op 1 november. November en december zijn twee maanden waarin we relatief veel verbruiken en weinig opwekken. Over een jaar blijven we met gemak onder het plafond, maar in die twee maanden alleen niet.
De November december is dan wel na salderen met 2024. Daarom is de uiterste subsidie datum voor de energiemaatschappij in 2025quote:Op donderdag 15 december 2022 01:38 schreef Vallon het volgende:
[..]
Naar ik begrepen heb, geldt het prijsplafond voor het nettoverbruik dat in 2023 na salderen tot/bij afrekening, resteert.
Wat dan netto overblijft als gebruik wordt vervolgens afgezet tegenover het plafondbudget en voorts per/tot/vanaf totaalfactuur/afrekening uiteen gesplitst in rekening voor een onder -en boven plafondbudget.
Andersgezegd, krijg je voor het deel dat binnen het plafond valt, korting of zoals iemand het noemde, subsidie.
In jouw geval krijg je straks in 2023 een afrekening van Jan-Okt waarin je tot 2235kWh betaalt volgens plafond/40ct tarief en zo ja, het meerdere volgens contracttarief. In 2024 krijg je een gesplitste rekening van Nov+Dec tot 662kWh als plafond/40ct, plust het meerdere van die maanden tegen contracttarief, net als de maanden Jan24-Okt24.
Dat het voor jou dan in die twee maanden (Nov+Dec) flink boven het plafond uitkomt, is dan jammer als gemiddelde mispoes. Het kan dus verstandig zijn je contract voor 2023 zsm om te zetten naar Januari tot/met December. In 2024 wordt het sws een glazenbol,
Of dat omzetten voor eindejaar nog gaat lukken, betwijfel ik (met als complotgedachte dat de traagheid van details; ws ook de opzet was). Ik ben nu bezig mijn contract om te zetten en (b)lijk pas per 2 januari 2023 te kunnen overstappen en niet zoals ik wil precies op/per 1 januari. Belangrijk omdat het plafondbudget per de eerste van een maand bij/vbvoor een nieuwe leverancier ingaat en dan wordt mee berekend.
Lukt mijn overstap niet per 1 januari annuleer ik het van de week en stap dan precies op 1 februari over.
Dan ben je al te laat ... kost een maand, of je moet er een 'spoedaansluiting' tegenaan gooien.quote:Op donderdag 15 december 2022 09:06 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Dank je. Dan misschien toch maar overstappen per 1 januari (of zsm).
Weet ik. Maar ik durfde het eerder niet aan omdat er even sprake was van uitstel van het plafond. En dan zou ik veel meer dan nu moeten betalen.quote:Op donderdag 15 december 2022 09:14 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Dan ben je al te laat ... kost een maand, of je moet er een 'spoedaansluiting' tegenaan gooien.
Bij Eneco is de opzegtermijn 9 dagen, qua aansluiting zal het ook snel genoeg moeten kunnen lijkt me?quote:Op donderdag 15 december 2022 09:14 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Dan ben je al te laat ... kost een maand, of je moet er een 'spoedaansluiting' tegenaan gooien.
Jep, maar ondanks dat ga je toch meer betalen. Blijf dus vooral goed rekenen en houd in je achterhoofd dat een beetje energieverbruik momenteel zo'n 15 à 20 euro per dag kost.quote:Op donderdag 15 december 2022 08:58 schreef Fe2O3 het volgende:
Gas tot nu toe ~65m3, vorig jaar 170m3 in Dec, beetje de kachel in de gaten houden loont wel zegmaar.
Ja, voor extra euro's dus (zgn spoedaansluiting)quote:Op donderdag 15 december 2022 09:22 schreef Leandra het volgende:
[..]
Bij Eneco is de opzegtermijn 9 dagen, qua aansluiting zal het ook snel genoeg moeten kunnen lijkt me?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |