Nu kunnen we ons blindstaren op de verpleeg, maar laten we vooral de IC niet vergeten. 10 mensen, 10! Dat is echt ongekend laag.
Dat laat goed zien hoe we er aan toe zijn qua immuniteit, ondanks dat het virus er nog is en er ook mensen met of door (dat is mij niet duidelijk) Corona op de verpleeg komen is de doorstroom naar de IC nihil. Mijn inziens komt dat enkel en alleen door de opgebouwde immuniteit, via welke weg dan ook.
Rioolcijfers dalen alweer wat of zijn op zijn minst vlak, dat betekent dat ook de verpleeg zal stabiliseren en ik verwacht op korte termijn ook weer wat dalen. In het nieuws van de week ook dat alle bekende virussen een daling doormaken.
Wat
@George_of_the_Jungle zeer terecht opmerkt, ik denk ook dat dit het is. Hier zullen we de komende 2 jaar mee moeten leven. Een plukje meer en een plukje minder, maar weg zal het voorlopig niet gaan. We hebben echter wel heel duidelijk gezien dat het ondertussen niks meer uitmaakt wat het weer is, of we bij elkaar komen en of we wel of niet gevaccineerd zijn.
Overigens niet benoemd hier verder, maar China liet eerder dit jaar een gigantische piek zien toen alle regels plotseling overboord gingen. Ook daar zie je dat alles gewoon de goede kant op gaat, zijn wel veel mensen ziek geweest, en ik denk ook nodeloos overleden door de plotselinge manier van loslaten, maar ook daar is het virus goed uitgeraasd naar mijn idee.
Ook een mooie mijlpaal om bij stil te staan, een jaar geleden (18 feb 2022) werden zo ongeveer alle Coronamaatregelen afgeschaft. Feitelijk bleven enkel een sluitingstijd in de nacht en bij geen Coronatoegangsbewijs een mondkapje verplicht over als maatregelen. Dit was van korte duur, want al een week later op 25 feb 2022 werden alle regels behalve mondkapje in OV en op vliegvelden afgeschaft. Een mooi moment om te vieren volgende week en de week erna, na 25 februari 2022 werd het leven voor iedereen weer nagenoeg normaal. Na die datum is er ook snel afscheid genomen van andere maatregelen (werden adviezen) en mondkapjes.
Dat betekent, en daarin ga ik wel wat kort door de bocht, dat we bijna een jaar virusvrij zijn. En het verbaasd mij persoonlijk hoe gek dat voelt als ik erover nadenk, voor mijn gevoel zijn we al lichtjaren verder in de tijd. Zaken als mondkapjes, avondklokken, gesloten winkels en geen groepsdingen meer doen zijn zo ongeveer uit mijn geheugen verdwenen. Ik sta ervan versteld hoe flexibel de menselijke geest daarin is.