quote:
Kan op IC wel een behoorlijk vertekend beeld geven denk ik. Als iemand daar 2 weken ligt
door Covid telt hij niet meer als Covid patient. Ze hoeven dan wel geen speciale Covid maatregelen meer te nemen om verdere besmettingen te voorkomen, maar het is nog wel een Covid-behandeling. Voor iemand die in het ziekenhuis ligt
met Covid dan is het wel logisch inderdaad. Ik denk dat de keuze vooral gemaakt is omdat besmettelijke Covid patienten een onevenredige druk op de zorg veroorzaakten, maar ook niet besmettelijke Covid-patienten zorgden voor een onevenredige druk op de zorg. In het geheel genomen zie ik niet zoveel nut hierin, meer een administratieve ingreep om eea rooskleuriger te maken (maar waarom dan niet met laten vallen, en alleen door vermelden, dat scheelt meer patienten).
...
Heb het ff opgezocht. Niet meer besmettelijke patienten worden nu geregistreerd als ontlabelde patienten, inderdaad omdat die nu niet meer specifieke zorg nodig hebben om verdere besmettingen te voorkomen. En ze willen de druk op de zorg beter weergeven, dus ze delen nu ook cijfers van de non-Covid bezetting van de IC (deden ze al) en de kliniek (dat is nieuw).
Maar het is wel duidelijk dat de Covid druk op de IC nu laag is 25 (19 besmettelijk, 6 ontlabeld) van de 1045 bedden op dit moment dus. Gezien de toename in griep op dit moment, zal het niet lang duren tot er meer griep patienten op de IC liggen, als dat niet al het geval is.