abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator maandag 12 december 2022 @ 11:29:00 #276
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_207051326
quote:
1s.gif Op maandag 12 december 2022 11:24 schreef Ixnay het volgende:

[..]
Ik zeg niet dat Putin heilig is. Ik heb meer vertrouwen in hem dan in Rutte/WEF.

En WEF zegt dat wij gechipt gaan worden. Is geen complot, maar het wordt gewoon hardop gezegd door Schwab. Ook een experimenteel "vaccin" waar niemand van wist wat het deed op de lange termijn werd door de meerderheid zonder enkele aarzeling vertrouwd. Waarom die chip dan niet?
8)7 8)7

quote:
De oorlogen van de NAVO worden ook "vredesmissies" genoemd, terwijl ze alles als een puinzooi achterlaten.
NAVO =/= VN
quote:
Afghanistan was gewoon een echte oorlog, die ze trouwens verloren hebben.
De oorlog heeeft de Navo/VS niet verloren, de politieke afhandeling erna was wel kut, waardoor de Taliban weer eenvoudig aan de macht kon komen.

quote:
De wil van het volk wint uiteindelijk altijd. Ook in Oekraïne is dat aan het gebeuren. of je het nu wil of niet.
Klopt, en dat gaat bunkerboi Vladje niet leuk vinden.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_207051330
Voor de mensen die wel geïnteresseerd zijn in de geschiedenis van Oekraïne en niet naar de bullshit willen luisteren die het Kremlin of FvD op ons afvuurt kan ik aanraden om op YouTube Timothy Snyder: The Making of Modern Ukraine op te zoeken. Dat is een college over de geschiedenis van Oekraïne en hoe het land en de cultuur is ontstaan.
  maandag 12 december 2022 @ 11:31:11 #278
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_207051366
quote:
84s.gif Op maandag 12 december 2022 11:28 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Ontmenselijking, dat is wat hij hier doet, is ook genocide.

Genocide gaat niet alleen om het vermoorden.
Sorry, maar nee. Ik ben het inhoudelijk niet met hem eens verder maar laten we het wel zuiver houden juist om niet de betekenis van termen te laten verwateren.

quote:
In 1948, the United Nations Genocide Convention defined genocide as any of five "acts committed with intent to destroy, in whole or in part, a national, ethnical, racial or religious group." These five acts were: killing members of the group, causing them serious bodily or mental harm, imposing living conditions intended to destroy the group, preventing births, and forcibly transferring children out of the group. Victims are targeted because of their real or perceived membership of a group, not randomly.
https://en.wikipedia.org/wiki/Genocide
pi_207051466
Ook de Krim Tataren waren eerder in Oekraïne / Krim dan de Moscoviten. Deze "mijn land" discussie doet me altijd denken aan dat citaat,

"History is not the past. It is the stories we tell about the past."

In de verhalen over onszelf zijn we natuurlijk heel selectief met de onderwerpen die we kiezen aandacht aan te geven natuurlijk de manier waarop.

Stuk van nos vanochtend

quote:
Nieuws

'Zelfdeportatie' van Krim-Tataren: 'Rusland gebruikt oorlog om van ons af te komen'

Seydamet Mustafajev wilde niet tegen Oekraïne - zijn eigen land - vechten. De Krim-Tataarse inwoner van de Krim wachtte de mobilisatie niet af en besloot te vluchten. "Mijn familie werd in 1944 gedeporteerd, en nu worden we opnieuw gedwongen de Krim te verlaten", vertelde hij onlangs aan Oekraïense media.

Zo zijn als gevolg van de Russische mobilisatie al duizenden Krim-Tataren op de vlucht geslagen van het schiereiland dat in 2014 door Rusland werd bezet en illegaal geannexeerd, vertelt Tamila Tasjeva in gesprek met de NOS. Zij woont en werkt als 'vertegenwoordiger van de Oekraïense president op de Krim' noodgedwongen in Kiev. Haar kantoor heeft sterke signalen dat vooral Krim-Tataren worden opgeroepen voor militaire dienst.

"We zien dat vooral op plaatsen waar Krim-Tataren wonen of werken mannen worden gemobiliseerd voor de oorlog. Het gaat dan om Krim-Tataarse dorpen, scholen en bazaars", vertelt Tasjeva.

Daarmee lijkt de mobilisatie op de Krim een discriminerend karakter te hebben. De organisatie Krym SOS noemt het een "opmaat naar genocide". Het past in het beeld dat vooral minderheden worden opgeofferd in de Russische oorlog tegen Oekraïne: in afgelegen regio's als Boerjatië en Dagestan ligt het relatieve dodental tientallen keren hoger dan in Moskou en Sint-Petersburg.

Zelfdeportatie naar het oosten
De mobilisatie ontvluchten is niet eenvoudig, zegt Tasjeva. "Dat kan niet via het Oekraïense vasteland, zij moeten via Rusland vluchten." Doordat veel mensen geen Oekraïens paspoort meer hebben, kunnen zij alleen naar landen waarmee Rusland visumafspraken heeft gemaakt, zoals Armenië, Kazachstan en Kirgizië.

Het roept bij de Krim-Tataren herinneringen op aan de Tweede Wereldoorlog, toen Stalin honderdduizenden Krim-Tataren naar het oosten liet deporteren. Mannen kiezen nu zelf voor een vertrek, maar het voelt allerminst als vrijwillig: ze willen niet als kanonnenvoer worden ingezet tegen hun vroegere vaderland. Activisten spreken van 'zelfdeportatie'.

De deportatie van Krim-Tataren in WO II
Sovjetleider Jozef Stalin liet in de Tweede Wereldoorlog honderdduizenden Krim-Tataren deporteren naar Centraal-Azië, met name Oezbekistan, omdat hij de volledige bevolkingsgroep verdacht van collaboratie met de nazi's. Als gevolg van de repressie en deportaties vonden 40.000 tot 195.000 Krim-Tataren de dood.

Pas aan het einde van de jaren 80 keerden ongeveer 260.000 Krim-Tataren terug naar het schiereiland, onder wie Tasjeva en haar familie. De bevolkingsgroep maakt inmiddels 10 tot 13 procent van de bevolking op de Krim uit, waar dat in 1926 ruim een kwart was en zij tot de Russische annexatie van 1783 in de meerderheid waren.

De deportaties door de Sovjets zijn door Oekraïne, Canada, Letland en Litouwen bestempeld als genocide.

Volgens Tasjeva past de mobilisatie van Krim-Tataren in een Russische campagne om de minderheidsgroep aan te pakken. "Rusland wil het liefst alleen Russen op de Krim hebben, zonder Oekraïners en Krim-Tataren. Ze doen er daarom alles aan om de demografie te veranderen en de Krim te ontdoen van 'anti-Russische elementen'."

Daar werd al direct na de annexatie van 2014 mee begonnen, stelt de Krim-Tataarse. "We worden aangepakt omdat we niet loyaal genoeg zijn. Van de 150 politiek gemotiveerde rechtsvervolgingen ging het in 120 gevallen om Krim-Tataren, bijvoorbeeld omdat ze lid zouden zijn van een 'terroristische organisatie'. Ook zijn er tientallen verdwijningen bekend."

EPA
Een demonstratie van Krim-Tataren voor de Russische ambassade in Kiev, najaar 2021
De Oekraïense en Krim-Tataarse burgers op de Krim worden al sinds de Russische annexatie opgeroepen voor de dienstplicht. Volgens het kantoor van Tasjeva zijn sinds 2015 al 36.000 Oekraïense burgers verplicht in Russische militaire dienst gegaan.

Hulp via Telegram
"Wie kans had om te vertrekken, is de afgelopen jaren al vertrokken", vertelt de Krim-Tataarse advocaat Damir Minadirov. In 2016 doorzocht de FSB zijn huis in Jalta en ondervroeg hem 12 uur lang met geweld en intimidatie over vermeende deelname aan een in Rusland verboden islamitische beweging. Hij werd veroordeeld tot 19 jaar cel, waarna hij vluchtte naar het vasteland van Oekraïne.

Hij heeft nog veel vrienden en familie op de Krim en helpt lotgenoten te ontkomen. Samen met activisten, advocaten en ambtenaren heeft hij een Telegramkanaal geopend waar hulpbehoevenden terechtkunnen. Zeker 300 mensen klopten al bij hem aan. "Ik ben nu vooral druk met het regelen van papieren van kinderen die na 2014 op de Krim zijn geboren, en dus een Russisch paspoort hebben."

Niet iedereen kan vertrekken, zegt de advocaat. "Bijvoorbeeld omdat ze geen geld hebben of voor familieleden moeten zorgen." Veel mannen proberen zo min mogelijk op straat te komen, om onder mobilisatie uit te komen, aldus Minadirov.

Bevrijding
Intussen bereidt bestuurder Tasjeva zich voor op de dag dat de Russische bezetter is verdreven van de Krim. Na de bevrijding van Cherson is er hoop dat de Krim snel "terugkeert" bij Oekraïne. "Er is dan veel werk te doen, van eigendomsrecht tot de vraag wat we doen met de circa 800.000 Russen die ernaartoe zijn verhuisd."

Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_207051469
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2022 11:22 schreef Momo het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Zelfs in het oosten zijn nog veel gebieden waar meer dan 80% Oekraïens als moedertaal heeft. Daarnaast kunnen de meeste mensen beide talen spreken, de talen lijken ook erg op elkaar. En Russisch als moedertaal betekend ook niet meteen dat ze bij Rusland willen horen.
Oei, feiten, pijnlijk, pijnlijk, pijnlijk.
While unconventional, this decision would fundamentally reshape infantry tactics, logistics, and battlefield doctrine.
pi_207051485
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2022 11:31 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Sorry, maar nee. Ik ben het inhoudelijk niet met hem eens verder maar laten we het wel zuiver houden juist om niet de betekenis van termen te laten verwateren.
[..]
Heh?

Dat stukje dat je quoot bevestigt dat het niet per se om uitmoorden gaat?

"... any of five acts ..."

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-12-2022 11:46:07 ]
  maandag 12 december 2022 @ 11:44:47 #282
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_207051513
Rusland is natuurlijk dan niet weer vies van daadwerkelijke genocide. Tijdens WO2 zijn vele Krim Tartaren vermoord of afgevoerd naar kampen in Centraal Azië. In 1850 was 80% van de bevolking op de Krim nog Tartaar en maar 6% etnische Rus. Na WO2 waren er nog maar 2% Tartaren en 70% etnische Russen. En dan zeggen hoe Russisch De Krim wel niet is....
  Moderator maandag 12 december 2022 @ 11:44:47 #283
5428 crew  miss_sly
pi_207051514
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2022 11:42 schreef YStec het volgende:

[..]
Heh?

Dat stukje dat je quoot bevestigt dat het niet per se uitmoorden gaat?

En vier van die vijf vinden gewoon plaats nu.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_207051532
quote:

[..]
[..]
Verbaast me niks dat je je in dit topic ook profileert als Rusland propagandist.

Het ontkennen van de identiteit van de Oekraïners, Oekraïeners inzetten in de oorlog om Oekraïners te doden, oekrinese kinderen ontvoeren om ze op te voeden als Russen. Het is allemaal onderdeel van het genocidale project.

We zien ze de daders graag verschijnen in den Haag.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  maandag 12 december 2022 @ 11:47:09 #285
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_207051552
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2022 11:42 schreef YStec het volgende:

[..]
Heh?

Dat stukje dat je quoot bevestigt dat het niet per se uitmoorden gaat?

Welke van de vijf zou jij een uitspraak dat een volk niet echt historisch bestaat onder beschouwen dan? Als ik zeg dat Belgen niet echt een hele grote historie hebben en daarom het geen echt land is, pleeg ik dan genocide op Belgen?

Even: het gaat mij niet om het waarheidsgehalte van de uitspraak, het gaat mij erom dat iemand van genocide beschuldigen wel een hele zware beschuldiging is. Voor genocide zijn bepaalde criteria opgesteld. Welke zie jij hier ingevuld dan?

quote:
killing members of the group, causing them serious bodily or mental harm, imposing living conditions intended to destroy the group, preventing births, and forcibly transferring children out of the group.
pi_207051558
quote:
10s.gif Op maandag 12 december 2022 11:46 schreef Slayage het volgende:

[..]
Verbaast me niks dat je je in dit topic ook profileert als Rusland propagandist.

Het ontkennen van de identiteit van de Oekraïners, Oekraïeners inzetten in de oorlog om Oekraïners te doden, oekrinese kinderen ontvoeren om ze op te voeden als Russen. Het is allemaal onderdeel van het genocidale project.

We zien ze de daders graag verschijnen in den Haag.
Hij is een Rusland propagandist, omdat hij het belangrijk vindt om definities correct te gebruiken??
pi_207051581
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2022 11:27 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Genocide is volkerenmoord. Zeggen dat een volk an sich niet bestaat is geen volkerenmoord. Dat is het pas als je ze gaat vermoorden, niet als je ze hun identiteit ontneemt. Dat zou je wel culturele genocide kunnen noemen.
Volgens de definitie is het dat wel.

Dit is al vaker opgemerkt; velen denken dat zoiets als gaskamers genocide is, en minder dan dat niet, maar bv proberen de cultuur van een volk te vernietigen, of kinderen ontvoeren zodat ze opgroeien binnen een andere cultuur, is dat ook.
While unconventional, this decision would fundamentally reshape infantry tactics, logistics, and battlefield doctrine.
pi_207051583
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2022 11:47 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Welke van de vijf zou jij een uitspraak dat een volk niet echt historisch bestaat onder beschouwen dan? Als ik zeg dat Belgen niet echt een hele grote historie hebben en daarom het geen echt land is, pleeg ik dan genocide op Belgen?

Even: het gaat mij niet om het waarheidsgehalte van de uitspraak, het gaat mij erom dat iemand van genocide beschuldigen wel een hele zware beschuldiging is. Voor genocide zijn bepaalde criteria opgesteld. Welke zie jij hier ingevuld dan?
[..]

Nee. Maar er is natuurlijk nogal een verschil tussen jij die dat zegt, of iemand die dat zegt die zijn troepen daadwerkelijk dat land heeft laten binnenvallen.

De context is dan nogal anders.
pi_207051586
quote:

[..]

[..]

Ben je het er wel mee eens dan dat Rusland genocide poogt te plegen in Oekraïne?
Цой жив
pi_207051589
quote:

[..]

Heh, nu volg ik je niet meer.

Even opnieuw....

Starhopper zegt:
quote:
84s.gif Op maandag 12 december 2022 11:28 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Ontmenselijking, dat is wat hij hier doet, is ook genocide.

Genocide gaat niet alleen om het vermoorden.
En jij zegt daarop:
quote:

[..]
[..]
Waar zeg je nou "nee" op?
pi_207051598
quote:
7s.gif Op maandag 12 december 2022 11:48 schreef ExTec het volgende:

[..]
Volgens de definitie is het dat wel.

Dit is al vaker opgemerkt; velen denken dat zoiets als gaskamers genocide is, en minder dan dat niet, maar bv proberen de cultuur van een volk te vernietigen, of kinderen ontvoeren zodat ze opgroeien binnen een andere cultuur, is dat ook.
Maar alleen als men kan bewijzen dat men dat heeft gedaan OMDAT de slachtoffers van een bepaalde etniciteit/cultuur zijn.
pi_207051612
Zijn we nu nog steeds bezig met de vraag of Oekraïne bij Rusland hoort? :')
nielsgeode schreef het volgende:
Prachtig om te zien hoe mensen niet gehinderd door gebrek aan kennis precies denken te weten hoe het zit en daarbij de keiharde ongefundeerde conclusies ook zeer duidelijk op het forum plempen.
pi_207051614
quote:

[..]
[..]
rus pleegt dus genocide. Helder.
pi_207051615
quote:

[..]
Welke zie jij hier ingevuld dan?
[..]

Oei...

De vraag stellen is 'm beantwoorden in dit geval... Ik denk niet dat we het eens gaan worden als je na 10 maanden Russische oorlogvoering en alle gruwelijkheden die erbij horen nog moeite hebt om zelfs maar één van die opgenomende dingen te vinden.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-12-2022 11:51:44 ]
  maandag 12 december 2022 @ 11:55:30 #295
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_207051670
quote:

[..]
[..]
THE EIGHT STAGES OF GENOCIDE

3. DEHUMANIZATION: One group denies the humanity of the other group.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')