Hier speelt ook mee doorgaans huishoudens vanaf zeg 1.5x modaal doorgaans geen tijd/zin hebben om te neuzelen over de marge van dagelijkse uitgaven. Alles daartoe kan betaald worden en de vraag is vooral dan welke keuze gaan ze afwegen. Bij 3x modaal is keuze meestal ook niet meer echt aan de orde. Dan is vooral de vraag wat en wanneer kan het geregeld worden. De selecte groep daarboven acteert vooral in de modus van zekerheid dat het geregeld is.quote:Op vrijdag 30 december 2022 08:37 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Ik heb tien jaar lang of zo elk jaar geswitcht, en hield grafieken en niews in de gaten (eerste berichten waren er al in april 2020. Heb nog een paar jaar een vast contract. Het kost echter behoorlijk veel tijd en energie om zo je eigen huishouden te bedrijven en lang niet iedereen heft de capaciteit dit zo te doen. De echte verliezers in deze kwestie hebben nooit geswitcht en altijd een variabel contract gehad, vaak de mensen die überhaupt niet geëngageerd zijn in het onderwerp.
Ja, verschil zal er altijd zijn want niet iedereen verdient hetzelfde, er zullen altijd verschillen zijn en dús zullen er altijd mensen zijn die onder de middellijn zitten, en mensen die boven de middellijn zitten. Dat verschil is er gewoon. Dus dan kun je zeggen dat die bovenste groep losgezongen is van andermans (on)vermogen, maar zij hebben gewoon een andere realiteit dan de onderste groep. Hun realiteit is gewoon anders.quote:Op vrijdag 30 december 2022 11:23 schreef Vallon het volgende:
[..]
Hier speelt ook mee doorgaans huishoudens vanaf zeg 1.5x modaal doorgaans geen tijd/zin hebben om te neuzelen over de marge van dagelijkse uitgaven. Alles daartoe kan betaald worden en de vraag is vooral dan welke keuze gaan ze afwegen. Bij 3x modaal is keuze meestal ook niet meer echt aan de orde. Dan is vooral de vraag wat en wanneer kan het geregeld worden. De selecte groep daarboven acteert vooral in de modus van zekerheid dat het geregeld is.
Vooral deze twee laatste groepen, behorende tot de 10% zijn wat losgezongen van andermans (on)vermogen.
Degene die de sjaak zijn de mensen onder de middellijn die voortdurend dingen moeten afwegen omdat elke keuze te koste gaat van hun vooruitzichten. De groep van 10% die niets meer heeft te kiezen wordt desalniettemin daartoe afgedwongen verder nauwelijks tot geen keuze meer is.
klopt want die kan je tenminste boeken, aannemers boeken kan niet voor tig jaar.quote:Op vrijdag 30 december 2022 11:38 schreef stinkie het volgende:
Te vaak zie je toch eerder een tweede all inclusive vakantie geboekt dan een aannemer...
Klopt inderdaad. Die inkomensverschillen zijn dit jaar onder de streep minder sterk geworden. Zeer grote (zichtbare) rijkdom komt in Nederland vrij zelden voor vanwege de maaiveldcultuur én je ziet dat ook mensen met hogere inkomens over het algemeen eerder redelijk prijsbewust dan heerlijk nonchalant zijn.quote:Op vrijdag 30 december 2022 13:21 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, verschil zal er altijd zijn want niet iedereen verdient hetzelfde, er zullen altijd verschillen zijn en dús zullen er altijd mensen zijn die onder de middellijn zitten, en mensen die boven de middellijn zitten. Dat verschil is er gewoon. Dus dan kun je zeggen dat die bovenste groep losgezongen is van andermans (on)vermogen, maar zij hebben gewoon een andere realiteit dan de onderste groep. Hun realiteit is gewoon anders.
Zwaar K.. dit conflictquote:Ruzie tussen aannemers legt deel van bouw essentiële fabriek voor gas stil
Een hoogopgelopen conflict tussen twee aannemers zorgt voor vertraging bij de bouw van een belangrijke fabriek voor de gasvoorziening in Nederland. Het gaat om de stikstofinstallatie in Zuidbroek, die geïmporteerd gas kan omzetten naar gas dat huishoudens kunnen gebruiken. Door het geruzie stonden maandagochtend zo'n 150 werknemers voor een gesloten poort bij de bouwplaats, meldt RTV Noord.
100 euro per kuub?quote:Op vrijdag 13 januari 2023 20:06 schreef SymbolicFrank het volgende:
Alhoewel de gasprijs op de Amsterdamse beurs nu lager is dan voor de oorlog, gaan de gasprijzen voor de burgers richting de 100 euro per m3, dank zij het prijsplafond. En dat verschil mogen wij betalen via de loonbelasting.
Volgend jaar bijna zeker hogere belastingen en het versneld afvoeren van de salderingsregeling.
Kan dit nu ook al ingekocht worden voor de volgende winter waar men zich zo druk om maakt qua reserves, of werkt dat zo niet?quote:Op maandag 16 januari 2023 11:01 schreef Gunner het volgende:
Gasprijs duikt onder de 60 euro: laagste punt in ruim een jaar
Moeten de reserves een heel eind leeg zijn, en ik weet niet of dat nu zo isquote:Op maandag 16 januari 2023 11:03 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Kan dit nu ook al ingekocht worden voor de volgende winter waar men zich zo druk om maakt qua reserves, of werkt dat zo niet?
Er zal vast wel ergens een goede reden zijn volgens de maatschappijen dat er toch echt geen verlaging ergens mogelijk is de komende jaren.quote:Op maandag 16 januari 2023 11:03 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Kan dit nu ook al ingekocht worden voor de volgende winter waar men zich zo druk om maakt qua reserves, of werkt dat zo niet?
Die zijn, naar verluid, tot de nok toe gevuld vanwege de milde winter.quote:Op maandag 16 januari 2023 11:03 schreef El_Thijs het volgende:
[..]
Moeten de reserves een heel eind leeg zijn, en ik weet niet of dat nu zo is
Dat lijkt me niet, door de enorme besparingen én zachte winter zitten de reserves nog voor 70% ofzo vol.quote:Op maandag 16 januari 2023 11:03 schreef El_Thijs het volgende:
[..]
Moeten de reserves een heel eind leeg zijn, en ik weet niet of dat nu zo is
Het wordt stelselmatig hoog gehouden. Een kuub prijs van 1,00-1,50¤ lijkt me gewoon de nieuwe standaard.quote:Op maandag 16 januari 2023 11:04 schreef Gunner het volgende:
[..]
Er zal vast wel ergens een goede reden zijn volgens de maatschappijen dat er toch echt geen verlaging ergens mogelijk is de komende jaren.
daar heb ik geen problemen mee (met dat stelsematig hoog houden wel).quote:Op maandag 16 januari 2023 11:07 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Het wordt stelselmatig hoog gehouden. Een kuub prijs van 1,00-1,50¤ lijkt me gewoon de nieuwe standaard.
Ik zou gewoon graag weer als consument kunnen kiezen (voor een vast contract). Dat zou een hoop rust brengen voor veel mensen.quote:Op maandag 16 januari 2023 11:09 schreef Gunner het volgende:
[..]
daar heb ik geen problemen mee (met dat stelsematig hoog houden wel).
Stelselmatig zijn de hogere kosten die LNG nu eenmaal met zich brengt, schat zo in dat die circa 2x pipeline zijn dus de aardgasprijs zou zich dan mits de wereld economie flink daalt naar 40 euro per megawatt-uur kunnen dalen in europa en azie die hoofdzakelijk van LNG afhankelijk zijn. In de VS kan pipeline gas zelfs heel erg goedkoop worden t.o.v. europa en Azie. De chemische industrie zal dan versnelt doorgaan met uitvlaggen uit europa naar de VS van productie capaciteit. Voor ons betekend dat dat er meer arbeidskrachten vrijkomen die kunnen/moeten omscholen naar renewables zoals wamtepompen, windkracht etc.quote:Op maandag 16 januari 2023 11:07 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Het wordt stelselmatig hoog gehouden. Een kuub prijs van 1,00-1,50¤ lijkt me gewoon de nieuwe standaard.
Waarom zouden wij 100 keer meer moeten betalen dan de huidige beursprijs? Die mag je uitleggen.quote:Op vrijdag 13 januari 2023 20:06 schreef SymbolicFrank het volgende:
Alhoewel de gasprijs op de Amsterdamse beurs nu lager is dan voor de oorlog, gaan de gasprijzen voor de burgers richting de 100 euro per m3, dank zij het prijsplafond. En dat verschil mogen wij betalen via de loonbelasting.
Volgend jaar bijna zeker hogere belastingen en het versneld afvoeren van de salderingsregeling.
Echter die andere partij wil dat niet.quote:Op maandag 16 januari 2023 11:42 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ik zou gewoon graag weer als consument kunnen kiezen (voor een vast contract). Dat zou een hoop rust brengen voor veel mensen.
https://allecijfers.nl/gas/quote:Op maandag 16 januari 2023 11:06 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dat lijkt me niet, door de enorme besparingen én zachte winter zitten de reserves nog voor 70% ofzo vol.
quote:Neues LNG-Terminal in Lubmin: Eröffnung mit Kanzler Scholz - ZDFheute
Bundeskanzler Olaf Scholz hat das zweite deutsche Terminal zum Import von Flüssigerdgas offiziell eröffnet. Zur Übergabe der letzten ausstehenden Genehmigung an die Betreiber in Lubmin waren auch Mecklenburg-Vorpommerns Ministerpräsidentin Manuela Schwesig (SPD) sowie Staatssekretär im Bundeswirtschaftsministerium, Michael Kellner (Grüne), gekommen. Bundeswirtschaftsminister Robert Habeck (Grüne) hatte aus Krankheitsgründen abgesagt.
Hohes Tempo bei Planung und Bau der LNG-Anlage in Lubmin
Wie das Terminal in Niedersachsen steht die Lubminer Anlage für die Bemühungen Deutschlands, Alternativen zu schaffen für ausbleibende russische Gaslieferungen. Die Terminals stehen ebenso für das hohe Tempo, das die Verantwortlichen beim Aufbau einer eigenen deutschen Import-Infrastruktur für Flüssigerdgas (LNG) vorlegten. Innerhalb von Monaten wurden die Terminals geplant, genehmigt und gebaut.
Dat is wel een positieve inschatting hoor, kijk maar eens hoe hard de vulgraden daalden de voorgaande jaren vanaf januari. En in die jaren konden we tijdens die wintermaanden ook nog eens bijvullen met Russisch gasquote:Op maandag 16 januari 2023 14:14 schreef zalkc het volgende:
[..]
https://allecijfers.nl/gas/
75% (vs 32% in 2022)
Als je dit en beetje uitrekent kom je er op uit dat we nog 12-20% nodig voor dit jaar, tot nu toe hebben we 18% uit de reserve verbruikt. Als we volgend jaar weer zo'n winter hebben dan hoeven we niet eens aan te vullen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |