junkiesietze | vrijdag 9 december 2022 @ 11:44 |
Amsterdam - Op meer dan vijfhonderd wegen in de stad gaat de maximum snelheid volgend jaar van 50 naar 30 kilometer per uur. 270 kilometer weg krijgt binnenkort nieuwe stoplichten, borden en markering. Dat de gemeente de maximale snelheid voor auto’s flink terug wilde schroeven in de stad was al wel bekend. Maar wethouder Melanie van der Horst (Verkeer) lijkt er zelfs haast mee te hebben. „Want het grootste deel van de Amsterdammers voelt zich onveilig in het verkeer”, zegt ze. Veiliger en stiller Het gaat om tachtig procent van de wegen. En de nieuwe maximumsnelheid gaat in per december 2023. Op korte termijn zullen bewoners de voorbereidingen gaan zien. Niet alleen door werkzaamheden, maar ook met campagnes en lessen op school. Van der Horst verwacht dat de maatregel het verkeer ’veiliger’ en ’stiller’ maakt, maar denkt ook dat mensen minder snel de auto zullen pakken. Geen gekke gedachte, want een opgevoerde e-bike is straks een stuk sneller dan de auto. Ook de bus en tram halen straks de auto in. Want waar die een eigen baan hebben, mag het openbaar vervoer 50 kilometer per uur blijven rijden. De gemeente wil namelijk dat het ov wél aantrekkelijk blijft. Dodelijke ongelukken Op dit moment zijn er jaarlijks rond de twintig dodelijke ongelukken in de stad en schommelt het aantal gewonden rond de achthonderd. Door beperking van de maximale snelheid, hoopt de wethouder dat het aantal ongelukken met twintig tot dertig procent afneemt. Bovendien zullen ongelukken minder ernstig zijn, verwacht de gemeente. De remweg van auto’s blijkt de helft korter door de snelheidswijziging. Om de boel te handhaven, zal de gemeente mobiele flitspalen inzetten. https://www.amsterdam.nl/(...)elheid-30-kilometer/ Dit gaat natuurlijk binnenkort in andere grote steden ook de norm worden wat een kutidee. [ Bericht 4% gewijzigd door Frutsel op 13-12-2022 16:23:08 ] | |
sjorsie1982 | vrijdag 9 december 2022 @ 11:46 |
Mooi zo, hopelijk gaat er landelijk worden geregeld dat in bebouwde kom overal 30 geldt. | |
Kapitein_Scheurbuik | vrijdag 9 december 2022 @ 11:47 |
Nog een reden om er weg te blijven. | |
Zorro | vrijdag 9 december 2022 @ 11:48 |
Amsterdam | |
Sapstengel | vrijdag 9 december 2022 @ 11:48 |
Ja en dan standaard meerdere keren per dag gepakt worden met 50 te hard. Lekker man. Er zijn hier wegen in de bebouwde kom waar je zonder gevaar met 100 overheen kan. | |
sjorsie1982 | vrijdag 9 december 2022 @ 11:49 |
Ja, liefst met mobiele flitspalen | |
sjorsie1982 | vrijdag 9 december 2022 @ 11:50 |
Had je meer redenen nodig dan? | |
xpompompomx | vrijdag 9 december 2022 @ 11:51 |
Niks mis mee. | |
mschol | vrijdag 9 december 2022 @ 11:51 |
schaf dan gewoon autos af als je met de fiets al sneller bent | |
sjorsie1982 | vrijdag 9 december 2022 @ 11:52 |
Dat lijkt me nog niet haalbaar helaas | |
NeeOfTochJA | vrijdag 9 december 2022 @ 11:52 |
Schaf gewoon mensen af dan hebben die dieren ook wat meer ruimte. | |
Grebneseih | vrijdag 9 december 2022 @ 11:53 |
Dat ben je sowieso wel in het centrum van Amsterdam sneller met de fiets op je bestemming. | |
RedFever007 | vrijdag 9 december 2022 @ 11:54 |
Ja klopt want dat is legaal Straks overal van die wegwerp e bikes en e-scooters natuurlijk | |
WheeledWarrior | vrijdag 9 december 2022 @ 11:57 |
Die deelscooters gaan ze juist op veel plekken ook weer tegen. Soms vraag je je af of de beleidsbepalers überhaupt een idee hebben wat ze eigenlijk willen. | |
hoechst | vrijdag 9 december 2022 @ 11:58 |
whahahaha wat een kut straf!! hoeven ze niet meer te zeiken dat het zo druk is. | |
VEM2012 | vrijdag 9 december 2022 @ 11:58 |
Amsterdam is onveilig omdat de fietsers zich daar gedragen als kamikaze piloten. Verder maakt het weinig verschil. Het is een wonder als je daar daadwerkelijk 30 km/u kan rijden Het is wel kapitaalsvernietiging. | |
sjorsie1982 | vrijdag 9 december 2022 @ 12:00 |
Langzamer rijden zonder deelscooters. | |
WheeledWarrior | vrijdag 9 december 2022 @ 12:02 |
Scheuren is iets anders maar verkeer moet gewoon met een prettig tempo kunnen doorstromen. Anders krijg je toch alleen maar frustraties en uiteindelijk nog meer ongelukken. | |
sjorsie1982 | vrijdag 9 december 2022 @ 12:03 |
Blijkbaar willen ze dat zoals ik reageerde op de vraag of men wel weet wat ze willen. | |
Elan | vrijdag 9 december 2022 @ 12:04 |
Mensen die hier voorstander van zijn rijden geen auto zeker? Het verschilt weliswaar maar 50 stelt op de meeste wegen echt niks voor. | |
WheeledWarrior | vrijdag 9 december 2022 @ 12:05 |
Dat bedoel ik, op veel plekken is 50 gewoon nodig voor een fatsoenlijke doorstroming. Maar goed, dit gaat over Amsterdam. Al zal het wel weer op meer plekken opduiken uiteindelijk dit soort plannetjes. | |
sjorsie1982 | vrijdag 9 december 2022 @ 12:06 |
Ik rij gewoon auto hoor en ben voorstander hiervan en van mij mag het landelijk worden ingevoerd. Ipv 50 naar 30 | |
Elan | vrijdag 9 december 2022 @ 12:10 |
Amsterdam kom ik bijna dagelijks, even los van wat specifieke plekken in de binnenring kun je daar op de meeste plekken ook echt makkelijk 50 of harder rijden. | |
RedFever007 | vrijdag 9 december 2022 @ 12:13 |
@Starhopper bijvoorbeeld vind dit geweldig waarschijnlijk | |
Elan | vrijdag 9 december 2022 @ 12:14 |
Dan ben je vast een linkse rakker of bejaard. 50 is een prima snelheid om je risicoloos voor te bewegen in de stad. In een tijd waar tijd enorm kostbaar is door tekort aan arbeid is het helemaal onbegrijpelijk. Als je voor een klus van Schiphol naar Noord moet ben je zo drie kwartier onderweg met een dergelijk slakkentempo. | |
sjorsie1982 | vrijdag 9 december 2022 @ 12:16 |
Of je nou 50 of 30 rijdt in een stad levert nihil tijdwinst op als je 1 verkeerslicht in je route hebt. | |
Elan | vrijdag 9 december 2022 @ 12:21 |
Per rit ja, niet als je de hele dag op pad bent. Wat voor nut heeft het überhaupt? Volgens mij willen ze gewoon Frankrijk na doen | |
sjorsie1982 | vrijdag 9 december 2022 @ 12:21 |
100x nihil blijft nihil hoor. | |
Nattekat | vrijdag 9 december 2022 @ 12:22 |
Deze persoon snapt er echt helemaal niets van. | |
Zelva | vrijdag 9 december 2022 @ 12:22 |
Ik vind het prima om 30 te rijden, interesseert me echt helemaal niets. Het is alleen wel lastig, want ongemerkt zit je daar heel makkelijk overheen. Ik hou liever de weg in de gaten, dan dat ik continu naar mijn snelheidsmeter moet koekeloeren. | |
Zwansen | vrijdag 9 december 2022 @ 12:23 |
Wat voor nut? Vraag je dit serieus? | |
DesertGlory | vrijdag 9 december 2022 @ 12:24 |
Ze kunnen beter eens wat doen aan die belachelijke hoeveelheid auto's nog steeds in de binnenstad. In steden als Oslo, Berlijn, Barcelona, Stockholm voelt het in de binnenstad allemaal veel rustiger en relaxter aan qua verkeer, ondanks het feit dat het er toch wel echt druk is qua aantal mensen, en dat komt door het feit dat ze daar veel beter de auto weren uit de binnenstad. En het verkeer dat er wél rijdt, glijdt gewoon rustig en soepel over de weg. Als ik dan weer in Amsterdam kom is het een kakofonie van brullende / optrekkende motor geronk. | |
Elan | vrijdag 9 december 2022 @ 12:26 |
10 minuten per uur scheelt het, noem het maar niks. | |
Elan | vrijdag 9 december 2022 @ 12:27 |
Ja. En aub geen gelul over bomen en planten. | |
Glazenmaker | vrijdag 9 december 2022 @ 12:28 |
Risicoloos met een machine van duizenden kilo's rondscheuren in een stad vol mensen. Hoe werkt dat volgens jou? Hier in de stad is de belangrijkste route van het station naar het centrum ook een 50 weg. Het is een weg langs de gracht zonder gescheiden fietspaden en als je linksaf wil slaan om een brug over te steken moet je als fietser samen met de auto's de linkerbaan op voor het stoplicht. Lachen in de spits joh. Iedere dag weer werp ik mij voor auto's die 3x zo snel gaan om thuis te kunnen komen. | |
Grebneseih | vrijdag 9 december 2022 @ 12:28 |
Die worden gesloopt omdat kut mentaliteit in Nederland. | |
sjorsie1982 | vrijdag 9 december 2022 @ 12:30 |
Nee hoor. Er is geen stad die een weg van 50km heeft waar je niet kan worden opgehouden door verkeersmaatregelen. | |
Glazenmaker | vrijdag 9 december 2022 @ 12:30 |
Deelscooters gaan sowieso een stuk minder leuk worden, want over 3 weken moet je een helm opzetten. | |
#ANONIEM | vrijdag 9 december 2022 @ 12:31 |
Zou misschien in de nacht kut zijn, maar ik zie het probleem niet zo. Als je midden door de stad moet overdag mag je hopen de 10km/u te halen. En dat zijn juist de wegen waar de snelheid omlaag gaat. Leuk voor de groene bühne dus. Verder nutteloos, maar kost wel weer heel veel geld. [ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 09-12-2022 12:31:35 ] | |
Elan | vrijdag 9 december 2022 @ 12:32 |
Rondscheuren nog wel Misschien moet je dan die specifieke probleemwegen aanpakken en 30-zone maken in plaats van met zo'n generieke klote maatregel te komen . | |
Elan | vrijdag 9 december 2022 @ 12:33 |
De meeste auto's wegen trouwens geen duizenden kilo's maar dat geheel ter zijde. | |
Sapstengel | vrijdag 9 december 2022 @ 12:33 |
Hier willen ze ook hele stukken van de binnenstad en de ring er omheen 30 maken. Voor sommige stukken snap ik het, want daar zou 30 harder zijn dat je gemiddelde snelheid daar, omdat alles altijd vast staat. Maarja er zit ook een tweebaans viaduct bij waar je, zoals ik eerder zei, zonder gevaar tot de 100 kan doortrekken. 30 daar is gewoon dodelijk saai en waarschijnlijk eerder onveilig omdat iedereen alsnog volgas die weg op knalt. Tot er een bejaarde met 28/u voor je zit. | |
Elan | vrijdag 9 december 2022 @ 12:35 |
Het is niet dat als je 30 rijdt je ineens niet meer wordt opgehouden he. Die snelheidsbeperking is alleen een extra belemmering om nog langer onder weg te zijn, het een sluit het ander niet uit. | |
Glazenmaker | vrijdag 9 december 2022 @ 12:35 |
Als je moeder erin zit wel. Generieke maatregelen werken prima tegen generieke problemen. 50km is veel sneller dan een voetganger of fietser en je auto is veel zwaarder. Dat gaat overal in de stad fout, maar voornamelijk voor mensen die niet in een auto zitten. | |
spoilert | vrijdag 9 december 2022 @ 12:35 |
Goed zo, nu nog een hek omdat reservaat en klaar. Het is allemaal de schuld van de auto's. Die opgevoerde 2-wielers die al append door rood knallen en weet ik veel wat nog meer kunnen er natuurlijk niets aan doen... | |
sjorsie1982 | vrijdag 9 december 2022 @ 12:36 |
Wel als je stil moet staan hierdoor | |
Glazenmaker | vrijdag 9 december 2022 @ 12:38 |
Dit gaat binnen 10 jaar landelijk worden. | |
Elan | vrijdag 9 december 2022 @ 12:41 |
Mijn moeder is dood en gecremeerd dus die kan in het dashboardkastje. Het gaat fout omdat het fietsers en voetgangers in Amsterdam over het algemeen genomen een stel studentikoze staatsmongolen zijn die voor de verkeersveiligheid essentiële zaken als verkeerslichten en situaties waarin ze geen voorrang hebben voor lief nemen. | |
Elan | vrijdag 9 december 2022 @ 12:42 |
Wedden van niet? | |
Malavita | vrijdag 9 december 2022 @ 12:44 |
dit idd. De schuld bij de automobilist leggen in amsterdam is erg kortzichtig. De argumenten die worden benoemd door de wethouder zijn matig ook. Ze wil iedereen op een ebike, alsof iedereen dat ding heeft kan betalen. Worden ook nog eens om de haverklap gestolen. | |
ludovico | vrijdag 9 december 2022 @ 12:46 |
Bullshit. Kut linkse partijen en fuck vvd. | |
Eyjafjallajoekull | vrijdag 9 december 2022 @ 12:46 |
Overigens gaan niet alle wegen naar 30 in Amsterdam. Sommige wegen blijven hogere snelheden houden. | |
sjorsie1982 | vrijdag 9 december 2022 @ 12:47 |
Ik hoop het. Ikben #teamvoor | |
-Datdus- | vrijdag 9 december 2022 @ 12:47 |
Wat leggen we in 500 euro? | |
Glazenmaker | vrijdag 9 december 2022 @ 12:49 |
Wat feest op partijen moet jij zijn zeg. Was gewoon een goede jemoeder dit. Je moeder was zo dik, dat toen ze werd gecremeerd vliegtuigen om Nederland heen moesten vanwege de as neerslag. De reden dat ze essentieel zijn, komt door al die kut auto's in de stad. Op fietspaden die elkaar kruisen zijn geen verkeerslichten hoor. Zie ook Groningen waar alle verkeerslichten voor fietsers tegelijk op groen gaan. Het probleem is dus alsnog auto's op 1 en ver daaronder dat mensen zich niet altijd goed houden aan maatregelen om je risicoloze 50km minder gevaarlijk te maken. | |
Glazenmaker | vrijdag 9 december 2022 @ 12:50 |
https://www.anwb.nl/verke(...)de-hele-bebouwde-kom Wedden van wel? | |
torentje | vrijdag 9 december 2022 @ 12:54 |
Dat is voor de meeste tragere weggebruikers veel te laat, die maatregel invoeren hoeft dus niet meer, | |
VEM2012 | vrijdag 9 december 2022 @ 13:01 |
Ok. Niet doen dus! Ik noteer het. | |
Elan | vrijdag 9 december 2022 @ 13:03 |
Lees je eigen bronnen en praat gewoon geen poep. 25 kilometer verder lijkt Almere qua infrastructuur net zoveel op Amsterdam als Amsterdam op een traphekje. | |
Elan | vrijdag 9 december 2022 @ 13:05 |
Ik wed niet met gekken. | |
silverhill | vrijdag 9 december 2022 @ 13:06 |
Want een bus is een stuk wendbaarder en lichter, zonder dode hoeken. Dus dat is volstrekt logisch als het je daadwerkelijk om veiligheid gaat. | |
Elan | vrijdag 9 december 2022 @ 13:08 |
Ja joh ze willen gewoon de auto volledig uitbannen. Daar gaat het uiteindelijk om. Het is allemaal zo doorzichtig,. | |
-Datdus- | vrijdag 9 december 2022 @ 13:08 |
| |
Mutsaers__78 | vrijdag 9 december 2022 @ 13:12 |
Aangezien veel fietsers tegenwoordig ook harder (kunnen) gaan dan 30 km/u....hoe gaan ze dat dan voorkomen? | |
sjorsie1982 | vrijdag 9 december 2022 @ 13:15 |
Waarom zou dit moeten worden voorkomen? | |
Mutsaers__78 | vrijdag 9 december 2022 @ 13:16 |
Om de verkeersveiligheid hoog te houden, zoals zij wensen. En met fietsers die ruim over de 30 km/u gaan, voldoe je daar niet aan. Dat levert nog meer gevaarlijke situaties op. | |
sjorsie1982 | vrijdag 9 december 2022 @ 13:17 |
Dit bericht gaat over auto's | |
Mutsaers__78 | vrijdag 9 december 2022 @ 13:18 |
Nee, dit bericht gaat over de maximale snelheid op wegen binnen de bebouwde kom (van Amsterdam). Een maximale snelheid waar elke verkeersdeelnemer zich aan moet houden. Dus ook fietsers. | |
sjorsie1982 | vrijdag 9 december 2022 @ 13:19 |
Nee, fietsers mogen nu ook al sneller dan 30 op 30-wegen. Dit gaat alleen om motorvoertuigen. Dit was jaren geleden een keer bij tv programma blik op de weg. De maximum snelheid voor verkeer geldt alleen voor motorvoertuigen. Een fiets met trapondersteuning is geen motorvoertuig. | |
Mutsaers__78 | vrijdag 9 december 2022 @ 13:24 |
Nee, dat mogen ze niet. https://www.fietsersbond.(...)r-uur-voor-fietsers/ | |
Glazenmaker | vrijdag 9 december 2022 @ 13:29 |
Een VVD'er die 5 jaar achter de feiten aanloopt. Say it aint so! | |
probeer | vrijdag 9 december 2022 @ 13:31 |
Puik plan, ook in Utrecht doen. Ow wacht, hebben ze al gedaan. Jeej. | |
mschol | vrijdag 9 december 2022 @ 13:31 |
alsof daarop gehandhaafd wordt in normale situaties.. | |
Glazenmaker | vrijdag 9 december 2022 @ 13:32 |
Mooi doel toch? | |
Elan | vrijdag 9 december 2022 @ 13:35 |
Specifiek in de binnenstad zou dat wel beter zijn. Voor auto's is daar geen zak aan. Op andere plekken graag gewoon 50. | |
Glazenmaker | vrijdag 9 december 2022 @ 13:37 |
Oh dus mensen die in de binnenstad wonen verdienen geen auto's volgens jou. Wel grappig hoe hele boze mensen vaak stiekem heel veel lijken op de mensen waarop ze boos zijn. | |
Mutsaers__78 | vrijdag 9 december 2022 @ 13:39 |
Vandaar ook mijn vraag. | |
corehype | vrijdag 9 december 2022 @ 13:39 |
Doei provenciaaltje blijf weg we missen je niet | |
Elan | vrijdag 9 december 2022 @ 13:40 |
Gaat niet om de gunfactor. Het is gewoon totaal niet praktisch. Daarbij kun je voor bewoners prima een uitzondering maken. Als ze niet al zelf besloten hebben geen auto te nemen maar een (bak)fiets. | |
Glazenmaker | vrijdag 9 december 2022 @ 13:43 |
Boomer gespot. Niet doorhebben dat dat een compliment is tegenwoordig. | |
Bugno3 | vrijdag 9 december 2022 @ 13:43 |
Prima maatregel. Autoverkeer moet zoveel als mogelijk worden vermeden in de stad. Hoe meer ontmoedigingsmaatregelen, hoe sneller slimme ondernemers een oplossing bedenken voor de ongemakken die het veroorzaakt. Uiteindelijk moet de binnenring gewoon helemaal autovrij worden. | |
Glazenmaker | vrijdag 9 december 2022 @ 13:46 |
En waarom zou net buiten de grachten opeens wel praktisch zijn? Auto's zijn enorme bakken die 99% van de tijd alleen maar schaarse plek innemen in een stad en de overige 1% iedereen die buitenkomt beperkt in zijn bewegingsvrijheid. | |
Fer | vrijdag 9 december 2022 @ 13:48 |
Die gigantische bouwtrucks met gigantische dooie hoeken rijden vaak al niet harder dan 30. Die blijven net zo dodelijk. | |
corehype | vrijdag 9 december 2022 @ 13:49 |
Blijf vooral in je gehucht in Limburg en maak dat jezelf wijs | |
George_of_the_Jungle | vrijdag 9 december 2022 @ 13:51 |
Hebben ze hier in een stadje naast mijn dorp gedaan laatst. Eerste stad in Engeland waar alles 20 mph is. Maar...de vaste flitspalen die er staan, staan nog afgesteld op 30mph, en die kunnen ze niet aanpassen en blijven dus 30 mph Niemand rijdt ook 20 | |
Elan | vrijdag 9 december 2022 @ 13:55 |
Omdat de wegen daar breder zijn en het minder druk is qua fietsers, kan je dat nou echt zelf niet bedenken? Je kan de auto willen uitbannen prima, maar zoals gewoonlijk is er amper een alternatief. Veiligheidswege zou een helmplicht voor e-bikes veel ook behoorlijk wat winst kunnen opleveren als je ziet hoeveel doden er vallen door eenzijdige ongelukken. Dat is bijna net zoveel als ongevallen waarbij auto's zijn betrokken.... https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)enzijdige-ongevallen | |
Glazenmaker | vrijdag 9 december 2022 @ 14:02 |
Ok boomer | |
Glazenmaker | vrijdag 9 december 2022 @ 14:03 |
Maar fietsdoden beperken zou dus ook volgens jou het snelste gaan door auto's uit te bannen. Waarom dan toch weer de verantwoordelijkheid bij een ander neerleggen? | |
sjorsie1982 | vrijdag 9 december 2022 @ 14:11 |
Het is lastig om nou te bepalen wie de waarheid spreekt. Een website of koos spee bij blik op de weg op tv. Een tijdje terug was dit ook op fok een craag en daar kwam naar voren met websites dat de maximum snelheden alleen gelden voor motorvoertuigen. [ Bericht 5% gewijzigd door sjorsie1982 op 09-12-2022 14:24:10 ] | |
Elan | vrijdag 9 december 2022 @ 14:13 |
Je kan autoverkeer wel compleet uit willen bannen, daar heb ik verder geen problemen mee want de auto is inderdaad een gedateerd concept om tal van redenen. Maar wat is het alternatief? OV dekt lang niet alles en als nou letterlijk iedereen per direct de auto zou laten staan is zijn trams en bussen daar totaal niet op berekend. 80% van alle verkeersbewegingen in de stad vinden nog steeds per auto plaats. De stad is uiteindelijk een plek waar mensen wonen en werken en zo snel mogelijk van A naar B moeten, zeker nu arbeid schaars en duur is, niet een openluchtmuseum zoals de grachtengordel. | |
Glazenmaker | vrijdag 9 december 2022 @ 14:16 |
Veel meer ruimte voor ov zonder auto's. Bovendien: je zei net dat een auto met 50 door de stad knallen risicoloos is en nu post je bronnen waarin staat dat automobilisten de nr1 doder van fietsers zijn. Wat is het nou? | |
Elan | vrijdag 9 december 2022 @ 14:28 |
Dan moet je dat dus eerst realiseren als overheid, niet janken dat de auto maar weg moet omdat hij kut is. Zodra jij een situatie realiseert waarbij OV effectief en vooral betrouwbaar functioneert kun je eisen gaan stellen aan het aantal auto's dat je toelaat. Als je het huidige aantal fietsdoden (130) afzet tegen de honderden miljoenen verkeersbewegingen met auto's kun je gerust zeggen dat het risico statistisch gezien totaal verwaarloosbaar is. Daarbij heb je nog steeds geen fatsoenlijk alternatief voor de auto genoemd. Een helmplicht voor e-bikes is eenvoudiger te realiseren en kan dat aantal ook doen dalen. Ik word moe van mensen die tegen van alles zijn zonder het probleem dat zich voor doet bij hun symptoonbestrijding eerst op te lossen. | |
sjorsie1982 | vrijdag 9 december 2022 @ 14:29 |
Waarom is een auto gedateerd? | |
Elan | vrijdag 9 december 2022 @ 14:32 |
Omdat er in elk geval in theorie effectievere en meer klimaatvriendelijke manieren te bedenken zijn om grote groepen mensen te verplaatsen. | |
torentje | vrijdag 9 december 2022 @ 14:34 |
Het autovrij maken van verstedelijkte gebieden is veel te laat voor de meeste tragere weggebruikers. Dat was al noodzakelijk vlak na de oorlog tussen 1940-1945 | |
Zwansen | vrijdag 9 december 2022 @ 14:35 |
Heb je kinderen die wel eens buitenspelen op straat? Af en toe zonder te kijken de weg op rennen? Willen leren fietsen? Ik zou het een verademing vinden als auto’s in onze wijk maximaal 30 zouden rijden. Dus veiligheid is een belangrijk en wat mij betreft terecht argument. | |
Elan | vrijdag 9 december 2022 @ 14:37 |
Als jij in een kinderrijke buurt woont kun je dat aankaarten bij de gemeente, als je punt valide is en je hebt genoeg medestanders maken ze er een woonerf van. Hier is het los van de doorgaande weg ook overal 30 omdat er 3 scholen zitten. | |
sjorsie1982 | vrijdag 9 december 2022 @ 14:41 |
Effectiever voor wie? Het ov vertrekt per definitie van een locatie waar ik niet ben, op een tijdstip dat ik niet wil, komt aan op een plek waar ik niet wil zijn en reist via een route die niet het snelste en korste is van waar ik ben en heen wil. Ik kan me alleen een fiets bedenken die voldoet aan hetgeen je schrijft. Echter het laadvermogen van een fiets is beperkt. Tevens heeft een fiets voor lange afstanden (meer dan 100 km) een te beperkte snelheid tov een auto. | |
Elan | vrijdag 9 december 2022 @ 14:44 |
Dat is het grote probleem met het OV inderdaad. De ineffectiviteit en slechte dekking. Dat wil niet zeggen dat je de auto niet overbodig zou kunnen maken door het anders in te richten. | |
sjorsie1982 | vrijdag 9 december 2022 @ 14:46 |
Ik kan me niks bedenken waarin het ov dezelfde effectiviteit heeft als een auto. Ik sta open voor alternatieven als ik op zondag van stampersgat naar godlinze wil die beter zijn dan met de auto. | |
Elan | vrijdag 9 december 2022 @ 14:49 |
Het kan zelfs effectiever zijn, kijk bijvoorbeeld hoe Tokio zijn zakencentrum heeft verboden met het buitengebied. | |
PotjeSambal | vrijdag 9 december 2022 @ 14:49 |
Je kunt werken en in het ov zitten. Je kunt niet werken en een auto besturen. | |
sjorsie1982 | vrijdag 9 december 2022 @ 14:50 |
Je kan prima een overleg voeren via de telefoon met een carkit. | |
icecreamfarmer_NL | vrijdag 9 december 2022 @ 14:51 |
Het wordt er alleen maar gevaarlijker op want de weginrichting wordt er niet op aangepast en dus blijft iedereen er met 70 overheen rijden. de onvoorspelbaarheid wordt alleen maar groter. | |
sjorsie1982 | vrijdag 9 december 2022 @ 14:51 |
Klopt maar dat is wel een heel beperkt gebied. Met een auto kan je simpeler en sneller naar andere gebieden. Hierdoor is een auto altijd noodzakelijk voor deze opties. | |
Elan | vrijdag 9 december 2022 @ 14:55 |
Ja ik zei ook in theorie in de praktijk ben je met de auto overal beter af. Uitgezonderd veel grote steden, maar dan moet je OV beter inrichten en niet de automobilist straffen en het logistieke probleem dat ontstaat verder negeren. Leuk en aardig dat ze tegen fanatiek auto's zijn maar werk aan een betere bereikbaarheid en meer betrouwbaar OV. En zet als veiligheid je kernargument is opa en oma op de e-bike lekker een helmpje op. | |
Joppiez | vrijdag 9 december 2022 @ 14:56 |
In Eindhoven hebben ze dit bijvoorbeeld hier en daar al. En dat levert vaak levensgevaarlijke situaties op. Dat komt omdat er meer dan genoeg idioten zijn die 60 rijden. En niets of niemand doet daar wat tegen. Maar dat weet je zelf vast ook wel. | |
sjorsie1982 | vrijdag 9 december 2022 @ 14:58 |
Een auto verliest het nagenoeg altijd van het ov, hoe goed je het ov ook regelt. Ze kunnen je nooit zo snel van mariahout naar hongerige wolf brengen dan ik er met de auto over doe tusen deze 2 dorpen. En al helemaal niet op een zondag of in de nachtelijke uren. Een auto is hierdoor nooit gedateerd voor iedereen. | |
sjorsie1982 | vrijdag 9 december 2022 @ 15:00 |
Dat is een kwestie van handhaving en niet met de regelgeving. | |
Elan | vrijdag 9 december 2022 @ 15:02 |
Het kan alsnog wel een heel stuk efficiënter. Als ik met mijn neefje van Bussum naar Artis ga doe ik daar met de auto een half uur over en met de trein (woon praktisch bij het station) 53 minuten. Dat is op zich een goede en drukke aansluiting. Zo krijg je mensen de auto niet uit, laat staan als je in Schubbekuttenveen woont waar al het OV weggesaneerd is de afgelopen 15 jaar. | |
Red_85 | vrijdag 9 december 2022 @ 15:06 |
Alles om de automobilist te pesten. Triest volk, maar dit krijg je als je gl en d66 laat regeren. | |
Red_85 | vrijdag 9 december 2022 @ 15:07 |
Jij snapt het. | |
sjorsie1982 | vrijdag 9 december 2022 @ 15:08 |
Het kan wellicht efficienter maar het kan nooit een auto vervangen op alle punten. Voor sommigen kan het, maar nooit voor iedereen, zoals voor veel inwoners van bv hongerige wolf, godlinze, mariahout en stampersgat. Ookniet voor de inwoners van amsterdam die op zondag naar deze dorpen willen reizen. | |
Elan | vrijdag 9 december 2022 @ 15:11 |
Veel plekken zijn überhaupt niet of slecht te bereiken, daar zal je wat aan moeten doen. En de reistijd inperken. Ook voor plekken binnen Amsterdam moet je soms 3-4 keer overstappen en ben je een uur onderweg. Dat is onacceptabel als je van de auto af wilt. Mensen willen best concessies doen, maar niet al hun vrijheid opgeven. | |
tjoptjop | vrijdag 9 december 2022 @ 15:11 |
Prima mits de weg en doorstroming er ook op aangepast worden. Dus niet alleen een 30 bordje plaatsen op een nu 50 weg dat laatste zullen ze wel gaan doen natuurlijk | |
sjorsie1982 | vrijdag 9 december 2022 @ 15:12 |
Met de auto zijn ze prima te bereiken, nauwelijks tot geen files in de regio eromheen. [ Bericht 4% gewijzigd door sjorsie1982 op 09-12-2022 15:26:31 ] | |
sjorsie1982 | vrijdag 9 december 2022 @ 15:13 |
Er moet inderdaad ook gehandhaafd worden | |
tjoptjop | vrijdag 9 december 2022 @ 15:13 |
Doen ze daar überhaupt aan in Amsterdam (met alles)? Maar als de weginrichting is aangepast dan is handhaving minder belangrijk. | |
sjorsie1982 | vrijdag 9 december 2022 @ 15:14 |
Geen idee, ik kom er uiteraard nooit. | |
OxygeneFRL | vrijdag 9 december 2022 @ 15:30 |
Voor alle mensen die klagen: hadden jullie maar niet zon linkse raad moeten stemmen | |
mvdejong | vrijdag 9 december 2022 @ 15:40 |
Alleen kom je niet meer terug want dan is je fiets gejat. En daar doet de politie niets tegen, die staat lekker te flitsen en de beurs van de gemeente te spekken. | |
spoilert | vrijdag 9 december 2022 @ 15:45 |
Welnee, geen 30 bordjes, zone 30 borden gaan het worden, dat is veel goedkoper omdat je er minder hoeft te plaatsen, gewoon bij elke afslag van de ring en klaar. | |
sjorsie1982 | vrijdag 9 december 2022 @ 15:49 |
Dan had je hem maar met 4 sloten moeten vastmaken. Eigen schuld. | |
quirina | vrijdag 9 december 2022 @ 19:08 |
Alles wat in de binnenring is mag wat mij betreft autovrij. Ik woon er toch niet lol! | |
Drass | vrijdag 9 december 2022 @ 19:41 |
Denk dat ze vooral alle wegen smal gaan maken. Overal plantenbakken, 25000 drempels, oversteekplaatsen en nog meer fietsstraten dat er meer asfalt daarvan ligt dan tussen Amsterdam en Utrecht op de A2. Alles maar dan ook alles om automobilisten te irriteren en te dumpen bij dubieuze p&r parkeerplaatsen waar je niet dood gevonden wil worden, laat staan savonds laat. | |
Grebneseih | vrijdag 9 december 2022 @ 20:06 |
Vier sloten dertig minimaal | |
MichaelScott | vrijdag 9 december 2022 @ 20:52 |
Neem aan dat die achterlijke pedelecs daar dan ook verboden worden? | |
crystal_meth | vrijdag 9 december 2022 @ 21:51 |
Hier in Mechelen (België) is dat reeds het geval. Max 30 km/u in de binnenstad (binnen de oude vesten, in pakweg een straal van 800 meter rond het centrum), en auto's mogen (fietsers) niet inhalen. Voor zover ik kan beoordelen wordt het goed nageleefd, de vele fietsers maken het ook quasi onmogelijk om sneller te rijden. |