abonnement Unibet Coolblue
pi_207004042
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 10:09 schreef zuchtje het volgende:

[..]
Je laat als ouder ook gebeuren dat ze beginnen met roken, alcohol, en alle andere verslavende middelen? De smerige tactieken die de industrie gebruikten zijn aan banden gelegd. Waarom niet met (verslavende) games?
Maar de vraag die ik dan heb willen we van elke jongere generatie dan steeds meer een soort robots maken die straks ontheemd zijn van genotsmiddelen?

Elk genotsmiddel brengt risico mee op verslaving. Maar je zou m.i. het leven niet helemaal moeten willen inrichten op het ten alle tijden voorkomen van verslavingen op allerlei onderwerpen.

Met snoep/chips, met alcohol, met tabak, met gamen, met drugs: je hebt er altijd wel een paar die volledig uit de bocht vliegen. Zoals de kinderen waar deze zaak uit voortspruit. Maar moet je daardoor dan maar meteen algemeen verbindende veranderingen doorvoeren die uitwerking hebben op het collectief?

Wel goed om in beeld te houden dat het waarschijnlijk bij 99,5 op de 100 fortnite spelende kids wel gewoon redelijk prima gaat. En al hebben ze soms een fase in de kerstvakantie dat ze elke dag 10 uur spelen of dat de schoolcijfers er een beetje onder lijden. Dat had ik vroeger ook door Pokémon op de gameboy. Geconfronteerd worden met dat soort uitdagingen doet je leren als kind. We schieten er niets mee op om iedereen overal maar voor te willen behoeden.

En verder maar gewoon accepteren dat een fractie eraan tenonder gaat. Dat is inherent aan het leven : niet iedereen kan altijd maar de eindstreep halen. Maar je moet vooral het collectief niet te veel inbinden als een soort rollade.
pi_207004169
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 08:45 schreef DesertGlory het volgende:
Overigens wel ervoor dat wel eens gesproken mag worden over al die achterlijke ''in game'' aankopen.

Toen ik nog een fanatiek gamer was tussen ca. 2006 en 2015 kocht je gewoon een uitontwikkeld spel en daar deed je het dan maar mee tot (vaak een jaar later bij Call of Duty of Fifa) de nieuwe versie uit kwam.

Zo'n spel waar je inmiddels 50/60/70 euro voor op tafel legt moet gewoon genoeg inhoud hebben om je een tijd mee te kunnen vermaken. Tegenwoordig brengen ze vaak een niet-uit ontwikkeld spel op de markt om dan vervolgens nog vanalles en nog wat toe te voegen waarvoor je dan extra moet betalen.
Ingame-aankopen, DLC-policies, lootboxes, continue updates, game-subscriptions, streaming zijn 1 ding. Ik ben van de meeste ook geen groot fan, omdat het allemaal zo onnodig is, maar ach het went.

Bij kinderen is er een aanvullend ander probleem. Die hebben geen besef van waarde en leggen -als het aan het kind ligt- zonder blikken of blozen meerdere tientjes neer voor dingen als skins.
pi_207004178
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 10:15 schreef DesertGlory het volgende:

[..]
Maar de vraag die ik dan heb willen we van elke jongere generatie dan steeds meer een soort robots maken die straks ontheemd zijn van genotsmiddelen?

Elk genotsmiddel brengt risico mee op verslaving. Maar je zou m.i. het leven niet helemaal moeten willen inrichten op het ten alle tijden voorkomen van verslavingen op allerlei onderwerpen.

Met snoep/chips, met alcohol, met tabak, met gamen, met drugs: je hebt er altijd wel een paar die volledig uit de bocht vliegen. Zoals de kinderen waar deze zaak uit voortspruit. Maar moet je daardoor dan maar meteen algemeen verbindende veranderingen doorvoeren die uitwerking hebben op het collectief?

Wel goed om in beeld te houden dat het waarschijnlijk bij 99,5 op de 100 fortnite spelende kids wel gewoon redelijk prima gaat. En al hebben ze soms een fase in de kerstvakantie dat ze elke dag 10 uur spelen of dat de schoolcijfers er een beetje onder lijden. Dat had ik vroeger ook door Pokémon op de gameboy. Geconfronteerd worden met dat soort uitdagingen doet je leren als kind. We schieten er niets mee op om iedereen overal maar voor te willen behoeden.

En verder maar gewoon accepteren dat een fractie eraan tenonder gaat. Dat is inherent aan het leven : niet iedereen kan altijd maar de eindstreep halen. Maar je moet vooral het collectief niet te veel inbinden als een soort rollade.
Dat zijn de keuzes die de politiek maakt inderdaad. Maar ik vind het raar dat (als games inderdaad net zo verslavend zijn als de andere "verboden" middelen,) er niet op dezelfde manier naar wordt gekeken.

De consensus is dat we de jeugd willen onthouden van verslavende middelen. Maar niet alle verslavende middelen, want we moeten niet alles afpakken? En wordt de jeugd echt ongelukkig als ze geen skins meer kunnen kopen in Fortnite?
pi_207004190
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 09:51 schreef zuchtje het volgende:

[..]
Boeken hebben geen micropurchases om een character te unlocken. Of een random kans om een ander verhaal te krijgen. Naar mijn weten zit er geen team van psychologen achter die bekeken hebben welke letter of woord het populairst is, zodat mensen meer gaan lezen..

Boeken zijn niet dermate verslavend dat het een probleem is voor de meeste jongeren.
Toch is iemand die zich graag terugtrekt in boeken gezien als 'intelligent' en wel sociaal geaccepteerd. Het werkt wel gedeeltelijk aan dezelfde receptoren van nieuwsgierigheid hoe het verder gaat.

En hoe bedoel je 'een random kans om een ander verhaal te krijgen'? Naar mijn weten is dat alleen in de recente tijd zo. Vroegah was het gewoonweg lineair.

Wat dat betreft kunnen boeken dezelfde sociale teruggetrokkenheid veroorzaken als games. Daarbij zijn games nog gezonder ook, want het is bewezen dat het ook bijdraagt aan je vaardigheden, creativiteit en oplossingsvermogen. Boeken is alleen in 1 houding lezen en kennis vergaren. Over een onderwerp of verhaal.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_207004201
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 10:31 schreef Justinn het volgende:

[..]
Ingame-aankopen, DLC-policies, lootboxes, continue updates, game-subscriptions, streaming zijn 1 ding. Ik ben van de meeste ook geen groot fan, omdat het allemaal zo onnodig is, maar ach het went.

Bij kinderen is er een aanvullend ander probleem. Die hebben geen besef van waarde en leggen -als het aan het kind ligt- zonder blikken of blozen meerdere tientjes neer voor dingen als skins.
Nouja, daarom juist. Wat die kinderen doen is onlosmakelijk verbonden aan al die DLC/boxes en betaalde updates of het kopen van skins.

Je moet daarom af van die impulsieve/individuele in-game aankopen. Dus die game studio's moeten hun geld gaan verdienen aan de aanschafprijs van een game, en als dat niet voldoende is eventueel een maand abonnementje dat maandelijks opzegbaar is. Maar niet meer doorlopende en ongelimiteerde impulzen.
pi_207004216
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 08:45 schreef DesertGlory het volgende:
Overigens wel ervoor dat wel eens gesproken mag worden over al die achterlijke ''in game'' aankopen.

Toen ik nog een fanatiek gamer was tussen ca. 2006 en 2015 kocht je gewoon een uitontwikkeld spel en daar deed je het dan maar mee tot (vaak een jaar later bij Call of Duty of Fifa) de nieuwe versie uit kwam.

Zo'n spel waar je inmiddels 50/60/70 euro voor op tafel legt moet gewoon genoeg inhoud hebben om je een tijd mee te kunnen vermaken. Tegenwoordig brengen ze vaak een niet-uit ontwikkeld spel op de markt om dan vervolgens nog vanalles en nog wat toe te voegen waarvoor je dan extra moet betalen.
Hier ben ik het wel volledig mee eens.
Mag wel wetgeving over komen. Een game koop je en je verwacht dat je het hele spel hebt. Nu is het opeens zo dat als je monopoly koopt, je het bord krijgt, maar niet de kansspeelkaarten. Dat zit opeens in de DLC. Instant rage within 3 seconds flat.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_207004270
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 10:33 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Toch is iemand die zich graag terugtrekt in boeken gezien als 'intelligent' en wel sociaal geaccepteerd. Het werkt wel gedeeltelijk aan dezelfde receptoren van nieuwsgierigheid hoe het verder gaat.
Als het een probleem is is het een probleem. Iemand die teveel leest en daardoor gedrag laat zien wat ongewenst is, moet je daar als ouder toch ook iets mee. Het lijkt me inderdaad sterk dat ze de schrijvers/uitgevers aan gaan klagen, maar dat ligt aan het product. Waar niet opzettelijk verslavende elementen in zitten.

quote:
Wat dat betreft kunnen boeken dezelfde sociale teruggetrokkenheid veroorzaken als games. Daarbij zijn games nog gezonder ook, want het is bewezen dat het ook bijdraagt aan je vaardigheden, creativiteit en oplossingsvermogen. Boeken is alleen in 1 houding lezen en kennis vergaren. Over een onderwerp of verhaal.
Alcohol heeft ook vele huwelijken opgeleverd. Verslavende middelen goedpraten omdat er ook positieve kanten aan zitten lijkt me niet zo sterk. Misschien moet je "games" niet op een grote stapel gooien. Er is niks mis met "games", maar er iets mis met "games waarin verslavende elementen zijn toegevoegd die worden gebruikt om geld te verdienen"
pi_207004329
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 08:09 schreef miss_sly het volgende:
Dat is maar één de drie minderjarigen. Daar hebben de ouders zeker ook een verantwoordelijkheid. Dat neemt niet weg dat de game verslavend zou kunnen zijn en de makers daar een verantwoordelijkheid hebben.

Ook wat betreft de aankopen die gedaan kunnen worden.
Ik ben inderdaad benieuwd. Ik hoop dat ze op dat punt winnen. Veel van dit soort bedrijven hebben psychologen in dienst om je verslaafd te maken. Ook Meta. Met verwoestende maatschappelijke gevolgen.

Dat lijkt mij nou eens iets om herstelbetalingen voor te eisen.
pi_207004347
quote:
7s.gif Op vrijdag 9 december 2022 08:32 schreef HSG het volgende:

[..]
Nee dit is gewoon weer afschuifgedrag. De makers maken een spel en hoe jij daarmee om gaat is jouw verantwoordelijk. Je bent immers niet verplicht om het te kopen. Daarnaast als je kind bent zijn de ouders verantwoordelijk voor jouw gamegedrag. Ze je ook achter de computer wegtrekken.
Neemt niet weg dat producers helemaal geen verantwoordelijkheid dragen. Producers dienen wel te informeren/waarschuwen en eventuele leeftijdsrestricties op te leggen. Denk bijv. ook aan waarschuwing voor epilepsie of het weren van minderjarigen in games met gok-elementen (w.o. discussie omtrent lootboxes).

Als Fortnite op geen enkele manier zou waarschuwen voor verslavingsgevoeligheid, zou het zomaar kunnen dat zij mede-aansprakelijk te stellen zijn, zelfs al zijn het primair de ouders zelf die aan de knoppen moeten draaien; zeker bij dit soort belachelijk speeltijden. ;)

Maar ik ben het eens met het afschuifgedrag hoor. Dit soort discussies zijn oneindig. Je kan exact dezelfde discussie gaan voeren over (verslavingsgevoeligheid van) social media.
pi_207004550
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 10:33 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Toch is iemand die zich graag terugtrekt in boeken gezien als 'intelligent' en wel sociaal geaccepteerd. Het werkt wel gedeeltelijk aan dezelfde receptoren van nieuwsgierigheid hoe het verder gaat.

En hoe bedoel je 'een random kans om een ander verhaal te krijgen'? Naar mijn weten is dat alleen in de recente tijd zo. Vroegah was het gewoonweg lineair.

Wat dat betreft kunnen boeken dezelfde sociale teruggetrokkenheid veroorzaken als games. Daarbij zijn games nog gezonder ook, want het is bewezen dat het ook bijdraagt aan je vaardigheden, creativiteit en oplossingsvermogen. Boeken is alleen in 1 houding lezen en kennis vergaren. Over een onderwerp of verhaal.
Sociale teruggetrokkenheid is maar 1 van de DSM criteria van een verslaving. Het gaat niet om de verleidingen op zich zelf staand (boeken, games, series, social media, drank, drugs, etc.) en welke voor- of nadelen zij hebben, maar om het geraken in een verslaving ten gevolge van.

Een verslaving is per definitie een stoornis en ongezond. Daadwerkelijk verslaafd zijn aan het lezen van boeken volgens de DSM criteria is natuurlijk niet geheel uit te sluiten, maar bijzonder ongewoon omdat de verslavingsgevoeligheid echt wel wat lager ligt dan games.

Er kleven overigens wel meer voordelen aan het lezen van (goede) literatuur, maar dat terzijde. Games hebben inderdaad veel voordelen voor vaardigheden, maar bij een verslaving zijn die voordelen al lange tijd en zeer ruimschoots ondergesneeuwd door de nadelen van de verslaving.
  vrijdag 9 december 2022 @ 11:34:57 #61
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_207004840
Waar ze wel een punt hebben zijn die vreselijke ingame aankopen.

Ergste soort games zijn de multiplayergames waar je eigenlijk zo´n beetje gedwongen wordt om in game currency aankopen te doen omdat verder komen op een normale manier extreem tijdrovend is.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  Beste/leukste mod 2022 vrijdag 9 december 2022 @ 11:43:08 #62
319979 Fok-it
All is well
pi_207004950
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 10:33 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Boeken is alleen in 1 houding lezen en kennis vergaren. Over een onderwerp of verhaal.
Waar haal je dat vandaan?

Boeken dragen bij aan een beter geheugen, betere concentratie, betere woordenschat, het zou stress verlagend zijn en goed helpen voor je mentale gezondheid.
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_207005179
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 09:32 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Is je televisie een casino gericht op kinderen?
Met al die reclame's....een soort van. Net als je smartphone.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_207005240
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 09:03 schreef Glazenmaker het volgende:
Al jaren is bekend dat de game industrie, en dan met name de Free to Play industrie, psychologen in dienst heeft om de game zo verslaven mogelijk te maken en je bijvoorbeeld met sociale druk en foutjes in de manier waarop mensen redeneren zo veel mogelijk geld uit je zakken te kloppen. Dit is met name effectief op kwetsbare mensen en kinderen.

Van mij mogen ze Epic helemaal uitkleden. Al mag de kinderbescherming daarna ook wel even komen kijken om te zien hoe die kinderen meer dan 10 uur per dag konden gamen.
Dit lijkt inderdaad eerder een kwestie waarbij zowel de industrie als ook die ouders, flink slecht en nalatig bezig zijn.
"Pools are perfect for holding water"
pi_207005334
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 december 2022 09:43 schreef Document1 het volgende:

[..]
Er. Zitten. Geen. Lootboxes. In
[..]
O je hebt iets gevonden over save the world wat niemand speelt. _O- Met je grote bek. :')
Klopt. Omdat daar bij het uitkomen van Fortnite al wat gedoe over was. Overheden hadden lootboxes geidentificeerd als het probleem van financiele uitbuiting (terwijl het niets meer dan het middel was). En toen kwam Fortnite met V-bucks.

Iets free to play maken, met (veel, relatief kleine) in-game aankopen. Exponentiele incentives om zoveel mogelijk te spelen. Een businessmodel wat er geheel op gericht is om kinderen zoals in de OP (die daar zeer ontvankelijk voor zijn, meer dan andere leeftijdsgenoten) zoveel mogelijk geld uit te laten geven.

Seks-bellijnen die mikken op sociaal en/of geestelijk zwakkeren met fictieve profielen. Loverboys die mikken op jonge onzekere meisjes. Oplichters die mikken op senioren.

En de game industrie mikt op verslavingsgevoelige kinderen.
"Pools are perfect for holding water"
pi_207005354
Ik mocht als kind 2 uur online per dag tot ik mijn eigen laptop kreeg en als ik niet luisterde veranderde mijn moeder het wifiwachtwoord. Simpel.
  Beste debater 2022 vrijdag 9 december 2022 @ 12:24:54 #67
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_207005484
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 10:33 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Toch is iemand die zich graag terugtrekt in boeken gezien als 'intelligent' en wel sociaal geaccepteerd. Het werkt wel gedeeltelijk aan dezelfde receptoren van nieuwsgierigheid hoe het verder gaat.

En hoe bedoel je 'een random kans om een ander verhaal te krijgen'? Naar mijn weten is dat alleen in de recente tijd zo. Vroegah was het gewoonweg lineair.

Wat dat betreft kunnen boeken dezelfde sociale teruggetrokkenheid veroorzaken als games. Daarbij zijn games nog gezonder ook, want het is bewezen dat het ook bijdraagt aan je vaardigheden, creativiteit en oplossingsvermogen. Boeken is alleen in 1 houding lezen en kennis vergaren. Over een onderwerp of verhaal.
wow
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 vrijdag 9 december 2022 @ 12:31:09 #68
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_207005569
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 09:42 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Boeken zijn ook verslavend....
Gezien de voortschrijdende verloedering van taalbeheersing en woordenschat, bezit van algemene kennis en een steeds korter wordende tijdsspanne van concentratie valt het met díe verslaving erg mee.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_207005752
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 december 2022 09:43 schreef Document1 het volgende:

[..]
Er. Zitten. Geen. Lootboxes. In
[..]
O je hebt iets gevonden over save the world wat niemand speelt. _O- Met je grote bek. :')
Gewoon. meer. punten. zetten. dan. heb. je. vanzelf. gelijk. Heb. nota. bene. een. bron. gegeven. waarin. staat. dat. toen. ik. speelde. ze. er. zeker. wel. inzaten. En. ook. in. de. periode. waarover. deze. rechtszaak. gaat.
pi_207006209
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 12:24 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
wow
Maakt opeens wel het eea ontzettend duidelijk.
"Pools are perfect for holding water"
  vrijdag 9 december 2022 @ 13:34:49 #71
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207006321
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 12:14 schreef SootSprite het volgende:
Ik mocht als kind 2 uur online per dag tot ik mijn eigen laptop kreeg en als ik niet luisterde veranderde mijn moeder het wifiwachtwoord. Simpel.
Dat dacht mijn tante ook.
Mijn neefje had al lang en breed de wachtwoorden van de buren.
Tot nooit .......
  vrijdag 9 december 2022 @ 13:37:41 #72
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_207006363
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 11:34 schreef Harvest89 het volgende:
Waar ze wel een punt hebben zijn die vreselijke ingame aankopen.

Ergste soort games zijn de multiplayergames waar je eigenlijk zo´n beetje gedwongen wordt om in game currency aankopen te doen omdat verder komen op een normale manier extreem tijdrovend is.
Volgens mij speelt dat in Fortnite helemaal geen rol. Daar begint iedereen op gelijk niveau en heeft iedereen een even grote kans om te winnen omdat alle wapens gewoon in het veld liggen. Die skins waarvoor je moet betalen zijn niet meer dan een esthetisch extraatje dat je verder niet nodig hebt.
pi_207006426
Zullen we Heineken of Smirnoff ook maar meteen aanklagen dan? Want ja, verslaafd gemaakt door.
Of Schultenbreau voor de wat minder bedeelde verslaafden? Want ja, verslaafd gemaakt door.

Of de coffeeshops? Want ja, verslaafd gemaakt door.
En dan meteen maar casino's. Want ja, verslaafd gemaakt door.

Oh, vergeet de dealer achter het station niet, want ja, die heeft je verslaafd gemaakt aan zijn coke.

De rechtbank gaat het er maar druk mee krijgen, hoor.

Mensen die dit nog durven te verdedigen ook _O- Ouders hebben hard gefaald, klaar als een klontje.
  vrijdag 9 december 2022 @ 13:43:51 #74
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_207006430
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 10:33 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Toch is iemand die zich graag terugtrekt in boeken gezien als 'intelligent' en wel sociaal geaccepteerd. Het werkt wel gedeeltelijk aan dezelfde receptoren van nieuwsgierigheid hoe het verder gaat.

En hoe bedoel je 'een random kans om een ander verhaal te krijgen'? Naar mijn weten is dat alleen in de recente tijd zo. Vroegah was het gewoonweg lineair.

Wat dat betreft kunnen boeken dezelfde sociale teruggetrokkenheid veroorzaken als games. Daarbij zijn games nog gezonder ook, want het is bewezen dat het ook bijdraagt aan je vaardigheden, creativiteit en oplossingsvermogen. Boeken is alleen in 1 houding lezen en kennis vergaren. Over een onderwerp of verhaal.
Boeken geven kennis en verdieping. Van (schiet)games steek je volgens mij vrij weinig op. Ik vind het ook best leuk om af en toe een spelletje te spelen, maar het komt toch grotendeels neer op een reflexmatige cyclus die zich steeds herhaalt en waar je als netto "winst" hooguit een muisarm aan overhoudt.
  vrijdag 9 december 2022 @ 13:44:52 #75
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_207006442
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 13:43 schreef DjVero het volgende:
Zullen we Heineken of Smirnoff ook maar meteen aanklagen dan? Want ja, verslaafd gemaakt door.
Of Schultenbreau voor de wat minder bedeelde verslaafden? Want ja, verslaafd gemaakt door.

Of de coffeeshops? Want ja, verslaafd gemaakt door.
En dan meteen maar casino's. Want ja, verslaafd gemaakt door.

Oh, vergeet de dealer achter het station niet, want ja, die heeft je verslaafd gemaakt aan zijn coke.

De rechtbank gaat het er maar druk mee krijgen, hoor.

Mensen die dit nog durven te verdedigen ook _O- Ouders hebben hard gefaald, klaar als een klontje.
Roep dat maar niet te hard... Ik zie het nog wel gebeuren ook.
  vrijdag 9 december 2022 @ 13:49:45 #76
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_207006485
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 13:37 schreef Iblardi het volgende:

[..]
Volgens mij speelt dat in Fortnite helemaal geen rol. Daar begint iedereen op gelijk niveau en heeft iedereen een even grote kans om te winnen omdat alle wapens gewoon in het veld liggen. Die skins waarvoor je moet betalen zijn niet meer dan een esthetisch extraatje dat je verder niet nodig hebt.
Als het puur cosmetics zoals skins zijn dan is het inderdaad geen probleem.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_207006701
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 11:43 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Waar haal je dat vandaan?

Boeken dragen bij aan een beter geheugen, betere concentratie, betere woordenschat, het zou stress verlagend zijn en goed helpen voor je mentale gezondheid.
Toch kan het voor een verslavend effect zorgen want het altijd iets nieuws.

Zeg trouwens niet dat het slecht is he. Totaal niet. Vraag me alleen af waarom games wel als slecht wordt gezien maar boeken niet. Bij games werk je ook aan je vaardigheden, algemene kennis en taal @EttovanBelgie
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_207006772
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 11:10 schreef Justinn het volgende:

[..]
Sociale teruggetrokkenheid is maar 1 van de DSM criteria van een verslaving. Het gaat niet om de verleidingen op zich zelf staand (boeken, games, series, social media, drank, drugs, etc.) en welke voor- of nadelen zij hebben, maar om het geraken in een verslaving ten gevolge van.

Een verslaving is per definitie een stoornis en ongezond. Daadwerkelijk verslaafd zijn aan het lezen van boeken volgens de DSM criteria is natuurlijk niet geheel uit te sluiten, maar bijzonder ongewoon omdat de verslavingsgevoeligheid echt wel wat lager ligt dan games.

Er kleven overigens wel meer voordelen aan het lezen van (goede) literatuur, maar dat terzijde. Games hebben inderdaad veel voordelen voor vaardigheden, maar bij een verslaving zijn die voordelen al lange tijd en zeer ruimschoots ondergesneeuwd door de nadelen van de verslaving.
Goeie duidelijke uitleg.
Toch zie ik best wel overeenkomsten tussen gamers en boekenwurmen hoor. Maargoed, zal wel aan mij liggen.

Wat hier ook speelt is dat ouders gewoonweg kun koters niet in bedwang kunnen houden en dan vervolgens gaan wijzen naar anderen.
Tjah. Dubbel slap.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  Beste/leukste mod 2022 vrijdag 9 december 2022 @ 14:21:46 #79
319979 Fok-it
All is well
pi_207006802
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 14:14 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Toch kan het voor een verslavend effect zorgen want het altijd iets nieuws.

Zeg trouwens niet dat het slecht is he. Totaal niet. Vraag me alleen af waarom games wel als slecht wordt gezien maar boeken niet. Bij games werk je ook aan je vaardigheden, algemene kennis en taal @:EttovanBelgie
Nee dat weet ik. Maar omdat je zei dat boeken lezen alleen kwestie is van kennis vergaren in zittende positie. Dat is wel iets te karig qua voordelen die het heeft. Net als dat gamen inderdaad ook een educatieve werking kan hebben. Maar met Fortnite vraag ik mij dat af
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_207006903
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 14:21 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Nee dat weet ik. Maar omdat je zei dat boeken lezen alleen kwestie is van kennis vergaren in zittende positie. Dat is wel iets te karig qua voordelen die het heeft. Net als dat gamen inderdaad ook een educatieve werking kan hebben. Maar met Fortnite vraag ik mij dat af
Vooral zittende positie. Als in vergelijkbaar met gamen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_207008098
In een fatsoenlijk rechtssysteem zouden zulke aanklachten in de prullenbak belanden.

Normaliter ben ik best kritisch op te grote machtsverschillen. Maar in dit geval ben ik toch maar al te blij dat de makers van deze game waarschijnlijk een stuk meer invloed en macht hebben dan deze pleb ouders.

#maakklassejustitieweergroot.
pi_207008784
quote:
99s.gif Op vrijdag 9 december 2022 13:34 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Dat dacht mijn tante ook.
Mijn neefje had al lang en breed de wachtwoorden van de buren.
Zo slim was ik niet🤣
pi_207009438
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 13:43 schreef Iblardi het volgende:

[..]
Boeken geven kennis en verdieping. Van (schiet)games steek je volgens mij vrij weinig op. Ik vind het ook best leuk om af en toe een spelletje te spelen, maar het komt toch grotendeels neer op een reflexmatige cyclus die zich steeds herhaalt en waar je als netto "winst" hooguit een muisarm aan overhoudt.
Nouja, er zijn natuurlijk wel degelijk games die 'leerzaam' zijn, al dan niet doordat het interesse kweekt of skills traint voor bepaalde 'echte' dingen. En zo zijn er ook genoeg boeken die in de eerste plaats niet relevants 'leren'.

Maargoed, het probleem van deze mensen is dat ze zelf geen controle hebben over hun kind.
Conscience do cost.
pi_207009439
Die ouders moeten zichzelf aanklagen.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  vrijdag 9 december 2022 @ 18:01:25 #85
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  zaterdag 10 december 2022 @ 11:33:02 #86
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_207025431
quote:
7s.gif Op vrijdag 9 december 2022 08:31 schreef miss_sly het volgende:

Het is leuk en gemakkelijk om nu vooral te gaan klagen dat ouders massaal hun kinderen weigeren op te voeden en daardoor ieder greintje verantwoordelijkheid bij de game weg te halen, maar dat lijkt me net zo min terecht als het volledig bij de game neer te leggen en de ouders volledig vrij te pleiten.
Als ik mijn zoontje niet zou begrenzen, zou hij ook de meerdere uren per dag aan Fortnite besteden. Maar ik stel gewoon grenzen en daar heeft hij het mee te doen. En sowieso kan hij geen in-game aankopen doen zonder mijn toestemming. Je bent als ouder echt heel onverantwoordelijk bezig als je je kind daarin vrij spel geeft.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zaterdag 10 december 2022 @ 11:40:04 #87
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_207025484
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 12:11 schreef probeer het volgende:

Iets free to play maken, met (veel, relatief kleine) in-game aankopen. Exponentiele incentives om zoveel mogelijk te spelen. Een businessmodel wat er geheel op gericht is om kinderen zoals in de OP (die daar zeer ontvankelijk voor zijn, meer dan andere leeftijdsgenoten) zoveel mogelijk geld uit te laten geven.
Je bent als ouder slecht bezig, als jouw kinderen in dit soort games echt geld kunnen uitgeven.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zaterdag 10 december 2022 @ 11:45:46 #88
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_207025537
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 08:45 schreef DesertGlory het volgende:
Overigens wel ervoor dat wel eens gesproken mag worden over al die achterlijke ''in game'' aankopen.

Zo'n spel waar je inmiddels 50/60/70 euro voor op tafel legt moet gewoon genoeg inhoud hebben om je een tijd mee te kunnen vermaken.
Fortnite is gratis en je kunt het spelen zonder een cent uit te geven. Maar als je er wel periodiek wat geld aan uitgeeft, kun je meer content krijgen. Dat is dan uitsluitend cosmetische content. Je kunt geen dingen kopen waarmee je sterker wordt dan je tegenstanders (pay-to-win).
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_207025969
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2022 11:40 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Je bent als ouder slecht bezig, als jouw kinderen in dit soort games echt geld kunnen uitgeven.
Absoluut. Zeker als je kijkt naar de duur die het kind uit de OP dagelijks kan spelen.

Aan de andere kant zullen er ook genoeg ouders zijn die wel aandacht besteden, opletten en een kader van regels vaststellen, waarbij een kind dan nog steeds achter de rug van de ouders om, geld uitgeeft. Want kinderen zijn kinderen, die doen wel eens stiekem iets wat niet mag.

Als jouw zoontje écht wil, vindt hij ook wel een manier om jouw toestemming te omzeilen. En sure, je zal er vast wel achter komen want je lijkt er goed bovenop te zitten, maar dan is er al wel geld uitgegeven.

Als jou kind geen geld uitgeeft in een spel wat hij graag speelt, dan komt dat omdat hij daar geen behoefte aan heeft (bv omdat hij geleerd heeft dat het geld uitzuigende onzin is), niet omdat hij het niet 1 2 3 kan.

Neemt allemaal echter niet weg dat het simpelweg kwaadaardig is, om als game-industrie zo'n verdienmodel te hanteren.

[ Bericht 3% gewijzigd door probeer op 10-12-2022 12:31:45 ]
"Pools are perfect for holding water"
pi_207027427
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 13:43 schreef DjVero het volgende:
Zullen we Heineken of Smirnoff ook maar meteen aanklagen dan? Want ja, verslaafd gemaakt door.
Of Schultenbreau voor de wat minder bedeelde verslaafden? Want ja, verslaafd gemaakt door.

Of de coffeeshops? Want ja, verslaafd gemaakt door.
En dan meteen maar casino's. Want ja, verslaafd gemaakt door.

Oh, vergeet de dealer achter het station niet, want ja, die heeft je verslaafd gemaakt aan zijn coke.

De rechtbank gaat het er maar druk mee krijgen, hoor.

Mensen die dit nog durven te verdedigen ook _O- Ouders hebben hard gefaald, klaar als een klontje.
Dit dus.

Vroeger als ik teveel achter de pc zat trok een van mijn ouders daar achter weg. Het is zo simpel.

quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2022 12:24 schreef probeer het volgende:

[..]
Absoluut. Zeker als je kijkt naar de duur die het kind uit de OP dagelijks kan spelen.

Aan de andere kant zullen er ook genoeg ouders zijn die wel aandacht besteden, opletten en een kader van regels vaststellen, waarbij een kind dan nog steeds achter de rug van de ouders om, geld uitgeeft. Want kinderen zijn kinderen, die doen wel eens stiekem iets wat niet mag.

Als jouw zoontje écht wil, vindt hij ook wel een manier om jouw toestemming te omzeilen. En sure, je zal er vast wel achter komen want je lijkt er goed bovenop te zitten, maar dan is er al wel geld uitgegeven.

Als jou kind geen geld uitgeeft in een spel wat hij graag speelt, dan komt dat omdat hij daar geen behoefte aan heeft (bv omdat hij geleerd heeft dat het geld uitzuigende onzin is), niet omdat hij het niet 1 2 3 kan.

Neemt allemaal echter niet weg dat het simpelweg kwaadaardig is, om als game-industrie zo'n verdienmodel te hanteren.
Regels opleggen is een ding. Regels hanteren is het volgende.

Als ik vroeger mij niet aan de regels hielt dan werd mijn toetsenbord afgepakt.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_207052507
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 december 2022 09:36 schreef Document1 het volgende:

[..]
Nee, er is geen gok element.
Jawel de lootboxes in de vorm van Piniatas.
pi_207052782
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2022 11:45 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Fortnite is gratis en je kunt het spelen zonder een cent uit te geven. Maar als je er wel periodiek wat geld aan uitgeeft, kun je meer content krijgen. Dat is dan uitsluitend cosmetische content. Je kunt geen dingen kopen waarmee je sterker wordt dan je tegenstanders (pay-to-win).
En dat joch heeft daar ruim 4000¤ aan uitgegeven? :o
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_207053182
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2022 13:19 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
En dat joch heeft daar ruim 4000¤ aan uitgegeven? :o
De spellen blijven in-game bedelen om aankopen te doen.
Hoe de spellen opgebouwd zijn is echt vreselijk.

Dit is niet alleen Fortnite, ook Roblox en Minecraft hebben dat o.a.
  maandag 12 december 2022 @ 14:14:32 #94
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_207053898
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2022 13:19 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
En dat joch heeft daar ruim 4000¤ aan uitgegeven? :o
Ik speel geen fortnite maar wel andere van dat soort games.

Je hebt bijvoorbeeld 'lootboxes' in veel games. Daar heb je een bepaalde kans om een bijzonder item te krijgen. Eugenlijk virtuele Pokemon pakjes zeg maar. Hierdoor kan je er geld aan blijven uitgeven. Moet ik eerlijk zeggen dat ik zelf ook wel meer dan 1000 euro aan Pokemonkaarten heb uitgegeven waarschijnlijk :D

Overigens is dit al illegaal in Belgie (hulde daarvoor) en hoop ik dat Nederland dit ook gaat verbieden.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_207053945
Ok maar hoe komt een kind aan 4000 euro?
  maandag 12 december 2022 @ 14:18:14 #96
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_207053964
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2022 14:17 schreef SootSprite het volgende:
Ok maar hoe komt een kind aan 4000 euro?
Ik gok dat er een credit card gekoppeld was. Of de kinderen dat zelf hebben gedaan weet ik niet.

Een echte credit card dus, niet zoals in NL met een laag limietje wat elke maand afbetaald moet worden, maar 1 waarbij je gewoon enorme schulden kan opbouwen.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_207055236
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2022 13:02 schreef Terrorizer het volgende:

[..]
Jawel de lootboxes in de vorm van Piniatas.
Start het eens op en zoek naar piniatas. Als je ze gevonden hebt in Fortnite hoor ik het graag. In save the world kan je ze al heel lang niet meer kopen dus ik ben echt heel benieuwd.
pi_207055340
quote:
1s.gif Op maandag 12 december 2022 15:36 schreef Document1 het volgende:

[..]
Start het eens op en zoek naar piniatas. Als je ze gevonden hebt in Fortnite hoor ik het graag. In save the world kan je ze al heel lang niet meer kopen dus ik ben echt heel benieuwd.
zou het kunnen dat ze er niet meer inzitten omdat de regelgeving omtrent lootboxes verandert is?
pi_207055937
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2022 15:43 schreef zuchtje het volgende:

[..]
zou het kunnen dat ze er niet meer inzitten omdat de regelgeving omtrent lootboxes verandert is?
Het verdienmodel zijn skins in Fortnite. Die beginnen bij de ¤8 tot zo gek als je het wil maken. Dat is altijd zo geweest. De piniatas zaten in de “singleplayer” die al jaren niet geüpdatet is.

Er is een shop met wisselende cosmetische items per dag. Er zit dus een heel groot FOMO element in en als je een beetje zwak van geest bent en je ouders creditcard gegevens hebt kan ik me best voorstellen dat een tienjarige 4K uitgeeft. Maar of dit dan aan Fortnite ligt betwijfel ik.
  dinsdag 13 december 2022 @ 18:04:24 #100
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_207068604
quote:
2s.gif Op maandag 12 december 2022 14:18 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

Een echte credit card dus, niet zoals in NL met een laag limietje wat elke maand afbetaald moet worden
??

Ik weet niet waar jij je creditcard hebt gehaald, maar ik heb gewoon een 'echte' creditcard hier in Nederland.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')