abonnement Unibet Coolblue
pi_207002724
quote:
De rechtbank in Canada gaat zich binnenkort buigen over een groepsvordering tegen Epic Games, de ontwikkelaar van het populaire spel Fortnite. Volgens drie ouderparen is het computerspel verslavend, te vergelijken met drugs.

De ouders menen dat Fortnite tot fysieke en psychologische symptomen heeft geleid bij hun kinderen, waaronder migraine, rugpijn en sociale problemen. Een van de kinderen namens wie de rechtszaak wordt aangespannen, zou in minder dan twee jaar meer dan 7.700 uur aan het spel hebben besteed, zo meldt de BBC.

Het spel zou de deelnemers bovendien aansporen om buitensporig veel geld uit te geven. Het spel zelf is wel gratis, maar gamers kunnen optionele aankopen doen. Een van de kinderen in de rechtszaak zou ruim 6.000 Canadese dollar (4.100 euro) hebben besteed.

Schadevergoeding
De ouders eisen een schadevergoeding en een terugbetaling van de aankopen die de minderjarige spelers deden in Fortnite. Epic Games vindt dat er onvoldoende bewijzen zijn voor de verslavende werking. Zo zou er in het dossier geen verslag van een expert zitten, of een medische diagnose van de verslaving.

Sylvain Lussier, rechter van het Hooggerechtshof van Quebec, oordeelde dat de rechtszaak absoluut niet ‘lichtzinnig’ opgevat moet worden. Hij vergeleek het huidige begrip van videogameverslaving met hoe vroeger tegen tabaksverslaving werd aangekeken. ,,Het schadelijke effect van tabak werd ook niet van de ene op de andere dag erkend of toegegeven.’’

Lussier benadrukte dat gamers die in Quebec wonen en symptomen van verslaving ervaren na het spelen van de Battle Royale-editie van Fortnite sinds 1 september 2017, zich kunnen aansluiten bij de rechtszaak.

In april ging Epic Games in de Amerikaanse staat North-Carolina akkoord met een schikking van 26,5 miljoen Amerikaanse dollar rond de aankopen door minderjarigen.
Bron.

Als je niet kan opvoeden is het wel makkelijk om anderen de schuld te geven.
Ô mon citoyens vous serez unis.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 9 december 2022 @ 07:59:13 #2
269689 crew  Viv
pi_207002767
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 07:51 schreef HSG het volgende:

[..]
Bron.

Als je niet kan opvoeden is het wel makkelijk om anderen de schuld te geven.
Dit. Als je 7.700 uur gespeeld hebt in circa 2 jaar, dan is dat gemiddeld 10 uur per dag geweest. :{ Dat kan dus niet anders dan ten koste zijn gegaan van dingen als school/huiswerk, sociale contacten, sport, slaap, etc.
pi_207002771
7700 uur in 2 jaar is gemiddeld 10 uur per dag.

Dan mag je als ouder ook wel je verantwoordelijkheid nemen
pi_207002817
Dat is maar één de drie minderjarigen. Daar hebben de ouders zeker ook een verantwoordelijkheid. Dat neemt niet weg dat de game verslavend zou kunnen zijn en de makers daar een verantwoordelijkheid hebben.

Ook wat betreft de aankopen die gedaan kunnen worden.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 9 december 2022 @ 08:10:11 #5
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_207002822
Hoe komen die kinderen aan zoveel geld dan?

Sneu weer dat deze ouders weigeren hun kinderen op te voeden op meerdere fronten en vervolgens andere partijen de schuld geven van het resultaat.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  vrijdag 9 december 2022 @ 08:15:10 #6
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_207002846
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 08:09 schreef miss_sly het volgende:
Dat is maar één de drie minderjarigen. Daar hebben de ouders zeker ook een verantwoordelijkheid. Dat neemt niet weg dat de game verslavend zou kunnen zijn en de makers daar een verantwoordelijkheid hebben.

Ook wat betreft de aankopen die gedaan kunnen worden.
Als we zo gaan denken mag Danny wel uitkijken. Fok is immers ook verslavend, dus dan valt er wel wat bij hem te halen.
pi_207002964
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 08:15 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Als we zo gaan denken mag Danny wel uitkijken. Fok is immers ook verslavend, dus dan valt er wel wat bij hem te halen.
Er is natuurlijk wel een verschil tussen een game en een forum en minder- en meerderjarigen.

Het is leuk en gemakkelijk om nu vooral te gaan klagen dat ouders massaal hun kinderen weigeren op te voeden en daardoor ieder greintje verantwoordelijkheid bij de game weg te halen, maar dat lijkt me net zo min terecht als het volledig bij de game neer te leggen en de ouders volledig vrij te pleiten.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_207002971
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 08:09 schreef miss_sly het volgende:
Dat is maar één de drie minderjarigen. Daar hebben de ouders zeker ook een verantwoordelijkheid. Dat neemt niet weg dat de game verslavend zou kunnen zijn en de makers daar een verantwoordelijkheid hebben.

Ook wat betreft de aankopen die gedaan kunnen worden.
Nee dit is gewoon weer afschuifgedrag. De makers maken een spel en hoe jij daarmee om gaat is jouw verantwoordelijk. Je bent immers niet verplicht om het te kopen. Daarnaast als je kind bent zijn de ouders verantwoordelijk voor jouw gamegedrag. Ze je ook achter de computer wegtrekken.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_207003003
quote:
7s.gif Op vrijdag 9 december 2022 08:31 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Er is natuurlijk wel een verschil tussen een game en een forum en minder- en meerderjarigen.

Het is leuk en gemakkelijk om nu vooral te gaan klagen dat ouders massaal hun kinderen weigeren op te voeden en daardoor ieder greintje verantwoordelijkheid bij de game weg te halen, maar dat lijkt me net zo min terecht als het volledig bij de game neer te leggen en de ouders volledig vrij te pleiten.
Dit is toch de essentie van zo'n beetje de hele commerciele wereld, dat we proberen mensen / een doelgroep aan onze producten te binden?

Straks gaat iemand nog rituals ofzo aanklagen omdat ze badschuim verkopen die te lekker ruikt. Of mars omdat hun chocoladerepen te lekker smaken.
  Moderator vrijdag 9 december 2022 @ 08:37:01 #10
5428 crew  miss_sly
pi_207003004
quote:
7s.gif Op vrijdag 9 december 2022 08:32 schreef HSG het volgende:

[..]
Nee dit is gewoon weer afschuifgedrag. De makers maken een spel en hoe jij daarmee om gaat is jouw verantwoordelijk. Je bent immers niet verplicht om het te kopen. Daarnaast als je kind bent zijn de ouders verantwoordelijk voor jouw gamegedrag. Ze je ook achter de computer wegtrekken.
Datzelfde geldt voor alcohol, tabak, drugs. Zelf verantwoordelijk, je hoeft het immers niet te gebruiken.
En zo zijn er meer verslavingen, hoeft allemaal niet, eigen verantwoordelijkheid.

Punt is dat dat lang niet altijd en voor iedereen zo werkt. In hoeverre games, internet, verslavend kunnen zijn is toch iets dat onderzocht kan worden en is er een gedeelde verantwoordelijkheid.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_207003013
Mijn zoon speelt ook graag Fortnite. Het liefst gaat hij niet naar school omdat hij Fortnite wil spelen. Alle skins koopt hij ook met grote liefde. Ik zeg nee en daar doet hij het mee.
pi_207003049
quote:
7s.gif Op vrijdag 9 december 2022 08:37 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Datzelfde geldt voor alcohol, tabak, drugs. Zelf verantwoordelijk, je hoeft het immers niet te gebruiken.
En zo zijn er meer verslavingen, hoeft allemaal niet, eigen verantwoordelijkheid.

Punt is dat dat lang niet altijd en voor iedereen zo werkt. In hoeverre games, internet, verslavend kunnen zijn is toch iets dat onderzocht kan worden en is er een gedeelde verantwoordelijkheid.
Het is allang bekend dat internet en games verslavend kunnen zijn maar dat wil nog niet zeggen dat een producent verantwoordelijk is omdat jij daar verslaafd aan raakt. Het is jouw verantwoordelijkheid hoe jij daarmee om gaat en niet fabrikant. Net als de opvoeding van je kinderen want dat is jouw verantwoordelijkheid.

Als je als ouder niet in staat bent om je kind achter de pc weg te trekken omdat het te verslaafd raakt dan faal je gewoon. Niet meer niet minder en dingen als "iets wat onderzocht kan worden" houd in dat mensen op zoek gaan naar een zondebok.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_207003076
Overigens wel ervoor dat wel eens gesproken mag worden over al die achterlijke ''in game'' aankopen.

Toen ik nog een fanatiek gamer was tussen ca. 2006 en 2015 kocht je gewoon een uitontwikkeld spel en daar deed je het dan maar mee tot (vaak een jaar later bij Call of Duty of Fifa) de nieuwe versie uit kwam.

Zo'n spel waar je inmiddels 50/60/70 euro voor op tafel legt moet gewoon genoeg inhoud hebben om je een tijd mee te kunnen vermaken. Tegenwoordig brengen ze vaak een niet-uit ontwikkeld spel op de markt om dan vervolgens nog vanalles en nog wat toe te voegen waarvoor je dan extra moet betalen.
  Moderator vrijdag 9 december 2022 @ 08:50:08 #14
5428 crew  miss_sly
pi_207003111
quote:
7s.gif Op vrijdag 9 december 2022 08:42 schreef HSG het volgende:

[..]
Het is allang bekend dat internet en games verslavend kunnen zijn maar dat wil nog niet zeggen dat een producent verantwoordelijk is omdat jij daar verslaafd aan raakt. Het is jouw verantwoordelijkheid hoe jij daarmee om gaat en niet fabrikant. Net als de opvoeding van je kinderen want dat is jouw verantwoordelijkheid.

Als je als ouder niet in staat bent om je kind achter de pc weg te trekken omdat het te verslaafd raakt dan faal je gewoon. Niet meer niet minder en dingen als "iets wat onderzocht kan worden" houd in dat mensen op zoek gaan naar een zondebok.
Ik ben het niet helemaal met je eens.
Zeker niet wat betreft het laatste. Het gaat niet (altijd) over een zondebok, maar over begrijpen hoe iets in elkaar zit en kijken of dat wel oké is.

[ Bericht 8% gewijzigd door sp3c op 10-12-2022 16:44:15 ]
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_207003244
Dus omdat je je kroost niet achter de PC/Console vandaan kunt houden klaag je een spelmaker maar aan?

Waarom ook niet 8)7
Canada, wunderbar
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_207003245
Al jaren is bekend dat de game industrie, en dan met name de Free to Play industrie, psychologen in dienst heeft om de game zo verslaven mogelijk te maken en je bijvoorbeeld met sociale druk en foutjes in de manier waarop mensen redeneren zo veel mogelijk geld uit je zakken te kloppen. Dit is met name effectief op kwetsbare mensen en kinderen.

Van mij mogen ze Epic helemaal uitkleden. Al mag de kinderbescherming daarna ook wel even komen kijken om te zien hoe die kinderen meer dan 10 uur per dag konden gamen.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 9 december 2022 @ 09:04:57 #17
269689 crew  Viv
pi_207003274
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 08:45 schreef DesertGlory het volgende:
Overigens wel ervoor dat wel eens gesproken mag worden over al die achterlijke ''in game'' aankopen.

Toen ik nog een fanatiek gamer was tussen ca. 2006 en 2015 kocht je gewoon een uitontwikkeld spel en daar deed je het dan maar mee tot (vaak een jaar later bij Call of Duty of Fifa) de nieuwe versie uit kwam.

Zo'n spel waar je inmiddels 50/60/70 euro voor op tafel legt moet gewoon genoeg inhoud hebben om je een tijd mee te kunnen vermaken. Tegenwoordig brengen ze vaak een niet-uit ontwikkeld spel op de markt om dan vervolgens nog vanalles en nog wat toe te voegen waarvoor je dan extra moet betalen.
Dat zou inderdaad wel aan banden gelegd moeten worden. Wij hebben bijvoorbeeld Just Dance, maar voor alle liedjes die mijn dochter leuk vindt (K3, Frozen) moet je een abonnement erbij nemen. :N

Maar de hoeveelheid tijd die erin gestopt wordt, dat vind ik toch echt op het bordje van de ouders liggen om dat te begrenzen. Mijn moeder dreigde vroeger altijd een baksteen door mijn computer te gooien als ik niet meteen naar beneden kwam voor het avondeten. :D En mijn vader heeft een tijd onze internetmodem mee naar zijn werk genomen, omdat ik me niet aan de afspraak hield voor wat betreft hoelang ik online mocht zijn. _O_
  vrijdag 9 december 2022 @ 09:06:33 #18
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207003288
Volgens mij zijn er Fortnite tournooien met grote geldprijzen.
Zie het spelen van Fortnite als een beroepsopleiding.

Laat hem veel oefenen en zorg dat ie de beste wordt.
Je kan er een prima boterham mee verdienen.

Gamen moet eens op zijn waarde worden gewaardeerd.

Wel mopperen over een kind geen tijd voor school door gamen. Maar ouders die geen tijd voor de kinderen heeft omdat ze 10u per dag op de telefoon zitten....
Als je als ouder je telefoon even niet gebruikt als je kind aandacht wil is het niet raar dat je kind op zijn kamer gaat zitten gamen. Daar krijgt ie wel aandacht.

[ Bericht 19% gewijzigd door Speekselklier op 09-12-2022 09:16:02 ]
Tot nooit .......
pi_207003331
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 09:03 schreef Glazenmaker het volgende:
Al jaren is bekend dat de game industrie, en dan met name de Free to Play industrie, psychologen in dienst heeft om de game zo verslaven mogelijk te maken en je bijvoorbeeld met sociale druk en foutjes in de manier waarop mensen redeneren zo veel mogelijk geld uit je zakken te kloppen. Dit is met name effectief op kwetsbare mensen en kinderen.

Van mij mogen ze Epic helemaal uitkleden. Al mag de kinderbescherming daarna ook wel even komen kijken om te zien hoe die kinderen meer dan 10 uur per dag konden gamen.
Verslaving/competitie/de wil om te winnen is natuurlijk wel onlosmakelijk verbonden aan het hele fenomeen sport en spel. Het heet niet voor niets bijvoorbeeld voetbalwed-strijd.

Dus dat een spel op zichzelf een verslavend element heeft dat moet je niet uit willen bannen, en dat kun je ook niet uitbannen zonder de hele essentie van een spel/game onderuit te halen.

Waar m.i. de discussie zich op zou moeten focussen is of en zo ja in hoeverre je dat ook financieel mag uitknijpen. Zoals eerder gezegd zou dat m.i. beperkt moeten blijven tot de aanschafprijs van een spel. Ik hoop dat die hele rechtszaak zich dan ook alleen focust op de discussie rondom in-game aankopen en niet om de vermakelijkheid/competitie die het spel zélf oproept, want dan beginnen we weer aan een eindeloze race down the bottom waarin over een paar jaar het hele fenomeen wedstrijden en gamen ook wordt gecanceld.
pi_207003353
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 08:52 schreef DesertGlory het volgende:

[..]
Volgens mij is er best nuance, maar krijg jij niet precies te horen wat je wilt. En dan kun je er kennelijk niet meer tegen. Enge mensen vind ik dat altijd.
Tot het selectief verongelijkte zinnetje werd er een prima discussie gevoerd. Maar idd, ze krijgt niet te lezen wat ze wil.

Ouders, pak zelf je verantwoordelijkheid over je koter. Afschuiven afschuiven afschuiven...
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_207003384
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 december 2022 09:06 schreef Speekselklier het volgende:
Volgens mij zijn er Fortnite tournooien met grote geldprijzen.
Zie het spelen van Fortnite als een beroepsopleiding.

Laat hem veel oefenen en zorg dat ie de beste wordt.
Je kan er een prima boterham mee verdienen.

Gamen moet eens op zijn waarde worden gewaardeerd.

Wel mopperen over een kind geen tijd voor school door gamen. Maar ouders die geen tijd voor de kinderen heeft omdat ze 10u per dag op de telefoon zitten....
Dit inmiddels ook. Goed punt.

10 uur per dag achter de boeken zitten is prima. 10 uur per dag gamen is verslavend..
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  vrijdag 9 december 2022 @ 09:18:43 #22
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207003425
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 09:15 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Dit inmiddels ook. Goed punt.

10 uur per dag achter de boeken zitten is prima. 10 uur per dag gamen is verslavend..
Sterker, zelfs als je een e-boek leest vinden veel mensen het ongezellig.
Tot nooit .......
pi_207003426
quote:
7s.gif Op vrijdag 9 december 2022 08:50 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik ben het niet helemaal met je eens.
Zeker niet wat betreft het laatste. Het gaat niet (altijd) over een zondebok, maar over begrijpen hoe iets in elkaar zit en kijken of dat wel oké is.

Maar goed, dit moet kennelijk een topic worden zonder nuance en vooral zeiken over ouders dat ze hun kinderen niet opvoeden. Daar ga ik niet een meedoen, dus dan onthoud ik me verder van commentaar.
Dat is er zeker wel alleen ik ruik hier een houding van "hunnie zijn ook verantwoordelijk". Nee het zijn jouw kinderen dus jouw verantwoordelijkheid. Vooral als je kind 10 uur per dag zit te game.
Ô mon citoyens vous serez unis.
  Moderator vrijdag 9 december 2022 @ 09:20:11 #24
5428 crew  miss_sly
pi_207003445
quote:
7s.gif Op vrijdag 9 december 2022 09:18 schreef HSG het volgende:

[..]
Dat is er zeker wel alleen ik ruik hier een houding van "hunnie zijn ook verantwoordelijk". Nee het zijn jouw kinderen dus jouw verantwoordelijkheid. Vooral als je kind 10 uur per dag zit te game.
Dat is ook precies wat ik zeg:

quote:
7s.gif Op vrijdag 9 december 2022 09:18 schreef HSG het volgende:

[..]
Dat is er zeker wel alleen ik ruik hier een houding van "hunnie zijn ook verantwoordelijk". Nee het zijn jouw kinderen dus jouw verantwoordelijkheid. Vooral als je kind 10 uur per dag zit te game.
Dat is ook precies wat ik zeg:

quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 08:09 schreef miss_sly het volgende:
Dat is maar één de drie minderjarigen. Daar hebben de ouders zeker ook een verantwoordelijkheid. Dat neemt niet weg dat de game verslavend zou kunnen zijn en de makers daar een verantwoordelijkheid hebben.

Ook wat betreft de aankopen die gedaan kunnen worden.
Misschien moet je niet ruiken, maar lezen :+
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_207003475
quote:
7s.gif Op vrijdag 9 december 2022 09:18 schreef HSG het volgende:

[..]
Dat is er zeker wel alleen ik ruik hier een houding van "hunnie zijn ook verantwoordelijk". Nee het zijn jouw kinderen dus jouw verantwoordelijkheid. Vooral als je kind 10 uur per dag zit te game.
Altijd wel treurig om mensen te zien die heel boos worden van het idee dat bedrijven die tientallen miljoenen hebben gestoken in het zo effectief mogelijk ondermijnen van mensen hun eigen verantwoordelijkheid ook enkele verantwoordelijkheid hebben voor de gevolgen daarvan.

De tabaksindustrie heeft meer kapot gemaakt dan de levens van rokers en hun naasten.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')