abonnement Unibet Coolblue
pi_206943123
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 17:38 schreef laforest het volgende:

[..]
Frietsaus? :?

Mayonaise. :Y
Nee, fritessaus is nepmayonaise.
Net zoals voedselbarbaren margarine ook boter noemen.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_206943186
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 18:47 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik vind het heerlijk dat men op Fok zich al jaren en jaren meer opwindt over patat vs friet, maar niet over de bedroevende kwaliteit van het product in de meeste cafetaria's en dat er zoete frietsaus wordt gegeven ipv echte mayonaise. Cafetaria waar men van aardappelen vers een prachtig product in de ossewit frituurt zijn een witte raaf. Men neemt met prefab genoegen en je hap is maar al te vaak niet krokant. Bij de fastfood ketens worden zeer dunne reepjes diepvries slap gebakken en men is er nog lyrisch over ook. Vrijwel geen hont op fok die zich daar aan stoort, maar patat vs friet houd de gemoederen als jaren bezig, als kwijlende autisten kloppen honderden zolderkamer incels discussie na discussie vol, en de meesten daarvan hebben waarschijnlijk nog nooit een goede puntzak in ossewit gebakken heerlijkheden met echte mayonaise gegeten.
Sinds de opkomst van Mc Dreck, Smullers en andere VS fastfood ketens is het wensdenken om nog die uitstekende frites te kunnen eten in een puntzak. Ik maak ze zelf.

En als ze er al zijn, gaan ze failliet. Lange wachtrijen veroorzaken minder klandizie op de langere termijn. Nu zijn er inderdaad nog wel restaurants waar je prima frites kan eten. Maar het even snel scoren van een goede puntzak frites met uitstekende sauzen zoals zuurvlees kun je vergeten.
  zondag 4 december 2022 @ 19:02:30 #53
307622 Perox
(niet de echte)
pi_206943187
#teampatat

Ik ben toch niet van de frietgeneratie. :(
pi_206943413
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 18:56 schreef Tanatos het volgende:

[..]
Nee, fritessaus is nepmayonaise.
Net zoals voedselbarbaren margarine ook boter noemen.
Ik eet geen frietsaus, alleen wat mayonaise soms. Margarine. :r
pi_206943686
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 19:26 schreef laforest het volgende:

[..]
Ik eet geen frietsaus, alleen wat mayonaise soms. Margarine. :r
An sich moeten mensen natuurlijk zelf weten of ze nep-boter of nep-mayonaise eten, het is meestal wel gezonder (de transvetten die ze lang in margarine deden maakt dat daarvoor trouwens minder duidelijk).
Wat ik wel schandalig vind is snackbars die fritessaus als mayonaise verkopen.

Ik eet uiteraard ook niet heel vaak mayonaise, het is natuurlijk wel moddervet.
Maar ik eet nooit fritessaus of margarine, liever minder van het goede, dan meer van een gezonder nepproduct.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_206943875
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 18:47 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik vind het heerlijk dat men op Fok zich al jaren en jaren meer opwindt over patat vs friet, maar niet over de bedroevende kwaliteit van het product in de meeste cafetaria's en dat er zoete frietsaus wordt gegeven ipv echte mayonaise. Cafetaria waar men van aardappelen vers een prachtig product in de ossewit frituurt zijn een witte raaf. Men neemt met prefab genoegen en je hap is maar al te vaak niet krokant. Bij de fastfood ketens worden zeer dunne reepjes diepvries slap gebakken en men is er nog lyrisch over ook. Vrijwel geen hont op fok die zich daar aan stoort, maar patat vs friet houd de gemoederen als jaren bezig, als kwijlende autisten kloppen honderden zolderkamer incels discussie na discussie vol, en de meesten daarvan hebben waarschijnlijk nog nooit een goede puntzak in ossewit gebakken heerlijkheden met echte mayonaise gegeten.
Dierlijk frituurvet mag in Nederland niet meer gebruikt worden.
Toch iig niet in de horeca. Wat je thuis doet, mag je zelf weten
Ossewit ligt ook nog gewoon bij de supers.
Onderop, naast andere blokken frituurvet en onder de flessen frituurolie.
Ik pak nog een vak hoger, de zonnebloemolie. Gaat heel goed.

Bij Bram Ladage staan ze mechanisch geschilde aardappels, met emmers vol tegelijk, door een patatsnijder te duwen, waarna ze voorgebakken worden, voordat ze later afgebakken worden.
Hele beste patat. Altijd druk.
Mayonaise, fritessaus, ketchup, curry, pinda of piccalilly. Wat jij er maar op wil.
In een puntzak.

[ Bericht 0% gewijzigd door marc0871 op 04-12-2022 20:14:26 ]
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_206943997
quote:
1s.gif Op zondag 4 december 2022 20:06 schreef marc0871 het volgende:

[..]
Dierlijk frituurvet mag in Nederland niet meer gebruikt worden.
Toch iig niet in de horeca. Wat je thuis doet, mag je zelf weten
Ossewit ligt ook nog gewoon bij de supers.
Onderop, naast andere blokken frituurvet en onder de flessen frituurolie.
Ik pak nog een vak hoger, de zonnebloemolie. Gaat heel goed.

Bij Bram Ladage staan ze mechanisch geschilde aardappels, met emmers vol tegelijk, door een patatsnijder te duwen, waarna ze voorgebakken worden, voordat ze later afgebakken worden.
Hele beste patat. Altijd druk.
Mayonaise, fritessaus, ketchup, curry, pinda of piccalilly. Wat jij er maar op wil
https://www.hanos.nl/nl/A(...)T-4X2-5KG/p/27212333

Ossewit 4x2.5kg
Voor je pannetje thuis?
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_206944648
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 20:13 schreef Tanatos het volgende:

[..]
https://www.hanos.nl/nl/A(...)T-4X2-5KG/p/27212333

Ossewit 4x2.5kg
Voor je pannetje thuis?

Yep. Ligt hier gewoon bij de Jumbo.
Bij de Hanos mag ik niet kompen
Mijn pannetje met zonnebloemolie



En ja, ik begin ook zo



Voorbakken, minimaal een half uurtje af laten koelen en afbakken.

Mijn laatste wapenfeit



En mijn zelfgemaakte mayonaise





Zelfs mijn currysaus/kruidenketchup maak ik zelf.


Hela kan van mij de Hola krijgen, om het maar netjes te zeggen.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_206944798
quote:
1s.gif Op zondag 4 december 2022 20:43 schreef marc0871 het volgende:

[..]
Yep. Ligt hier gewoon bij de Jumbo.
Bij de Hanos mag ik niet kompen
Mijn pannetje met zonnebloemolie

[ afbeelding ]

En ja, ik begin ook zo

[ afbeelding ]

Voorbakken, minimaal een half uurtje af laten koelen en afbakken.

Mijn laatste wapenfeit

[ afbeelding ]

En mijn zelfgemaakte mayonaise

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Zelfs mijn currysaus/kruidenketchup maak ik zelf.
[ afbeelding ]

Hela kan van mij de Hola krijgen, om het maar netjes te zeggen.
Hier geen ossewit bij de Jumbo wel met bestellen.
NMNS: Taart Soury is geen probleem, die leg ik wel ergens vast in een keuken met wat rookgerei.
Muizen? Kleine harige opdonders met een kaas fixatie., en Lucie Ball die gillend op een tafel staat in een oudbollige tv serie. En een vaste PI is KUT !!!! NIET doen
pi_206945170
quote:
1s.gif Op zondag 4 december 2022 20:43 schreef marc0871 het volgende:

[..]
Yep. Ligt hier gewoon bij de Jumbo.
Bij de Hanos mag ik niet kompen
Mijn pannetje met zonnebloemolie

[ afbeelding ]

En ja, ik begin ook zo

[ afbeelding ]

Voorbakken, minimaal een half uurtje af laten koelen en afbakken.

Mijn laatste wapenfeit

[ afbeelding ]

En mijn zelfgemaakte mayonaise

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Zelfs mijn currysaus/kruidenketchup maak ik zelf.
[ afbeelding ]

Hela kan van mij de Hola krijgen, om het maar netjes te zeggen.
Ik gebruik voor friet ossewit, voor het frituren van andere dingen wisselt het.

Verse friet is natuurlijk nog belangrijker dan het frituurvet/olie.
Ik gebruik zelf meestal de triple-cooked methode, maar dat is wel bewerkelijk en kost vooral ook veel tijd vanwege het lange (2x) afkoelen.
Je krijgt echter wel superkrokante friet.

Qua saus zit het bij jou zo te zien wel goed, ik vind bij friet een zuurtje in de mayo altijd wel belangrijk.

Zelf curry maken is nieuw voor me, heb je een recept?
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_206945503
En terecht. Patat is gewoon een lelijk woord. Friet klinkt veel beter.
ROBODEMONS..................|:(
pi_206945530
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 21:16 schreef Tanatos het volgende:

[..]
Ik gebruik voor friet ossewit, voor het frituren van andere dingen wisselt het.

Verse friet is natuurlijk nog belangrijker dan het frituurvet/olie.
Ik gebruik zelf meestal de triple-cooked methode, maar dat is wel bewerkelijk en kost vooral ook veel tijd vanwege het lange (2x) afkoelen.
Je krijgt echter wel superkrokante friet.
koken, voorbakken en afbakken?

quote:
Qua saus zit het bij jou zo te zien wel goed, ik vind bij friet een zuurtje in de mayo altijd wel belangrijk.
Zuurtje was even zoeken.
De eerste keer zat er amper wat aan.
Lekker, maar je mist net dat stringerende van het zuur.
De tweede keer was het zuur zat. Net dat laatste kneepje te veel.
De derde keer hield ik me in om dat laatste kneepje erbij te doen en zat ik aardig in de richting.

quote:
Zelf curry maken is nieuw voor me, heb je een recept?
'Tuurlijk

quote:
Recept Currysaus

5 eetlepels ketchup,
Theelepel suiker,
Afgestreken theelepel gemberpoeder, Djahè.
Halve theelepel citroengras, Sereh.
Halve theelepel uienpoeder,
Een paar draaien knoflook uit de molen. Of een halve theelepel poeder.
Een keer stuiven met kaneel,
2 keer schudden met cayennepeper,
en één keer met kruidnagel.

Als je begint vanuit tomatenpuree, half blikje dubbel geconcentreerd, doe dan wat extra suiker, zout, azijn en extra kruidnagel.
Water totdat je de gewenste dikte hebt.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_206945587
MC Donalds, BK etc. weet dat het friet is. Ook valt het me op dat er vaak frites staat op restaurantmenu’s. Het flinkt gewoon mooier.

Patat hoort zich aan alsof je je bek vol met friet heb gepropt en het dan probeert uit te spreken. Het is gewoon een lelijk woord.

Friet <3
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_206945749
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 21:38 schreef marc0871 het volgende:

[..]
koken, voorbakken en afbakken?
idd
quote:
Zuurtje was even zoeken.
De eerste keer zat er amper wat aan.
Lekker, maar je mist net dat stringerende van het zuur.
De tweede keer was het zuur zat. Net dat laatste kneepje te veel.
De derde keer hield ik me in om dat laatste kneepje erbij te doen en zat ik aardig in de richting.
Het kan ook te zijn idd.
Ik vind bij een (echte) Wiener Schnitzel een klein beetje citroensap ook altijd lekker.
Overigens doe ik ook vaak gewoon een beetje citroensap door Nederlandse mayonaise uit een pot.
quote:
'Tuurlijk

thanks
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_206945795
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 21:55 schreef Tanatos het volgende:

[..]
idd
[..]
Het kan ook te zijn idd.
Ik vind bij een (echte) Wiener Schnitzel een klein beetje citroensap ook altijd lekker.
Overigens doe ik ook vaak gewoon een beetje citroensap door Nederlandse mayonaise uit een pot.
[..]
thanks
Graag gedaan.
Laat maar weten wat je ervan vond.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_206945870
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 21:42 schreef Akkerdjie het volgende:
MC Donalds, BK etc. weet dat het friet is. Ook valt het me op dat er vaak frites staat op restaurantmenu’s. Het flinkt gewoon mooier.

Patat hoort zich aan alsof je je bek vol met friet heb gepropt en het dan probeert uit te spreken. Het is gewoon een lelijk woord.

Friet <3
Dus de mac, met die dunne kleffe dingen, zal het weten? _O-
pi_206945886
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 22:00 schreef marc0871 het volgende:

[..]
Graag gedaan.
Laat maar weten wat je ervan vond.
Zal ik doen, maar ik heb nog geen idee wanneer dat gaat zijn.
Ik eet vrijwel nooit curry, dus het zal wel even duren.
Ik vind het echter altijd leuk eten zoveel mogelijk van scratch te maken.
(Ik vind friet speciaal wel heel lekker, dus goed idee voor als ik verse friet maak.)

PS knoflook in de molen, ik heb vooral met uienpoeder dat het samenklontert en steenhard wordt (en dan de vijzel in moet).
(Uienpoeder in grote hoeveelheden (toko) is echter veel en veel goedkoper dan in kleine potjes.)

[ Bericht 0% gewijzigd door Tanatos op 04-12-2022 22:20:58 ]
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_206945933
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 19:02 schreef Cherni het volgende:

[..]
Sinds de opkomst van Mc Dreck, Smullers en andere VS fastfood ketens is het wensdenken om nog die uitstekende frites te kunnen eten in een puntzak. Ik maak ze zelf.

En als ze er al zijn, gaan ze failliet. Lange wachtrijen veroorzaken minder klandizie op de langere termijn. Nu zijn er inderdaad nog wel restaurants waar je prima frites kan eten. Maar het even snel scoren van een goede puntzak frites met uitstekende sauzen zoals zuurvlees kun je vergeten.
In de kleinere dorpen bij onze zuiderburen zijn er nog steeds uitstekende ambachtelijke frieten verkrijgbaar.
Maar ja, ze worden wel wat lastiger te vinden en de gemiddelde toerist in Antwerpen, Gent of Brussel zal iets anders dan de ambachtelijke heerlijkheden in zijn puntzak vinden.
De mayonaise zal in België dan weer wel altijd echte mayonaise zijn. Fritessaus is er niet geaccepteerd en om iets mayonaise te mogen noemen, moet het aan strikte eisen voldoen.

Overigens zijn er genoeg ambachtelijke Vlaamse frituren die hun frieten niet in puntzak serveren, maar in kartonnen bakjes. Daar snappen ze dat dat veel makkelijker eet. Ook de saus zit tegenwoordig gelukkig vaak in apart bakje en daar is een goede reden voor: saus over de goudgele rakkers heen gooien zorgt ervoor dat de kwaliteit (knapperigheid) drastisch achteruit gaat.

Maar de lekkerste frieten maakt mijn opa. Van door patatten die door hemzelf volledig handmatig gepoot, bewaterd, gerooid, geschild en gesneden werden. En vervolgens geduldig in kleine porties voorgebakken en afgebakken
Uiteraard in Ossewit.
pi_206946011
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 22:09 schreef Tanatos het volgende:

[..]
Zal ik doen, maar ik heb nog geen idee wanneer dat gaat zijn.
Ik eet vrijwel nooit curry, dus het zal wel even duren.
Ik vind het echter altijd leuk eten zoveel mogelijk van scratch te maken.
(Ik vind friet speciaal wel heel lekker, dus goed idee voor als ik verse friet maak.)
^O^
quote:
PS knoflook in de molen, ik heb vooral met uienpoeder dat het samenklontert en steenhard wordt (en dan de vijzel in moet).
(Uienpoeder in grote hoeveelheden (toko) is veel en veel goedkoper dan in kleine potjes.)
Heb ik ook last van, ja.
Oud truukje; een beetje rijst in het potje doen.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_206946035
quote:
1s.gif Op zondag 4 december 2022 22:19 schreef marc0871 het volgende:

[..]
^O^
[..]
Heb ik ook last van, ja.
Oud truukje; een beetje rijst in het potje doen.
Ik koop het in zakken en gebruik het vooral voor BBQ rubs, en dan heb ik veel nodig (al snel een potje).
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_206946058
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 18:47 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik vind het heerlijk dat men op Fok zich al jaren en jaren meer opwindt over patat vs friet, maar niet over de bedroevende kwaliteit van het product in de meeste cafetaria's en dat er zoete frietsaus wordt gegeven ipv echte mayonaise. Cafetaria waar men van aardappelen vers een prachtig product in de ossewit frituurt zijn een witte raaf. Men neemt met prefab genoegen en je hap is maar al te vaak niet krokant. Bij de fastfood ketens worden zeer dunne reepjes diepvries slap gebakken en men is er nog lyrisch over ook. Vrijwel geen hont op fok die zich daar aan stoort, maar patat vs friet houd de gemoederen als jaren bezig, als kwijlende autisten kloppen honderden zolderkamer incels discussie na discussie vol, en de meesten daarvan hebben waarschijnlijk nog nooit een goede puntzak in ossewit gebakken heerlijkheden met echte mayonaise gegeten.
Kan ik er wat aan doen dat die verrekte Kwalitaria alles aan het overnenen is }:|
nielsgeode schreef het volgende:
Prachtig om te zien hoe mensen niet gehinderd door gebrek aan kennis precies denken te weten hoe het zit en daarbij de keiharde ongefundeerde conclusies ook zeer duidelijk op het forum plempen.
pi_206946065
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 22:08 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Dus de mac, met die dunne kleffe dingen, zal het weten? _O-
Nou :X
Die van de BK gaan nog wel.
Maar die van de McD kreeg ik bijna niet weggekauwd en bij het slikken bleven ze bijkans ook hangen.
Dat en het feit dat ik een whopper lekkerder vind dan een Big Mac, maakt dat ik er al bijna 20 jaar niet meer ben geweest.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_206946082
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 22:22 schreef Tanatos het volgende:

[..]
Ik koop het in zakken en gebruik het vooral voor BBQ rubs, en dan heb ik veel nodig (al snel een potje).
Ja, dan gaat het hard.
Bij mij gaat het met (halve) theelepeltjes :+
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_206946122
Friet klinkt lekkerder dan patat. Maar dat maakt het nog niet kloppend zeer gewaardeerde reserve-Belgen.
pi_206946141
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 22:34 schreef Dutchguy het volgende:
Friet klinkt lekkerder dan patat. Maar dat maakt het nog niet kloppend zeer gewaardeerde reserve-Belgen.
Frietkot O+
NMNS: Taart Soury is geen probleem, die leg ik wel ergens vast in een keuken met wat rookgerei.
Muizen? Kleine harige opdonders met een kaas fixatie., en Lucie Ball die gillend op een tafel staat in een oudbollige tv serie. En een vaste PI is KUT !!!! NIET doen
pi_206946234
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 22:37 schreef Soury het volgende:

[..]
Frietkot O+
Vetschuur.
Vreethut.
Die Belgen kunnen het mooi zeggen, maar het is niet meer dan dat.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_206946280
https://www.ah.nl/producten/product/wi195093/ah-oven-friet

Of deze dan :D

https://www.ah.nl/product(...)riet-zoete-aardappel

Sowieso is het hard zoeken naar “patat” in een winkel

https://www.ah.nl/zoeken?query=patat

De cultural appropriated variant van “friet” blijkt gewoon niet zo’n populair marketingkanon of zo. en dus kopen noorderlingen hun zakje friet en noemen ze het patat. Omdat redenen of zo. Rare jongens, die noordelingen.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_206946310
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 22:27 schreef marc0871 het volgende:

[..]
Nou :X
Die van de BK gaan nog wel.
Maar die van de McD kreeg ik bijna niet weggekauwd en bij het slikken bleven ze bijkans ook hangen.
Dat en het feit dat ik een whopper lekkerder vind dan een Big Mac, maakt dat ik er al bijna 20 jaar niet meer ben geweest.
Tja, ik doe regelmatig de mac aan. maar zeker niet voor de “friet”.

Patat associeer ik dan ook bij de wel te eten varianten.
pi_206947062
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 18:20 schreef Magister_Artium het volgende:
Patat. Ze zoeken het maar uit daar onder de rivieren.

Toegegeven, gelukkig wordt het geen ‘pommes’ genoemd, zoals in Duitsland. Darf ich eine Tüte gefrituurde Äpfelchen, bitte? |:(
Zou dat lekker zijn, gefrituurde appel?
pi_206947094
quote:
5s.gif Op maandag 5 december 2022 05:14 schreef thabit het volgende:

[..]
Zou dat lekker zijn, gefrituurde appel?
In een jasje. Appelbeignets. Die dingen met oud en nieuw?

In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_206947242
quote:
1s.gif Op maandag 5 december 2022 05:52 schreef marc0871 het volgende:

[..]
In een jasje. Appelbeignets. Die dingen met oud en nieuw?

[ afbeelding ]
Dat jasje zullen ze er wel niet voor niets omheen doen.
pi_206947246
Hier is het gewoon patat.
Ô mon citoyens vous serez unis.
  maandag 5 december 2022 @ 07:54:27 #83
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_206947358
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 23:01 schreef Akkerdjie het volgende:
https://www.ah.nl/producten/product/wi195093/ah-oven-friet

Of deze dan :D

https://www.ah.nl/product(...)riet-zoete-aardappel

Sowieso is het hard zoeken naar “patat” in een winkel

https://www.ah.nl/zoeken?query=patat

De cultural appropriated variant van “friet” blijkt gewoon niet zo’n populair marketingkanon of zo. en dus kopen noorderlingen hun zakje friet en noemen ze het patat. Omdat redenen of zo. Rare jongens, die noordelingen.
Noordelingen? Heel Nederland zegt patat, behalve twee zuidelijke provincies.
  maandag 5 december 2022 @ 08:01:55 #84
498282 Scrummie
Feyenoord kampioen 2023/2024
pi_206947400
Als je friet zegt ben je verstandelijk beperkt. Belgen zijn het bewijs van deze stelling.
9 444 33 0 3 444 8 0 555 33 33 7777 8 0 444 7777 0 4 33 55 0 33 66 0 333 33 999 33 66 666 666 777 3 0 4 2 2 8 0 9 33 33 777 0 55 2 6 7 444 666 33 66 0 9 666 777 3 33 66
pi_206947484
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 16:04 schreef tesssssssss het volgende:

[..]
Ja, maar een "berenklauw" is ook niet echt een klauw van een beer, he?

In een mexicano zitten toch wel stukjes van vermoorde Mexicanen?
  maandag 5 december 2022 @ 08:30:25 #86
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206947509
quote:
1s.gif Op zondag 4 december 2022 20:06 schreef marc0871 het volgende:

[..]
Dierlijk frituurvet mag in Nederland niet meer gebruikt worden.
Toch iig niet in de horeca. Wat je thuis doet, mag je zelf weten

Vertel, sinds wanneer is dit verboden?
  maandag 5 december 2022 @ 08:31:32 #87
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206947512
quote:
1s.gif Op zondag 4 december 2022 20:06 schreef marc0871 het volgende:

Bij Bram Ladage staan ze mechanisch geschilde aardappels, met emmers vol tegelijk, door een patatsnijder te duwen, waarna ze voorgebakken worden, voordat ze later afgebakken worden.
Hele beste patat. Altijd druk.
Mayonaise, fritessaus, ketchup, curry, pinda of piccalilly. Wat jij er maar op wil.
In een puntzak.
Bram in Utrecht had echt alleen maar Frietsaus, geen mayonaise
pi_206947534
belgen gonna belg

het is patat
pi_206947995
quote:
7s.gif Op maandag 5 december 2022 07:54 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Noordelingen? Heel Nederland zegt patat, behalve twee zuidelijke provincies.
Heb ik je getriggerd? Je bent trouwens Zeeland vergeten. Zeg maar heel Zuid-Nederland. Pak je het Nederlands taalgebied, dan kun je gerust spreken van noord en zuid.

Maak ervan wat je wilt, in Limburg noemen ze allerlei Nederlandse woorden ook anders. Whatever flows your boat zou ik zeggen.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_206948010
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 08:37 schreef pokkerdepok het volgende:
belgen gonna belg

het is patat
Allemaal die Belgische bedrijven toch ook die zomaar het verkeerde woord op hun verpakkingen zetten… >:)

[ Bericht 52% gewijzigd door Akkerdjie op 05-12-2022 09:57:56 ]
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
  maandag 5 december 2022 @ 10:14:56 #91
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_206948251
quote:
5s.gif Op maandag 5 december 2022 05:14 schreef thabit het volgende:

[..]
Zou dat lekker zijn, gefrituurde appel?
Het Duits van de gemiddelde Nederlander is niet zo best.
  maandag 5 december 2022 @ 10:27:08 #92
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206948351
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 18:20 schreef Magister_Artium het volgende:
Patat. Ze zoeken het maar uit daar onder de rivieren.

Toegegeven, gelukkig wordt het geen ‘pommes’ genoemd, zoals in Duitsland. Darf ich eine Tüte gefrituurde Äpfelchen, bitte? |:(
Erdapfel, Aardappel, Pomme de Terre,

pommes frites
pi_206948353
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 10:14 schreef DrDarwin het volgende:

[..]
Het Duits van de gemiddelde Nederlander is niet zo best.
Niet bepaald nee.

Pommes komt overigens van pommes de terre, appel van de grond (aardappel dus). Een appel was vroeger een standaard woord voor vrucht. Je ziet het nu nog bij het woord dennenappel en sinaasappel (of appelsien, ook topicwaardig), wat “appel uit China” betekent.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
  maandag 5 december 2022 @ 10:28:12 #94
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206948364
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 10:27 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Niet bepaald nee.

Pommes komt overigens van pommes de terre, appel van de grond (aardappel dus). Een appel was vroeger een standaard woord voor vrucht. Je ziet het nu nog bij het woord dennenappel en sinaasappel (of appelsien, ook topicwaardig), wat “appel uit China” betekent.
Granaatappel ook
pi_206948418
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 10:14 schreef DrDarwin het volgende:

[..]
Het Duits van de gemiddelde Nederlander is niet zo best.
Het is nochtans beter dan het Nederlands van de gemiddelde Duitser. En ook beter dan het Engels van de gemiddelde Duitser.
  maandag 5 december 2022 @ 10:44:22 #96
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206948490
quote:
14s.gif Op maandag 5 december 2022 10:34 schreef thabit het volgende:
En ook beter dan het Engels van de gemiddelde Duitser.
LOL
Nou nee.
En al helemaal niet bij de jongere generaties.
pi_206948541
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 10:44 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
LOL
Nou nee.
En al helemaal niet bij de jongere generaties.
Zoek maar eens op wat de gemiddelde leeftijd tegenwoordig is, dan zul je zien dat jongeren verre van gemiddeld zijn.
pi_206948572
quote:
14s.gif Op maandag 5 december 2022 10:34 schreef thabit het volgende:
En ook beter dan het Engels van de gemiddelde Duitser.
Niet te merken meer vanaf de Duitse Gen X.
  maandag 5 december 2022 @ 10:53:37 #99
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206948596
quote:
16s.gif Op maandag 5 december 2022 10:49 schreef thabit het volgende:

[..]
Zoek maar eens op wat de gemiddelde leeftijd tegenwoordig is, dan zul je zien dat jongeren verre van gemiddeld zijn.
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil
  maandag 5 december 2022 @ 10:55:18 #100
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206948622
quote:
10s.gif Op maandag 5 december 2022 10:51 schreef Erasmus het volgende:

[..]
Niet te merken meer vanaf de Duitse Gen X.
Bij Nederlanders is het eerder andersom, Gen X en ouder beheersen nog Duits, jongeren veel en veel minder.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')