abonnement bol.com Unibet Coolblue
  donderdag 1 december 2022 @ 16:37:42 #1
414189 stropdaz
Pas op. Zwenkt uit.
pi_206894751
We hebben sinds oktober 2020 een LG split unit aan de gevel + 2 binnenunits.
Ideaal om te koelen maar ik ervaar nu dat hij ook goed is om te verwarmen.
In de zomers van 2021 en 2022 heeft hij uiteraard gedraaid maar niet overdreven veel. Datzelfde geldt voor de winterperiode.

De aircoboer die heeft geplaatst zei in 2020 dat het een gesloten systeem is en freon bij vullen niet nodig was ter preventie, alleen als we merken dat hij slechter koelt of lekt.
We zijn wel gewezen op zelf filters schoonmaken etc.
Bij mijn zus is vanochtend iemand geweest die zei dat een airco zeker 1x per jaar onderhoud nodig heeft / freon jaarlijks moet bij gevuld worden / grote schoonmaakbeurt jaarlijks van buitenunit)

Drie vragen:
- moet dit systeem nu voor de zomer 2023 een onderhoudsbeurt krijgen? Of kan dat nog even wachten?
- verbruikt een airco ook freon (koelmiddel) bij verwarmen, of is het dan enkel stroom?
- hoe regel jij het onderhoud + door wie laat je dit doen?
  donderdag 1 december 2022 @ 16:46:30 #2
405314 Dries4Ever
De enige echte Dries
pi_206894925
- nee/ja
- :N
- de installateur

[ Bericht 52% gewijzigd door Vonkenboer op 01-12-2022 17:19:38 ]
Fallus Gianticus .. .. ..
Op vrijdag 24 januari 2020 18:35 schreef SebbeSwensje het volgende:
Wolfheze Warriors! _O_
pi_206895070
Een airco werkt op koudemiddel(vroeger freon maar dit wordt al lang niet meer gebruikt) maar is inderdaad gesloten systeem.

Schoonmaken binnenunit is met enige regelmaat nodig, je kunt het deksel losklikken en omhoog doen en dan het filter eruit trekken. Even afspoelen onder de kraan, ongeveer net iets als het filter van je wasdroger.

Buitenunit zou vies kunnen zijn met wat bladeren of iets dergelijks. Valt meestal reuze mee. Beter kijk je zelf even als je er bij kunt.

Bij lekkage zal er wel koudemiddel bij moeten en opsporen waar het lekt. Daar kom je dan vanzelf wel achter als die het niet meer zo goed doet.

Jaarlijks onderhoud voor een airco is vooral wat installateurs je willen wijsmaken.
  Moderator donderdag 1 december 2022 @ 18:48:57 #4
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_206896959
We maken de filters zelf n keer in de veertien dagen schoon wanneer we de airco gebruiken, vaak is het genoeg om met een doekje of een stofzuiger het stof af te nemen van de filters. Dat staat allemaal beschreven in je gebruikershandleiding. Heb je die niet meer dan staat die vast wel op Google ergens tussen als je gaat zoeken op je merk en typenummer.

De buitenunit hebben we van het zomer ook een keer schoongemaakt, maar dan bedoel ik meer de behuizing van de unit. ;)
  Moderator donderdag 1 december 2022 @ 18:50:14 #5
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_206896984
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 16:55 schreef Glider76 het volgende:
Jaarlijks onderhoud voor een airco is vooral wat installateurs je willen wijsmaken.
Het hoort bij het verdienmodel... maar als ik niets aan het toestel merk qua functionaliteit zou ik er niets aan doen.

Jij zit toch ook in de airco's @Makrolon ?
  donderdag 1 december 2022 @ 21:44:57 #6
414189 stropdaz
Pas op. Zwenkt uit.
pi_206901547
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 18:48 schreef Vonkenboer het volgende:
We maken de filters zelf n keer in de veertien dagen schoon wanneer we de airco gebruiken, vaak is het genoeg om met een doekje of een stofzuiger het stof af te nemen van de filters.
Dat doet de vrouw hier ook.
Zie het regelmatig in de agenda terug keren :)

quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 18:48 schreef Vonkenboer het volgende:
De buitenunit hebben we van het zomer ook een keer schoongemaakt, maar dan bedoel ik meer de behuizing van de unit
Ik ook.
Toen ik de glazen platen van de overkapping aan het schoonmaken was heb er ook eens opgespoten met de tuinslang ;)

quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 18:50 schreef Vonkenboer het volgende:
Het hoort bij het verdienmodel
Dacht ik al.
Toch trappen er veel mensen in vrees ik
pi_207024988
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 18:50 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Het hoort bij het verdienmodel... maar als ik niets aan het toestel merk qua functionaliteit zou ik er niets aan doen.

Jij zit toch ook in de airco's @:Makrolon ?
Nope airco's doe ik niet ;)
pi_207061850
Pakweg 2 jaar geleden een split Mitchubishi gekocht en wilde het meteen goed doen, dus een onderhoudscontract erbij.

"Hoeft niet", zei de installateur; "die dingen kunnen zo 15 jaar mee zonder onderhoud (behalve het filter en soms bij de buitenunit de achterkant (zuigkant) controleren op bladeren). Bel ons over 3 jaar eventueel nog maar eens op".

En laat dat ding nu ook nog eens goed verwarmen, wat voor mij indertijd niet hoefde, maar waar ik nou blij mee ben. Scheelt mij een hoop kuub aan gas. :P
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')