abonnement Unibet Coolblue
pi_206894751
We hebben sinds oktober 2020 een LG split unit aan de gevel + 2 binnenunits.
Ideaal om te koelen maar ik ervaar nu dat hij ook goed is om te verwarmen.
In de zomers van 2021 en 2022 heeft hij uiteraard gedraaid maar niet overdreven veel. Datzelfde geldt voor de winterperiode.

De aircoboer die heeft geplaatst zei in 2020 dat het een gesloten systeem is en freon bij vullen niet nodig was ter preventie, alleen als we merken dat hij slechter koelt of lekt.
We zijn wel gewezen op zelf filters schoonmaken etc.
Bij mijn zus is vanochtend iemand geweest die zei dat een airco zeker 1x per jaar onderhoud nodig heeft / freon jaarlijks moet bij gevuld worden / grote schoonmaakbeurt jaarlijks van buitenunit)

Drie vragen:
- moet dit systeem nu voor de zomer 2023 een onderhoudsbeurt krijgen? Of kan dat nog even wachten?
- verbruikt een airco ook freon (koelmiddel) bij verwarmen, of is het dan enkel stroom?
- hoe regel jij het onderhoud + door wie laat je dit doen?
pi_206894925
- nee/ja
- :N
- de installateur

[ Bericht 52% gewijzigd door Vonkenboer op 01-12-2022 17:19:38 ]
pi_206895070
Een airco werkt op koudemiddel(vroeger freon maar dit wordt al lang niet meer gebruikt) maar is inderdaad gesloten systeem.

Schoonmaken binnenunit is met enige regelmaat nodig, je kunt het deksel losklikken en omhoog doen en dan het filter eruit trekken. Even afspoelen onder de kraan, ongeveer net iets als het filter van je wasdroger.

Buitenunit zou vies kunnen zijn met wat bladeren of iets dergelijks. Valt meestal reuze mee. Beter kijk je zelf even als je er bij kunt.

Bij lekkage zal er wel koudemiddel bij moeten en opsporen waar het lekt. Daar kom je dan vanzelf wel achter als die het niet meer zo goed doet.

Jaarlijks onderhoud voor een airco is vooral wat installateurs je willen wijsmaken.
  Moderator donderdag 1 december 2022 @ 18:48:57 #4
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_206896959
We maken de filters zelf één keer in de veertien dagen schoon wanneer we de airco gebruiken, vaak is het genoeg om met een doekje of een stofzuiger het stof af te nemen van de filters. Dat staat allemaal beschreven in je gebruikershandleiding. Heb je die niet meer dan staat die vast wel op Google ergens tussen als je gaat zoeken op je merk en typenummer.

De buitenunit hebben we van het zomer ook een keer schoongemaakt, maar dan bedoel ik meer de behuizing van de unit. ;)
  Moderator donderdag 1 december 2022 @ 18:50:14 #5
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_206896984
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 16:55 schreef Glider76 het volgende:
Jaarlijks onderhoud voor een airco is vooral wat installateurs je willen wijsmaken.
Het hoort bij het verdienmodel... maar als ik niets aan het toestel merk qua functionaliteit zou ik er niets aan doen.

Jij zit toch ook in de airco's @Makrolon ?
pi_206901547
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 18:48 schreef Vonkenboer het volgende:
We maken de filters zelf één keer in de veertien dagen schoon wanneer we de airco gebruiken, vaak is het genoeg om met een doekje of een stofzuiger het stof af te nemen van de filters.
Dat doet de vrouw hier ook.
Zie het regelmatig in de agenda terug keren :)

quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 18:48 schreef Vonkenboer het volgende:
De buitenunit hebben we van het zomer ook een keer schoongemaakt, maar dan bedoel ik meer de behuizing van de unit
Ik ook.
Toen ik de glazen platen van de overkapping aan het schoonmaken was heb er ook eens opgespoten met de tuinslang ;)

quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 18:50 schreef Vonkenboer het volgende:
Het hoort bij het verdienmodel
Dacht ik al.
Toch trappen er veel mensen in vrees ik
pi_207024988
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 18:50 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Het hoort bij het verdienmodel... maar als ik niets aan het toestel merk qua functionaliteit zou ik er niets aan doen.

Jij zit toch ook in de airco's @:Makrolon ?
Nope airco's doe ik niet ;)
pi_207061850
Pakweg 2 jaar geleden een split Mitchubishi gekocht en wilde het meteen goed doen, dus een onderhoudscontract erbij.

"Hoeft niet", zei de installateur; "die dingen kunnen zo 15 jaar mee zonder onderhoud (behalve het filter en soms bij de buitenunit de achterkant (zuigkant) controleren op bladeren). Bel ons over 3 jaar eventueel nog maar eens op".

En laat dat ding nu ook nog eens goed verwarmen, wat voor mij indertijd niet hoefde, maar waar ik nou blij mee ben. Scheelt mij een hoop kuub aan gas. :P
pi_211005779
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2022 01:11 schreef gepromoveerT het volgende:
Pakweg 2 jaar geleden een split Mitchubishi gekocht en wilde het meteen goed doen, dus een onderhoudscontract erbij.

"Hoeft niet", zei de installateur; "die dingen kunnen zo 15 jaar mee zonder onderhoud (behalve het filter en soms bij de buitenunit de achterkant (zuigkant) controleren op bladeren). Bel ons over 3 jaar eventueel nog maar eens op".

En laat dat ding nu ook nog eens goed verwarmen, wat voor mij indertijd niet hoefde, maar waar ik nou blij mee ben. Scheelt mij een hoop kuub aan gas. :P
Ik heb vorige jaar ook een Mitsubishi unit gekregen. Monteur vertelde ook de eerste 3 jaar hoefde er niets te gebeuren. Daarna maar weer es kijken
pi_211005957
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2022 01:11 schreef gepromoveerT het volgende:
Pakweg 2 jaar geleden een split Mitchubishi gekocht en wilde het meteen goed doen, dus een onderhoudscontract erbij.

"Hoeft niet", zei de installateur; "die dingen kunnen zo 15 jaar mee zonder onderhoud (behalve het filter en soms bij de buitenunit de achterkant (zuigkant) controleren op bladeren). Bel ons over 3 jaar eventueel nog maar eens op".

En laat dat ding nu ook nog eens goed verwarmen, wat voor mij indertijd niet hoefde, maar waar ik nou blij mee ben. Scheelt mij een hoop kuub aan gas. :P
Goed om te horen.
Die onderhoudscontracten zijn dan mogelijk ook een verdienmodel
pi_211006295
Freon wordt al jare, jare en jaren niet meer gebruikt.

De binnenunit kan aangekoekt stof hebben waardoor de fan zwaarder wordt of uit balans is en dan kan de motor op een moment het niet aan.
Dit schoonmaken is k*werk.

Verder de buitenkant schoonhouden van de units en filters schoonmaken.

Ik kreeg laatst een airco en de installateur vroeg 270 euro PER JAAR voor onderhoud zonder blikken of blozen.

Ik heb vriendelijk bedankt nadat ik vroeg of het per jaar of eenmalig was, want dat stond er niet bij.

Wel is het zo dat als je airco stuk gaat je ervanuit kangaan dat dit gebeurt in een bloedhete zomer en je maanden kan wachten tot je aan de beurt bent zonder contract. Met contract hoef je ook niet te verwachten dat er iemand binnen een paar dagen komt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_211006316
quote:
1s.gif Op donderdag 19 oktober 2023 14:12 schreef sjorsie1982 het volgende:
Freon wordt al jare, jare en jaren niet meer gebruikt.

De binnenunit kan aangekoekt stof hebben waardoor de fan zwaarder wordt of uit balans is en dan kan de motor op een moment het niet aan.
Dit schoonmaken is k*werk.

Verder de buitenkant schoonhouden van de units en filters schoonmaken.

Ik kreeg laatst een airco en de installateur vroeg 270 euro PER JAAR voor onderhoud zonder blikken of blozen.

Ik heb vriendelijk bedankt nadat ik vroeg of het per jaar of eenmalig was, want dat stond er niet bij.

Wel is het zo dat als je airco stuk gaat je ervanuit kangaan dat dit gebeurt in een bloedhete zomer en je maanden kan wachten tot je aan de beurt bent zonder contract. Met contract hoef je ook niet te verwachten dat er iemand binnen een paar dagen komt.
Die filters van die buitenunit;
Haal je daarvoor de kap eraf?
Of maak je ze schoon via de opening van de filter? Bv schoon blazen of met water
pi_211006341
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2023 14:14 schreef Ponsai het volgende:

[..]
Die filters van die buitenunit;
Haal je daarvoor de kap eraf?
Of maak je ze schoon via de opening van de filter? Bv schoon blazen of met water
Beiden.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_211006359
Heb al 3j LG. Enige wat moet is af en toe filter ff schoonmaken, doe ik met de stofzuiger. Water geeft een knoeiboel en zuigen gaat het beste vind ik
pi_211007675
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2023 14:14 schreef Ponsai het volgende:

[..]
Die filters van die buitenunit;
Haal je daarvoor de kap eraf?
Of maak je ze schoon via de opening van de filter? Bv schoon blazen of met water
Filters van de buitenunit???
Omdat een split-airco nogal een investering is; tussen de 2 en 3K+, zou ik er vanaf blijven en eens in de drie jaar de installateur bellen voor eventueel (preventief) onderhoud.

Een vraagje om een en ander duidelijk te maken. Hoe vaak maak jij de radiator van je auto schoon? En hoe vaak de fan achter die radiator? Nooit toch :P

De buitenunit gewoon afnemen met een lauw sopje en eventuele bladeren aan de buitenkant verwijderen.
Bij een Mitsubishi kan je de binnenunit makkelijk openen en het filter er zo uithalen om onder de kraan schoon te maken.
In de handleiding staat eens per twee weken. Oeps, heb het eens een half jaar later gedaan; haast geen vervuiling van het filter.
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan :)
pi_211008776
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2023 16:02 schreef gepromoveerT het volgende:
Omdat een split-airco nogal een investering is; tussen de 2 en 3K+, zou ik er vanaf blijven en eens in de drie jaar de installateur bellen voor eventueel (preventief) onderhoud.
Goeie. Dankje.
Zal volgend jaar eens bellen.
Maar dat zal ook afhankelijk zijn van het gebruik. En hier staat hij nu niet dag en nacht te bollen.
pi_211008890
M'n Mitsubishi warmtepomp gaat z'n 6e winter in en heeft nog niet meer onderhoud gehad dan:

- filtertje schoonmaken in binnenunit (zat wat gruis in van het CV-systeem), is makkelijk zelf te doen
- vuilafscheider een keer doorspoelen (magneet er af, emmer eronder, voorzichtig opendraaien en even doorspoelen)
- water bijvullen CV-systeem
- buitenunit jaarlijks een doekje erover, heb na 5 jaar de beschermkap eens losgehaald en de fans ook schoongemaakt, die waren nogal vuil. Kan geen kwaad maar het oog wil ook wat

En dat zijn dingen die je makkelijk zelf kan doen.

De installateur is er sinds de installatie in 2018 niet meer bij geweest, iig.

Bij een airco heb je het stoffilter van de binnen-unit(s) en die moeten af en toe wel schoongemaakt worden, al heb ik dat bij m'n moeder ook nog maar 1x gedaan. De vorige keer dat ik er naar keek kon ik geen stof bespeuren.
pi_211009418
Let op dat een installatie met F gassen met een koudemiddel inhoud groter dan 5kg equivalent CO2 verplicht een logboek en jaarlijks onderhoud moet hebben.

Hoe werkt dat berekenen van de CO2 equivalent?

R32 heeft een CO2 equivalent van 675kg co2 voor een kilo R32
Dus 1 kilo R32 is net zo schadelijk als 675 kg co2

R410A is het getal 2088

Dus bv bij 410A zit je vanaf 2,4 kg koudemiddel inhoud aan een logboek en onderhoudsplicht.

Bij R32 dus bij veel meer kg. (>7,4 kg)

Bij woning installaties kom je niet snel in deze gewichten maar bv bij een flinke multisplit wel.
Vakman pur sang
pi_211009480
quote:
1s.gif Op donderdag 19 oktober 2023 19:11 schreef Lospedrosa het volgende:
Let op dat een installatie met F gassen met een koudemiddel inhoud groter dan 5kg equivalent CO2 verplicht een logboek en jaarlijks onderhoud moet hebben.

Hoe werkt dat berekenen van de CO2 equivalent?

R32 heeft een CO2 equivalent van 675kg co2 voor een kilo R32
Dus 1 kilo R32 is net zo schadelijk als 675 kg co2

R410A is het getal 2088

Dus bv bij 410A zit je vanaf 2,4 kg koudemiddel inhoud aan een logboek en onderhoudsplicht.

Bij R32 dus bij veel meer kg. (>7,4 kg)

Bij woning installaties kom je niet snel in deze gewichten maar bv bij een flinke multisplit wel.
wat gebeurt er als een particulier dit wel moet hebben maar niet heeft?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_211009600
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2023 19:16 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
wat gebeurt er als een particulier dit wel moet hebben maar niet heeft?
Hoogstwaarschijnlijk niets.

Maar ik had maandag een audit van de omgevingsdienst en IL&T die behoorlijk grote dwangsommen oplegt aan installateurs, aircohandels en particulieren en vooral instellingen die de handel niet voor elkaar hebben.

Dwangsom is ¤3000,- voor een persoon ¤1500,-

Nederland heeft van de EU op de flikker gehad en de politiek heeft IL&T aangespoord om de opsporing te verhogen, die sporen dan weer de gemeentelijke omgevingsdienst aan.
Maar er zijn in notime ontzettend veel nieuwe mensen opgeleid en aangetrokken voor extra controles.
Ook rijden ze achter busjes aan of bezoeken zonder aankondiging installaties of instellingen.

Lees https://www.ilent.nl/actu(...)aratuur-met-f-gassen
Vakman pur sang
pi_211010900
Ik kreeg het advies om de filters van de binnen unit vier keer er jaar te reinigen, doe dat elke twee maanden omdat ik ook verwarm met het ding. De grote plastic filters gaan even onder de kraan en de kleine oranje filters gaat de stofzuiger langs.

Verder het advies elke twee jaar te laten controleren, dat heb ik netjes gedaan. De man keek er van op dat ik wel de filters schoonmaak, de meeste mensen vergeten dat. De buiten warmtewisselaar wordt dan geborsteld met een speciale borstel en ik dacht dat de druk gecontroleerd is maar dat weet ik niet eens zeker. Verder gezellig ff beppen en wat wetenswaardigheden over het ding vragen.

De rekening heb ik nog niet gehad.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')