abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210537768
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2023 11:19 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ook anti-planten, want die hebben CO2 nodig om te groeien en daar willen we vanaf. Alles omhakken en opstoken.
Dat is natuurlijk vooral een grap, hoop ik. Als planten in 1900 voldoende CO2 hadden dan hebben ze dat nu ook wel.

Biomassa verbranden is niet nuttig inderdaad, hooguit snoeiafval of zieke bomen maar op het moment dat je er hele bossen voor moet kappen is dat een slechte zaak. Maar je ziet ook wel al kritiek op biomassa, dus ik denk dat dat z'n langste tijd wel gehad heeft.

pi_210537779
Ze zijn al 50 jaar bezig om te proberen de A15 door te trekken.
Dus die kerncentrales gaan er gewoon nooit komen.
pi_210537795
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2023 11:22 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat is natuurlijk vooral een grap, hoop ik. Als planten in 1900 voldoende CO2 hadden dan hebben ze dat nu ook wel.

Biomassa verbranden is niet nuttig inderdaad, hooguit snoeiafval of zieke bomen maar op het moment dat je er hele bossen voor moet kappen is dat een slechte zaak. Maar je ziet ook wel al kritiek op biomassa, dus ik denk dat dat z'n langste tijd wel gehad heeft.
[ afbeelding ]
Ja, we hebben al 42 biomassacentrales gebouwd, die officieel gevoed worden met snoeiafval, maar waar dus wereldwijd bossen voor worden omgehakt en versnipperd. Wat dan met grote schepen hier naar toe komt. Timmermans. De nieuwe aanvoerder van groen en links.

Misschien nog een aanvulling: als het CO2 gehalte onder de 150-180 ppm komt, gaan alle planten dood. Boven de 3% krijg je moeite met ademhalen. Dus kassen verbranden graag veel aardgas om dat gehalte richting 1% te brengen.

[ Bericht 12% gewijzigd door SymbolicFrank op 05-09-2023 11:31:38 ]
pi_210537832
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2023 11:17 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ik weer niet hoeveel het nu is, maar het was eerst zelfs 7 cent.
Nieuwe aanbestedingen zijn allemaal onder de 5 cent momenteel.

Volgens mij waren er bij de meest recente (half 2023) in Duitsland zelfs biedingen van 0 cent, dus zonder prijsgarantie.
Maar blijkbaar is m'n Duits niet goed genoeg om de bron terug te vinden.

edit: blijkbaar is dit het

https://windenergie-nieuws.nl/13/duitsland-maakt-winnaars-van-eerste-offshore-windveilingen-via-dynamische-biedprocedure-bekend/

quote:
De dynamische biedprocedures waren nodig omdat er in de veilingen verschillende biedingen met een waarde van nul cent per kilowattuur waren ingediend: acht biedingen van nul cent voor elk van de locaties in de Noordzee en negen biedingen van nul cent voor de locatie in de Oostzee. Het doel van een dynamische biedprocedure is om onderscheid te maken tussen bieders in een concurrerende omgeving wanneer er meerdere biedingen van nul cent zijn gedaan. De succesvolle bieders waren degenen die bereid waren het hoogste bedrag te betalen voor elke locatie.
pi_210537851
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2023 17:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
- oeps, foutje :@ excuses voor de kick, had alleen een quote nodig -
Is wel een nuttige kick gebleken achteraf. ;)
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_210537896
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 september 2023 09:38 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]
De kerncentrale.
Bron?
pi_210538024
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2023 11:19 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Of het de helft van de kosten is weet ik niet zeker, ik lees het vaak maar de onderbouwing met cijfers en bronnen heb ik nog niet voorbij zien komen. Daarmee zeg ik niet dat het onjuist is maar ik neem niet alles klakkeloos aan.

Wat ik wel vond:

https://www.rekenkamer.nl/binaries/rekenkamer/documenten/rapporten/2018/09/27/focusonderzoek-kosten-van-windparken-op-zee/Focus+op+Kosten+windenergie+op+zee+WR.pdf
[..]

Wat ik wel weet is dat die gehele markt zoveel perverse prikkels kent en zoveel rookgordijnen om groen te promoten dat ik het ideologisch gedreven gif durf te noemen.

Zet daar nou eens wat SER leden op en pas het helemaal aan, open ende transparante stroomprijzen, open bied systeem. Variabele netwerkkosten en variabele elektriciteitsprijzen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_210538122
Ik geloof wel in samenwerking. In ieder geval in de EU en omgeving kom je heel ver met verbindingen trekken. Noord Afrika daarbij betrekken kan zolang je maar zorgt dat je niet te afhankelijk van wordt van één partij zoals met Russisch gas. Maar er zijn meerdere landen in Noord Afrika en ook meerder mogelijke routes voor transport. In zuid Europa is een paneel veel efficiënter en er is met name in Spanje en Frankrijk ook veel ruimte beschikbaar. Alleen moeten die mensen eens snappen dat je veel meer oost west opstelling moet maken in plaats van alle energie rond lunchtijd.

De belangrijkste energie bron in onze regio is offshore wind. Dat kost nauwelijks ruimte op het land en het neveneffect is dat er onder water parken ontstaan waar niet gevist wordt. Dat is een enorme impuls voor de natuur. Voor visserij blijft er ruimte zat over en scheepvaartroutes worden sowieso toch al vrij gehouden mocht iemand er aan twijfelen. Het waait altijd ergens op de Noordzee, dat is een belangrijk gegeven.

Golf energie is voor Ierland, Schotland en Noorwegen een mooie aanvulling. Getijde energie voor Frankrijk en evt. de UK. Experimenten op de Waddenzee en in Zeeland die gebruik maken van getijdestroming hoor ik niets meer van.

Waterkracht moet je voornamelijk in Scandinavië zoeken maar pompwaterkracht (accu) kan weer overal waar een fatsoenlijk hoogteverschil voorhanden is. Zoals de Ardennen en de Eiffel om maar twee gebieden in de buurt van NL te noemen.

Daarnaast opslag in batterijen, warmte opslag per woonwijk in zand en waarschijnlijk ontkom je niet aan een heel klein beetje gascentrales in stand houden voor nood.
pi_210538377
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2023 12:13 schreef qajariaq het volgende:
Daarnaast opslag in batterijen, warmte opslag per woonwijk in zand en waarschijnlijk ontkom je niet aan een heel klein beetje gascentrales in stand houden voor nood.
Warmteopslag in zand is een goed idee, maar dat moet je dan per wijk doen. Veel beter dan waterstof. Dat vereist wel vrij veel ruimte en een hoop buizen. En dan moet je eigenlijk per huis met zonnepanelen een extra elektriciteitskabel (met meter) trekken.

Gemiddeld heb je ieder jaar in de winter een periode van ongeveer twee weken waarin je heel weinig zon en wind hebt, of net teveel wind. Hele sombere dagen of een sneeuwstorm, bijvoorbeeld. Dat is dan vaak ook voor een heel groot oppervlakte, bijvoorbeeld half de EU, of de hele Noordzee. Dus dat moet je minimaal op kunnen vangen. En niet alleen voor de huishoudens, maar ook voor de bedrijven en het vervoer.
pi_210541929
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2023 12:42 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Warmteopslag in zand is een goed idee, maar dat moet je dan per wijk doen. Veel beter dan waterstof. Dat vereist wel vrij veel ruimte en een hoop buizen. En dan moet je eigenlijk per huis met zonnepanelen een extra elektriciteitskabel (met meter) trekken.

Gemiddeld heb je ieder jaar in de winter een periode van ongeveer twee weken waarin je heel weinig zon en wind hebt, of net teveel wind. Hele sombere dagen of een sneeuwstorm, bijvoorbeeld. Dat is dan vaak ook voor een heel groot oppervlakte, bijvoorbeeld half de EU, of de hele Noordzee. Dus dat moet je minimaal op kunnen vangen. En niet alleen voor de huishoudens, maar ook voor de bedrijven en het vervoer.
Nooit op zee geweest dus. Weten we dat ook weer. :|W
Rule of acquisition #214. Never begin a business negotiation on an empty stomach.
pi_210542024
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2023 18:12 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Nooit op zee geweest dus. Weten we dat ook weer. :|W
Daarnaast moet het net sowieso veel “slimmer” ingericht worden. Gaat een flinke operatie worden maar het is best te organiseren dat het laden van auto’s of het draaien van de wasmachine straks vooral gebeurt als er veel aanbod van stroom is, terwijl het lokale vrieshuis juist even met minder energie toe kan als de vraag hoog is.
pi_210542098
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2023 18:12 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Nooit op zee geweest dus. Weten we dat ook weer. :|W
Als het harder dan zo'n 100 km/h waait, dan kun je ze beter uitzetten, als je ze niet in stukjes terug wilt vinden.

Ik ben opgegroeid aan de Schelde, mijn opa had een boot. Maar als het hard waait, is rechtop blijven staan op de zeedijk nog niet makkelijk. Vooral de rukwinden doen je de das om. Zo is het ook met windturbines. Je weet wel, die masten van 200 meter hoog, met hefbomen van 150 meter er aan, die bedoeld zijn om de wind te vangen. Die dingen.
pi_210542259
quote:
2s.gif Op dinsdag 5 september 2023 18:24 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Daarnaast moet het net sowieso veel “slimmer” ingericht worden. Gaat een flinke operatie worden maar het is best te organiseren dat het laden van auto’s of het draaien van de wasmachine straks vooral gebeurt als er veel aanbod van stroom is, terwijl het lokale vrieshuis juist even met minder energie toe kan als de vraag hoog is.
Je parkeert je auto naast je huis, plugt hem in, start de app en selecteert de optie: "Nu meteen helemaal opladen", want je moet over een paar uur weer weg.
"Error, niet genoeg energie beschikbaar. Eerste tijdslot over 5 uur, voor 5 kWh. Er is een snellader 15 kilometer verderop die over 45 minuten een tijdslot heeft voor 20 kWh."
Kom je daar aan bij 10 snelladers, sta je in de rij te wachten, maar er zijn wat mensen die hun auto niet op tijd op komen halen, dus na twee uur ben je eindelijk aan de beurt, wel maar voor 10 kWh. Dus maar terug naar huis, want die volgende rit red je zo niet.
Kom je weer thuis, zie je dat de was ook niet gedraaid heeft. Dan voor morgen maar weer inprogrammeren.

Je buurman komt ook net thuis (TheFreshPrince) en lacht je uit, want die heeft drie dikke accu's helemaal volgeladen. Zijn auto is meteen aan de beurt.
pi_210542384
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2023 18:46 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Je parkeert je auto naast je huis, plugt hem in, start de app en selecteert de optie: "Nu meteen helemaal opladen", want je moet over een paar uur weer weg.
"Error, niet genoeg energie beschikbaar. Eerste tijdslot over 5 uur, voor 5 kWh. Er is een snellader 15 kilometer verderop die over 45 minuten een tijdslot heeft voor 20 kWh."

Kom je daar aan bij 10 snelladers, sta je in de rij te wachten, maar er zijn wat mensen die hun auto niet op tijd op komen halen, dus na twee uur ben je eindelijk aan de beurt, wel maar voor 10 kWh. Dus maar terug naar huis, want die volgende rit red je zo niet.
Kom je weer thuis, zie je dat de was ook niet gedraaid heeft. Dan voor morgen maar weer inprogrammeren.

Je buurman komt ook net thuis (TheFreshPrince) en lacht je uit, want die heeft drie dikke accu's helemaal volgeladen. Zijn auto is meteen aan de beurt.
Even voor wat realisme:

Thuis laden op 1 fase kan met zo'n 4.600Watt.
Thuis laden op 3 fase kan met zo'n 11.000Watt (opmerking: als je een extra zware aansluiting hebt, dan kan 22.000Watt ook mits je auto het ondersteunt).

Een accu van 70kWh zal je op 1 fase dus in 10,6 uren van 10 naar 80% laden.
Op 3-fase zal je in 4,45 uren van 10 naar 80% laden.

Als je dus zo nog weg moet, kan je beter eerst nog even naar een snellader voordat je naar huis rijdt.

Wie niet meer weg hoeft of nog wel voldoende stroom in de accu heeft om een stukje te rijden (schat ik in op 95%) kan dus gewoon in z'n app aangeven om te laden na 22:00.

Al die "worst kaas" scenario's daar heb ik niet zoveel mee.

In de praktijk rijden we 35km (ofwel 7kWh) per dag, per auto, gemiddeld maar in de hersenen van "worst kaas" mensen, rijdt iedereen z'n accu iedere dag helemaal leeg en moeten we ook allemaal nog naar familie of sportclub 200km verderop.

Dat verhaal van die accu's zal over enkele jaren wel kloppen, al staat m'n auto overdag ook meestal op de oprit dus kan ik ook direct uit m'n panelen laden. Een Zappi kan dat reguleren.
pi_210542447
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2023 18:32 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Als het harder dan zo'n 100 km/h waait, dan kun je ze beter uitzetten, als je ze niet in stukjes terug wilt vinden.

Ik ben opgegroeid aan de Schelde, mijn opa had een boot. Maar als het hard waait, is rechtop blijven staan op de zeedijk nog niet makkelijk. Vooral de rukwinden doen je de das om. Zo is het ook met windturbines. Je weet wel, die masten van 200 meter hoog, met hefbomen van 150 meter er aan, die bedoeld zijn om de wind te vangen. Die dingen.
Ik heb minstens 1.000 keer de Oudebildtdijk op-en-neer gefietst van Oudebildtzijl naar Sint Annaparochie.
Dus praat me niet over wind ;( Soms waaide het zo hard dat de meeuwen achteruit vlogen.
pi_210542461
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2023 18:46 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Je parkeert je auto naast je huis, plugt hem in, start de app en selecteert de optie: "Nu meteen helemaal opladen", want je moet over een paar uur weer weg.
"Error, niet genoeg energie beschikbaar. Eerste tijdslot over 5 uur, voor 5 kWh. Er is een snellader 15 kilometer verderop die over 45 minuten een tijdslot heeft voor 20 kWh."
Kom je daar aan bij 10 snelladers, sta je in de rij te wachten, maar er zijn wat mensen die hun auto niet op tijd op komen halen, dus na twee uur ben je eindelijk aan de beurt, wel maar voor 10 kWh. Dus maar terug naar huis, want die volgende rit red je zo niet.
Kom je weer thuis, zie je dat de was ook niet gedraaid heeft. Dan voor morgen maar weer inprogrammeren.

Je buurman komt ook net thuis (TheFreshPrince) en lacht je uit, want die heeft drie dikke accu's helemaal volgeladen. Zijn auto is meteen aan de beurt.
Ik had het over slimme oplossingen. Het zal maar zelden gebeuren dat mensen hun auto helemaal leeg rijden en daarna gelijk met die auto weer door moeten. En als het echt moet, dan is er die avond vast een deelauto beschikbaar. Dat soort ontwikkelingen gaat echt een stuk sneller dan de ontwikkeling van de nucleaire technologie…
pi_210542532
Je kunt ook een aansluiting aanvragen van 3 x 64 A, of 44 kW, dat is het hoogste wat een aansluiting Type-2 ondersteunt. Als jouw auto dat ook kan, is het dan snel gebeurd. Zo'n aansluiting is wel behoorlijk prijzig.

Maar als je de stroom gaat verdelen, is het technisch gezien heel lastig om te zeggen: vandaag maximaal 10 A voor die aansluiting. Het is wel goed te realiseren om de aansluiting aan en uit te zetten. Je zou ook kunnen kijken hoeveel vermogen er wordt opgenomen, maar dat is meteen een heel stuk ingewikkelder. Dus worden het bijna zeker tijdsloten. Wel sneu als je maar een 1-fase aansluiting hebt, maar daar kan rekening mee gehouden worden.

Dat werkt op zich prima, als iedere parkeerplaats en garage een oplader heeft. Als je je auto parkeert, plug je hem in. En dan de tijdsloten eerlijk verdelen. Als je ver moet rijden kun je onderweg naar de snellader. Liefst met boete als je blijft staan nadat je accu is opgeladen.

Het grootste probleem met zo'n oplossing is, dat er een bedrijf dan een oplaadpunt bij jou in de garage moet komen installeren. Je kunt niet meer gewoon een stopcontact gebruiken, want dan werkt dat niet. Je kunt dan hoogstens alle elektriciteit afsluiten naar dat adres en dat is natuurlijk wel wat drastisch.

Natuurlijk is de regering wel te porren voor zo'n oplossing, dan kan er gemakkelijk belasting over geheven worden.
pi_210542588
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2023 19:08 schreef SymbolicFrank het volgende:
Je kunt ook een aansluiting aanvragen van 3 x 64 A, of 44 kW, dat is het hoogste wat een aansluiting Type-2 ondersteunt. Als jouw auto dat ook kan, is het dan snel gebeurd. Zo'n aansluiting is wel behoorlijk prijzig.
Naja, als het geld je op de rug groeit kan je dat doen maar het is waarschijnlijk goedkoper om onderweg af en toe te gaan snelladen als het nodig is, als je ziet wat je extra kwijt bent aan vastrecht.

quote:
Maar als je de stroom gaat verdelen, is het technisch gezien heel lastig om te zeggen: vandaag maximaal 10 A voor die aansluiting. Het is wel goed te realiseren om de aansluiting aan en uit te zetten. Je zou ook kunnen kijken hoeveel vermogen er wordt opgenomen, maar dat is meteen een heel stuk ingewikkelder. Dus worden het bijna zeker tijdsloten. Wel sneu als je maar een 1-fase aansluiting hebt, maar daar kan rekening mee gehouden worden.

Dat werkt op zich prima, als iedere parkeerplaats en garage een oplader heeft. Als je auto parkeert, plug je hem in. En dan de tijdsloten eerlijk verdelen. Als je ver moet rijden kun je onderweg naar de snellader. Liefste met boete als je blijft staan nadat je accu is opgeladen.

Het grootste probleem met zo'n oplossing is, dat er een bedrijf dan een oplaadpunt bij jou in de garage moet komen installeren. Je kunt niet meer gewoon een stopcontact gebruiken, want dan werkt dat niet. Je kunt dan hoogstens alle elektriciteit afsluiten naar dat adres en dat is natuurlijk wel wat drastisch.

Natuurlijk is de regering wel te porren voor zo'n oplossing, dan kan er gemakkelijk belasting over geheven worden.
Ik zeg altijd: keep it simple.
Je kan variabele tarieven aanbieden en dan laat je je App zelf uitzoeken wanneer hij gaat laden, als de auto 's ochtends (of wanneer je instelt) maar weer vol is. Draai je nachtdiensten, dan laad je op andere momenten.

Voor dat kleine groepje dat altijd overal en nergens naar onderweg is, is er vast nog wel wat netwerkcapaciteit over en die gaan maar naar een snellader.

En wat betreft het bezet houden van openbare laadpalen, Tesla rekent gewoon een bedrag per minuut als je na 5 minuten nadat je auto vol is je auto niet weghaalt.

quote:
Haal de stekker er op tijd uit!
Laat je auto niet aangesloten staan bij een Supercharger als de accu vol is. Tesla brengt namelijk een 'idle fee' in rekening als het Supercharger-station voor minimaal de helft bezet is: ¤ 0,50 voor elke extra minuut die je blijft staan nadat het laden is voltooid. Met enige coulance, want als je de auto binnen vijf minuten na het laden afkoppelt, scheldt Tesla de kosten kwijt. Wees al helemaal op je hoede als álle laders bezet zijn: dan verdubbelt de boete namelijk naar ¤ 1 per minuut!
pi_210542688
Overigens, wie echt zo bang is voor een lege accu kan altijd nog voor een waterstofauto gaan.
Als ik kijk naar de verkoopcijfers van waterstofauto's dan valt het wel wat mee met die angst.
pi_210542708
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2023 19:13 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Naja, als het geld je op de rug groeit kan je dat doen maar het is waarschijnlijk goedkoper om onderweg af en toe te gaan snelladen als het nodig is, als je ziet wat je extra kwijt bent aan vastrecht.
[..]
Ik zeg altijd: keep it simple.
Je kan variabele tarieven aanbieden en dan laat je je App zelf uitzoeken wanneer hij gaat laden, als de auto 's ochtends (of wanneer je instelt) maar weer vol is. Draai je nachtdiensten, dan laad je op andere momenten.

Voor dat kleine groepje dat altijd overal en nergens naar onderweg is, is er vast nog wel wat netwerkcapaciteit over en die gaan maar naar een snellader.

En wat betreft het bezet houden van openbare laadpalen, Tesla rekent gewoon een bedrag per minuut als je na 5 minuten nadat je auto vol is je auto niet weghaalt.
[..]

Mee eens. Maar dan kan alsnog het net overbelast worden als iedereen rond 18:00 in de App gewoon op "Nu laden" klikt. Dat is net het hele probleem.

Anders moet je een slimme App hebben, waarbij je een minimum en een maximum instelt voor de stroomprijs, maar ook een minimale lading om 08:00 (bijvoorbeeld). Dan springen er ineens een heleboel oplaadstations aan als de prijs onder die waarde zakt. Het hangt er dan een beetje vanaf hoe snel de prijzen bijgewerkt worden en hoeveel vermogen er geleverd kan worden of dat goed gaat.

Om het soepel te laten verlopen moet je het centraal gaan regelen, maar dan heb je natuurlijk weinig inbreng.

Het is hetzelfde als een fabriek met een grote motor: die moeten van te voren doorgeven aan de netwerkbeheerder wanneer ze die aan of uit willen gaan zetten. Zeker nu de capaciteit van het net zo dicht tegen de grens aan zit.
pi_210542742
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2023 19:22 schreef TheFreshPrince het volgende:
Overigens, wie echt zo bang is voor een lege accu kan altijd nog voor een waterstofauto gaan.
Als ik kijk naar de verkoopcijfers van waterstofauto's dan valt het wel wat mee met die angst.
Er is maar 1 aanbieder, toch? Toyota Mirai. Het probleem zit hem in de brandstofcellen: de montage is handwerk en de membranen slijten heel snel. Die is nog niet echt rijp voor massaproductie.
pi_210542751
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2023 19:24 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Mee eens. Maar dan kan alsnog het net overbelast worden als iedereen rond 18:00 in de App gewoon op "Nu laden" klikt. Dat is net het hele probleem.

Anders moet je een slimme App hebben, waarbij je een minimum en een maximum instelt voor de stroomprijs, maar ook een minimale lading om 08:00 (bijvoorbeeld). Dan springen er ineens een heleboel oplaadstations aan als de prijs onder die waarde zakt. Het hangt er dan een beetje vanaf hoe snel de prijzen bijgewerkt worden en hoeveel vermogen er geleverd kan worden of dat goed gaat.

Om het soepel te laten verlopen moet je het centraal gaan regelen, maar dan heb je natuurlijk weinig inbreng.

Het is hetzelfde als een fabriek met een grote motor: die moeten van te voren doorgeven aan de netwerkbeheerder wanneer ze die aan of uit willen gaan zetten. Zeker nu de capaciteit van het net zo dicht tegen de grens aan zit.
Het is morgen niet geregeld maar geef het een paar jaar en we kunnen met AI e.d. echt stukken meer met het bestaande net.
pi_210542759
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2023 19:24 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Mee eens. Maar dan kan alsnog het net overbelast worden als iedereen rond 18:00 in de App gewoon op "Nu laden" klikt. Dat is net het hele probleem.
En als dat gebeurt komen er heel snel dynamische stroomtarieven en apps die dat ondersteunen.

Je doet net alsof we met een vliegtuig vol piloten richting een berg vliegen en geen van de 200 piloten aan boord denkt van "goh, misschien moeten we de koers wijzigen".

quote:
Anders moet je een slimme App hebben, waarbij je een minimum en een maximum instelt voor de stroomprijs, maar ook een minimale lading om 08:00 (bijvoorbeeld). Dan springen er ineens een heleboel oplaadstations aan als de prijs onder die waarde zakt. Het hangt er dan een beetje vanaf hoe snel de prijzen bijgewerkt worden en hoeveel vermogen er geleverd kan worden of dat goed gaat.
Daar zijn "smart grid" chargers voor uitgevonden. Dat ze nog niet massaal geplaatst worden is een feit (al zal de logica achteraf wel toe te voegen zijn) maar ze bestaan.
pi_210542764
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2023 19:27 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Er is maar 1 aanbieder, toch? Toyota Mirai. Het probleem zit hem in de brandstofcellen: de montage is handwerk en de membranen slijten heel snel. Die is nog niet echt rijp voor massaproductie.
Het aanbod van tankstations is ook nog drama. Hoewel dat deels kip-ei is. Voor personenvervoer is de strijd denk ik wel gestreden. Voor zwaar transport is het wel een interessant alternatief.
pi_210542770
Overigens kan je 100 kerncentrales neerzetten, dat verandert niets aan het slechte stroomnet.
Dat zijn 2 losse discussies.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')