abonnement bol.com Unibet Coolblue
  User die het meest klaagt 2022 maandag 28 november 2022 @ 18:39:22 #1
414785 sirdanilot
pi_206858037
Mijn vader kookte vroeger thuis want mijn moeder had een beperking waardoor koken lastiger was. Nou ja daar moet je in Zeeland al niet mee aankomen want al die lompe boeren vonden het een schande dat de vrouw niet kookte maar goed dat terzijde :')

Die komt van de boerderij dus hij kende alleen maar Hollandse pot. Sommige dingen die die maakte waren wel echt heel erg ouderwets uit de jaren 60 of zo.

Een daarvan was ofwel andijvie ofwel prei, die ging hij dan koken en dan deed hij er maizena of allesbinder bij en dan had je een soort smurrie met groente erin. Nou ja ik vond het niet per se vies of zo maar ik denk dat dat komt doordat ik dat van kinds af aan al at. Als je dat aan Gordon Ramsey zou geven zou hij je de huid volschelden en terecht denk ik.

Dit uiteraard gewoon met gekookte aardappelen en een stukje vlees misschien een karbonaadje of zo iets goedkoops.

Hij zei ook dat ze dit vroeger ook deden met komkommer, gestoofde komkommer was dat dan, maar hij maakte dat niet voor ons want hij vond het zelf niet lekker. Lijkt me inderdaad erg goor :r Eet er nog iemand gestoofde komkommer of is dat inmiddels uitgestorven?

Ik vroeg me af wie kent dat nog meer? Aten jullie dat vroeger ook? Zijn er nog mensen die dit eten of is het inmiddels uitgestorven?
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  Moderator maandag 28 november 2022 @ 18:41:19 #2
382129 crew  Donna
pi_206858112
Mijn moeder maakt zo de andijvie ook klaar. Ze kookt het met flink wat melk erdoor. Witlof ook trouwens. En dan heb je idd een soort pudding met verdwaalde stukjes groente.

Ik gruwelde ervan vroeger.
Gestoofde komkommer ken ik niet. Komkommers in zuur wel.
pi_206858296
Soms kan het wel lekker zijn maar niet met andijvie. Bijv paksoi kort roerbakken in wat knoflook en gember en dan aan het eind een sausje op basis van bouillon, oestersaus en maizena erbij.
pi_206858398
Gekookte andijvie ging nog wel, met een flinke klets mosterd. Maar rauwe andijvie (met "zure doop" ;( ). Vond het vreselijk; meer de andijvie dan het sausje overigens.

Lust tegenwoordig bijna alles, maar of ik dat nu lekker zou vinden?
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  maandag 28 november 2022 @ 20:38:07 #5
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_206859914
Die sperma-andijvie is echt niet te vreten, geen idee wie dat ooit bedacht heeft.
Voor de rest niks mis met hollandse pot, alleen met mensen die niet kunnen koken.
pi_206859934
Ah dus dan heb je dat van je moeder…. dat verklaart een boel.
U MAD?
  maandag 28 november 2022 @ 20:40:25 #7
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_206859960
Ik krijg al meteen flashbacks naar die smeerlapperij van vroeger.

Nooit meer. :')
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_206860226
Mijn moeder zat eind jaren 50, begin 60, ook op de spinazie Academie.
Andijvie aan snot koken en afroeren met een maizenapapje, later groentesaus met tuinkruiden, ken ik dus ook wel.
Eigenlijk de enige manier die ik gegeten heb.
Op zich vind ik dat niet eens zo heel erg.

Witlof in melk koken, om de bitterheid te verminderen.
Ook hier ging een maizenapapje in.
Later hoorde ik hier van wat kerriepoeder met het afroeren erdoor doen.
Vond ik eigenlijk wel een vondst :9

Komkommers in azijn, peper en zout. Ook bekend. Soms ook best lekker.

Echt spannend vond/vind ik de 'Hollandse pot' niet.
Soms ook gewoon ronduit niet lekker.
Gaandeweg begin ik te beseffen dat dat voor een groot gedeelte aan de bereidingswijze kan hebben gelegen.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_206860758
Mijn moeder kon goed koken. Mijn vader helemaal niet.
Die stond een keer per maand de kok te spelen en maakte dan een of andere chinese smurrie klaar.
Rijst of bami gemengd met groenten en allerlei kruiden.
Je stonk gewoon de keuken uit.
Niet te vreten.

:r :r :r
  maandag 28 november 2022 @ 21:45:48 #10
289617 rosita1
Hey Hey, My My
pi_206861335
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 18:39 schreef sirdanilot het volgende:
Mijn vader kookte vroeger thuis want mijn moeder had een beperking waardoor koken lastiger was. Nou ja daar moet je in Zeeland al niet mee aankomen want al die lompe boeren vonden het een schande dat de vrouw niet kookte maar goed dat terzijde :')

Die komt van de boerderij dus hij kende alleen maar Hollandse pot. Sommige dingen die die maakte waren wel echt heel erg ouderwets uit de jaren 60 of zo.

Een daarvan was ofwel andijvie ofwel prei, die ging hij dan koken en dan deed hij er maizena of allesbinder bij en dan had je een soort smurrie met groente erin. Nou ja ik vond het niet per se vies of zo maar ik denk dat dat komt doordat ik dat van kinds af aan al at. Als je dat aan Gordon Ramsey zou geven zou hij je de huid volschelden en terecht denk ik.

Dit uiteraard gewoon met gekookte aardappelen en een stukje vlees misschien een karbonaadje of zo iets goedkoops.

Hij zei ook dat ze dit vroeger ook deden met komkommer, gestoofde komkommer was dat dan, maar hij maakte dat niet voor ons want hij vond het zelf niet lekker. Lijkt me inderdaad erg goor :r Eet er nog iemand gestoofde komkommer of is dat inmiddels uitgestorven?

Ik vroeg me af wie kent dat nog meer? Aten jullie dat vroeger ook? Zijn er nog mensen die dit eten of is het inmiddels uitgestorven?
Ik las je naam als 'snot' maar dat kwam een beetje door het onderwerp.
Mijn stiefmoeder maakte altijd vieze, liefdeloze (althans zo smaakte het) bruine smurries (lees:stoofpotjes) met rijst. Van gestoofde komkommer heb ik nooit gehoord, misschien was dat in de oorlog tijdens ruilhandel en bij gebrek aan prei.
pi_206861445
quote:
1s.gif Op maandag 28 november 2022 18:49 schreef Farenji het volgende:
Soms kan het wel lekker zijn maar niet met andijvie. Bijv paksoi kort roerbakken in wat knoflook en gember en dan aan het eind een sausje op basis van bouillon, oestersaus en maizena erbij.
De OP gaat volgens mij nadrukkelijk niet over een sausje op het eind, maar over een soort papje waarin de groente ook wordt gegaard. Waarbij de groente ook per definitie snot wordt.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
  User die het meest klaagt 2022 maandag 28 november 2022 @ 21:50:55 #12
414785 sirdanilot
pi_206861492
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 20:39 schreef de_boswachter het volgende:
Ah dus dan heb je dat van je moeder…. dat verklaart een boel.
Ja grappig he mensen met een erfelijke aandoening aan de ogen.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  User die het meest klaagt 2022 maandag 28 november 2022 @ 21:55:49 #13
414785 sirdanilot
pi_206861618
quote:
1s.gif Op maandag 28 november 2022 20:40 schreef Id_do_her het volgende:
Ik krijg al meteen flashbacks naar die smeerlapperij van vroeger.

Nooit meer. :')
Ik vond het eigenlijk dus niet eens vies maar als kind kende ik niet anders.


Wel moet de andijvie niet helemaal snot zijn.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_206861826
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 21:50 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Ja grappig he mensen met een erfelijke aandoening aan de ogen.
Ik had het over de kookkunsten :)
U MAD?
pi_206862030
Andijvie wordt sowieso snel snot als je het kookt, ik heb dat spul sinds ik op mezelf woon nooit meer gekookt gegeten, gewoon rauw door de stamppot kan evt nog wel maar dan nog vind ik het een vrij saaie groente.
pi_206862199
In diezelfde categorie kan ik me nog grootmoeders postelein met draadjesvlees herinneren. Altijd wanneer mijn moeder zei, "we gaan bij oma eten", werd ik spontaan misselijk. De postelein werd eerst tot snot gekookt en vervolgens werd er een soort maizenapapje toegevoegd. En de draadjesvlees was gort en gortdroog.
pi_206862291
https://www.dbnl.org/tekst/groo068rece01_01/index.php

Hier een kookboek uit grootmoeders tijd.
Leef je uit!
pi_206862374
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 18:39 schreef sirdanilot het volgende:
Mijn vader kookte vroeger thuis want mijn moeder had een beperking waardoor koken lastiger was. Nou ja daar moet je in Zeeland al niet mee aankomen want al die lompe boeren vonden het een schande dat de vrouw niet kookte maar goed dat terzijde :')

Die komt van de boerderij dus hij kende alleen maar Hollandse pot. Sommige dingen die die maakte waren wel echt heel erg ouderwets uit de jaren 60 of zo.

Een daarvan was ofwel andijvie ofwel prei, die ging hij dan koken en dan deed hij er maizena of allesbinder bij en dan had je een soort smurrie met groente erin. Nou ja ik vond het niet per se vies of zo maar ik denk dat dat komt doordat ik dat van kinds af aan al at. Als je dat aan Gordon Ramsey zou geven zou hij je de huid volschelden en terecht denk ik.

Dit uiteraard gewoon met gekookte aardappelen en een stukje vlees misschien een karbonaadje of zo iets goedkoops.

Hij zei ook dat ze dit vroeger ook deden met komkommer, gestoofde komkommer was dat dan, maar hij maakte dat niet voor ons want hij vond het zelf niet lekker. Lijkt me inderdaad erg goor :r Eet er nog iemand gestoofde komkommer of is dat inmiddels uitgestorven?

Ik vroeg me af wie kent dat nog meer? Aten jullie dat vroeger ook? Zijn er nog mensen die dit eten of is het inmiddels uitgestorven?
Persoonlijk kan ik dit wel waarderen. Zo kookte mijn opa vroeger voor ons en we aten het gewoon zonder een lang klaagzang. Ik heb er prima herinneringen aan en een goed gevulde buik. Het maakte mijn opa niet perse wat hij at, hij was blij met het eten. Ik denk dat dat komt van de hongerwinter die hij meemaakte en dus geen voedsel had.

Het is misschien niet het meest smakelijk maar het is eten en dus waardeer ik het.
pi_206863653
quote:
9s.gif Op maandag 28 november 2022 21:49 schreef Stepperoller het volgende:

[..]
De OP gaat volgens mij nadrukkelijk niet over een sausje op het eind, maar over een soort papje waarin de groente ook wordt gegaard. Waarbij de groente ook per definitie snot wordt.
Gewoon met aanhangend water en wat zout.
De rest van het vocht kwam uit de andijvie zelf.
Een grote pan vol, slinkt ook tot net een goede bodem.

Na het initieel afgieten van het meeste water, wordt er dan op hoog vuur het maizenapapje door geroerd, waardoor het overgebleven vocht bindt en een soort sausje vormt.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_206863689
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 22:43 schreef Robar het volgende:
In diezelfde categorie kan ik me nog grootmoeders postelein met draadjesvlees herinneren. Altijd wanneer mijn moeder zei, "we gaan bij oma eten", werd ik spontaan misselijk. De postelein werd eerst tot snot gekookt en vervolgens werd er een soort maizenapapje toegevoegd. En de draadjesvlees was gort en gortdroog.
Ieuw, postelein.
Is lekker, zei moeders. Net spinazie.
Nou was ik daar ook al geen fan van en ECHT NIET!!
Als ik toch ergens van rilde...
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
  woensdag 30 november 2022 @ 00:43:05 #21
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_206876767
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 21:55 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Ik vond het eigenlijk dus niet eens vies maar als kind kende ik niet anders.

Wel moet de andijvie niet helemaal snot zijn.
Zelfs toen had ik mijn redelijke twijfels.
With my pack on my back, down the road I will stray.
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 30 november 2022 @ 00:44:20 #22
414785 sirdanilot
pi_206876773
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2022 09:16 schreef marc0871 het volgende:

[..]
Ieuw, postelein.
Is lekker, zei moeders. Net spinazie.
Nou was ik daar ook al geen fan van en ECHT NIET!!
Als ik toch ergens van rilde...
Wat wel lekker is is stamppot rauwe postelein.

Dan heb je niet dat snotterige.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  VIVA woensdag 30 november 2022 @ 00:46:13 #23
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_206876785
Om te kotsen was dat, daardoor heb ik een afkeer gekregen voor prijstampot en prijschotels wat een ranzige bende..

What lies behind makes no sense in my mind
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 30 november 2022 @ 00:46:49 #24
414785 sirdanilot
pi_206876787
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 00:46 schreef cosmosis het volgende:
Om te kotsen was dat, daardoor heb ik een afkeer gekregen voor prijstampot en prijschotels wat een ranzige bende..

[ afbeelding ]
Ja precies zo

Ik zou het zelf nooit meer maken maar het is toch wel een stukje nostalgie ergens.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  VIVA woensdag 30 november 2022 @ 00:49:24 #25
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_206876801
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 00:46 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Ja precies zo

Ik zou het zelf nooit meer maken maar het is toch wel een stukje nostalgie ergens.
Misschien is prei ook gewoon een erg ranzige groente en is het overgieten van melk nog het minst erge. Heb de afgelopen 20 jaar nooit de behoefte gehad om ook maar iets te koken met prei, terwijl ik een keukenprins ben!
What lies behind makes no sense in my mind
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 30 november 2022 @ 00:53:30 #26
414785 sirdanilot
pi_206876821
quote:
84s.gif Op woensdag 30 november 2022 00:49 schreef cosmosis het volgende:

[..]
Misschien is prei ook gewoon een erg ranzige groente en is het overgieten van melk nog het minst erge. Heb de afgelopen 20 jaar nooit de behoefte gehad om ook maar iets te koken met prei, terwijl ik een keukenprins ben!
Oh ik vind prei echt geweldig hoor. Bijvoorbeeld in de nasi _O_ _O_

Het is iets wat heel gemakkelijk ergens bij kan. Ook preistamppot vind ik wel lekker maar maak ik niet zo vaak.

Het meest irritante vind ik dat het vol zand zit vaak :r dus ik be naltijd best lang bezig met de prei afspoelen onder de kraan blaadje voor blaadje.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_206876861
ken t wel maar mijn moeder deed dat gelukkig niet.
  VIVA woensdag 30 november 2022 @ 01:03:14 #28
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_206876874
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 00:53 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Oh ik vind prei echt geweldig hoor. Bijvoorbeeld in de nasi _O_ _O_

Het is iets wat heel gemakkelijk ergens bij kan. Ook preistamppot vind ik wel lekker maar maak ik niet zo vaak.

Het meest irritante vind ik dat het vol zand zit vaak :r dus ik be naltijd best lang bezig met de prei afspoelen onder de kraan blaadje voor blaadje.
Maar daar benoem je 2 gerechten die eigenlijk niet geheel draaien om de smaak van prei... Nasi met een beetje prei kan niet echt verkeerd gaan (vooral met dikke sate jeweet :D ) Preischotel met de nadruk op kaas en aardappelpuree is inderdaad wel te doen, maar dat is zeker niet door de heerlijke smaak van de prei (stel dat je de prei vervangt door spinazie...10x beter!)

What lies behind makes no sense in my mind
  VIVA woensdag 30 november 2022 @ 01:12:20 #29
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_206876906
Trouwens stampot rauwe andijvie met spekjes en braadworst of een hollandse gehaktbal is wel weer erg geniaal!

What lies behind makes no sense in my mind
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 30 november 2022 @ 17:27:49 #30
414785 sirdanilot
pi_206883113
quote:
84s.gif Op woensdag 30 november 2022 01:12 schreef cosmosis het volgende:
Trouwens stampot rauwe andijvie met spekjes en braadworst of een hollandse gehaktbal is wel weer erg geniaal!

[ afbeelding ]
Ik heb vandaag ook gehaktballen gemaakt. _O_
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  woensdag 30 november 2022 @ 19:25:03 #31
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_206884505
quote:
84s.gif Op woensdag 30 november 2022 01:12 schreef cosmosis het volgende:
Trouwens stampot rauwe andijvie met spekjes en braadworst of een hollandse gehaktbal is wel weer erg geniaal!

[ afbeelding ]
Ja maar dan veel smeuiiger met meer boter en melk of groente afgietsel
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
pi_206884656
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 18:39 schreef sirdanilot het volgende:
Hij zei ook dat ze dit vroeger ook deden met komkommer, gestoofde komkommer was dat dan, maar hij maakte dat niet voor ons want hij vond het zelf niet lekker. Lijkt me inderdaad erg goor :r Eet er nog iemand gestoofde komkommer of is dat inmiddels uitgestorven?

Ik vroeg me af wie kent dat nog meer? Aten jullie dat vroeger ook? Zijn er nog mensen die dit eten of is het inmiddels uitgestorven?
Gelukkig ken ik gestoofde komkommer niet, dat lijkt mij nogal goor.

Vroegah at ik wel van die gekookte andijvie en spitskool -drab.
Ik vond het wel oké.. niet het allerlekkerste ter wereld, maar goed.. dat was ook nog de tijd dat er gekookte aardappelen bij geserveerd werd. Dat eet ik echt ook nooit meer, behalve in stamppot.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
  VIVA woensdag 30 november 2022 @ 21:21:42 #33
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_206886636
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 19:25 schreef uniekhoorn het volgende:

[..]
Ja maar dan veel smeuiiger met meer boter en melk of groente afgietsel
Ik ben niet zo van het smeuiger maken van avondeten met boter en melk, dat gaat ten koste van de pure smaak. Beter doe je er een extra schep rundvlees/spekjes/gehaktballen jus overheen indien het te droog is
What lies behind makes no sense in my mind
  VIVA woensdag 30 november 2022 @ 21:23:26 #34
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_206886675
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 17:27 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Ik heb vandaag ook gehaktballen gemaakt. _O_
Ik vandaag ook precies zoals hierboven, Stampot rauwe andijvie met uitgebakken spekjes, grootmoeders gehaktbal en rundvlees jus! Yum :D
What lies behind makes no sense in my mind
  woensdag 30 november 2022 @ 21:31:12 #35
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_206886883
quote:
84s.gif Op woensdag 30 november 2022 21:21 schreef cosmosis het volgende:

[..]
Ik ben niet zo van het smeuiger maken van avondeten met boter en melk, dat gaat ten koste van de pure smaak. Beter doe je er een extra schep rundvlees/spekjes/gehaktballen jus overheen indien het te droog is [ link | afbeelding ]
Dat beïnvloedt toch nog veel en veel meer de smaak van je eten? :?
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  woensdag 30 november 2022 @ 21:32:19 #36
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_206886907
Ik vind prei en andijvie heerlijk, maar niet met van die snotpapjes.

Gestoofde komkommer ook weleens gekregen thuis, mijn moeder is zelfs van de huishoudschool getrapt dus dat verklaart wellicht het beroerde koken van haar :+
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  VIVA woensdag 30 november 2022 @ 21:35:20 #37
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_206886972
quote:
1s.gif Op woensdag 30 november 2022 21:31 schreef Molo het volgende:

[..]
Dat beïnvloedt toch nog veel en veel meer de smaak van je eten? :?
Het beinvloedt de smaak net zoals je een mixed hapje stampot + gehaktbal eet, waarbij de gehaktbal flinke invloed heeft, maar behoud dan toch ook zn eigen smaak. Je stampot smeuig maken met melk en boter, krijg ik altijd het gevoel dat je langzaam toe gaat naar een slijmerig papje (Heee zie het onderwerp van dit topic :D ) Jus hoeft dat niet te veroorzaken.

Ik bedenk mij net dat het eigenlijk eerder een textuur dingetje is dan de daadwerkelijke smaak.
What lies behind makes no sense in my mind
pi_206887070
Wat eet je nu in Ierland
Ik zwaai naar dieren.
  woensdag 30 november 2022 @ 21:50:48 #39
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_206887341
quote:
1s.gif Op woensdag 30 november 2022 21:39 schreef Geerd het volgende:
Wat eet je nu in Ierland
Zeewier en aardappelen
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  woensdag 30 november 2022 @ 21:51:08 #40
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_206887355
quote:
84s.gif Op woensdag 30 november 2022 21:35 schreef cosmosis het volgende:

[..]
Het beinvloedt de smaak net zoals je een mixed hapje stampot + gehaktbal eet, waarbij de gehaktbal flinke invloed heeft, maar behoud dan toch ook zn eigen smaak. Je stampot smeuig maken met melk en boter, krijg ik altijd het gevoel dat je langzaam toe gaat naar een slijmerig papje (Heee zie het onderwerp van dit topic :D ) Jus hoeft dat niet te veroorzaken.

Ik bedenk mij net dat het eigenlijk eerder een textuur dingetje is dan de daadwerkelijke smaak.
Ah zo, ja dan snap ik je. Textuur zekers :Y
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 30 november 2022 @ 22:10:44 #41
414785 sirdanilot
pi_206887820
quote:
17s.gif Op woensdag 30 november 2022 21:23 schreef cosmosis het volgende:

[..]
Ik vandaag ook precies zoals hierboven, Stampot rauwe andijvie met uitgebakken spekjes, grootmoeders gehaktbal en rundvlees jus! Yum :D
Woensdag gehaktdag _O_
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 30 november 2022 @ 22:16:45 #42
414785 sirdanilot
pi_206887899
quote:
1s.gif Op woensdag 30 november 2022 21:39 schreef Geerd het volgende:
Wat eet je nu in Ierland
Voornamelijk blikken bier en cider

Oh en ziehier mijn topic over Dublin Coddle

CUL / Dublin Coddle
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  VIVA woensdag 30 november 2022 @ 22:27:32 #43
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_206888061
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 22:10 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Woensdag gehaktdag _O_
Inderdaad! Ik liep langs de slager en die wist ook wat woensdag is. 500 gram limburgs rundergehakt voor 6 euro 50, 4 heerlijke ballen van gedraaid _O_

Bosuitje, gefruit uitje met knoflook,en sambal brandal, eitje er doorheen, rrrrrrr
What lies behind makes no sense in my mind
pi_206888068
quote:
1s.gif Op woensdag 30 november 2022 21:50 schreef Molo het volgende:

[..]
Zeewier en aardappelen
Totdat de aardappelpest weer uitbreekt, dan alleen wat zeewier. Maar ja, altijd nog beter dan andijvie.
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 30 november 2022 @ 22:34:11 #45
414785 sirdanilot
pi_206888131
quote:
84s.gif Op woensdag 30 november 2022 22:27 schreef cosmosis het volgende:

[..]
Inderdaad! Ik liep langs de slager en die wist ook wat woensdag is. 500 gram limburgs rundergehakt voor 6 euro 50, 4 heerlijke ballen van gedraaid _O_

Bosuitje, gefruit uitje met knoflook,en sambal brandal, eitje er doorheen, rrrrrrr [ link | afbeelding ]
Ik wist wel dat sommige mensen er sambal doorheen doen maar ik heb dat nooit gedaan. Misschien toch wat te ouderwetsch en te weinig Indische invloed in wat ik eet.

Wel deed ik er een heel klein beetje ketjap manis in voor een klein zoetje. En altijd paneermeel. Vroeger deed mijn vader heel veel ei en paneermeel erin omdat het vlees te duur was, nu doe ik alleen een beetje voor de smaak en voornamelijk vlees.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 30 november 2022 @ 22:34:45 #46
414785 sirdanilot
pi_206888143
quote:
1s.gif Op woensdag 30 november 2022 22:28 schreef Farenji het volgende:

[..]
Totdat de aardappelpest weer uitbreekt, dan alleen wat zeewier. Maar ja, altijd nog beter dan andijvie.
Ik vind andijvie verrukkelijk en ik vind het jammer dat dit hier niet te verkrijgen is. Je kan wel romaine lettuce krijgen maar dat smaakt anders dan echte andijvie vind ik.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  VIVA woensdag 30 november 2022 @ 22:39:15 #47
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_206888168
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 22:34 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Ik wist wel dat sommige mensen er sambal doorheen doen maar ik heb dat nooit gedaan. Misschien toch wat te ouderwetsch en te weinig Indische invloed in wat ik eet.

Wel deed ik er een heel klein beetje ketjap manis in voor een klein zoetje. En altijd paneermeel. Vroeger deed mijn vader heel veel ei en paneermeel erin omdat het vlees te duur was, nu doe ik alleen een beetje voor de smaak en voornamelijk vlees.
Sambal Brandal is een makkelijke manier om een kruidig/pittig zoetje aan de bal te geven, is iets meer aan te raden als je de stroganoff-achtige tour op gaat, waarbij een paprika/uien Jus erg goed past. 1 Ei per 500 gram gehakt puur om de ballen steviger te maken, rollen in beschuit of paneermeel voor dezelfde extra stevigheid en een extra bruin randje..De perfecte gehaktbal kan dat erg goed hebben als extra details :D
What lies behind makes no sense in my mind
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 30 november 2022 @ 22:42:52 #48
414785 sirdanilot
pi_206888187
quote:
84s.gif Op woensdag 30 november 2022 22:39 schreef cosmosis het volgende:

[..]
Sambal Brandal is een makkelijke manier om een kruidig/pittig zoetje aan de bal te geven, is iets meer aan te raden als je de stroganoff-achtige tour op gaat, waarbij een paprika/uien Jus erg goed past. 1 Ei per 500 gram gehakt puur om de ballen steviger te maken, rollen in beschuit of paneermeel voor dezelfde extra stevigheid en een extra bruin randje..De perfecte gehaktbal kan dat erg goed hebben als extra details :D
Oh ik deed het paneermeel er altijd in ipv ze te bedekken maar dat kan natuurlijk ook heel goed.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  VIVA woensdag 30 november 2022 @ 22:45:08 #49
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_206888212
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 22:42 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Oh ik deed het paneermeel er altijd in ipv ze te bedekken maar dat kan natuurlijk ook heel goed.
Wat is het nut van paneermeel in de bal te doen? Het is niet dat het ten goede komt voor de smaak oid. Idd de bal rollen in paneermeel zodat het initieel aanbraden een mooiere/betere textuur aan de buitenkant krijgt.
What lies behind makes no sense in my mind
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 30 november 2022 @ 22:55:06 #50
414785 sirdanilot
pi_206888291
quote:
84s.gif Op woensdag 30 november 2022 22:45 schreef cosmosis het volgende:

[..]
Wat is het nut van paneermeel in de bal te doen? Het is niet dat het ten goede komt voor de smaak oid. Idd de bal rollen in paneermeel zodat het initieel aanbraden een mooiere/betere textuur aan de buitenkant krijgt.
Van oudsher was het niets meer dan opvulling. Dan had je meer ballen van minder vlees.

Is gewoon ouderwets in tijden van schaarste ontstaan denk ik.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')