abonnement Unibet Coolblue
pi_206851393
Onderstaande is in het nieuws:

quote:
We bestellen wat af met Black Friday en de feestdagen voor de deur. Een paar jaar geleden konden we tijdens het online shoppen nog kiezen voor een acceptgiro als we later wilden betalen. Inmiddels kiezen we vooral voor Klarna of Riverty (voorheen AfterPay) als we niet direct willen aftikken. Maar dat is niet altijd een slimme keuze.
De meeste Nederlanders betalen meteen als ze online kleding, boeken of elektronica shoppen. 70 procent van de online aankopen wordt afgerekend via iDEAL, blijkt uit onderzoek van belangenvereniging Thuiswinkel.org.
Achteraf betalen (ook Buy now, pay later genoemd) is wel in opkomst. Dit jaar betaalde 18 procent van de consumenten minimaal een keer iets via Klarna, in 2019 was dat nog 12 procent.

Volgens Joyce Donat van de Consumentenbond is achteraf betalen niet altijd zonder risico's. "Het is natuurlijk prima als je weet dat je het uiteindelijk kunt betalen", zegt ze. "Maar we zien wel in andere Europese landen dat mensen, vooral jongeren, op de pof gaan leven. Zij zijn zich er niet altijd van bewust dat via Klarna of Riverty betalen eigenlijk een lening is."

'Rekening voor je uitschuiven is riskant'
Ook Sabine Samsom, financieel coach bij haar bedrijf Finance Queen, waarschuwt voor de nadelen van achteraf betalen. "Je moet eerlijk naar jezelf kijken. Als je deze rekening voor je uitschuift omdat je die eigenlijk niet kunt betalen, is dat riskant", zegt ze.

Als je krap bij kas zit en die rekeningen van webshops die je misschien was vergeten, komen er ook nog bij, dan kun je gemakkelijk in de financiële problemen komen.
Sabine Samsom, financieel coach
"Dat gaat een tijdje goed, totdat je te maken krijgt met tegenslagen. Mensen schatten de toekomst vaak rooskleuriger in dan het heden en vergeten dat er van alles kan misgaan. Er komt altijd een moment dat de auto bijvoorbeeld stukgaat, of je hebt ineens lekkage. Als je dan krap bij kas zit en die rekeningen van webshops die je misschien was vergeten komen er ook nog bij, dan kun je gemakkelijk in de financiële problemen komen."

Overzicht kwijtraken bij meerdere bestellingen
Een ander nadeel is volgens Samsom dat mensen die bij meerdere online bestellingen kiezen voor later afrekenen het overzicht kunnen verliezen. "Zeker rondom Black Friday kan het verleidelijk zijn om voor die optie te kiezen. Je hebt misschien nog niet je salaris gehad, maar de aanbiedingen zijn nú, dus je betaalt later wel. Je vergeet dan misschien hoeveel je eigenlijk uitgeeft en je rekent jezelf rijker dan je bent", zegt ze.

Dat hoeft niet erg te zijn, mits je genoeg geld achter de hand hebt om de rekeningen daadwerkelijk te betalen. Klarna speelt hier inmiddels op in. De betaaldienst heeft een functie om jezelf een budget te geven voor de maand, zodat je niet alle teugels laat vieren tijdens een online shopsessie.

Aanmaningskosten als je te laat betaalt
Zorg in ieder geval dat je op tijd betaalt, anders komen er extra kosten bij. Zo'n 20 procent van de gebruikers tot 65 krijgt te maken met aanmaningskosten, maakte toezichthouder AFM deze week bekend. De boetes voor te laat betalen bedragen gemiddeld 15 euro.

Stel, je bestelt iets bij een malafide webshop en je betaalt vooraf, dan ben je je geld kwijt.
Joyce Donat, Consumentenbond
De aanbieders zijn niet aangesloten bij de Stichting Bureau Kredietregistratie (BKR) en zijn niet verplicht om een inkomenscontrole te doen. AFM stelt dat er daardoor een "een reëel risico bestaat op 'schuldenstapeling'". Door de huidige economische ontwikkelingen maakt de AFM zich meer zorgen over de risico's van achteraf betalen.

Achteraf betalen kan ook voordelen hebben
Toch kan het volgens de Consumentenbond in sommige gevallen wél slim zijn om te kiezen voor een betaalmethode als Klarna of Riverty. "Stel, je bestelt iets bij een malafide webshop en je betaalt vooraf, dan ben je je geld kwijt", zegt Donat. "Ook kan het natuurlijk zo zijn dat er dingen misgaan. Dat je bestelling niet aankomt of is beschadigd. Dan kan het een heel gedoe zijn om je geld terug te krijgen."

Als je kiest voor Klarna of Riverty, kun je via die bedrijven je rekening pauzeren als er iets misgaat. Let op: neem alsnog zelf contact op met de webshop om het af te handelen.

Wie bij een online bestelling niet alles wil voorfinancieren omdat er waarschijnlijk toch een hoop retour gaat, kan ook nog kiezen voor betaling via creditcard. Samsom: "Dat heeft als voordeel dat aankopen extra verzekerd zijn. En je betaalt je rekening waarschijnlijk automatisch via een incasso, waardoor de kans kleiner is dat je te laat betaalt en er extra kosten gerekend worden."

Bron: https://www.nu.nl/geldzak(...)et-je-op-letten.html
POLL

Ben jij iemand die vaak achteraf betaald na een bestelling bij een webshop?
Of betaal je gelijk middels ideal oid?
  maandag 28 november 2022 @ 08:37:31 #2
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_206851409
99 tot 100 procent betaal ik per creditcard. Zou je kunnen zien als 'achteraf' betalen aangezien ik dat maandelijks aflos.

Zaken als Klarna etc ... nee.
pi_206851433
Ik betaal wel vrij vaak achteraf, maar heb een aparte map in mijn mailbox waar ik in zet wat ik heb besteld.
Dus op deze manier kan ik prima overzicht behouden.
Nu ben ik ook niet zo iemand die maar koopt en koopt.

Toch herken ik wel dat je soms, zeker nu met sinterklaastijd, veel in een keer moet betalen.
Maar dat heb je eerder niet betaald, dus als het goed is heb je daar een buffer van op je rekening
pi_206851438
Nee, Direct. En dan altijd via Satsback voor wat cashback, en met een debitkaart met cashback. Je bent een dief van je eigen portomonee als je hier geen gebruik van maakt
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 28 november 2022 @ 08:43:50 #5
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_206851457
Nog nooit gedaan eigenlijk. Altijd iDEAL of creditcard die gekoppeld is aan een rekening waar het gelijk vanaf gaat.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_206851482
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 08:42 schreef Roellie80 het volgende:
Nee, Direct. En dan altijd via Satsback voor wat cashback, en met een debitkaart met cashback. Je bent een dief van je eigen portomonee als je hier geen gebruik van maakt
Heb je misschien een linkje?
Waardeloos in COR.
Als een topic je niet bevalt blijf dan lekker weg.
Wat een kansloze figuur ben je toch. Laat hem met rust. Moeilijk is het niet
pi_206851514
Als die optie er is bij producten die ik mogelijk wil gaan ruilen of retourneren (dus vaak kleren) altijd wel ja, anders niet.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  Moderator maandag 28 november 2022 @ 08:53:38 #8
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_206851519
quote:
2s.gif Op maandag 28 november 2022 08:37 schreef Gunner het volgende:
99 tot 100 procent betaal ik per creditcard. Zou je kunnen zien als 'achteraf' betalen aangezien ik dat maandelijks aflos.

Zaken als Klarna etc ... nee.
Team creditcard :Y !
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_206851525
Ik betaal zo vaak achteraf, eerst ontvangen en als het niet retour gaat betalen. Daar heb ik geen moeite mee.
Als je reden van achteraf betalen het verschuiven van je geldproblemen is dan klopt dat natuurlijk niet.
pi_206851537
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 08:53 schreef Rene het volgende:

[..]
Team creditcard :Y !
Ik neem aan dat je betaald voor het gebruik van de creditkaart. Waarom dan geen gratis debitkaart?
  Jaap van Dissel-award 2022 maandag 28 november 2022 @ 08:57:57 #11
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_206851544
Bij Bol.com betaal ik altijd achteraf. Gewoon omdat het kan :') Als ik het artikel goedgekeurd heb en wil houden dan doe ik gelijk betalen :)
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_206851556
zelden, alleen als ik niet zeker weet of het product retour gaat
  Moderator maandag 28 november 2022 @ 09:03:53 #13
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_206851579
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 08:55 schreef Roellie80 het volgende:

[..]
Ik neem aan dat je betaald voor het gebruik van de creditkaart. Waarom dan geen gratis debitkaart?
Zit volledig in mijn betaalpakket.
Ik heb meerdere rekeningen dus een 'royaal' pakket of zo. Dan krijg je gratis een Rabocard erbij.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_206851635
Ik bestel nooit online
pi_206851649
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 09:13 schreef Raw85 het volgende:
Ik bestel nooit online
Ik kijk wel altijd of ik het ook offline kan halen, en tegen welk prijsverschil.

Koop nooit op afbetaling. Schulden alleen voor een huis of studie.
"Pools are perfect for holding water"
pi_206851661
Creditcard is toch ook achteraf betalen? En heb je minder zicht op waar artikel op gebaseerd is?
  maandag 28 november 2022 @ 09:20:35 #17
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_206851673
Eh, ligt eraan. Normaal gesproken gewoon bij bestellen maar als ik een webshop heb waarvan ik nog nooit iets heb besteld dan altijd achteraf. En als het via zo'n derde partij op bol of amazon is ook, want daar heb ik wat slechte ervaringen mee qua klantenservice.
pi_206851675
iDeal of credit card. Afhankelijk van de plek en het bedrag. Bij winkels die ik goed ken en vertrouw gebruik ik meestal iDeal en bij internationale aankopen of eerste aankopen in een winkel meestal credit card.

Credit card is overigens niet achteraf betalen.
"The wolves will come again," said Jojen solemnly. - George R.R. Martin
pi_206851700
quote:
2s.gif Op maandag 28 november 2022 08:37 schreef Gunner het volgende:
99 tot 100 procent betaal ik per creditcard. Zou je kunnen zien als 'achteraf' betalen aangezien ik dat maandelijks aflos.

Zaken als Klarna etc ... nee.
Same here. CC en maandelijkse aflossing.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_206851781
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 09:17 schreef stropdaz het volgende:
Creditcard is toch ook achteraf betalen? En heb je minder zicht op waar artikel op gebaseerd is?
Je betaald direct aan de winkel
Of jij je CC rekening gaat betalen zal de winkel een zorg zijn
Waardeloos in COR.
Als een topic je niet bevalt blijf dan lekker weg.
Wat een kansloze figuur ben je toch. Laat hem met rust. Moeilijk is het niet
pi_206851785
https://www.rtlnieuws.nl/(...)fbetaling-gevaarlijk
Lekker drank op afbetaling kopen :9
pi_206851795
Nog nooit gedaan. Als ik een webshop tegenkom die ik niet helemaal vertrouw bestel ik wel gewoon ergens anders.
  Spellchecker maandag 28 november 2022 @ 09:36:12 #23
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
  maandag 28 november 2022 @ 09:42:49 #24
385546 corehype
ogen uitgestoken
pi_206851876
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 08:42 schreef Roellie80 het volgende:
Nee, Direct. En dan altijd via Satsback voor wat cashback, en met een debitkaart met cashback. Je bent een dief van je eigen portomonee als je hier geen gebruik van maakt
crypto.com?
Plutus?

welke gebruik je
"Geen kut is ooit nat geworden van een autist die 100 cijfers achter de komma van Pi uit zijn kop kan drummen."
corehype in KLB / Wiskundige bewijzen
pi_206851903
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 09:42 schreef corehype het volgende:

[..]
crypto.com?
Plutus?

welke gebruik je
BTC / [PLU] Plutus VISA betaalpas met tot 8% cashback

Crypto.com is wel een beetje klaar. Veel inleggen voor een lage cashback. Plutus kost niks
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 maandag 28 november 2022 @ 09:46:07 #26
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_206851919
Nee. Altijd via Ideal of paypal.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_206851942
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 09:33 schreef Doug-Heffernan het volgende:

[..]
Je betaald direct aan de winkel
Nee, dat doet de creditcardmaatschappij.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  maandag 28 november 2022 @ 09:53:54 #28
338319 ZarB
Piña colada
pi_206852014
Over het algemeen meteen. Zelden nog wel eens iets achteraf als ik niet zeker weet of het product goed is.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
pi_206852066
Ik doe dat best vaak maar dat is meer omdat ik het niet vertrouw of ik m’n geld wel snel terug krijg bij retour.

Ik kan mij wel voorstellen dat er mensen zijn die hier niet mee om kunnen gaan.
pi_206852079
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 09:47 schreef Caland het volgende:

[..]
Nee, dat doet de creditcardmaatschappij.
40-45 hahahaha
Waardeloos in COR.
Als een topic je niet bevalt blijf dan lekker weg.
Wat een kansloze figuur ben je toch. Laat hem met rust. Moeilijk is het niet
  maandag 28 november 2022 @ 10:13:32 #31
385546 corehype
ogen uitgestoken
pi_206852168
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 09:44 schreef Roellie80 het volgende:

[..]
BTC / [PLU] Plutus VISA betaalpas met tot 8% cashback

Crypto.com is wel een beetje klaar. Veel inleggen voor een lage cashback. Plutus kost niks
Ik krijg binnenkort mijn PLU binnen, heb alles al uitgehaald by crypto.com, genoeg winst + kans op een LUNA/FTX
"Geen kut is ooit nat geworden van een autist die 100 cijfers achter de komma van Pi uit zijn kop kan drummen."
corehype in KLB / Wiskundige bewijzen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')