abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_206840203
Ik kan me een tijdje herinneren dat dit nummer veel op bepaalde stations werd gespeeld. Bijna een soort thema uit die tijd. Maar je komt 'm zelden tegen in mainstream- of alternatieve lijsten.


Meer 80s werken die onder de radar zijn verdwenen? . :)?
  zondag 27 november 2022 @ 14:13:12 #2
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_206840412

Het zit voor mezelf ergens in de allerbovenste laag aan nummers, net als dat Max hierboven trouwens, maar het is op geen enkele manier aan het huidige muzikale landschap te linken (dat zal, naast resultaten van luisteronderzoeken, wel de reden zijn dat je het zelden meer hoort).

Bij bijvoorbeeld synthpop en new wave ligt dat anders.
pi_206843847
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2022 14:13 schreef Eightyone het volgende:

Het zit voor mezelf ergens in de allerbovenste laag aan nummers, net als dat Max hierboven trouwens, maar het is op geen enkele manier aan het huidige muzikale landschap te linken (dat zal, naast resultaten van luisteronderzoeken, wel de reden zijn dat je het zelden meer hoort).

Bij bijvoorbeeld synthpop en new wave ligt dat anders.
Leuk voorbeeld. Waarschijnlijk vergeten omdat het wellicht wat te eendimensionaal was qua tekst.

Dat nummer van Conte is dat niet maar ik zie wel waarom radiostations t niet meer echt draaien.
-Conte is een jazz pianist met Europese inslag.
-Dit is buiten ze ouevre en een beetje in de klassieke richting, maar iets te gepolijst. Beetje iets exact tussen kunst en kitsch met net een lijntje meer kunst. Die accordeon en de drums.. dat maakt het weer wat dat het overhelt naar kitsch maar goed..
-Het nummer begint vreemd voor wat we gewend zijn. Gesproken tekst. Mogelijk vloeide het stuk voort op een andere.
-De radio edit. Men ging richting fadeout terwijl het werkelijke nummer veel langer was. Het punt waarop het mooier wordt knalt al direct in de fade out fase omdat men de originele ("extended") versie niet wilde draaien.

Daardoor voelt het als een outtake.. een stukje wat operatief uit een langer deel is gehaald. Vreemde eend :)

Kortom zowel pop-, als jazz- als klassieke zenders laten 'm allemaal wat links liggen. Beetje te alternatief voor een alternatief, en dood ge-edit.
pi_206845384

Amerika had Beverly Hills Cop en Axel F. Wij hadden de originele leader van Spijkerhoek seizoen 1. Gecomponeerd door Hans van Eijk die helaas altijd wat op de achtergrond is gebleven ondanks vele thema's voor series te hebben geproduceerd.

Volgens mij drukten ze het thema al gedurende de run van seizoen 1 door ingekorte en aangepaste vormen. De youtube clip hierboven is redelijk getrouw aan t origineel maar er bestaat nog strakkere waarin de synthpads niet direct erbij komen. Het originele thema had imho beter volstaan bij Amsterdamned of iets anders in de filmrichting. In dat opzicht wel jammer dat het slechts voor Spijkerhoek was.

je kon merken dat men in het productieteam van Spijkerhoek meer naar gladde Amerikaanse series gluurde en gingen de jaren '80 naar de jaren' 90 en daarom had de latere themamuziek niets meer met dit originele werk te maken.

[ Bericht 1% gewijzigd door Beathoven op 27-11-2022 19:31:46 ]
  maandag 28 november 2022 @ 07:36:21 #5
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_206851197
Max en Glamour Boys heb ik recentelijk nog gedraaid, de tune van Spijkerhoek moest ik even beluisteren om het 'oh ja' effect te hebben.

Er verdwijnt in de loop der tijd veel in de vergeethoek en omdat het vergeten is, weet je het zelf vaak ook niet meer/wordt je er niet aan herinnert.
Een tijdje terug kwam dit ineens weer eens in mijn gedachten en moest ik even zoeken naar het wie en wat:

pi_206851990

Volgens mij had iedereen de CD in zijn auto liggen, maar je hoort het nooit meer, niet dat ik dat erg vind. Ze hebben slechts twee keer de top 2000 gehaald met dit nummer. Later is men dit 'Wereldmuziek' gaan noemen.
Ich kann mit einem Eierlöffel Fledermäuse töten.
pi_206852292
The House Sound of Chicago, kom ik ook niet echt meer tegen tegenwoordig.


Misschien af en toe nog deze.

Well, what possible harm could one insane, mutant tentacle do?
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')