abonnement Unibet Coolblue
pi_206945515
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 21:05 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ten eerste had je ook in de koloniale tijd verschillende gradaties van slavernij. Ten tweede is een aanzienlijk deel van die slaven seksslaven. Die hebben het eerder slechter dan beter dan de katoenplukker op de plantage waar velen al snel aan denken.
dat betwijfel ik.
bovendien snap ik niet waarom we nu een spelletje 'wie heeft het slechter' spelen, ineens. gewoon, om de ernst van de slavernij periode te downplayen? echt joh?
pi_206945640
quote:
1s.gif Op zondag 4 december 2022 20:32 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Elk land heeft te maken gehad met stukken land welke ingepikt zijn, of veroverd zijn door datzelfde land. Hoe ver wil je terug gaan ?
Uiteraard niet eindeloos, en zeker in de Amerika's zijn de daadwerkelijke oorspronkelijke inwoners op grote schaal gestorven (en verdreven).
Daarnaast zijn koloniën op het noordelijk halfrond eigenlijk volledig ingepikt en opgegaan in de koloniale bezetters, in Noord-Amerika maar ook in Rusland.

Een familie die echter rijk geworden is door de uitbuiting van slaven op een suiker-plantage op Barbados (en Jamaica) mag je van mij absoluut die suiker-plantage en andere bezittingen op Barbados afnemen.

Herstelbetalingen voor de slavernij is iets anders, en daar ben ik geen voorstander van.
Wel vind ik het goed als duidelijk wordt gemaakt, bij families waar dat valt te achterhalen, waar het familie fortuin vandaan komt, bij de familie Drax maar zeker ook bij de Oranjes.

Overigens denkt deze man (Richard Drax) nog heel ouderwets over zijn eigen onterechte privileges, en kijkt duidelijk neer op gewone mensen:

One of UK’s richest MPs on list shaming people ‘for not paying minimum wage’
https://metro.co.uk/2021/(...)e-to-staff-13883451/

But the Conservative – who is reportedly the wealthiest landowner MP and has an estimated wealth of up to £150 million – claims the finding is a misunderstanding linked to shooting birds for sport.
He claims the staff paid less than the minimum wage were ‘beaters’ – who flush the animals out of their cover to be shot – and that it is traditional for them to receive a ‘modest sum’. :r

https://www.theguardian.c(...)life-of-richard-drax

https://www.theguardian.c(...)ean-sugar-plantation

Door dit soort figuren denk ik af en toe dat een RAF2.0 geen slecht plan zou zijn.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_206945793
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 21:17 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Als jij graag wil betalen voor de mogelijke erfzondes van je overgrootouders moet je vooral een donatie doen.

Ik sla ff over, ook al denk je dat ik dan niet hard genoeg deug.
Als je iets verkeerds hebt gedaan (bewust of onbewust) moet je even op de blaren zitten. Verantwoordelijkheid nemen. Dat betekent niet dat je hele bankrekening geplukt wordt en je de rest van je leven in isoleer zit.

Als jou iets aangedaan is wil je ook gerechtigheid. Gun dat de ander dan ook. Rug recht, kop op
pi_206945952
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 21:02 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Je weet toch hoop ik dat heel veel grenzen zijn verlegd door de eeuwen heen door veroveringen. Als je dat destijds rechtmatig gekocht hebt, dan zie ik niet in waarom je dat dan terug moet geven als er weer een ander aan de macht komt.
Uiteraard weet ik dat en ik wil ook helemaal niet eindeloos ver terug gaan.

Maar deze familie heeft tot op de dag van vandaag de suikerplantage in bezit waar ze slaven hielden, wat mij betreft worden die bezittingen op Barbados (en eventueel ook op Jamaica als daar sprake van is) gewoon aan de overheid daar afgestaan.
Het is nou niet bepaald of ze dan geruïneerd zijn.

[ Bericht 26% gewijzigd door Tanatos op 04-12-2022 22:22:55 ]
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_206946246
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 21:38 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]
dat betwijfel ik.
bovendien snap ik niet waarom we nu een spelletje 'wie heeft het slechter' spelen, ineens. gewoon, om de ernst van de slavernij periode te downplayen? echt joh?
Het is een reactie op jouw start van het spelen van dat spelletje.

Mij gaat het er veel meer om dat we de geschiedenis niet kunnen veranderen, maar wel wat kunnen doen aan de misstanden van vandaag de dag.

Dat vind ik zinvoller.
pi_206946251
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 22:13 schreef Tanatos het volgende:

[..]
Uiteraard weet ik dat en ik wil ook helemaal niet eindeloos ver terug gaan.

Maar deze familie heeft tot op de dag van vandaag de suikerplantage in bezit waar ze slaven hielden, wat mij betreft worden die bezittingen op Barbados (en eventueel ook op Jamaica als daar sprake van is) gewoon aan de overheid daar afgestaan.
Het is nou niet bepaald of ze dan geruïneerd zijn.
Vrijwillig afstaan: prima. Maar anders moet er gewoon een rechtmatige titel zijn en die is er m.i. niet.
pi_206946371
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 22:55 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Vrijwillig afstaan: prima. Maar anders moet er gewoon een rechtmatige titel zijn en die is er m.i. niet.
Ach op dit moment lijkt het erop dat Barbados gaat proberen de familie Drax voor meer aan te klagen, gezien de arrogante houding van Richard Drax wens ik ze succes.
Ze gaan het iig wel halen op de plek waar daadwerkelijk het geld v/d uitbuiting van slaven terecht is gekomen.

Wat mij betreft mogen de Oranjes en Shell ook wel eens stevig onderzocht worden.

Dat is totaal wat anders dan bij een land aankloppen waarvan de overgrote merendeel v/d bevolking, en ook hun voorouders, helemaal niet van de slavernij geprofiteerd hebben.

Daarnaast denk ik ook niet dat de bevolking van Nederland het bij de afschaffing v/d slavernij een goed plan vond om de slavenhouders te compenseren ipv de slaven.
In Nederland zelf was geen slavernij en dat was ook niet toegestaan, het was ook in die tijd al een hypocriete constructie.
Dan kan je over lijfeigenschap beginnen, maar daar was in verstedelijkt Nederland helemaal niet zoveel sprake van.

Als je trouwens op zoek gaat naar de nazaten v/d slavenhouders, ga je heel vaak ook terecht komen bij mensen die ook afstammen van slaven.
Wat het hele idee van herstelbetalingen nog wat raarder maakt.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_206946411
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 22:54 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Het is een reactie op jouw start van het spelen van dat spelletje.

Mij gaat het er veel meer om dat we de geschiedenis niet kunnen veranderen, maar wel wat kunnen doen aan de misstanden van vandaag de dag.

Dat vind ik zinvoller.
maar je snapt niet dat het niet om jou gaat. even simpel gesteld, de voormalig slavendrijver wil nu bepalen wat zinvol is of niet...
het gaat om hun. de slachtoffers, hun nazaten, die landen, eilanden. en wat wij nu kunnen doen om het verleden waar zij nog steeds onder lijden, wat rechter te zetten.
pi_206960785
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 23:20 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]
maar je snapt niet dat het niet om jou gaat. even simpel gesteld, de voormalig slavendrijver wil nu bepalen wat zinvol is of niet...
het gaat om hun. de slachtoffers, hun nazaten, die landen, eilanden. en wat wij nu kunnen doen om het verleden waar zij nog steeds onder lijden, wat rechter te zetten.
In de discussie die wij voeren gaat het om jouw en mijn mening. En totaal niet om mogelijke nazaten van slaven die noch slachtoffer zijn, noch eronder lijden.

Ik doe niet mee aan the elevation of sensitivity over fact. Het is volstrekt ridicuul om te denken dat iemand lijdt onder iets wat ruim 150 jaar geleden is gebeurd.

Eigenlijk is dat zogenaamde ‘lijden’ (lees: praatjes om geld te kunnen vangen) alleen maar een reden om dan maar nooit meer te spreken over slavernij. Want ik zou niet willen dat er mensen ineens slecht slapen vanwege die verhalen over een tijd ver achter ons.
pi_206960933
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 22:32 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
In de discussie die wij voeren gaat het om jouw en mijn mening. En totaal niet om mogelijke nazaten van slaven die noch slachtoffer zijn, noch eronder lijden.

Ik doe niet mee aan the elevation of sensitivity over fact. Het is volstrekt ridicuul om te denken dat iemand lijdt onder iets wat ruim 150 jaar geleden is gebeurd.

Eigenlijk is dat zogenaamde ‘lijden’ (lees: praatjes om geld te kunnen vangen) alleen maar een reden om dan maar nooit meer te spreken over slavernij. Want ik zou niet willen dat er mensen ineens slecht slapen vanwege die verhalen over een tijd ver achter ons.
jij sluit gewoon fijn je ogen voor de problemen. is ook heel makkelijk als je er zelf niet in zit, en je puur qua afkomst/locatie niet behoort tot de 70% van de wereldbevolking die in relatieve armoede leeft. in een van de rijkste landen ter wereld. doen aldsof afkomst, culuur, locatie, geschiedenis, er allemaal niets toe doen. want jij hebt nergens last van..
super arrogant, eigenlijk. kennelijk duurt het dan nog even een generatietje of wat, voordat mensen echt gaan inzien wat er gebeurt is. en dan zullen anderen, jij bv. die verstreken tijd zien als reden om het tegenovergestelde erin te zien, namelijk dat het allemaal niets meer betekend.
pi_206962254
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 22:44 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]
jij sluit gewoon fijn je ogen voor de problemen. is ook heel makkelijk als je er zelf niet in zit, en je puur qua afkomst/locatie niet behoort tot de 70% van de wereldbevolking die in relatieve armoede leeft. in een van de rijkste landen ter wereld. doen aldsof afkomst, culuur, locatie, geschiedenis, er allemaal niets toe doen. want jij hebt nergens last van..
super arrogant, eigenlijk. kennelijk duurt het dan nog even een generatietje of wat, voordat mensen echt gaan inzien wat er gebeurt is. en dan zullen anderen, jij bv. die verstreken tijd zien als reden om het tegenovergestelde erin te zien, namelijk dat het allemaal niets meer betekend.
Over arrogant gesproken: denken dat jouw mening de goddelijke waarheid is.

Wel leuk dat in jouw reactie blijkt waar het onder de streep om gaat: geld. Heel ordinair!
pi_206963009
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 december 2022 07:22 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Over arrogant gesproken: denken dat jouw mening de goddelijke waarheid is.

Wel leuk dat in jouw reactie blijkt waar het onder de streep om gaat: geld. Heel ordinair!
ordinair, tot je het niet hebt
pi_206963509
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 09:30 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]
ordinair, tot je het niet hebt
De rijkdom hier heeft 0,0 te maken met kolonialisme en slavernij. Aantoonbaar.
pi_206965111
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 10:32 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
De rijkdom hier heeft 0,0 te maken met kolonialisme en slavernij. Aantoonbaar.
oh ja, dat weer.. https://nos.nl/nieuwsuur/(...)kelijk-van-slavernij
quote:
Nederland was in de tweede helft van de achttiende eeuw een van de meest ontwikkelde economieën en slavernij speelde daarin een belangrijke rol. Van het bruto binnenlands product (bbp) was in 1770 5,2 procent op slavernij gebaseerd, blijkt uit onderzoek van het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis (IISG) in Amsterdam.

Eén op de vijf producten die Nederland destijds verhandelde, zoals suiker, koffie en tabak, werden geteeld door slaven in Noord-, Midden- en Zuid-Amerika. "De grootste verdiensten aan slavernij maakte Nederland niet in de slavenhandel, maar in handel van door slaven geproduceerde goederen", zegt onderzoeker Pepijn Brandon.

Vooral de provincie Holland, met zijn havens, had een belangrijke plek in de handel, verwerking en export van deze producten. Veertig procent van de economische groei van Holland in die periode was terug te voeren op de slavernij.

Het percentage van vijf procent lijkt misschien niet veel, maar was cruciaal voor de Nederlandse economie, zegt Brandon. "De Rotterdamse haven is op dit moment goed voor ruim zes procent van de Nederlandse economie. En we gaan toch niet beweren dat de Nederlandse economie ook zonder de Rotterdamse haven kan? Atlantische slavenarbeid was de kurk waar de economie op dreef."
en verder, wat belangrijkis, is dat die landen, eilanden, nooit een kans hebben gehad ten opzichte van ons, terwijl wij wel verantwoordelijk zijn voor het ontstaan van die landen, voor het inschepen van de bevolking daar, voor het soms eeuwen lang vastleggen van de verhoudingen daar. dus dan heb je nu nog steeds een verantwoordelijkheid.
pi_206965394
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 12:52 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]
oh ja, dat weer.. https://nos.nl/nieuwsuur/(...)kelijk-van-slavernij
[..]
en verder, wat belangrijkis, is dat die landen, eilanden, nooit een kans hebben gehad ten opzichte van ons, terwijl wij wel verantwoordelijk zijn voor het ontstaan van die landen, voor het inschepen van de bevolking daar, voor het soms eeuwen lang vastleggen van de verhoudingen daar. dus dan heb je nu nog steeds een verantwoordelijkheid.
Zelfs op het hoogtepunt was het maar 5%, maar sedertdien zijn we als land al lang en breed failliet geweest en is alle welvaart van nu opgebouwd vanaf de tweede wereldoorlog, met ondersteuning van de VS.

Ik snap werkelijk niet dat je jezelf zo gemakkelijk laat beïnvloeden door dit soort berichtgeving. Lees meer bronnen en ook minder eenzijdig.
pi_206965550
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 13:20 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Zelfs op het hoogtepunt was het maar 5%, maar sedertdien zijn we als land al lang en breed failliet geweest en is alle welvaart van nu opgebouwd vanaf de tweede wereldoorlog, met ondersteuning van de VS.

Ik snap werkelijk niet dat je jezelf zo gemakkelijk laat beïnvloeden door dit soort berichtgeving. Lees meer bronnen en ook minder eenzijdig.
we zijn nog steeds een rijk westers land toch, lol.. of heeft de VS ook Barbados of suriname rijk gemaakt, na de 2de wereldoorlog? nee. alleen ons hier, in ons rijke westerse kringetje.
misschien denk je dat dat niets betekend, maar het betekend juist alles. de verhoudingen in de wereld liggen zo. de uitbuiters, de slachtoffers van uitbuiting.
wij hebben deze mensen onderdeel gemaakt van ons gedoe, helemaal aan de onderkant. en nu willen ze wat terug voor eeuwen lijden. terecht.
pi_206965559
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 12:52 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]
oh ja, dat weer.. https://nos.nl/nieuwsuur/(...)kelijk-van-slavernij
[..]
en verder, wat belangrijkis, is dat die landen, eilanden, nooit een kans hebben gehad ten opzichte van ons, terwijl wij wel verantwoordelijk zijn voor het ontstaan van die landen, voor het inschepen van de bevolking daar, voor het soms eeuwen lang vastleggen van de verhoudingen daar. dus dan heb je nu nog steeds een verantwoordelijkheid.
Ik heb geen enkele verantwoordelijkheid richting welk eiland dan ook.

Koekoek.
pi_206966019
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 13:34 schreef rival het volgende:

[..]
Ik heb geen enkele verantwoordelijkheid richting welk eiland dan ook.

Koekoek.
okee lol
pi_206970460
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 13:34 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]
we zijn nog steeds een rijk westers land toch, lol.. of heeft de VS ook Barbados of suriname rijk gemaakt, na de 2de wereldoorlog? nee. alleen ons hier, in ons rijke westerse kringetje.
misschien denk je dat dat niets betekend, maar het betekend juist alles. de verhoudingen in de wereld liggen zo. de uitbuiters, de slachtoffers van uitbuiting.
wij hebben deze mensen onderdeel gemaakt van ons gedoe, helemaal aan de onderkant. en nu willen ze wat terug voor eeuwen lijden. terecht.
Weet jij nou echt zo weinig van de wereld dat je niet weet dat er zoiets is als ontwikkelingshulp voor arme landen?

Hulp is er wel. Het verschil is wat je ermee doet. Rijke landen ontwikkelen zichzelf ermee. Arme landen hebben vaak een corrupte regering die het verdeelt onder de politici en hun vriendjes.

Het hele fabeltje van dat je de wereldbevolking kan indelen in uitbuiters en slachtoffers is precies dat: een fabel. Jij voedt jezelf met activistische bullshit die geen enkele binding heeft met de waarheid.

Nogmaals: neem meer bronnen tot je en niet alleen hyper progressief geneuzel. Check de feiten. Gebruik je hersenen.
pi_206971562
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 18:33 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Weet jij nou echt zo weinig van de wereld dat je niet weet dat er zoiets is als ontwikkelingshulp voor arme landen?

Hulp is er wel. Het verschil is wat je ermee doet. Rijke landen ontwikkelen zichzelf ermee. Arme landen hebben vaak een corrupte regering die het verdeelt onder de politici en hun vriendjes.

Het hele fabeltje van dat je de wereldbevolking kan indelen in uitbuiters en slachtoffers is precies dat: een fabel. Jij voedt jezelf met activistische bullshit die geen enkele binding heeft met de waarheid.

Nogmaals: neem meer bronnen tot je en niet alleen hyper progressief geneuzel. Check de feiten. Gebruik je hersenen.
okee, dat arrogante zet zich ook voort richting mij, lol..
in plaats van dat je eens even nadenkt over wat ik zeg. omdat je astgeroeste geest al heeft besloten dat het op een bepaalde manier is, zodat jij je nergens kut over hoeft te voelen. in je ivoren torentje.

je ontkent gewoon dat er bepaalde grenzen in de wereld liggen, grenzen van welvaart, ontwikkeling, en dat het zeer nabije verleden daar verantwoordelijk voor is. een verleden waarin het westen, wij ook, miljoenen mensen tot slaven heeft gemaakt en ergens anders neer gedumpt, en dan generaties lang van elke ontwikkeling weg houden.
pi_206972101
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 18:54 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]
okee, dat arrogante zet zich ook voort richting mij, lol..
in plaats van dat je eens even nadenkt over wat ik zeg. omdat je astgeroeste geest al heeft besloten dat het op een bepaalde manier is, zodat jij je nergens kut over hoeft te voelen. in je ivoren torentje.

je ontkent gewoon dat er bepaalde grenzen in de wereld liggen, grenzen van welvaart, ontwikkeling, en dat het zeer nabije verleden daar verantwoordelijk voor is. een verleden waarin het westen, wij ook, miljoenen mensen tot slaven heeft gemaakt en ergens anders neer gedumpt, en dan generaties lang van elke ontwikkeling weg houden.
Ik heb mijn mening inmiddels ruim voldoende met feiten onderbouwd.

Kom jij nou maar eens met harde feiten.

Btw: ik ben niet arrogant. Ik verlies mijn geduld met je. Je weigert gewoon serieus de discussie aan te gaan.
pi_206972184
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 19:20 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik heb mijn mening inmiddels ruim voldoende met feiten onderbouwd.

Kom jij nou maar eens met harde feiten.

Btw: ik ben niet arrogant. Ik verlies mijn geduld met je. Je weigert gewoon serieus de discussie aan te gaan.
onzin, ik reageer op wat je zegt en draag vele punten aan, die jij allemaal negeert. dus...
pi_206973692
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 19:23 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]
onzin, ik reageer op wat je zegt en draag vele punten aan, die jij allemaal negeert. dus...
Je roept een hoop. Ik vraag jou dat concreet te maken. Gewoon feiten in plaats van alleen maar ‘een visie’.
pi_206974123
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 20:30 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Je roept een hoop. Ik vraag jou dat concreet te maken. Gewoon feiten in plaats van alleen maar ‘een visie’.
ik leg je gewoon uit waarom het zo moet zijn. want je snapt er gewoon niet veel van, maar nu hopelijk wel.
het gaat niet om jouw gevoeligheden of onwil om iets te doen, of een schuld te accepteren. het gaat erom dat we wat voor hun doen, en de wereld beter maken. ere schuld of zoiets, niet een persoonlijke. get over it.
pi_206979296
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 20:49 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]
ik leg je gewoon uit waarom het zo moet zijn. want je snapt er gewoon niet veel van, maar nu hopelijk wel.
het gaat niet om jouw gevoeligheden of onwil om iets te doen, of een schuld te accepteren. het gaat erom dat we wat voor hun doen, en de wereld beter maken. ere schuld of zoiets, niet een persoonlijke. get over it.
Je begrijpt het nog steeds niet: dat ‘lijden’ is aangepraat (niet cynisch gedacht), dan wel financieel gemotiveerd (realistisch gedacht).

Het slaat gewoon nergens op dat je lijdt onder de gedachte dat jouw voorouders, die je helemaal niet kent, wat ergs is aangedaan.

Als we zo gaan redeneren moeten we allemaal wel een lijdensweg ondergaan nu.

Daarnaast: de mensen die hen dat aangedaan hebben zijn allemaal al lang en breed dood. Dus er is geen schuld ter zake. Bij niemand van de levenden.

Dat volgt allemaal uit logisch nadenken over slachtofferschap en daderschap.

Als morgen iemand mijn moeder vermoord ben ik ook niet het slachtoffer daarvan. Hoogstens heb ik daar last van als nabestaande omdat ik echt het gemis ervaar.

Maar als ik vandaag zou horen dat mijn betovergrootmoeder gemarteld is en vermoord en ik heb daar psychisch last van, dan moet ik naar een psychiater. Dat is gewoon niet normaal.
pi_206981237
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 10:14 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Je begrijpt het nog steeds niet: dat ‘lijden’ is aangepraat (niet cynisch gedacht), dan wel financieel gemotiveerd (realistisch gedacht).

Het slaat gewoon nergens op dat je lijdt onder de gedachte dat jouw voorouders, die je helemaal niet kent, wat ergs is aangedaan.

Als we zo gaan redeneren moeten we allemaal wel een lijdensweg ondergaan nu.

Daarnaast: de mensen die hen dat aangedaan hebben zijn allemaal al lang en breed dood. Dus er is geen schuld ter zake. Bij niemand van de levenden.

Dat volgt allemaal uit logisch nadenken over slachtofferschap en daderschap.

Als morgen iemand mijn moeder vermoord ben ik ook niet het slachtoffer daarvan. Hoogstens heb ik daar last van als nabestaande omdat ik echt het gemis ervaar.

Maar als ik vandaag zou horen dat mijn betovergrootmoeder gemarteld is en vermoord en ik heb daar psychisch last van, dan moet ik naar een psychiater. Dat is gewoon niet normaal.
denk je dat ook, als het over door nazis geroofde joodse kunst gaat?
pi_206981380
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 13:14 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]
denk je dat ook, als het over door nazis geroofde joodse kunst gaat?
Dat heeft niets te maken met lijden. Dat gaat meer om het eigendomsrecht. En is juridisch ook een verdomd lastig vraagstuk omdat de huidige bezitters vaak gewoon eigenaar te goeder trouw zijn.

De holocaust is wel veel minder lang geleden en er zijn nog genoeg overlevenden, dan wel eerstelijns nazaten nu.

Dat maakt heel veel verschil.
pi_206981818
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 13:27 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Dat heeft niets te maken met lijden. Dat gaat meer om het eigendomsrecht. En is juridisch ook een verdomd lastig vraagstuk omdat de huidige bezitters vaak gewoon eigenaar te goeder trouw zijn.

De holocaust is wel veel minder lang geleden en er zijn nog genoeg overlevenden, dan wel eerstelijns nazaten nu.

Dat maakt heel veel verschil.
alleen in jouw hoofd maakt dat verschil.
en je kan wel degelijk lijden om het onrechtd at jouw mensen al generaties lang wordt aangedaan. ook daar kan jij niet even bepalen dat dan onzin is.
pi_206982202
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 14:08 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]
alleen in jouw hoofd maakt dat verschil.
en je kan wel degelijk lijden om het onrechtd at jouw mensen al generaties lang wordt aangedaan. ook daar kan jij niet even bepalen dat dan onzin is.
Nee. Ieder weldenkend mens maakt dat onderscheid. Daarom wordt dat onderscheid in ieder mij bekend rechtssysteem precies zo gemaakt en staat dat geheel niet ter discussie.

En op zich heb je gelijk. Je kan overal van lijden. Zo zijn er mensen die lijden vanwege zogenaamde chemtrails. Maar die mensen hebben een psychiater nodig, niet iemand die hen bevestigt in hun waanbeelden.
pi_206982550
quote:
1s.gif Op donderdag 1 december 2022 15:23 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Natuurlijk ben ik tegen slavernij. Maar laten we wel zijn, slavernij is de wereld nog niet uit. Sterker nog, er zijn nu meer slaven dan ooit. Waarvan velen seksslaven zijn. Dat je gewoon dag in, dag uit 10 keer wordt verkracht. Persoonlijk denk ik dat we ons daar drukker over moeten maken dan wat er 150 jaar geleden is gebeurd.

hear hear
Go hard or go home
pi_206982878
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 14:42 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Nee. Ieder weldenkend mens maakt dat onderscheid. Daarom wordt dat onderscheid in ieder mij bekend rechtssysteem precies zo gemaakt en staat dat geheel niet ter discussie.

En op zich heb je gelijk. Je kan overal van lijden. Zo zijn er mensen die lijden vanwege zogenaamde chemtrails. Maar die mensen hebben een psychiater nodig, niet iemand die hen bevestigt in hun waanbeelden.
dat staat wel degelijk ter discussie. is precies wat wij nu doen.

en dat laatste laat alleen maar weer zien dat je er niets van begrijpt, en misschien zelfs een bepaald voorstellingsvermogen mist. niet lullig bedoelt. dat kan.
pi_206983446
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 15:32 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]
dat staat wel degelijk ter discussie. is precies wat wij nu doen.

en dat laatste laat alleen maar weer zien dat je er niets van begrijpt, en misschien zelfs een bepaald voorstellingsvermogen mist. niet lullig bedoelt. dat kan.
Of iets niet ter discussie staat is niet hetzelfde als dat iedereen in de gehele wereld het ermee eens zijn.

Leer je eigen taal.

In de juridische wereld, de weldenkende mensen, is er echt niemand die meent dat het niet klopt.

Het is ook volstrekt logisch dat je een dief anders behandelt dan iemand die iets gewoon heeft gekocht bij een betrouwbaar adres voor de marktwaarde.

En dan zwijg ik maar over het zwaktebod op het einde. Weer een niet onderbouwde losse flodder.
pi_206984709
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 16:14 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Of iets niet ter discussie staat is niet hetzelfde als dat iedereen in de gehele wereld het ermee eens zijn.

Leer je eigen taal.

In de juridische wereld, de weldenkende mensen, is er echt niemand die meent dat het niet klopt.

Het is ook volstrekt logisch dat je een dief anders behandelt dan iemand die iets gewoon heeft gekocht bij een betrouwbaar adres voor de marktwaarde.

En dan zwijg ik maar over het zwaktebod op het einde. Weer een niet onderbouwde losse flodder.
zwaktebod.. veel mee verdiende jouw absurde vergelijking dan ook niet.

die van die dief snap ik niet. wie is de dief?
pi_206986683
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 17:55 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]
zwaktebod.. veel mee verdiende jouw absurde vergelijking dan ook niet.

die van die dief snap ik niet. wie is de dief?
Weet jij eigenlijk wel wat ‘te goeder trouw’ inhoudt? Mijn hemel zeg!
pi_206987615
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 20:00 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Weet jij eigenlijk wel wat ‘te goeder trouw’ inhoudt? Mijn hemel zeg!
als je nou eens wat concreets zegt, lol.. maar goed, ik snap waarom.
pi_206988619
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 20:53 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]
als je nou eens wat concreets zegt, lol.. maar goed, ik snap waarom.
Ik ben de hele tijd concreet.

Jij lult er omheen. Dat je de vraag negeert zegt genoeg. Je weet dus helemaal niet waar ik het over heb, maar in plaats van dat toe te geven blijf je gewoon doorgaan met je riedel.
pi_206989195
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 21:57 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik ben de hele tijd concreet.

Jij lult er omheen. Dat je de vraag negeert zegt genoeg. Je weet dus helemaal niet waar ik het over heb, maar in plaats van dat toe te geven blijf je gewoon doorgaan met je riedel.
ik snap niet wat je bedoelt met die vraag. waarom stel je hem. natuurlijk weet ik wat ten goeder trouw betekend, ik ben toch geen debiel. waar heb je het over
pi_206990957
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 22:26 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]
ik snap niet wat je bedoelt met die vraag. waarom stel je hem. natuurlijk weet ik wat ten goeder trouw betekend, ik ben toch geen debiel. waar heb je het over
Nou ja, dat komt omdat je eerst beweert dat te goeder trouw zijn niets uitmaakt, wat een compleet wereldvreemde opvatting is, en vervolgens snap je niet waarom ik het over een dief heb.

Dus ik vermoed dat je pas nu even met google hebt gekeken wat het echt betekent.

Of je een ‘debiel’ bent weet ik niet. Op basis van wat je hier allemaal naar voren brengt twijfel ik wel ernstig aan jouw verstandelijke vermogens.

Als je dat vervelend vindt, dan moet je niet zulke rare dingen beweren.
pi_206993727
quote:
1s.gif Op donderdag 8 december 2022 08:42 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Nou ja, dat komt omdat je eerst beweert dat te goeder trouw zijn niets uitmaakt, wat een compleet wereldvreemde opvatting is, en vervolgens snap je niet waarom ik het over een dief heb.

Dus ik vermoed dat je pas nu even met google hebt gekeken wat het echt betekent.

Of je een ‘debiel’ bent weet ik niet. Op basis van wat je hier allemaal naar voren brengt twijfel ik wel ernstig aan jouw verstandelijke vermogens.

Als je dat vervelend vindt, dan moet je niet zulke rare dingen beweren.
je zegt nog steeds niks... ik geloof dat we wel een beetje klaar zijn, lol.
pi_206993937
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 13:31 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]
je zegt nog steeds niks... ik geloof dat we wel een beetje klaar zijn, lol.
Lekker volwassen reactie weer. Als je meent dat we uitgepraat zijn, reageer dan niet meer.
pi_206995363
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 13:47 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Lekker volwassen reactie weer. Als je meent dat we uitgepraat zijn, reageer dan niet meer.
had je nog wat te zeggen dan? jouw hele strekking is gewoon; ik en het westen, wij dragen geen enkele verantwoording voor wat onze voorouders, nog maar pas geleden hebben gedaan.
dan houdt de discussie eigenlijk al gelijk op. het zal wel weer met je bedreigd voelen in je cultuur en zwarte piet te maken hebben, vrees ik..
pi_207002561
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 16:08 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]
had je nog wat te zeggen dan? jouw hele strekking is gewoon; ik en het westen, wij dragen geen enkele verantwoording voor wat onze voorouders, nog maar pas geleden hebben gedaan.
dan houdt de discussie eigenlijk al gelijk op. het zal wel weer met je bedreigd voelen in je cultuur en zwarte piet te maken hebben, vrees ik..
Nou, veel breder: iedereen draagt de verantwoordelijkheid voor zijn eigen handelen en nalaten.

Kortom: je moet hebben kunnen beschikken daarover. Anders hebben kunnen handelen. Dus per definitie kun je niet verantwoordelijk zijn voor iets wat is gebeurd voordat je geboren bent.

Dat is common sense.

Verder wordt ik vrij misselijk van jouw racistische neiging steeds. Ten eerste slaat jouw verwijt richting mij weer als kut op dirk, want als je beter had gelezen, dan had je de eerste keer al meegekregen dat mijn afkomst in jouw beleving 'slachtoffer' is, in plaats van 'dader'. Ten tweede omdat je met het indelen in slachtoffers en daders mij daarmee degradeert tot een soort van tweederangs mens. Ten derde omdat je meer in het algemeen mensen indeelt op afkomst, wat de essentie is van racisme.

Je veinst het geweten te zijn in de discussie, maar je bent in de praktijk een racist. En dat dringt maar niet door die extreem dikke plaat voor je kop.
pi_207003528
quote:
13s.gif Op vrijdag 9 december 2022 07:12 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Nou, veel breder: iedereen draagt de verantwoordelijkheid voor zijn eigen handelen en nalaten.

Kortom: je moet hebben kunnen beschikken daarover. Anders hebben kunnen handelen. Dus per definitie kun je niet verantwoordelijk zijn voor iets wat is gebeurd voordat je geboren bent.

Dat is common sense.

Verder wordt ik vrij misselijk van jouw racistische neiging steeds. Ten eerste slaat jouw verwijt richting mij weer als kut op dirk, want als je beter had gelezen, dan had je de eerste keer al meegekregen dat mijn afkomst in jouw beleving 'slachtoffer' is, in plaats van 'dader'. Ten tweede omdat je met het indelen in slachtoffers en daders mij daarmee degradeert tot een soort van tweederangs mens. Ten derde omdat je meer in het algemeen mensen indeelt op afkomst, wat de essentie is van racisme.

Je veinst het geweten te zijn in de discussie, maar je bent in de praktijk een racist. En dat dringt maar niet door die extreem dikke plaat voor je kop.
hoe durf je zoiets te zeggen, als je gehele betoog gebaseerd is op ras. echt he.. is weer gewoon een typisch dingetje, wat je nu doet. de aanklagers van racisme weg zetten als racist, omdat ze racisme en onderscheid opmerken.
er is sprake van een kromme situatie met slachtoffers, over meerdere generaties uitegestrekt. maar dat vond je totaal geen racisme, het is pas racisme als er wat tegen gedaan moet worden waar jij last van krijgt? okee lol.
echt een zielig argument, dan meestal zo wordt gebruikt door ronduit fascisten en extreem rechts. maar daar lijk jij me niet bij te horen, dus doe dat jezelf niet aan.

juist omdat de persoonlijke verantwoordelijkheid vervliegd bij een nieuwe generatie. natuulijk moet het zogrvuldig gebueren, en ik heb je al een paar keer uitgelegd dat je dus persoonlijk niet schuldig bent. het is een onderkenning van het verleden, en een manier om het onrecht wat recht te zetten.
pi_207003986
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 09:29 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]
hoe durf je zoiets te zeggen, als je gehele betoog gebaseerd is op ras. echt he.. is weer gewoon een typisch dingetje, wat je nu doet. de aanklagers van racisme weg zetten als racist, omdat ze racisme en onderscheid opmerken.
er is sprake van een kromme situatie met slachtoffers, over meerdere generaties uitegestrekt. maar dat vond je totaal geen racisme, het is pas racisme als er wat tegen gedaan moet worden waar jij last van krijgt? okee lol.
echt een zielig argument, dan meestal zo wordt gebruikt door ronduit fascisten en extreem rechts. maar daar lijk jij me niet bij te horen, dus doe dat jezelf niet aan.

juist omdat de persoonlijke verantwoordelijkheid vervliegd bij een nieuwe generatie. natuulijk moet het zogrvuldig gebueren, en ik heb je al een paar keer uitgelegd dat je dus persoonlijk niet schuldig bent. het is een onderkenning van het verleden, en een manier om het onrecht wat recht te zetten.
Ik noem jou een racist, omdat je mensen op basis van huidskleur indeelt.

Verder is wat je nu in bold hebt gezet gewoon de gangbare opvatting.

Ik snap overigens niet hoe we van slavernij naar racisme gaan. Slavernij en racisme is niet hetzelfde. Alleen als je pleegt te denken vanuit het onware verhaal van blanke slavenhouders en Zwarte slaven. Maar daar had ik je al eerder op onderwezen. Niet dat het per sé los van elkaar staat, maar hou de discussie zuiver.

Verder een vraag aan jou: wat maar de transatlantische slavenhandel voor jou het belangrijkste onrecht uit het verleden om recht te zetten, hoe zou dat moeten en neem daarin vooral ook mee waarom het belangrijker is dan de huidige slavernij.
pi_207004129
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 10:10 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik noem jou een racist, omdat je mensen op basis van huidskleur indeelt.

Verder is wat je nu in bold hebt gezet gewoon de gangbare opvatting.

Ik snap overigens niet hoe we van slavernij naar racisme gaan. Slavernij en racisme is niet hetzelfde. Alleen als je pleegt te denken vanuit het onware verhaal van blanke slavenhouders en Zwarte slaven. Maar daar had ik je al eerder op onderwezen. Niet dat het per sé los van elkaar staat, maar hou de discussie zuiver.

Verder een vraag aan jou: wat maar de transatlantische slavenhandel voor jou het belangrijkste onrecht uit het verleden om recht te zetten, hoe zou dat moeten en neem daarin vooral ook mee waarom het belangrijker is dan de huidige slavernij.
nee wacht even. ik betoog dat er naast een persoonlijke verantwoordelijkheid, hier ook een verantwoordelijkheid geldt die over generaties heen gaat. dat is namelijk logisch, want de verworvenheden, de 'buit' van die vorige generaties, heeft de situatie van vandaag bepaald.
het gaat dus niet over ras,alhoewel dat zeker wel de grondslag was van slavernij. maar nu gaat het over arm en rijk, achtergesteld door het verleden of bevoorrecht door het verleden.

je begon trouwens zelf over racisme, niet ik. je zei dat ik racistisch was.

en de slavenhandel is voor een eiland als Barbados wel erg belangrijk. begrijp je werkelijk niet waarom?
en dat rechtzetten zal onderling bepaald moeten worden. door hestelbetalingen en excuses.

en alle slavernij is slecht, en moet stoppen.
pi_207004309
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 10:26 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]
nee wacht even. ik betoog dat er naast een persoonlijke verantwoordelijkheid, hier ook een verantwoordelijkheid geldt die over generaties heen gaat. dat is namelijk logisch, want de verworvenheden, de 'buit' van die vorige generaties, heeft de situatie van vandaag bepaald.
het gaat dus niet over ras,alhoewel dat zeker wel de grondslag was van slavernij. maar nu gaat het over arm en rijk, achtergesteld door het verleden of bevoorrecht door het verleden.

je begon trouwens zelf over racisme, niet ik. je zei dat ik racistisch was.

en de slavenhandel is voor een eiland als Barbados wel erg belangrijk. begrijp je werkelijk niet waarom?
en dat rechtzetten zal onderling bepaald moeten worden. door hestelbetalingen en excuses.

en alle slavernij is slecht, en moet stoppen.
Nee, er is geen verantwoordelijkheid voor het verre verleden omdat we er geen enkele invloed op hadden.

Dat het de situatie van vandaag bepaalt mag je hard maken van mij. Ik heb alleen maar het bewijs van het tegendeel gezien. Zelfs in de VS met hun Jim Crow wetten die veel recenter zijn.

De grondslag van slavernij was dat men na verovering plunderde, verkrachtte en human capital stal.

Het was barbaarser vroeger, maar zie Oekraïne… heel erg veel is er niet veranderd.

Ten aanzien van Barbados: door wie zal het onderling bepaald moeten worden volgens jou?
pi_207006161
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 10:46 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Nee, er is geen verantwoordelijkheid voor het verre verleden omdat we er geen enkele invloed op hadden.

Dat het de situatie van vandaag bepaalt mag je hard maken van mij. Ik heb alleen maar het bewijs van het tegendeel gezien. Zelfs in de VS met hun Jim Crow wetten die veel recenter zijn.

De grondslag van slavernij was dat men na verovering plunderde, verkrachtte en human capital stal.

Het was barbaarser vroeger, maar zie Oekraïne… heel erg veel is er niet veranderd.

Ten aanzien van Barbados: door wie zal het onderling bepaald moeten worden volgens jou?
maar je hebt er nu wel invloed op.

92% van de mensen op Barbados is zwart. dat zijn dus vrijwel allemaal mensen afkomstig van voorouders die leefden onder slavernij. dat was nog 2-3 generaties geleden. zoiets bepaald dan echt wel je identiteit. en die mensen zitten nog steeds op dat eiland toch.. hun verleden is vernietigd, hun afkomst uit afrika. en er zijn dus nog steeds families die stinkend rijk zijn geworden door hun lijden, die daar van alles bezitten. die situatie is gewoon nog nooit geadresseerd of rechtgezet.

en er gebeuren nog steeds erge dingen in de wereld, ja. wil je die allemaal ook negeren dan?

er gaat nu een rechter naar kijken. dat lijkt me nuttig.
pi_207006767
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 13:21 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]
maar je hebt er nu wel invloed op.

92% van de mensen op Barbados is zwart. dat zijn dus vrijwel allemaal mensen afkomstig van voorouders die leefden onder slavernij. dat was nog 2-3 generaties geleden. zoiets bepaald dan echt wel je identiteit. en die mensen zitten nog steeds op dat eiland toch.. hun verleden is vernietigd, hun afkomst uit afrika. en er zijn dus nog steeds families die stinkend rijk zijn geworden door hun lijden, die daar van alles bezitten. die situatie is gewoon nog nooit geadresseerd of rechtgezet.

en er gebeuren nog steeds erge dingen in de wereld, ja. wil je die allemaal ook negeren dan?

er gaat nu een rechter naar kijken. dat lijkt me nuttig.
Toegang tot de rechter is prima natuurlijk. Daar heb ik geen enkel probleem mee. Ik schat de kans op succes in op nihil.

Maar wil je nou echt beweren dat de mensen op Barbados slecht af zijn? Het is daar prachtig. Het is geen arm land (beetje gemiddeld), goed onderwijs.

Ik zou daar 10x liever geboren worden dan in de meeste Afrikaanse landen waar de slaven vandaan kwamen.

Trouwens: hoe kun je uit mijn pleidooi om ons te richten op het onrecht wat nu plaatsvindt afleiden dat ik het wil negeren?
  vrijdag 9 december 2022 @ 15:43:54 #199
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_207007534
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 13:20 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
, maar sedertdien zijn we als land al lang en breed failliet geweest en is alle welvaart van nu opgebouwd vanaf de tweede wereldoorlog, met ondersteuning van de VS.

Dit is wel erg kort door de bocht. Failliet gaan betekent natuurlijk niet dat andere opgebouwde zaken die mede door de welvaart makkelijker hebben kunnen ontstaan (infrastructuur/gebouwen/industrie, educatie, verlichte denkwijze) opeens allemaal meteen zijn verdwenen. Tevens was het natuurlijk niet zo dat na afschaffing van de slavernij er opeens geen inkomsten meer vanuit de koloniën naar Nederland vloeiden. Suriname, zeer rijk aan goud en grondstoffen (denk aan bauxiet) is pas in 1975 onafhankelijk geworden. Indonesië werd dit in 1949. Dus het is niet zo dat direct na de afschaffing v/d slavernij er opeens geen inkomsten meer kwamen uit de overige gebieden v/h koninkrijk.
Krekker is de bom!
pi_207007715
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 15:43 schreef KreKkeR het volgende:

[..]
Dit is wel erg kort door de bocht. Failliet gaan betekent natuurlijk niet dat andere opgebouwde zaken die mede door de welvaart makkelijker hebben kunnen ontstaan (infrastructuur/gebouwen/industrie, educatie, verlichte denkwijze) opeens allemaal meteen zijn verdwenen. Tevens was het natuurlijk niet zo dat na afschaffing van de slavernij er opeens geen inkomsten meer vanuit de koloniën naar Nederland vloeiden. Suriname, zeer rijk aan goud en grondstoffen (denk aan bauxiet) is pas in 1975 onafhankelijk geworden. Indonesië werd dit in 1949. Dus het is niet zo dat direct na de afschaffing v/d slavernij er opeens geen inkomsten meer kwamen uit de overige gebieden v/h koninkrijk.
Suriname was toen financieel een blok aan het been.

En nogmaals: op het hoogtepunt was het 5% van het bnp en het verdween vooral in de zakken van enkele rijke personen.

Na de tweede wereldoorlog spreken we niet voor niets van wederopbouw. Overigens waren we ook daarvoor al eens berooid achtergelaten.

Van de slavernij plukken we nu absoluut niet meer de vruchten.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')