Oh ja! Ik had nog n vraagje aan
@Candaasje en de kattenbezitters hier. Hebben jullie een huisdierverzekering voor je kat? Is dat nuttig/nodig?
Ik heb er nu geen, maar zet elke maand ¤50 opzij voor onverwachte medische kosten. Tot nu toe heb ik nooit kosten hoger dan dat gehad (vorig jaar bij elkaar ¤400 voor beide katten samen ivm een korte opname van ene kat en allerlei bloed en urine onderzoeken en jaarlijkse controle en vaccinaties, dit jaar tot nu toe ¤500 voor beide katten samen ivm gebitsreiniging en twee tandjes trekken bij andere kat en jaarlijkse controle en vaccinaties. De jaren ervoor alleen jaarlijkse controle en vaccinaties). Ook als ze een keer een dure operatie of onderzoeken nodig hebben, kan ik dat betalen.
Maar om de een of andere reden zat ik toch beetje naar verzekeringen te kijken. Nu bv Ohra. Voor ¤30 voor beide samen zouden ze dan verzekerd zijn tot ¤3000 per jaar. Niks bij gebitsreiniging, 150 euro pj bij tanden trekken, vaccinaties tot 50 euro pj. En verder voor onderzoeken etc, consultkosten (max 100 euro pj), medisch noodzakelijke operaties etc. 30 euro eigen risico en je betaalt altijd 20% zelf, de rest wordt dan uit die dekkingen betaald. Voor ¤35 is het tot ¤4000 per jaar, 50 bij gebitsreiniging, 200 bij tanden trekken, max 150 consultkosten. Rest zelfde.
De rest van die ¤50 die ik nu al opzij zet, zou ik dan alsnog opzij zetten voor de overblijvende kosten (maar ook als dat niet genoeg blijkt, heb ik dus nog een andere spaarpot waar ik t uit kan betalen).
Mijn afweging is: dat is (bij duurdere) ¤420 per jaar, dat betekent dat ik voor +- ¤555 aan declareerbare kosten per jaar moet maken om de premie 'eruit te halen'. Aan de andere kant, er hoeft maar één keer uitgebreid onderzoek en/of operatie oid nodig te zijn en je hebt meteen je premie voor één of meerdere jaren eruit, denk ik. Wat kost bv een röntgenfoto of een MRI, kun jij daar iets over zeggen
@Candaasje? Of bv een veelvoorkomende operatie of behandeling/opname/onderzoek oid dat al ¤555 of meer kost, waar moet ik dan aan denken?
En het is ook een stukje gemoedsrust natuurlijk. Opzich is het niet zo dat ik het anders niet kan betalen, dus die stress is er niet per se, maar ik geef het natuurlijk liever aan andere dingen uit, dus in die zin is het wel zo dat je weet dat iig tot een x bedrag de kosten grotendeels vergoed worden.
Ze zijn nu 4.5 en binnenkatten, dus geen risico's op vechtpartijen met andere katten of stiekem van de lelies snoepen uit iemands tuin oid.