abonnement Unibet Coolblue
pi_206821570
Achter de schermen van het programma De Wereld Draait Door (DWDD) was sprake van een angstcultuur en structureel grensoverschrijdend gedrag. Dat concludeert de Volkskrant na gesprekken met ruim zeventig oud-medewerkers van de populaire talkshow. De omroep die het programma uitzond, de VARA en later BNNVARA, greep volgens de krant nooit fundamenteel in.

Zo'n vijftig oud-werknemers van DWDD zeggen dat presentator Matthijs van Nieuwkerk en enkele eindredacteuren grensoverschrijdend gedrag vertoonden, zoals extreme woedeaanvallen en publieke vernederingen. Daardoor werd een angstcultuur gekweekt onder de medewerkers van het programma, dat tussen 2005 en 2020 te zien was.

"Lang bij DWDD werken was het ultieme recept voor een burn-out", zegt een van hen tegen de Volkskrant. Uit gespreksverslagen met hulpverleners die de krant inzag, blijkt dat sommige oud-medewerkers burn-outs opliepen of te maken kregen met mentale problemen. Een aantal van hen kampte met symptomen van een posttraumatische stressstoornis (ptss).

Meerdere oud-medewerkers die de Volkskrant sprak worstelen nog steeds met angstgevoelens. Enkelen zijn nog altijd verminderd inzetbaar, schrijft de krant.

Impact onderschat

De directie van de VARA, later BNNVARA, is meerdere malen door de afdeling personeelszaken gealarmeerd over de onveilige werksituatie en het hoge verloop bij DWDD, schrijft de Volkskrant. Daarna zijn onder meer extra medewerkers aangenomen om de werkdruk te verlichten.

Mirjam de Klerk, die vijftien jaar lang verantwoordelijk was voor de personeelszaken van het programma, zegt tegen de krant spijt te hebben dat ze de impact op medewerkers heeft onderschat. "Ik heb het altijd gezien als de prijs voor het succes, die we met z'n allen hadden vastgesteld: de NPO, de directie van BNNVARA, de eindredacteur en ik", zegt ze.

Ook voormalig VARA-directeur Frans Klein, die nu directeur is bij de NPO. zegt dat er "in retrospectief" te weinig is gedaan. Hij was naar eigen zeggen niet op de hoogte van het grensoverschrijdende gedrag.

'Indringende gesprekken'

BNNVARA geeft in een reactie in de Volkskrant toe dat er sprake was van grensoverschrijdend gedrag. "De eindredactie en presentator hadden op hun gedrag en de cultuur op de redactie aangesproken moeten worden. Dat dit destijds niet is gebeurd, is pijnlijk voor de (oud-)collega's die dit aangaat."

Het omroepbestuur zegt dat de afgelopen maanden "zeer indringende gesprekken" zijn gevoerd met Van Nieuwkerk. De presentator wilde volgens de Volkskrant aanvankelijk niet reageren, maar kwam vanmiddag alsnog met een reactie. Daarin betuigde hij geen spijt, wat BNNVARA daarop teleurstellend zei te vinden.

Korte tijd later kwam Van Nieuwkerk met een nieuwe reactie, waarin hij zegt: "Dat we kennelijk toch niet iedereen een veilig en prettig gevoel hebben kunnen geven en dat het zelfs collega's ziek heeft gemaakt, dat spijt me enorm."

Er zijn "een aantal ongemakkelijke gedane zaken", zegt de presentator verder in de Volkskrant. "Die nemen helaas geen keer, maar stemmen wel tot nadenken. Deze spiegel blijft in mijn kamer hangen."

(https://nos.nl/artikel/24(...)niet-fundamenteel-in)



Jammer dat dit onderwerp niet aan de tafel van DWDD besproken kan worden ;( o|O
pi_206821602
twitter
pi_206821634
Plaatst zijn reactie op Vara/BNN in een ander licht
pi_206822283
quote:
Jammer van de paywall.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  vrijdag 25 november 2022 @ 20:27:52 #5
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_206822288
quote:
99s.gif Op vrijdag 25 november 2022 20:27 schreef bijdehand het volgende:

[..]
Jammer van de paywall.
Het staat nu ook op nos.nl: https://nos.nl/artikel/24(...)vies-over-verklaring
pi_206822378
quote:
2s.gif Op vrijdag 25 november 2022 20:27 schreef Tijn het volgende:

[..]
Het staat nu ook op nos.nl: https://nos.nl/artikel/24(...)vies-over-verklaring
Blijft een raar verhaal.

Dat vernederen is ook zeer triest maar boos worden op het werk kan toch wel? :@
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_206852140
Helemaal eens met wat in dit artikel staat

quote:
Hoog tijd dat we de mythe van de briljante, maar gekwelde leider doorprikken’

Psycholoog Thijs Launspach is psycholoog en stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: zonnekoninggedrag

Thijs Launspach 28-11-22, 07:30 Laatste update: 08:54
Woede-uitbarstingen. Vernederingen. Gekonkel in de achterkamertjes. Onveiligheid op de werkvloer. Het gevoel dat elke werkdag opeens je laatste kan zijn. De afgelopen week is veel geschreven over de werkomstandigheden bij De Wereld Draait Door, en over het gedrag van de presentator met ontploffingsgevaar. Het hele land is inmiddels over de zaak gevallen en iedereen (inclusief de omroep) is ‘enorm geschrokken’. Maar waar het volgens mij wat te weinig over is gegaan: dit is in Nederland géén incident.

Was u ze alweer vergeten? The Voice of Holland. Ajax onder Overmars. Een beroemde uitgeverij. De Tweede Kamer. Een groot castingbureau. Een turnclub. Acteursopleidingen. Onderzoeksgroepen op de universiteiten. Het zijn nog maar een paar van de (publieke) gevallen van grensoverschrijdend gedrag. In al deze situaties was er sprake van geweld, seksueel misbruik of een ernstig verziekte en onveilige werksfeer. En wat deze gevallen ook gemeen hadden: de oh zo getalenteerde daders werden uit de wind gehouden. Soms was daar zelfs de hele organisatie op ingericht.

Topsport leveren - letterlijk of figuurlijk - kan ook prima in een coöperatie­ve en respectvol­le sfeer

Daar gaat het in Nederland namelijk vaak mis: als iemand competent is of goed werk levert, tolereren we grensoverschrijdend gedrag. ‘Het is nu eenmaal topsport’, zeggen we dan (alsof topsport een reden zou zijn voor schofterig gedrag!). Of: ‘ja, hij is wat moeilijk om mee te werken, maar levert wel omzet (of bekendheid, of reclame-inkomsten) op, en daar zeg je toch geen nee tegen?’ Zo’n zonnekoning wordt dan van bovenaf uit de wind gehouden. Iedereen die tegengas kan geven verdwijnt langzamerhand uit de organisatie, waardoor alleen enablers overblijven. En zo krijgt het grensoverschrijdend gedrag ruim baan.

Niet meer accepteren
Zolang we het bullebakgedrag goedpraten van deze ‘oh zo getalenteerde top-performers’, is de veiligheid van medewerkers in zo’n organisatie niet verzekerd. We scheppen zo de omstandigheden waarin haantjesgedrag en machtsmisbruik jarenlang de ruimte krijgen en kwetsbare medewerkers beschadigd raken.

Wat de rel rond DWDD wél duidelijk maakt: dit hoeven we anno 2022 niet meer te accepteren. Niet in de televisiewereld, maar ook niet in het bedrijfsleven. Het is hoog tijd dat we de mythe van de briljante, maar gekwelde leider doorprikken. Topsport leveren - letterlijk of figuurlijk - kan ook prima in een coöperatieve en respectvolle sfeer. Sterker nog: mensen leveren de allerbeste resultaten in een organisatie waar ze zich veilig voelen en geen grensoverschrijdend gedrag hoeven vrezen. Zoals iedereen in een onveilige werksituatie weet: ook al ben je nóg zo getalenteerd, als bullebak ben je als baas geen knip voor je neus waard.

Thijs Launspach is psycholoog en stressexpert. Hij is auteur van onder meer Je bent al genoeg - Mentaal gezond in een gestoorde wereld (2022), Werk kan ook uit (2020) en Fokking druk (2018).
  maandag 28 november 2022 @ 12:16:57 #8
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206853486
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 10:09 schreef Pleun2011 het volgende:
Helemaal eens met wat in dit artikel staat
[..]

Jep, voor mij ook de reden waarom ik bv Gordon Ramsay niet kan uitstaan.
pi_206853562
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 12:16 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Jep, voor mij ook de reden waarom ik bv Gordon Ramsay niet kan uitstaan.
Die doet iig niet schijnheilig alsof hij de door God gezonden Messias is.
pi_206853737
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 10:09 schreef Pleun2011 het volgende:
en auteur van het boek Fokking druk
FOK!
nielsgeode schreef het volgende:
Prachtig om te zien hoe mensen niet gehinderd door gebrek aan kennis precies denken te weten hoe het zit en daarbij de keiharde ongefundeerde conclusies ook zeer duidelijk op het forum plempen.
pi_206853929
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 12:16 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Jep, voor mij ook de reden waarom ik bv Gordon Ramsay niet kan uitstaan.
Is dat niet gewoon een grote act? Ik kan me anders nauwelijks voorstellen dat die vent niet eens zo af en toe een knal voor zijn kop krijgt als ie weer eens zo loopt te vloeken en tieren in de keuken.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
  maandag 28 november 2022 @ 18:03:12 #13
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_206857424
Waar kan ik die eerste verklaring nou lezen zonder paywall?
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  maandag 28 november 2022 @ 18:12:11 #14
385546 corehype
ogen uitgestoken
pi_206857549
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 12:41 schreef Hathor het volgende:

[..]
Is dat niet gewoon een grote act? Ik kan me anders nauwelijks voorstellen dat die vent niet eens zo af en toe een knal voor zijn kop krijgt als ie weer eens zo loopt te vloeken en tieren in de keuken.
Wat voor type mensen denk je dat ze uitkiezen?

Degenen met het meeste zelfrespect?
"Geen kut is ooit nat geworden van een autist die 100 cijfers achter de komma van Pi uit zijn kop kan drummen."
corehype in KLB / Wiskundige bewijzen
pi_206858763
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 12:16 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Jep, voor mij ook de reden waarom ik bv Gordon Ramsay niet kan uitstaan.
Het is wel goed om te weten dat het bij Ramsay grotendeels een act is, zeker wat hij voor Amerikaanse tv doet. De oudere Engelse versies van z'n programma zijn een al een stuk normaler en hij schijnt achter de schermen ook gewoon normaal te zijn. Bij van Nieuwkerk is het precies andersom
pi_206859719
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 18:12 schreef corehype het volgende:

[..]
Wat voor type mensen denk je dat ze uitkiezen?

Degenen met het meeste zelfrespect?
In haute cuisine restaurants? Kweenie, wat voor types kiezen ze daar volgens jou voor uit?
  maandag 28 november 2022 @ 20:34:07 #17
385546 corehype
ogen uitgestoken
pi_206859852
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 20:23 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
In haute cuisine restaurants? Kweenie, wat voor types kiezen ze daar volgens jou voor uit?
Dezelfde types die butler willen worden. 40k betalen om iemands voetveeg te zijn in de hoop dat je ooit batman als je stiefzoon krijgt :')
"Geen kut is ooit nat geworden van een autist die 100 cijfers achter de komma van Pi uit zijn kop kan drummen."
corehype in KLB / Wiskundige bewijzen
pi_206859885
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 20:34 schreef corehype het volgende:

[..]
Dezelfde types die butler willen worden. 40k betalen om iemands voetveeg te zijn in de hoop dat je ooit batman als je stiefzoon krijgt :')
Ik kan er geen touw aan vastknopen, sorry.
pi_206860041
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 19:20 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
Het is wel goed om te weten dat het bij Ramsay grotendeels een act is, zeker wat hij voor Amerikaanse tv doet. De oudere Engelse versies van z'n programma zijn een al een stuk normaler en hij schijnt achter de schermen ook gewoon normaal te zijn. Bij van Nieuwkerk is het precies andersom
Des te triester. Van anderen kan je dan iig nog zeggen dat ze qua persoonlijkheid gewoon standaard een enorme lul zijn. Gordon doet het voor de kijkcijfers.
"Pools are perfect for holding water"
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 1 december 2022 @ 22:18:57 #20
408813 crew  trein2000
pi_206902644
https://www.bnr.nl/nieuws(...)r#Echobox=1669928645

Ondertussen is Frans Klein nog steeds aan het werk. Die NPO is ook wel heel bijzonder hoor, eerst die Rijxman nu dit weer. Rare club.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  donderdag 1 december 2022 @ 22:28:16 #21
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_206902838
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 22:18 schreef trein2000 het volgende:
https://www.bnr.nl/nieuws(...)r#Echobox=1669928645

Ondertussen is Frans Klein nog steeds aan het werk. Die NPO is ook wel heel bijzonder hoor, eerst die Rijxman nu dit weer. Rare club.
Zo'n leuk uitje laat ie zich niet ontnemen natuurlijk.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 4 december 2022 @ 11:43:25 #22
862 Arcee
Look closer
pi_206937044

MvN: "Hij (Rinus Michels) heeft natuurlijk een soort natuurlijk gezag en als-ie binnenkomt dat tril je als een riet.

Ik geloof niet dat ik dat nou ik me heb."
(5:26)

Toen nog niet, nee. :Y)
  zondag 4 december 2022 @ 13:01:41 #23
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_206938188
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 11:43 schreef Arcee het volgende:

MvN: "Hij (Rinus Michels) heeft natuurlijk een soort natuurlijk gezag en als-ie binnenkomt dat tril je als een riet.

Ik geloof niet dat ik dat nou ik me heb."
(5:26)

Toen nog niet, nee. :Y)
Moeilijk leesbare post.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_206938344
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 20:34 schreef corehype het volgende:

[..]
Dezelfde types die butler willen worden. 40k betalen om iemands voetveeg te zijn in de hoop dat je ooit batman als je stiefzoon krijgt :')
Een butler is een uitstekende betaalde baan. Het gemiddelde salaris 9200 bruto per maand. En kost en inwoning gratis. Tja daar kan ik niet aan tippen.
  zondag 4 december 2022 @ 13:28:39 #25
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_206938440
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 11:43 schreef Arcee het volgende:

MvN: "Hij (Rinus Michels) heeft natuurlijk een soort natuurlijk gezag en als-ie binnenkomt dat tril je als een riet.

Ik geloof niet dat ik dat nou ik me heb."
(5:26)

Toen nog niet, nee. :Y)
Frekie kon aardig voetballen. _O-
We have always been at war with Eastasia.
  zondag 4 december 2022 @ 14:07:50 #26
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_206939032
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 12:16 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Jep, voor mij ook de reden waarom ik bv Gordon Ramsay niet kan uitstaan.
Is volgens mij vooral veel gespeeld.

In oudere afleveringen op Engelse tv was hij een stuk milder.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  zondag 4 december 2022 @ 14:30:42 #27
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_206939257
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 11:43 schreef Arcee het volgende:

MvN: "Hij (Rinus Michels) heeft natuurlijk een soort natuurlijk gezag en als-ie binnenkomt dat tril je als een riet.

Ik geloof niet dat ik dat nou ik me heb."
(5:26)

Toen nog niet, nee. :Y)
:D
Uit mijn samenwerkingstijd met hem bij Het Parool.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_206940140
Valt me op dat hij nauwelijks veranderd is tussen toen en nu. Qua hoe hij is en praat.
Koel en donker bewaren
pi_207105642
Bij NOS Sport wordt nu ook onderzoek gedaan

https://www.telegraaf.nl/(...)gedrag-bij-nos-sport

Komt er dan nu een antwoord op de vraag, waarom Griselda Visser vertrokken is bij NOS Sport?
pi_207105651
Mart Smeets zal ook geen lieverdje geweest zijn
Denk onbegrensd en kijk verder dan je kan zien
Wij zijn unlimited barrières kennen we niet
Denk unlimited
  vrijdag 16 december 2022 @ 18:38:00 #31
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits' La
pi_207106192
Iets met beerput en open?
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_207107786
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 22:18 schreef trein2000 het volgende:
https://www.bnr.nl/nieuws(...)r#Echobox=1669928645

Ondertussen is Frans Klein nog steeds aan het werk. Die NPO is ook wel heel bijzonder hoor, eerst die Rijxman nu dit weer. Rare club.
Zo ging dat ook op de basisschool van mijn geboortedorp. Mensen werd de hand boven het hoofd gehouden en kritische nieuwkomers waren vaak gauw vertrokken. Ons-kent-ons :7
-
  vrijdag 16 december 2022 @ 21:10:01 #33
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_207108708
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 20:44 schreef probeer het volgende:

[..]
Des te triester. Van anderen kan je dan iig nog zeggen dat ze qua persoonlijkheid gewoon standaard een enorme lul zijn. Gordon doet het voor de kijkcijfers.
Matthijs is een nice guy voor de kijkcijfers.
pi_207109239
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2022 20:18 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Zo ging dat ook op de basisschool van mijn geboortedorp. Mensen werd de hand boven het hoofd gehouden en kritische nieuwkomers waren vaak gauw vertrokken. Ons-kent-ons :7
Dat klinkt als de basis voor een TV-pilot :P
  vrijdag 16 december 2022 @ 21:41:31 #35
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_207109274
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2022 21:39 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dat klinkt als de basis voor een TV-pilot :P
De Luizenvader of zo.
pi_207111155
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2022 21:39 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dat klinkt als de basis voor een TV-pilot :P
Ik kreeg nog les van juf Ank :Y
-
pi_207557985
Oei, Jaap Jan van der Wal was plotseling niet meer welkom bij DWDD toen hij samen met Wim de Bie 9b]niet[/b] vooraf de antwoorden ging doorgeven aan Matthijs van Nieuwkerk in het voorgesprek.

https://www.hln.be/showbi(...)bij-wilde~a20db3547/
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 11 februari 2023 @ 15:05:37 #38
862 Arcee
Look closer
pi_207950455
Matthijs heeft eindelijk op alle commotie gereageerd.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_207950555
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 13:18 schreef Cherni het volgende:

[..]
Een butler is een uitstekende betaalde baan. Het gemiddelde salaris 9200 bruto per maand. En kost en inwoning gratis. Tja daar kan ik niet aan tippen.
Zoveel krijg ik heulemaal nie...

Ik ben ook butler..
Voor mijn vrouw...

;(
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')