196 zitplaatsen voor 187 meter trein lijkt me wel heel erg weinig. Een NS FLIRT-viertje is 80 meter lang en heeft 214 zitplaatsen. Hoe ruim opgezet gaan deze nieuwe IC-treinen zijn?quote:Samenstelling: Mc-T-T-T-M-M-T-T-T-Mc
Treinlengte (mm):187,000
Reizigerscapaciteit: 196
Topsnelheid (km/u): 200
Mooie trein. Er rijdt in Frankrijk echt nog veel oud spul rond. Wat enerzijds z’n charme heeft en nostalgisch aanvoelt maar anderzijds wel zwaar oncomfortabel kan zijn (treinen zonder airco als het 30+ graden is enzo). Maar daar lijkt nu langzaam verandering in te komen.quote:Op woensdag 7 december 2022 01:52 schreef James1988 het volgende:
Iets waar ik wél enthusiast van word: deze week heeft SNCF haar nieuwe intercitytrein voorgesteld. In 2019 heeft SNCF een opdracht gegund aan CAF France voor de levering van 28 treinstellen, met een maximumsnelheid van 200 km/u, voor inzet op het intercitynetwerk. SNCF heeft hiervoor een flinke subsidie van de Franse overheid ontvangen.
Deze treinen zullen gaan rijden op de routes Paris-Bercy - Clermont-Ferrand en Paris-Austerlitz - Toulouse, en lossen daar de getrokken Corail-rijtuigen af die inmiddels al 40 jaar meedraaien.
Deze week wordt een mockup voorgesteld in het station van Brive-la-Gaillarde (wie kent het niet?), zodat men een gevoel kan krijgen bij hoe de nieuwe trein eruit komt te zien:
[ twitter ]
Filmpje:
[ twitter ]
De projectpagina bij CAF meldt:
[..]
196 zitplaatsen voor 187 meter trein lijkt me wel heel erg weinig. Een NS FLIRT-viertje is 80 meter lang en heeft 214 zitplaatsen. Hoe ruim opgezet gaan deze nieuwe IC-treinen zijn?![]()
Die strepen om die deuren komen voort uit Europese eisen voor reizigers met slecht zicht, het alternatief is de deuren een compleet contrasterend uiterlijk te geven (helemaal zwart, of rood), maar dat zou het beeld van de trein naar mijn mening nog verder verstoren.quote:Op woensdag 7 december 2022 01:34 schreef James1988 het volgende:
YouTube adviseerde deze video over de ICE3neo:
Mijn eerste indrukken:
- Het interieur doet aan alsof de trein uit de jaren 90/begin 2000 komt. Niets wezenlijk anders dan bij de ICE 3(M) zoals we 'm al 22 jaar kennen.
- Het exterieur ontwerp is aangepast aan de meest recente eisen voor zichtbaarheid van de deuren, maar de manier waarop is errrr.... mislukt? Net zo'n mislukking als bij de 1e generatie VIRMm waarbij ze eveneens dikke lelijke strepen rond de deuren hebben aangebracht.
- Verschrikkelijk geluid bij acceleratie.
- En dat hoor je ook binnen in de 1e klas?! Ik mag hopen dat dat een overgevoelige microfoon is...
Ik denk dat dat zou meevallen, mits het een beetje netjes wordt gedaan. DB Regio heeft een huisstijl waarbij ze een felwitte deur op een rode ondergrond hebben, en dat werkt prima.quote:Op woensdag 7 december 2022 07:42 schreef Duvel het volgende:
[..]
Die strepen om die deuren komen voort uit Europese eisen voor reizigers met slecht zicht, het alternatief is de deuren een compleet contrasterend uiterlijk te geven (helemaal zwart, of rood), maar dat zou het beeld van de trein naar mijn mening nog verder verstoren.
De aankondiging dat er Talgo-bakken+locs zouden worden gekocht voor de IC Berlijn kwam voor NS als een verrassing (zij waren toen al bezig met een project om Vectrons te huren voor versnelling van de ICB), en in de persberichten over de ICE3neo hoor en lees je ook nooit iets over NS.quote:Het interieur is allesbehalve spannend, ik ben benieuwd naar het 18e stel dan. Heeft NS, net als bij de ICE3M, hier ook een aantal stellen gekocht? En zijn die dan met het nieuwe interieur?
CAF heeft al sinds 2008 een fabriek in Bagnère-de-Bigorre, die zou worden uitgebreid voor dit project voor SNCF. De ex-Alstom-vestiging in Reichshoffen is pas sinds augustus 2022 onderdeel van CAF, ik denk niet dat die veel zal doen voor dit project.quote:Op woensdag 7 december 2022 07:44 schreef Duvel het volgende:
CAF France, is dat een oud-Alstom deel dat ze hebben moeten afstoten na de fusie met Bombardier?
Deutsche Bahn moet het verouderde IC-materieel een keer vervangen. De drukke IC-lijnen zoals Köln-Hamburg worden door de instroom van ICE4 vervangen door ICE's, op rustige IC-lijnen gaan Dosto-IC's rijden. Dan moet je kijken naar verbindingen naar het buitenland. De treindiensten naar Zwitserland worden verzorgd door de ICE4, Stadler Kiss, Astoro en straks de Giruno. De treindiensten naar Oostenrijk worden verzorgd door ÖBB-Intercity's, Railjets, ICE-T en ICE4. De treindiensten naar Tsjechië, Polen en Denemarken worden verzorgd door de CD, PKP en DSB met hun materieel. De treindiensten naar Frankrijk, België en Nederland worden verzorgd door de ICE Velaro. Dan zit je nog met de IC-treindiensten naar Westerland en Oberstdorf. Daar kunnen geen ICE's of Dosto-IC's komen, vanwege het ontbreken van een bovenleiding en dus zijn voor die treindiensten de ICE-L bedacht. Aangezien Berlin-Amsterdam niet goed genoeg is voor de ICE Velaro dan gaat Deutsche Bahn ook Berlin-Amsterdam met de ICE-L rijden.quote:Op woensdag 7 december 2022 09:32 schreef James1988 het volgende:
[..]
Ik denk dat dat zou meevallen, mits het een beetje netjes wordt gedaan. DB Regio heeft een huisstijl waarbij ze een felwitte deur op een rode ondergrond hebben, en dat werkt prima.
Een ICE met rode deuren zou denk ik best kunnen werken zonder er rommelig uit te zien.
[..]
De aankondiging dat er Talgo-bakken+locs zouden worden gekocht voor de IC Berlijn kwam voor NS als een verrassing (zij waren toen al bezig met een project om Vectrons te huren voor versnelling van de ICB), en in de persberichten over de ICE3neo hoor en lees je ook nooit iets over NS.
Ik heb heel erg het gevoel dat DB hier op eigen initiatief acteert en dat NS maar moet meedoen.
quote:Gewonden door treinbotsing Barcelona in ochtendspits
Bij een botsing tussen twee treinen bij Barcelona zijn vele tientallen mensen gewond geraakt. De autoriteiten spreken van zeker 150 gewonden. Het is nog onduidelijk hoe ze eraan toe zijn.
Het ongeluk gebeurde rond 07.50 uur op het station van Montcada i Reixac, een noordelijke voorstad van Barcelona. Een stilstaande trein werd van achteren geraakt door de tweede trein, die gezien de beperkte schade niet met grote snelheid reed. Beide hadden het centrum van de stad als bestemming. In de treinen was het druk vanwege de ochtendspits.
Hoe het ongeluk heeft kunnen gebeuren, is nog niet bekend.
Dat is toch gelijk aan Tsjechië en Polen zoals erno beschrijft?quote:Op woensdag 7 december 2022 10:21 schreef James1988 het volgende:
Het bijzondere is dan wel weer dat DB zich niet bemoeit met de verbinding tussen Hamburg en Kopenhagen, dat is volledig het feestje van DSB. DB levert slechts personeel van/tot het grensstation, materieel regelen de Denen.
Die zijn wel toevallig op hetzelfde Talgo-materieel uitgekomen als DB, maar dan zonder stuurrijtuig. Wat ook wel weer bijzonder te noemen is - een stuurrijtuig met PZB, LZB en ETCS zou voldoende moeten zijn. Weinig bijzonders daaraan.
Ik ben vooral benieuwd naar welk materieel straks op (Hamburg-)Flensburg-Frederia(-Aarhus) gaat rijden. De Talgo's worden enkel op Hamburg-Kopenhagen ingezet en de Coradia Streams die DSB besteld heeft kunnen niet in Duitsland rijden.quote:Op woensdag 7 december 2022 10:21 schreef James1988 het volgende:
Het bijzondere is dan wel weer dat DB zich niet bemoeit met de verbinding tussen Hamburg en Kopenhagen, dat is volledig het feestje van DSB. DB levert slechts personeel van/tot het grensstation, materieel regelen de Denen.
Die zijn wel toevallig op hetzelfde Talgo-materieel uitgekomen als DB, maar dan zonder stuurrijtuig. Wat ook wel weer bijzonder te noemen is - een stuurrijtuig met PZB, LZB en ETCS zou voldoende moeten zijn. Weinig bijzonders daaraan.
Red je dat wel met acht treinstammen? Hamburg-Kopenhagen en Hamburg-Aarhus kosten bij een tweeuursdienst ieder al zes omlopen.quote:Op woensdag 7 december 2022 11:01 schreef James1988 het volgende:
Volgens DSB gaan de Talgo's ook rijden op de route Hamburg - Aarhus, zie https://www.dsb.dk/om-dsb/baeredygtighed/talgo/
Volgens mij rijden ze grotendeels in een vieruursdienst.quote:Op woensdag 7 december 2022 11:15 schreef James1988 het volgende:
Volgens mij rijdt dat niet eens zo heel vaak? Een paar keer per dag, hoogstens?
Daar ligt het gros van de kilometers in Denemarken natuurlijk, dus zo heel gek vind ik dat niet.quote:Op woensdag 7 december 2022 10:21 schreef James1988 het volgende:
Het bijzondere is dan wel weer dat DB zich niet bemoeit met de verbinding tussen Hamburg en Kopenhagen, dat is volledig het feestje van DSB. DB levert slechts personeel van/tot het grensstation, materieel regelen de Denen.
Er rijden ook nog wat stoptreinen tussen Flensburg en Fredericia (de IC Hamburg-Fredericia(-Aarhus) is in deze stoptrein geïntegreerd), maar de Coradia Stream mag niet naar Flensburg en de RE7, gereden door Bombardier Twindexx mag niet naar Padborg. Iemand enig idee wat voor materieel straks in de stoptreindienst tussen Flensburg en Fredericia gaat rijden?quote:Op woensdag 7 december 2022 11:50 schreef dennistd het volgende:
[..]
Volgens mij rijden ze grotendeels in een vieruursdienst.
[..]
Daar ligt het gros van de kilometers in Denemarken natuurlijk, dus zo heel gek vind ik dat niet.
Ja, dit had ik vanochtend ookquote:
NS opereert op het niveau van het publiek, niet teveel nadenken bij dat soort vragen. Ze kijken gewoon op een kaartje van Wikipedia..quote:Op woensdag 7 december 2022 13:50 schreef GlennQuagmire het volgende:
[..]
Ja, dit had ik vanochtend ookKans op winst is nu wel heel klein, al eerder een vraag "fout" gehad omdat de vraagstelling niet deugde.
Dit gaat nog wel een tijd duren zo te zien:quote:
Nee hoor, die wkzh worden dan een andere keer ingehaald. Enige die geraakt wordt is de reiziger, zoals altijdquote:Op dinsdag 6 december 2022 20:51 schreef James1988 het volgende:
[..]
Rond Kerstmis gaan de treindienstleiders, die ook door het RMT worden vertegenwoordigd, staken: 24-12 in de middag t/m 27-12 in de ochtend. Want ook tussen Network Rail en de vakbond rommelt het.
In het VK rijdt er rond Kerstmis nagenoeg helemaal geen OV, dus die staking zal reizigers niet echt raken. Maar Network Rail gebruikt de kerstperiode juist om heel veel werkzaamheden te doen, die worden wel hard geraakt wanneer de treindienstleiders het bijltje erbij neergooien.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |