Een accountant is geen vereiste bij kleine ondernemingen. Pendule speelt inderdaad wel een essentiële rol in dit verhaalquote:Op zaterdag 19 november 2022 00:39 schreef Lospedrosa het volgende:
Er klopt iets niet aan het verhaal en dat is de accountant voor de jaarrekening.
Ik denk dat Pendule de boef is.
Klopt dat?
[ afbeelding ]
Helaasquote:Op vrijdag 18 november 2022 21:42 schreef investeerdertje het volgende:
Maar valsheid in geschrifte, diefstal en verduistering
Je weet dat elke aangifte bomvol aannames zit he? Maar als hij zoals omschreven de afschriften vermoedelijk heeft aangepast. Zie daar, valsheid in geschrifte. Dat hoef je niet al bewezen te hebben.quote:Op zaterdag 19 november 2022 09:19 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Helaas
valsheid in geschrifte : aanname. En, misschien hier helemaal niet van toepassing. Zolang boekhouder niks heeft vervalst, is er geen valsheid in geschrifte.
diefstal : aanname. Het in bezit nemen van andermans eigendom. Als de boekhouder het alleen maar doorsluisde is het geen diefstal.
verduistering impliceert dat de boekhouder het geld al in bezit had, maar niet teruggaf. Das een dikke nvt natuurlijk.
Ik praat niet goed wat die boekhouder deed he, maar strafrechtelijk is dit echt bloed irritant. En daar komt straks nog eens bij dat zelfs al gaat de boekhouder voor valsheid in geschrifte omdat hij een handtekening had gefaked, dan heb je nog geen cent teruggeclaimed, laat staan terug gehad. Dat zal je nog steeds allemaal, apart, in een zaak moeten gaan eisen en nog irritanter, bewijzen.
Simpel de politie bellen met X heeft Y gestolen in de context zoals TS beschrijft zonder doos met bewijs van een of meerdere misdrijven en zonder aangifte krijgt gewoon een stempeltje civiel, kom maar terug als je bewijs hebt.
Zelfs als ie iets tekent met yup ik heb gestolen en betaal het terug en daar op terug komt later is het lastig. https://jure.nl/ECLI:NL:RBAMS:2012:BV3669
Dat heb ik al eerder aangehaald indd. Maar die kijkt ook niet verder dan het proces, de procedure en of er facturen ten grondslag liggen aan betalingen en of deze facturen voorzien zijn van een bepaalde goedkeuring (als dat al in het proces ligt vastgelegd). Op basis van data aangeleverd door, jawel, de boekhouder.quote:Op zaterdag 19 november 2022 00:39 schreef Lospedrosa het volgende:
Er klopt iets niet aan het verhaal en dat is de accountant voor de jaarrekening.
Ik denk dat Pendule de boef is.
Klopt dat?
[ afbeelding ]
Is dat (jaarrekning accountant) altijd waterdicht? Nee.quote:Op zaterdag 19 november 2022 20:23 schreef Serinde het volgende:
Is er wel een accountant die de jaarrekening samenstelt? Heb ik volgens mij nergens gelezen, of gemist dan.
Dat zeg ik ook niet. Maar als er een accountant is die samenstelt, mag je daarvan op sommige punten best wat verwachten. En als het dan zo is dat er een vermoeden bestaat van het wegsluizen van een ton, dan vraag ik me af of hij/zij het werk wel kritisch genoeg uitgevoerd heeft. Want volgens mij gaat het nou niet om een bedrijf waar een ton meer of minder kosten niks uit zou maken …quote:Op zaterdag 19 november 2022 20:29 schreef bananen-plukker het volgende:
[..]
Is dat (jaarrekning accountant) altijd waterdicht? Nee.
Nee, de baas heeft gezegd dat de cilinder kapot was, nieuwe is ‘besteld’.quote:Op zondag 20 november 2022 02:47 schreef sirdanilot het volgende:
Is de boekhouder reeds op non actief gesteld? Leuk dat de deur naar het archief nu dicht is maar misschien kan hij nog in de systemen.
Natuurlijk (hopelijk) weet hij niks. Zodra we hem zouden gaan vragen ‘weet jij waarom die administratie zo raar is?’ Dan neemt ie denk ik de benen.quote:Op zondag 20 november 2022 09:20 schreef AnneX het volgende:
Wat ik mis, is de reactie van de echte boekhouder op dit alles.
Of heeft ie niks in de smiezen.
Indien wel, is het dan mogelijk om preventief beslag te laten leggen op zijn persoonlijke tegoeden in afwachting van onderzoeksresultaten.
Waar die natuurlijk van harte aan meewerkt. Het zijn goede vrienden tenslotte.
Hoe stel je je dat voor ‘preventief beslag laten stellen’?quote:Op zondag 20 november 2022 09:20 schreef AnneX het volgende:
Wat ik mis, is de reactie van de echte boekhouder op dit alles.
Of heeft ie niks in de smiezen.
Indien wel, is het dan mogelijk om preventief beslag te laten leggen op zijn persoonlijke tegoeden in afwachting van onderzoeksresultaten.
Waar die natuurlijk van harte aan meewerkt. Het zijn goede vrienden tenslotte.
En op basis waarvan? Er is nog niet eens een serieus onderzoek ingesteld.quote:Op zondag 20 november 2022 09:43 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Hoe stel je je dat voor ‘preventief beslag laten stellen’?
Geen idee. Ben geen jurist.quote:Op zondag 20 november 2022 09:43 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Hoe stel je je dat voor ‘preventief beslag laten stellen’?
Het zou toch ook te gek zijn als er zonder enig gedegen onderzoek of zelfs gerede verdenking maar beslag zou kunnen worden gelegd?quote:Op zondag 20 november 2022 12:25 schreef AnneX het volgende:
[..]
Geen idee. Ben geen jurist.
Het was een vraag. Het antwoord is dus: niet mogelijk.
Weldegelijk mogelijk: conservatoir beslag.quote:Op zondag 20 november 2022 12:25 schreef AnneX het volgende:
[..]
Geen idee. Ben geen jurist.
Het was een vraag. Het antwoord is dus: niet mogelijk.
Het zou een mooie chaos worden in de wereld als iedereen dat zomaar zou kunnen doen.quote:Op zondag 20 november 2022 12:35 schreef Leandra het volgende:
Ja? Je denkt dat een rechter daar wel in meegaat, op basis van het huidige "onderzoek"?
quote:Op zondag 20 november 2022 12:35 schreef Leandra het volgende:
Ja? Je denkt dat een rechter daar wel in meegaat, op basis van het huidige "onderzoek"?
Zeg dan gewoon nietsquote:Op zondag 20 november 2022 12:33 schreef Inbox het volgende:
[..]
Wat de regels exact zijn weet ik niet.
Ja? Je denkt dat de rechter daar wel in meegaat? Na een simpel "onderzoek" van een werkgever die het jarenlang nooit de moeite vond de boekhouding te bekijken en iemand die sinds kort af en toe een factuurtje in een map mag doen?quote:
Samenstel en controle zijn dan ook nog eens twee verschillende dingen, die niet door dezelfde accountant gedaan mogen worden. Maar gok dat er geen samenstel is,d at zal de boekhouder wel zelf doen. Controle is de vraag.quote:Op zaterdag 19 november 2022 20:23 schreef Serinde het volgende:
Is er wel een accountant die de jaarrekening samenstelt? Heb ik volgens mij nergens gelezen, of gemist dan.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |