Nou succes ermee. Je bent vrij hardleers /naïef maar misschien is het de leeftijd.quote:Op vrijdag 11 november 2022 08:09 schreef Pendule het volgende:
En ik heb nagedacht en ook nog even geslapen. Ik ga de boel wel kopieëren om eventueel bewijsmateriaal te kunnen overleggen. Maar ga dit dus niet extern laten zien. Er moet een moment komen dat ik dit met de baas ga bespreken. Maar wanneer daarvoor het beste moment is dat weet ik nog niet.
Hebben jullie nog dingen waar ik op zou kunnen letten als ik straks ga kijken? Ik wilde ook nog even de overboekingen naar klanten bekijken. Misschien zitten er in dat procces ook afwijkingen.
Mwah, ik kan ook een order aanmaken en zorgen dat de inkoper deze goedkeurt bv. Sowieso is het nooit waterdicht te krijgen, zeker niet als je een bepaalde positie hebt tov bv de inkoper die moet tekenen.quote:Op vrijdag 11 november 2022 08:23 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ja Naja, als deze functies zijn gescheiden is er altijd een Trail die moet kloppen en die je kan verifiëren.
Zonder 4 ogen bij de betaling kan je wel wat verzinnen maar dan is het zo op te zoeken dat het niet klopt.
Zou het misschien privé verbruik van de ondernemer (baas) kunnen zijn?quote:Op vrijdag 11 november 2022 08:15 schreef Pendule het volgende:
[..]
I Bij sommige facturen kan ik de goederen namelijk niet plaatsen. Dat zijn goederen die wij nauwelijks krijgen of helemaal niet.
Ik zou een overzicht bijhouden per ontvangend bankrekeningnummer. Als het allemaal verschillende zijn dan is de kans al kleiner dat het fraude betreft, helemaal als er meerdere bij dezelfde bank zijn (zo makkelijk open je geen nieuw bankrekeningnummer zonder je te hoeven legitimeren).quote:Op vrijdag 11 november 2022 08:15 schreef Pendule het volgende:
[..]
Ik ben twee facturen tegengekomen met hetzelfde rekeningnummer. Bij andere facturen klopte de gegevens zoals ze op papier verwerkt zijn. ik zal vanmiddag nog even een controle doen of die afboekingen ook wel overeen komen met de online afschriften. Bij sommige facturen kan ik de goederen namelijk niet plaatsen. Dat zijn goederen die wij nauwelijks krijgen of helemaal niet.
Ja indd. Alhoewel TS de handtekening van zijn werkgever waarschijnlijk wel zou herkennen.quote:Op vrijdag 11 november 2022 08:55 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:
[..]
Zou het misschien privé verbruik van de ondernemer (baas) kunnen zijn?
Niet legaal maar ook miet ongebruikelijk dat ondernemers privé uitgaven op hun bedrijf wegschrijven. Ook dat kan weer verklaren het verschil in handtekeningen op pakbon.
Focus nou eerst eens gewoon op 1 ding. Adem in en adem uit.quote:Op vrijdag 11 november 2022 08:09 schreef Pendule het volgende:
En ik heb nagedacht en ook nog even geslapen. Ik ga de boel wel kopieëren om eventueel bewijsmateriaal te kunnen overleggen. Maar ga dit dus niet extern laten zien. Er moet een moment komen dat ik dit met de baas ga bespreken. Maar wanneer daarvoor het beste moment is dat weet ik nog niet.
Hebben jullie nog dingen waar ik op zou kunnen letten als ik straks ga kijken? Ik wilde ook nog even de overboekingen naar klanten bekijken. Misschien zitten er in dat procces ook afwijkingen.
quote:Op vrijdag 11 november 2022 00:15 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Je maakt jezelf wel kwetsbaar op die manier. Als jij fraude vermoed en je vind jezelf ook gekwalificeerd om daar iets van te vinden (ik heb daar op basis van wat hier ten tonele verschijnt wel wat vraagtekens bij als ik eerlijk ben) dan zou ik het gewoon intern aan de orde stellen, kun je discussiëren over de manier waarop.
Als je advies wil ophalen in je persoonlijke kring kun je dat natuurlijk doen, maar dan adviseer ik je wel met klem om dat te doen zonder met de administratie van je werkgever te gaan leuren.
Helemaal eens met deze postings. @Pendule, je hebt je conclusie al klaar en zoekt daar bewijs bij. Dat is onzorgvuldig en riskant. Nu wil je kopieën maken. Heb je enig idee of je in je recht staat om dit te doen?quote:Op vrijdag 11 november 2022 00:19 schreef trein2000 het volgende:
En mocht je iets doen, in eerst instantie face-to-face (indien spoed en onmogelijk telefonisch). Niet schriftelijk, niet omdat je geen sporen wil achterlaten maar omdat het veel makkelijker is om op die manier je oprechte intenties te tonen en een eventueel misverstand op te helderen.
Verplaats je ook even in de werkgever, als ik een brief/e-mail krijg over mogelijke fraude zit ik direct in de hoogste boom. Als iemand mij belt en zegt ‘ik heb een transactie die ik niet direct kan plaatsen’ dan is dat al een heel ander uitgangspunt.
Ja, dat je moet stoppen Sherlock uit te hangen. Je bent er niet de aangewezen persoon voor.quote:Op vrijdag 11 november 2022 08:09 schreef Pendule het volgende:
Hebben jullie nog dingen waar ik op zou kunnen letten als ik straks ga kijken?
Het zou schelen als TS weet wat ze aan het doen is een daar ontbreekt het aan.quote:Op vrijdag 11 november 2022 10:33 schreef Queller het volgende:
[..]
Ja, dat je moet stoppen Sherlock uit te hangen. Je bent er niet de aangewezen persoon voor.
TS zou zich wel moeten afvragen dat als de baas dit gedrag herkent wat TS daar nog wil bereiken zeg maar.quote:Op vrijdag 11 november 2022 13:07 schreef sirdanilot het volgende:
je moet niet meteen tegen je baas gaan zeggen dat je vermoedt dat de boekhouder de boel flest.
Geef gewoon aan ' ik heb op deze datum transactie X gezien en op deze datum transactie Y naar hetzelfde rekeningnummer van een ander bedrijf. Ik heb meneer Boekhouder ernaar gevraagd maar het is mij nog niet helemaal duidelijk hoe dit komt. Zou jij hier misschien even naar kunnen kijken?'
Een andere strategie:
Vraag meneer Boekhouder per mail naar de onregelmatige overboekingen. Dus niet bij de koffieautomaat. Als hij dan naar je toe komt zeg je dat je graag het antwoord per mail wil voor de administratie.
Geen antwoord per mail? Dan nogmaals deze vraag per mail sturen met de baas in de cc. Ik noem dit ook wel de kernkopstrategie.
Dit is op z’n zachtst gezegd nogal een bijzondere en oncollegiale strategie waarmee je je volledig in je kaarten laat kijken. Dom juist in dit soort situaties.quote:Op vrijdag 11 november 2022 13:07 schreef sirdanilot het volgende:
Een andere strategie:
Vraag meneer Boekhouder per mail naar de onregelmatige overboekingen. Dus niet bij de koffieautomaat. Als hij dan naar je toe komt zeg je dat je graag het antwoord per mail wil voor de administratie.
Geen antwoord per mail? Dan nogmaals deze vraag per mail sturen met de baas in de cc. Ik noem dit ook wel de kernkopstrategie.
‘hij’ zul je bedoelen.quote:Op vrijdag 11 november 2022 12:33 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Het zou schelen als TS weet wat ze aan het doen is een daar ontbreekt het aan.
Meerdere bedrijven die hetzelfde rekeningnummer gebruiken of een zelfde factuurnummer hebben is geen red flag. Zeker factuurnummer niet aangezien ze gewoon dezelfde systematiek of softwareprogramma gebruiken.... Zo begon bij Boels elk jaar de nummering met 19000000 (nulletje met of minder)
Waarom die bankafschriften zouden kunnen afwijken daar heb ik geen verklaring voor maar ts komt ook niet met een cohorent verhaal dus dat maakt het ook al lastig
Je verhaal was gewoon onwijs onduidelijk. Kan je wel die emoticon plaatsen maar dat zouden net de reaguurders moeten doen.quote:Op vrijdag 11 november 2022 14:58 schreef Pendule het volgende:
[..]
‘hij’ zul je bedoelen.
En dan nog even een update:
Bedrijf A is vindbaar op Google. Ik heb ze gebeld en ze herkennen het factuurnummer niet. Het telefoonnummer wat op de factuur staat is afgezien van het netnummer niet juist. Rekeningnummer kennen ze ook niet.
Maar nee hoor. Er wordt vast niet gefraudeerd.![]()
Wat bedoel je met:quote:Heb bij onze klantenfacturen ook nog even zitten neuzen. Er zijn meedere facturen die ook niet overeenkomen met de werkelijkheid. Afschriften zijn weer niet te vinden in de online omgeving. Echter zag ik wel weer rare overboekingen op een particuliere rekening om en nabij de factuurdatums die ik nergens aan kan koppelen.
Ook herken in de opdrachten totaal niet. Ik plan de opdrachten meestal in bij klanten, maar dit
Handjevol klanten is mij niet bekend.
Ik heb werkelijk geen idee wie je gesproken hebt daar, maar KvK en rekeningnummer staan los van elkaar.quote:Op donderdag 10 november 2022 13:31 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
De banken waar wij bankierden (Rabo, ING en KNAB) lieten me destijds weten dat een rekeningnummer gekoppeld is aan een KvK-nummer. Misschien is het veranderd in de laatste paar jaar. Ik hoop het want ik vind het tamelijk absurd.
Dat was vroeger niet ongebruikelijk (maar wel zeer overbodig)quote:Op vrijdag 11 november 2022 15:28 schreef opgebaarde het volgende:
2) Afschriften zijn weer niet te vinden in de online omgeving je hebt het over een bankafschrift? Die slaan jullie normaliter per factuur op?
Ik denk dat precies wat jij schetst bedoeld is destijdsquote:Op vrijdag 11 november 2022 15:55 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Ik heb werkelijk geen idee wie je gesproken hebt daar, maar KvK en rekeningnummer staan los van elkaar.
Het is wel zo dat als je een zakelijke bankrekening op naam van je bedrijf wilt hebben dat je dan een KvK nummer moet hebben en overleggen aan de bank. Net als je privé rekening op jouw naam staat. Misschien dat ze dat bedoeld hebben? Je kan als bedrijf ook prima meerdere rekeningen hebben bij meerdere bedrijven met dezelfde bedrijfsnaam.
Maar voor de rest ben je vrij in doen en laten, het is bijvoorbeeld ook niet verplicht om een zakelijke bankrekening te hebben vanuit de overheid of KvK. Veel mensen denken dat, maar dat is dus niet verplicht.
Dan ben je al iets verder inderdaadquote:Op vrijdag 11 november 2022 14:58 schreef Pendule het volgende:
[..]
‘hij’ zul je bedoelen.
En dan nog even een update:
Bedrijf A is vindbaar op Google. Ik heb ze gebeld en ze herkennen het factuurnummer niet. Het telefoonnummer wat op de factuur staat is afgezien van het netnummer niet juist. Rekeningnummer kennen ze ook niet.
Maar nee hoor. Er wordt vast niet gefraudeerd.![]()
Bedoel je met klantenfacturen die van afnemers? Want daar loop je hoe dan ook geen risico dat er geld je organisatie uitloopt (tenzij creditnota's uiteraard).quote:Heb bij onze klantenfacturen ook nog even zitten neuzen. Er zijn meedere facturen die ook niet overeenkomen met de werkelijkheid. Afschriften zijn weer niet te vinden in de online omgeving. Echter zag ik wel weer rare overboekingen op een particuliere rekening om en nabij de factuurdatums die ik nergens aan kan koppelen.
Doe dan navraag bij de magazijnchef etc.quote:Ook herken in de opdrachten totaal niet. Ik plan de opdrachten meestal in bij klanten, maar dit
Handjevol klanten is mij niet bekend.
Ja. Per factuur drukt de boekhouder het bijbehorende afschrift af. Zo is alles ‘makkelijk’ na te gaan. Als een bedrijf bijvoorbeeld vraagt of een factuur al is voldaan kan je dat op die manier checken.quote:Op vrijdag 11 november 2022 15:28 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Je verhaal was gewoon onwijs onduidelijk. Kan je wel die emoticon plaatsen maar dat zouden net de reaguurders moeten doen.
[..]
Wat bedoel je met:
1) Er zijn meedere facturen die ook niet overeenkomen met de werkelijkheid?
2) Afschriften zijn weer niet te vinden in de online omgeving je hebt het over een bankafschrift? Die slaan jullie normaliter per factuur op?
Dat zou natuurlijk ook kunnen. Een mail sturen. Het zou niet gek overkomen als ik zo’n mail stuur, aangezien ik meestal degene ben die dat soort klusjes daadwerkelijk doet.quote:Op vrijdag 11 november 2022 17:50 schreef sanger het volgende:
[..]
Dan ben je al iets verder inderdaadVolgende stap zou moeten zijn om het te verifieren. Stuur die toko een mail met de melding dat er volgens jouw administratie bedrag X is overgemaakt op datum xx-xx-xxxx en dat je niet geheel meer weet voor welke factuur. Ze zullen dan een mail terugsturen dat ze die betaling nooit ontvangen hebben. Als je daar dan het echte bankafschrift bij hebt dan heb je al iets onderbouwd.
[..]
Bedoel je met klantenfacturen die van afnemers? Want daar loop je hoe dan ook geen risico dat er geld je organisatie uitloopt (tenzij creditnota's uiteraard).
[..]
Doe dan navraag bij de magazijnchef etc.
En vergeet ook niet dat men niet per se alleen in het complot kunnen zitten...
In theorie ja... In de praktijk wil het, in met name kleine bedrijfjes, nog weleens anders werken.quote:Op vrijdag 11 november 2022 10:55 schreef -Sigaartje het volgende:
Ik vind het een vreemd verhaal. Ik heb zelf nog nooit meegemaakt dat alleen een boekhouder en een medewerker toegang hebben tot bankieren. De directeur moet minstens toegang hebben. Ten tweede is het heel vreemd dat de boekhouder tekenbevoegd is. Normaal, standaard is het zelfs zo, dat de leidinggevende van de boekhouder moet tekenen voor betaling.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |