Zolang de belanghebbende er niet achterkomt? Ja, dat kan.quote:Op donderdag 10 november 2022 22:31 schreef Pendule het volgende:
[..]
Dus eigenlijk zou je heel makkelijk allerlei vormen van fraude kunnen uitvoeren in Nederland en daar ook makkelijk mee wegkomen.
er zit bij de bank-afschriften op de online omgeving een mogelijkheid om het afschrift te printen (pdf) dat is dan ook wat er gebeurd. Het is gewoon een afschrift. Maar dan geprint. Net als dat je een factuur uit een mail als pdf kan printen.quote:Op donderdag 10 november 2022 23:02 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Dat kan. Heeft ons bedrijf ook
[..]
Zou het kunnen zijn dat je in het ene overzicht de naam vanuit de bank ziet en in het andere afschrift zoals jouw collega de leverancier in de bank omgeving heeft genoemd? ik zou even wachten met het trekken van conclusies
TS ziet mogelijkhedenquote:Op donderdag 10 november 2022 23:03 schreef Queller het volgende:
[..]
Zolang de belanghebbende er niet achterkomt? Ja, dat kan.
Ik ga morgen kopieën maken en dat voorleggen aan iemand buiten het bedrijf. Mijn vriend kent vanuit zijn werk iemand die al jarenlange ervaring in boekhouding/controllerfunctie heeft. Ik wil weten wat hij ervan vindt.quote:Op donderdag 10 november 2022 23:13 schreef Muurbloem2001 het volgende:
Ik denk dat je wel wat minder mag melden dat je niet debiel bent of ' elke debiel wel kan begrijpen dat dit en dit...' want daarmee impliceer je indirect dat anderen die je van advies voorzien (bijvoorbeeld dat er misschien sprake kan zijn van iets wat je niet ziet) als debiel kwalificeert
Dat wou ik even melden. Verder gewoon even duidelijk alles op orde maken, documenteren wat je ziet en zoals een ander zei dan wat neutraal navragen hoe dat in elkaar steekt.
Mogelijkheden tot opdoeken van smerige frauduleuze praktijken over de rug van hardwerkende mensen. Het zou mij ook niks verbazen als hij heeft zitten kutten met de lonen. Ik denk dat uit het potje van de lonen snoepen nog de makkelijkste manier is om geld weg te sluizen.quote:
Is dat verstandig? Bedrijfsgevoelige informatie met een externe delen..quote:Op donderdag 10 november 2022 23:19 schreef Pendule het volgende:
Ik ga morgen kopieën maken en dat voorleggen aan iemand buiten het bedrijf
Je gaat te ver. Dat mag je helemaal niet doen. Stop hier en beperk je tot wat je weet.quote:Op donderdag 10 november 2022 23:19 schreef Pendule het volgende:
Ik ga morgen kopieën maken en dat voorleggen aan iemand buiten het bedrijf. Mijn vriend kent vanuit zijn werk iemand die al jarenlange ervaring in boekhouding/controllerfunctie heeft. Ik wil weten wat hij ervan vindt.
Uhm, dat lijkt me echt niet de bedoeling.quote:Op donderdag 10 november 2022 23:19 schreef Pendule het volgende:
[..]
Ik ga morgen kopieën maken en dat voorleggen aan iemand buiten het bedrijf.
In dat geval ben je zelf ook strafbaar lijkt me. Zou daarmee uit kijkenquote:Op donderdag 10 november 2022 23:19 schreef Pendule het volgende:
[..]
Ik ga morgen kopieën maken en dat voorleggen aan iemand buiten het bedrijf.
de kopieën blijven in mijn bezit. Ik ben erbij als er naar gekeken wordt. En ze gaan gewoon met mij mee naar huis. En het zijn maar facturen. Geen omzetverklaringen of dergelijke.quote:Op donderdag 10 november 2022 23:21 schreef loveli het volgende:
[..]
Is dat verstandig? Bedrijfsgevoelige informatie met een externe delen..
Het zijn facturen naar ons gericht. Wij nemen goederen af en krijgen daarvoor een factuur. Wij zijn de klant.quote:Op donderdag 10 november 2022 23:22 schreef Viv het volgende:
[..]
Uhm, dat lijkt me echt niet de bedoeling.![]()
Wat als er gegevens van echte klanten tussen zitten, dan ben jij schuldig aan het veroorzaken van een datalek.
Dat handmatige van deze vrachtbrieven komt mij over als vrachtbrieven van een een kleine eenmansbedrijfje , wat oudere ondernemer waar de tijd heeft stil gestaan. Zou misschien ook verklaren waarom er een naam van een persoon op de mutatie staat ipv de door TS verwachte bedrijfsnaam.quote:Op donderdag 10 november 2022 22:55 schreef Pendule het volgende:
[..]
Maar dit bedoel ik dus. zoiets kan gewoon niet kloppen. Bij elk gezond bedrijf met oplettend personeel gaan er dan alarmbellen rinkelen. Andere facturen zien er doodnormaal uit en alle informatie is herkenbaar. Handtekeningen zijn gewoon herkenbaar, de afschriften kloppen met de gegevens op de bank en zijn ook gewoon netjes doorgeboekt.
En nu kom ik dus deze facturen tegen, waarbij ik een hele hoop dingen zie die ik gewoon niet herken. Waarom wijkt de handtekening op de vrachtbrief af? Het is heel gebruikelijk dat de leverancier de vrachtbrief als afzender drukt. Handgeschreven vrachtbrieven krijgen wij zelden. De enige handtekening die fysiek is gezet, doet het magazijn. Bij die rare facturen is alles met de hand geschreven en getekend. Het wijkt gewoon af.
Dan nog. De bedrijven waar jullie goederen van afnemen hebben geen toestemming gegeven dat hun gegevens bij een vriend van een vriend van een medewerker van een klant op de keukentafel belanden.quote:Op donderdag 10 november 2022 23:25 schreef Pendule het volgende:
[..]
Het zijn facturen naar ons gericht. Wij nemen goederen af en krijgen daarvoor een factuur. Wij zijn de klant.
Ik ben heel voorzichtig. Wat ik doe mag misschien niet, maar geld jatten van je werkgever mag ook niet. En als ik iets moet doen wat niet mag om iets ergers te stoppen wat niet mag dan doe ik dat. Uiteraard wel met verstand.quote:Op donderdag 10 november 2022 23:27 schreef Viv het volgende:
[..]
Dan nog. De bedrijven waar jullie goederen van afnemen hebben geen toestemming gegeven dat hun gegevens bij een vriend van een vriend van een medewerker van een klant op de keukentafel belanden.
die zitten er ook tussen, maar die kennen wij wel bij naam. Wij zijn geen bedrijf wat eenmalig iets afneemt. De bedrijfsnamen en facturen komen heel modern over.quote:Op donderdag 10 november 2022 23:25 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:
[..]
Dat handmatige van deze vrachtbrieven komt mij over als vrachtbrieven van een een kleine eenmansbedrijfje , wat oudere ondernemer waar de tijd heeft stil gestaan. Zou misschien ook verklaren waarom er een naam van een persoon op de mutatie staat ipv de door TS verwachte bedrijfsnaam.
Mocht het toch niet kloppen dan moet TS er rekening mee houden dat eea in opdracht van de werkgever plaatsvindt. Voorzichtigheid geboden.
Je doet nu net alsof dat de enige twee opties zijn, wegkijken of facturen doorspelen naar derden.quote:Op donderdag 10 november 2022 23:31 schreef Pendule het volgende:
[..]
Ik ben heel voorzichtig. Wat ik doe mag misschien niet, maar geld jatten van je werkgever mag ook niet. En als ik iets moet doen wat niet mag om iets ergers te stoppen wat niet mag dan doe ik dat. Uiteraard wel met verstand.
Ik ga ook alles rustig op een rijtje zetten voor ik wat doe. En morgen maar eens kijken of ik nog wat informatie kan vinden over die bedrijven.quote:Op donderdag 10 november 2022 23:38 schreef Viv het volgende:
[..]
Je doet nu net alsof dat de enige twee opties zijn, wegkijken of facturen doorspelen naar derden.![]()
Je hebt morgen de hele dag de tijd om rustig alles uit te pluizen. Bedrijfsnamen door Google halen, de KVK website, kijken welke naam volgens de bank bij bepaalde rekeningnummers hoort, etc.
Maak daar dan ook gebruik van. Verzamel een paar voorbeelden waarvan je zo goed als zeker bent dat het niet klopt, en leg die voor aan je werkgever.
Als jij gegevens gaat lekken, al is het een kassabonnetje, dan ben jij straks de pineut.
ik weet het nu niet.quote:Op donderdag 10 november 2022 23:44 schreef Mrmime het volgende:
Ik krijg een beetje het gevoel dat dit niet goed gaat aflopen voor jou. Ik zou je aanraden de gegeven adviezen ter harte te nemen.
Hoe kan je die 2 stellingen in 1 reactie plaatsen.. Je komt op mij juist wel wat onvoorzichtig over, dat je elke keer zegt dat je het morgen direct wil aanpakken, dat het gaat om het principe etc... Ik krijg het gevoel dat je te snel wil handelen, wat te zeker weet dat wat je denkt correct is etc. Neem de tijd, als dit al jaren zou spelen dan maakt een paar dagen of weken ook niet (echt) uit als je het gebruikt om te onderzoeken, controleren, te melden etc.quote:Op donderdag 10 november 2022 23:31 schreef Pendule het volgende:
[..]
Ik ben heel voorzichtig. Wat ik doe mag misschien niet
Daarom ga ik ook eerst goed nadenken. Ik neem zeker wel mee wat jullie zeggen. Ik heb nog niks besloten. Ik ga morgen wel de administratie nog doornemen. Er moeten namelijk ook alweer dingen gearchiveerd worden, dus dat is een mooi moment.quote:Op donderdag 10 november 2022 23:52 schreef Muurbloem2001 het volgende:
Nou ja misschien kan het een wijze levensles zijn om je gewoon morgen dingen te laten doen.. maar dat is niet het soort les die we je in eerste instantie willen meegeven..
Ook dit bijvoorbeeld:
[..]
Hoe kan je die 2 stellingen in 1 reactie plaatsen.. Je komt op mij juist wel wat onvoorzichtig over, dat je elke keer zegt dat je het morgen direct wil aanpakken, dat het gaat om het principe etc... Ik krijg het gevoel dat je te snel wil handelen, wat te zeker weet dat wat je denkt correct is etc. Neem de tijd, als dit al jaren zou spelen dan maakt een paar dagen of weken ook niet (echt) uit als je het gebruikt om te onderzoeken, controleren, te melden etc.
Dat er IETS niet klopt, daar kan ik niet omheen. Het wijkt allemaal iets teveel af. Waarom is de handtekening van het magazijn opeens anders bij die facturen? Hebben wij opeens een andere magazijnchef? En nog meer dingen die ik gewoon niet kan plaatsen.quote:Op donderdag 10 november 2022 23:53 schreef loveli het volgende:
Of in het ergste geval is er niets aan de hand en heb jij een verstoorde arbeidsrelatie.
Niet flauw bedoeld maar ook hierbij concludeer je dat er iets sowieso niet klopt. Misschien blijkt het straks allemaal wel gewoon logisch in elkaar te vallen en denk je van 'ow ja dit was er inderdaad ook nog'. Voor je eigen bestwil, wees gewoon wat voorzichtig met dit soort uitlatingen. Je zal misschien vinden dat ik zit te zeuren over woordgebruik maar ik zie dit elke keer terug dat is waarom ik het nu ook weer meld.. Maar goed, van wat ik van je heb gezien, je reacties, ben je best een prima persoon hoor, ik laat het hier alleen voor mijzelf wel bij omdat ik o.a. in herhaling val en verder weinig bij kan dragen behalve misschien dat je stelt dat je heel voorzichtig bent terwijl voor mij bij aardig wat posts het lijkt alsof je dat niet bent.. Rustig aan en ik ben benieuwd naar de updates en als hij echt blijkt op te lichten dan is het heel goed dat je het aan hebt gepakt en je je daar verantwoordelijk voor voelde om de moeite erin te steken, te melden etc.quote:Op vrijdag 11 november 2022 00:03 schreef Pendule het volgende:
[..]
Dat er IETS niet klopt, daar kan ik niet omheen.
Maar we gaan nog niks concluderen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |