Begin idd eerst eens met alles te googlen wat er te googlen valt.quote:Op donderdag 10 november 2022 22:07 schreef Pendule het volgende:
[..]
Ik kan een telefoontje wagen aan de telefoonnummers op de facturen die overigens allebei verschillen. Misschien morgen ook maar even de bedrijven googelen.
Als de gegevens van de ontvanger in de bank-app anders zijn dan op 'kopieen van' de papieren bankafschriften, dan is dat gek heur!quote:Op donderdag 10 november 2022 21:02 schreef phpmystyle het volgende:
Je ozu eens kunnen onderzoeken of er opdrachten/orderbonnen, etc ten grondslag liggen aan de factureren. Vind jouw vermoeden vooralsnog wat prematuur eigenlijk.
Ik snap niet dat je zo verbaasd bent en zelfs maar denkt dat iemand anders dan jouw werkgever hier verantwoordelijkheid draagt. Waarom zou de bank het controleren? Of de belastingdienst? Dat is hun taak niet. Die taak ligt bij jouw werkgever.quote:Op donderdag 10 november 2022 21:08 schreef Pendule het volgende:
maar deze naïeve persoon is blijkbaar wel de enige zonder stront in zijn ogen.
Ik weet het fijne er niet van en doe gewoon mijn werk. Maar elke debiel weet dat het raar is dat dit soort dingen onopgemerkt kunnen worden uitgevoerd.
Even zonder consequenties ruim 10000 euro overmaken naar jouw eigen rekening en niemand die het merkt. Zelfs de bank niet.
Dat kan toch niet.
Wat dacht je van de KvKquote:Op donderdag 10 november 2022 22:03 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Kan je er achter komen of de naam van de particuliere rekeninghouder de eigenaar van het bedrijf op het papieren afschrift is?
Hoe bedoel je een bedrijf autoriseert. Het een is klein bedrijfje bij een man op zijn eigen erf.quote:Op donderdag 10 november 2022 22:09 schreef ludovico het volgende:
Een bedrijf autoriseert toch!?
Taken zijn van elkaar gescheiden?!
Als je het bankrek wil checken van de facturerende firma moet je net niet het telnr van de factuur pakken. Maar gewoon het telnr uit jullie erp systeem bellen of anders google/telefoongids. Als er geknoeid met de factuur is dan kan het telnr ook aangepast zijn, vandaarquote:Op donderdag 10 november 2022 22:07 schreef Pendule het volgende:
[..]
Ik kan een telefoontje wagen aan de telefoonnummers op de facturen die overigens allebei verschillen. Misschien morgen ook maar even de bedrijven googelen.
Het is altijd veel goedkoper dan personeel in dienst houden om te printen en te archiveren. Maar veel mensen zijn toch bang voor verandering, zijn digibeet.quote:Op donderdag 10 november 2022 22:07 schreef Donna het volgende:
[..]
Nee joh. 3 tientjes per maand en je kan een heel eind uit de voeten. En daarna kan je het zo gek maken als je wilt qua pakket etc.
Helaas wil mijn baas ook nog niet over op alles digitaal, maar ik heb 'm bijna zover. Ik kan geen printer meer horen na 16 jaar.
Factuur 1 is van bedrijf X en is zogenaamd overgemaakt op rekeningnummer A het bankafschrift van deze factuur is onvindbaar, maar de bedrijfsnaam staat wel goed.quote:Op donderdag 10 november 2022 22:17 schreef Donna het volgende:
Maar als ik het goed begrijp zijn er bijv. 2 facturen voldaan.
Factuur 1 is van bedrijf X met rekeningnummer A en voldaan op rekeningnummer A.
Factuur 2 is ook van bedrijf X, maar die is overgemaakt aan een ander rekeningnummer terwijl rekeningnummer A gewoon op de factuur staat?
Een bank of belastingdienst controleert zoiets niet. Dat ligt echt bij je werkgever of diegene die dit verwerkt.
Wie vertelt de boekhouder dat die een betaling mag doen, en waar is het 4 ogen principe?quote:Op donderdag 10 november 2022 22:22 schreef Pendule het volgende:
[..]
Hoe bedoel je een bedrijf autoriseert. Het een is klein bedrijfje bij een man op zijn eigen erf.
De boekhouder houdt zich hoofdzakelijk bezig met factuur-betalingen en zorgt er ook voor dat er aan ons betaald wordt. Ik wil de administratie met wat er aan ons betaald moet worden ook wel eens gaan bekijken. Wellicht komt er nog wat ‘raars’ naar boven.
Ik ben hoofdzakelijk bezig met beantwoorden van telefoon en het behandelen van mailtjes. Maar ik zorg er ook voor dat de boekhouder alle benodigde papieren ontvangt. Van daaruit begon mijn argwaan ook. Ik zag facturen e.d. die ik niet kon plaatsen. Ik ben eigenlijk een soort veredelde receptionist. Maar ik neem ook deels de taken van de boekhouder waar als hij afwezig is.
Binnenkort is ook de bedoeling dat ik nog meer taken krijg. Ontvangen van mensen, monteurs aansturen etc.
Het is niet precies in een hokje te plaatsen.
Dus eigenlijk zou je heel makkelijk allerlei vormen van fraude kunnen uitvoeren in Nederland en daar ook makkelijk mee wegkomen.quote:Op donderdag 10 november 2022 22:13 schreef Queller het volgende:
[..]
Ik snap niet dat je zo verbaasd bent en zelfs maar denkt dat iemand anders dan jouw werkgever hier verantwoordelijkheid draagt. Waarom zou de bank het controleren? Of de belastingdienst? Dat is hun taak niet. Die taak ligt bij jouw werkgever.
Niemand vertelt hem dat. Ik krijg facturen op de mail en die stuur ik aan hem door. Hij regelt de rest. Eventuele pakbonnen en vrachtbrieven geef ik ook gewoon aan hem.quote:Op donderdag 10 november 2022 22:30 schreef ludovico het volgende:
[..]
Wie vertelt de boekhouder dat die een betaling mag doen, en waar is het 4 ogen principe?
Ik google het wel. Gegevens van firma’s staan in een excel bestandje. Kunnen zo worden aangepast.quote:Op donderdag 10 november 2022 22:25 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Als je het bankrek wil checken van de facturerende firma moet je net niet het telnr van de factuur pakken. Maar gewoon het telnr uit jullie erp systeem bellen of anders google/telefoongids. Als er geknoeid met de factuur is dan kan het telnr ook aangepast zijn, vandaar
.. Tjah..... Lol.quote:Op donderdag 10 november 2022 22:33 schreef Pendule het volgende:
[..]
Niemand vertelt hem dat. Ik krijg facturen op de mail en die stuur ik aan hem door. Hij regelt de rest. Eventuele pakbonnen en vrachtbrieven geef ik ook gewoon aan hem.
Er is geen 4 ogen principe.
De baas bladert gewoon 1x per jaar de archieven door en dan is t weer klaar.
Waar staat die bedrijfsnamen goed bij factuur 1? Waar?quote:Op donderdag 10 november 2022 22:29 schreef Pendule het volgende:
[..]
Factuur 1 is van bedrijf X en is zogenaamd overgemaakt op rekeningnummer A het bankafschrift van deze factuur is onvindbaar, maar de bedrijfsnaam staat wel goed.
Factuur 2 is van bedrijf Y en is zogenaamd overgemaakt op datzelfde rekeningnummer A
Factuur is vindbaar onder alle kenmerken op papieren factuur en het bedrag komt ook overeen, maar de naam is particulier ipv op een bedrijfsnaam zoals dat wel op het papieren afschrift staat.
Ik weet echt wel hoe een factuur is opgebouwd. Alles staat er op. Ook een uniek ordernummer. De facturen zien er gewoon normaal uit. Alleen als je de facturen naast elkaar houdt, dan zie je dat het bankrekeningnummer overeen komt. Ze staan alleen dus wel op twee verschillende bedrijfsnamen.quote:Op donderdag 10 november 2022 22:38 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Waar staat die bedrijfsnamen goed bij factuur 1? Waar?
Staat er de tekst 'factuur' op die factuur2? Staat er een kvk en btw nummer op? Weet je wel zeker dat het een particulier is?
Ik vind je bijzonder warrig. Ik twijfel enorm of er wel iets aan de hand is.
Doe dat. Morgen kan je op onderzoek uit. Ik ben benieuwd.quote:Op donderdag 10 november 2022 22:38 schreef Pendule het volgende:
Ik ga het maar weer eens even laten rusten allemaal. Proberen te slapen.
Maar dit bedoel ik dus. zoiets kan gewoon niet kloppen. Bij elk gezond bedrijf met oplettend personeel gaan er dan alarmbellen rinkelen. Andere facturen zien er doodnormaal uit en alle informatie is herkenbaar. Handtekeningen zijn gewoon herkenbaar, de afschriften kloppen met de gegevens op de bank en zijn ook gewoon netjes doorgeboekt.quote:Op donderdag 10 november 2022 22:41 schreef DZK het volgende:
Volgens mij is het eenvoudig: als de fysieke uitdraai van het bankafschrift anders is dan de gegevens online, dan is er gerommeld.
De boekhouder denkt: De baas bladert door de map, en de setjes met pakbon etc. kloppen individueel. Al die transacties worden eenmaal verwerkt toch niet meer gecontroleerd...
Maar ja, wellicht helpt de boekhouder de eigenaar een handje door wat geld zwart weg te sluizen.
Dat kan. Heeft ons bedrijf ookquote:Op donderdag 10 november 2022 22:48 schreef Pendule het volgende:
[..]
Ik weet echt wel hoe een factuur is opgebouwd. Alles staat er op. Ook een uniek ordernummer. De facturen zien er gewoon normaal uit. Alleen als je de facturen naast elkaar houdt, dan zie je dat het bankrekeningnummer overeen komt. Ze staan alleen dus wel op twee verschillende bedrijfsnamen.
Zou het kunnen zijn dat je in het ene overzicht de naam vanuit de bank ziet en in het andere afschrift zoals jouw collega de leverancier in de bank omgeving heeft genoemd? ik zou even wachten met het trekken van conclusiesquote:En dan dus bij een van de facturen is een bijgevoegd bankafschrift in de online bankomgeving onvindbaar.
Bij de andere factuur is het bankafschrift te vinden in de digitale omgeving, met dat gekke rekeningnummer, alleen dat afschrift is gegaan naar een persoon achternaam, Voorletters. En dat terwijl de bijgevoegde papieren bankafschrift op de bedrijfsnaam staat van de factuur.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |