abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_206620153
Ik werk nu een jaartje of twee bij een leuk familiebedrijfje in aannemerswerk. Ik ben meerendeel verantwoordelijk voor de administratie, waarvan af en toe deels financiën (in- en uitgaand,) en afspraken maken met klanten/bedrijven.

Nu is het probleem dat ik het idee heb dat onze vaste boekhouder geld aan het wegsluisen is. Er is verder niemand die hem controleert. Omdat, als hij afwezig is, ik zijn taken waarneem, heb ik mijn vermoedens (denk ik) kunnen bevestigen.

Het is nu een paar keer voorgekomen dat er geld wordt overgeboekt van de bedrijfsrekening naar voor mij onbekende rekeningnummers. Omdat ik de facturen bij mij in de mail krijg, weet ik veel rekeningnummers van leveranciers en vaste klanten.

om de zoveel tijd zitten er rare overboekingsverslagen in de administratie met soms hetzelfde rekeningnummer en facturen van goederen waarvan ik mij niet kan herinneren dat ik ze voorbij heb zien komen. Ik ben ook vrachtbrieven tegengekomen die zelf gemaakt lijken te zijn in de zin van dat er leveranciers en handtekeningen op staan die ik niet herken.

Ik kan mijn vermoedens niet echt hard maken en het vervelende is ook dat de boekhouder al jaren een vriend van de familie waarvan het bedrijf is, is.

Hebben jullie adviezen en tips?
pi_206620194
quote:
1s.gif Op woensdag 9 november 2022 23:36 schreef Pendule het volgende:
Ik kan mijn vermoedens niet echt hard maken en het vervelende is ook dat de boekhouder al jaren een vriend van de familie waarvan het bedrijf is, is.
Het doorbreken van vertrouwen door troebele zaken zoals het plegen van fraude kunnen vriendschappen teniet doen.

Je kunt het vermoeden, dat wil zeggen 'onbekende rekeningnummers' (houd het woord fraude nog even achterwege) melden bij je werkgever. Als deze zegt 'houd het in de gaten' verzamel dan bewijs; houd je de rekeningnummers bij in een logboek, de frequentie wanneer het gebeurt en of je een patroon in de overboekingen kunt ontdekken. Verder ook de rekeningnummers googelen, misschien linken ze naar een derde partij.
Als je werknemer niks zegt, dan zelf ook niks ondernemen. Je hebt het gemeld en verder dan dat zijn het jouw zaken niet.
Google is your friend, abuse your friends
  woensdag 9 november 2022 @ 23:45:20 #3
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_206620212
Zou dit nog op verzoek van of met medeweten van je werkgever kunnen zijn?
pi_206620213
Melden bij je leidinggevende dat je vreemde dingen hebt gezien, maar verder niets ondernemen. Je weet immers niet of de boekhouder dit op verzoek van de eigenaar doet.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_206620254
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2022 23:45 schreef Jordy-B het volgende:
Melden bij je leidinggevende dat je vreemde dingen hebt gezien, maar verder niets ondernemen. Je weet immers niet of de boekhouder dit op verzoek van de eigenaar doet.
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2022 23:45 schreef BE het volgende:
Zou dit nog op verzoek van of met medeweten van je werkgever kunnen zijn?
Wat jullie hier zeggen heb ik eigenlijk nog niet eens aan gedacht. De reden dat ik niet gelijk naar de baas ben gestapt is dat ik bang ben dat ik niet wordt gelooft of zelfs ontslagen omdat die boekhouder hoog in het vaandel staat bij al die mensen. Of erger… dat ik de schuld krijg.

Ik zie mij baas er niet voor aan dat hij de boekhouder vraagt om geld weg te sluisen.

Het is toch ook raar dat als ik facturen zie van twee verschillende bedrijven met exact hetzelfde rekeningnummer? Dat klopt gewoon niet. Die vent doet ook altijd heel raar als ik met hem praat en vragen stel.
pi_206620262
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2022 23:51 schreef Pendule het volgende:

[..]
[..]
Wat jullie hier zeggen heb ik eigenlijk nog niet eens aan gedacht. De reden dat ik niet gelijk naar de baas ben gestapt is dat ik bang ben dat ik niet wordt gelooft of zelfs ontslagen omdat die boekhouder hoog in het vaandel staat bij al die mensen. Of erger… dat ik de schuld krijg.

Ik zie mij baas er niet voor aan dat hij de boekhouder vraagt om geld weg te sluisen.

Het is toch ook raar dat als ik facturen zie van twee verschillende bedrijven met exact hetzelfde rekeningnummer? Dat klopt gewoon niet. Die vent doet ook altijd heel raar als ik met hem praat en vragen stel.
Tjah dat is het probleem met oplichters, die weten het soms/vaak beter te verdoezelen dan andere mensen. Is het moeilijk voor je om een nieuwe baan te gaan vinden?
pi_206620270
quote:
7s.gif Op woensdag 9 november 2022 23:43 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Het doorbreken van vertrouwen door troebele zaken zoals het plegen van fraude kunnen vriendschappen teniet doen.

Je kunt het vermoeden, dat wil zeggen 'onbekende rekeningnummers' (houd het woord fraude nog even achterwege) melden bij je werkgever. Als deze zegt 'houd het in de gaten' verzamel dan bewijs; houd je de rekeningnummers bij in een logboek, de frequentie wanneer het gebeurt en of je een patroon in de overboekingen kunt ontdekken. Verder ook de rekeningnummers googelen, misschien linken ze naar een derde partij.
Als je werknemer niks zegt, dan zelf ook niks ondernemen. Je hebt het gemeld en verder dan dat zijn het jouw zaken niet.
ik ga het morgen denk ik voorzichtig proberen op te gooien dat ik rare dingen heb gezien.

Vrijdag is de boekhouder er niet, dan heb ik weer de mogelijkheid om alles door te kijken. Ik durf het niet te doen als hij er is in het geval hij dingen gaat vermoeden.
pi_206620277
Is het bedrijf zo klein dat er geen tweede persoon van pas komt om de betalingen te autoriseren?

Tja, ik zou zeggen dat je met toegang tot de administratie die facturen zou kunnen nalopen waarbij je pixel bin pixel die facturen kan bekijken en geljjk kan checken wat er nog meer op de betreffende leverancier is geboekt. Als je tijd hebt, zou ik kijken of je dat bedrijf kan vinden en vervolgens vragen of zij die facturen wel verstuurd hebben. Zo ja, dan kun je kijken of je nog connecties tussen de boekhouder en dat bedrijf kan vinden. Daarnaast kun je op de werkvloer polsen of iemand de vrachtbrieven kent danwel of iemand inderdaad een bestelling heeft geplaatst.
Als je vervolgens enigzins zeker van je zaak bent, zou ik dit verhaal aan een familielid voorleggen met wie je een goede band hebt.

Heb je hier geen zin in of verwacht je scheve gezichten te krijgen vanuit de familie, dan kun je het natuurlijk laten gaan. Het is ook niet direct jouw geld.
pi_206620279
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2022 23:54 schreef Pendule het volgende:

[..]
ik ga het morgen denk ik voorzichtig proberen op te gooien dat ik rare dingen heb gezien.

Vrijdag is de boekhouder er niet, dan heb ik weer de mogelijkheid om alles door te kijken. Ik durf het niet te doen als hij er is in het geval hij dingen gaat vermoeden.
Nou doe morgen nog maar niet. Je opent net een onderwerp erover. Kijk een week aan wat andere mensen hier zeggen en dan kan je alsnog actie ondernemen. Geen noodzaak om nu direct snel iets te gaan doen zonder dat je extra informatie hebt toch..
pi_206620282
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2022 23:53 schreef Muurbloem2001 het volgende:

[..]
Tjah dat is het probleem met oplichters, die weten het soms/vaak beter te verdoezelen dan andere mensen. Is het moeilijk voor je om een nieuwe baan te gaan vinden?
Een andere baan vinden is voor mij geen probleem geweest. Echter is dit bedrijf heel tevreden met mij en ik ben blij met het salaris en het werk wat ik mag doen. Er is binnenkort waarschijnlijk zelfs de mogelijkheid voor mij om meer te mogen gaan doen en hoger salaris. Ik heb het erg naar mijn zin en de sfeer is er heel fijn omdat het een familiebedrijf is.
pi_206620308
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2022 23:57 schreef Pendule het volgende:

[..]
Een andere baan vinden is voor mij geen probleem geweest. Echter is dit bedrijf heel tevreden met mij en ik ben blij met het salaris en het werk wat ik mag doen. Er is binnenkort waarschijnlijk zelfs de mogelijkheid voor mij om meer te mogen gaan doen en hoger salaris. Ik heb het erg naar mijn zin en de sfeer is er heel fijn omdat het een familiebedrijf is.
Zie mijn bericht hierboven. Ik zou even bellen en hun om advies vragen. Kan ook anoniem.
pi_206620310
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2022 23:56 schreef exelletor het volgende:
Is het bedrijf zo klein dat er geen tweede persoon van pas komt om de betalingen te autoriseren?

Tja, ik zou zeggen dat je met toegang tot de administratie die facturen zou kunnen nalopen waarbij je pixel bin pixel die facturen kan bekijken en geljjk kan checken wat er nog meer op de betreffende leverancier is geboekt. Als je tijd hebt, zou ik kijken of je dat bedrijf kan vinden en vervolgens vragen of zij die facturen wel verstuurd hebben. Zo ja, dan kun je kijken of je nog connecties tussen de boekhouder en dat bedrijf kan vinden. Daarnaast kun je op de werkvloer polsen of iemand de vrachtbrieven kent danwel of iemand inderdaad een bestelling heeft geplaatst.
Als je vervolgens enigzins zeker van je zaak bent, zou ik dit verhaal aan een familielid voorleggen met wie je een goede band hebt.

Heb je hier geen zin in of verwacht je scheve gezichten te krijgen vanuit de familie, dan kun je het natuurlijk laten gaan. Het is ook niet direct jouw geld.
Ik heb vrijdag de mogelijkheid om alles in alle rust te bekijken. Het kost wel wat tijd, alles is op papier. De bankafschriften kan ik er wel digitaal bij pakken, maar die zitten ook geprint bij de facturen. Ik zal eens kijken of die leveranciers überhaupt bestaan. Misschien bellen of googelen.
pi_206620319
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2022 23:56 schreef Muurbloem2001 het volgende:

[..]
Nou doe morgen nog maar niet. Je opent net een onderwerp erover. Kijk een week aan wat andere mensen hier zeggen en dan kan je alsnog actie ondernemen. Geen noodzaak om nu direct snel iets te gaan doen zonder dat je extra informatie hebt toch..
Oke. Ik zal ermee wachten. Wat ik wel merk is dat het mij niet lekker zit. Een beetje (vermoedelijk) geld jatten van de personen die jou al jaren voorzien van je brood. Ik begrijp niet hoe het kan dat mensen dat soort dingen in hun hoofd halen.
pi_206620333
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 00:02 schreef Pendule het volgende:

[..]
Ik heb vrijdag de mogelijkheid om alles in alle rust te bekijken. Het kost wel wat tijd, alles is op papier. De bankafschriften kan ik er wel digitaal bij pakken, maar die zitten ook geprint bij de facturen. Ik zal eens kijken of die leveranciers überhaupt bestaan. Misschien bellen of googelen.
Dat is toch niet jouw taak of wel? Weet niet om hoeveel geld het gaat en andere details maar laat het over aan een fraude expert.

Daarnaast weet jij niet wie de intellectuele dader is, wellicht krijg jij door zelf te gaan wroeten straks te maken met geweld of andere dreigingen.
pi_206620335
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 00:03 schreef Pendule het volgende:

[..]
Oke. Ik zal ermee wachten. Wat ik wel merk is dat het mij niet lekker zit. Een beetje (vermoedelijk) geld jatten van de personen die jou al jaren voorzien van je brood. Ik begrijp niet hoe het kan dat mensen dat soort dingen in hun hoofd halen.
Ach tjah toch hetzelfde als dat sommige mensen toch (dagelijks of 0 sterren) vlees eten terwijl ze weten dat die dieren ook bewust zijn, pijn lijden en geen fijn leven hebben gehad. Hier gaat het nog om geld, maar bij het andere gaat het om een stukje vlees dat op je bord ligt waar een dier echt voor heeft geleden en geen echt leven heeft gehad..
pi_206620378
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 00:07 schreef dexamfetamine het volgende:

[..]
Dat is toch niet jouw taak of wel? Weet niet om hoeveel geld het gaat en andere details maar laat het over aan een fraude expert.
Mijn taak als hij er niet is, is het overboeken van het geld naar de verstuurder van de door ons ontvangen factuur. Maar ook controleren of de facturen die wij hebben verstuurd, zijn betaald.

In het eerste geval zit er een vrachtbrief van de aan ons geleverde goederen, een factuur en een bankafschrift aan elkaar geniet en die gaan in een map.

Alleen de boekhouder en ik weten de inlogcode van de bank.

En daarom word ik ook zenuwachtig van het idee, dat als ik straks de klok ga luiden, ik de schuld ga krijgen, omdat 1: hij werkt daar al jaren en 2: hij is een goede vriend van de familie.

Ik werk er pas 2 jaar.
pi_206620392
quote:
1s.gif Op donderdag 10 november 2022 00:07 schreef dexamfetamine het volgende:

[..]
Daarnaast weet jij niet wie de intellectuele dader is, wellicht krijg jij door zelf te gaan wroeten straks te maken met geweld of andere dreigingen.
Ik denk niet dat de boekhouder in staat is tot geweld. Is nogal een apart klein mannetje. Ziet er verder niet uit als een doorgewinterde crimineel.
pi_206620393
Een witwasser die het witwassen zelf aangeeft
pi_206620415
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 00:17 schreef Muurbloem2001 het volgende:
Een witwasser die het witwassen zelf aangeeft
Ik denk niet dat hij het in het belang van het bedrijf doet. Ik vermoed dat hij het in eigen zak steekt. Wat jij hierboven beschrijft is wel een van de angsten waar ik mee zit.

Gaat de baas mij wel serieus nemen?

Gaan zij mij beschuldigen?

Ik kan niet peilen hoe ze erop gaan reageren.
pi_206620438
Jakkes, glad ijs. Been there, done that en het is akelig.

Wat ik zou doen: zeg het op de meest voorzichtige manier. Vertel ook waarom je het zo'n dilemma vindt en geef ook aan dat je het er verder bij laat, tenzij je werkgever iets anders van je wil. Als je werkgever ervan op de hoogte is, dan moet je je afvragen of je daar nog wel wilt werken.

Jou de schuld geven wordt lastig; het rekeningnummer hoort niet bij jou. Dat komt heus wel boven water als het uitdraait op een rel.

Wees verder gerust: zo bijzonder is het niet. Het gebeurt veel vaker dan je denkt.
pi_206620444
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 00:22 schreef Pendule het volgende:

[..]
Ik denk niet dat hij het in het belang van het bedrijf doet. Ik vermoed dat hij het in eigen zak steekt. Wat jij hierboven beschrijft is wel een van de angsten waar ik mee zit.

Gaat de baas mij wel serieus nemen?

Gaan zij mij beschuldigen?

Ik kan niet peilen hoe ze erop gaan reageren.
Zelf zou ik, hoe laf dan ook, een andere baan nemen zonder het te melden.

Je weet het niet zeker, als je het meldt kan je aardig wat gedoe krijgen van wat ik lees. Dat is uberhaupt geen werkconditie waarin werknemers eerlijk kunnen zijn.. als je twijfelt aan de integriteit van het bedrijf of een persoon met veel invloed is er naar mijn idee wel snel wat mis..

Misschien anoniem het melden via de links van de eerdere gebruiker hier maar ook dat weet ik niet

Nu ik er meer over nadenk, misschien kunnen ze je ook beschuldigen inderdaad als ze onder 1 hoedje spelen. Ik ben ook verre van expert dus misschien moet ik gewoon mijn bek houden. Kan ook vals alarm zijn dat hij gewoon wat 'raar' is en dit een transactie is waar jij niks vanaf weet. Maar het controlerende gedeelte strooit wat roet in het eten.

Ik zou in ieder geval eerst afwachten op wat reacties hier en misschien zelfs eerst niet extra onderzoek doen juist, ook al klinkt dat wat stom. Maar eerst even afwachten wat mensen ervan vinden die meer ervan af weten dan ik en dan pas weer een stap verder gaan. Je werkt er al jaren dus een paar weken extra maakt niet uit.. je kan zelfs hiernaar verwijzen dat je je best hebt gedaan om het te achterhalen
pi_206620455
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 00:28 schreef Muurbloem2001 het volgende:

Nu ik er meer over nadenk, misschien kunnen ze je ook beschuldigen inderdaad als ze onder 1 hoedje spelen.
Wordt een lekker verhaal bij de rechter ;)
quote:
an ook vals alarm zijn dat hij gewoon wat 'raar' is en dit een transactie is waar jij niks vanaf weet. Maar het controlerende gedeelte strooit wat roet in het eten.
Verschillende leveranciers met het zelfde rekeningnummer is op z'n minst vreemd. Dat kan je rustig melden. Kan de werkgever er vervolgens het zijne mee doen.
pi_206620472
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 00:31 schreef Queller het volgende:

[..]
Wordt een lekker verhaal bij de rechter ;)
[..]
Verschillende leveranciers met het zelfde rekeningnummer is op z'n minst vreemd. Dat kan je rustig melden. Kan de werkgever er vervolgens het zijne mee doen.
Hopelijk. Bedrijven weten zich best wel goed in te dekken meestal tegen van alles. Als werknemer sta je vrij alleen. Ik begrijp dat je denkt dat de werknemer het in dit geval gemakkelijk kan aantonen maar hij geeft zelf aan dat hij en 1 ander toegang hebben tot het systeem. Als iedereen zegt dat hij het heeft overgemaakt wat kan de rechter dan concluderen? Ik denk dat je hier iets te gemakkelijk bijlangs gaat..

Betekent niet dat het bewijs is of dat er echt iets gebeurt. Maar het voelt voor mij wel wat gevaarlijk aan. Ik ervaar stress op wat andere gebieden maar naar de starter van het topic, denk er even goed over na, win advies in, als je op actie overgaat misschien ook advies buiten dit forum.. Ik vind het best wel een stap die je wellicht gaat nemen
pi_206620489
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 00:34 schreef Muurbloem2001 het volgende:
Hopelijk. Bedrijven weten zich best wel goed in te dekken meestal tegen van alles. Als werknemer sta je vrij alleen. Ik begrijp dat je denkt dat de werknemer het in dit geval gemakkelijk kan aantonen maar hij geeft zelf aan dat hij en 1 ander toegang hebben tot het systeem. Als iedereen zegt dat hij het heeft overgemaakt wat kan de rechter dan concluderen? Ik denk dat je hier iets te gemakkelijk bijlangs gaat..
Ik heb er met mijn kont heel diep middenin gezeten, dus makkelijk denk ik er helemaal niet over.

Tip van Flip: het geld gaat ergens naartoe. Het moet niet zo moeilijk zijn om aan te tonen dat TS helemaal niets met het eindstation te maken heeft. Bovendien is bij de bank na te gaan met welke pas (inlog) het geld is overgemaakt.
pi_206620493
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 00:37 schreef Queller het volgende:

[..]
Ik heb er met mijn kont heel diep middenin gezeten, dus makkelijk denk ik er helemaal niet over.

Tip van Flip: het geld gaat ergens naartoe. Het moet niet zo moeilijk zijn om aan te tonen dat TS helemaal niets met het eindstation te maken heeft. Bovendien is bij de bank na te gaan met welke pas (inlog) het geld is overgemaakt.
Ik begrijp je (denk ik) maar ik neem aan dat de pas de bedrijfspas is waar ze allebei toegang tot hebben
pi_206620504
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 00:38 schreef Muurbloem2001 het volgende:
Ik begrijp je (denk ik) maar ik neem aan dat de pas de bedrijfspas is waar ze allebei toegang tot hebben
Ik sluit niets uit, maar het kan prima zijn dat ze beiden een pas hebben. Maar dan nog: iemand weet heus de bestemming van het geld wel logisch aan één van de twee te koppelen. Als er sprake is van diefstal, dan zal er mogelijk aangifte volgen. Het OM komt er wel uit hoor. En gaat de werkgever niet over tot aangifte, maar ontslaat hij TS, dan wordt het ook nog een flinke klus om dat bij de rechter te laten standhouden.
pi_206620508
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 00:28 schreef Muurbloem2001 het volgende:

[..]
Zelf zou ik, hoe laf dan ook, een andere baan nemen zonder het te melden.

Je weet het niet zeker, als je het meldt kan je aardig wat gedoe krijgen van wat ik lees. Dat is uberhaupt geen werkconditie waarin werknemers eerlijk kunnen zijn.. als je twijfelt aan de integriteit van het bedrijf of een persoon met veel invloed is er naar mijn idee wel snel wat mis..

Misschien anoniem het melden via de links van de eerdere gebruiker hier maar ook dat weet ik niet

Nu ik er meer over nadenk, misschien kunnen ze je ook beschuldigen inderdaad als ze onder 1 hoedje spelen. Ik ben ook verre van expert dus misschien moet ik gewoon mijn bek houden. Kan ook vals alarm zijn dat hij gewoon wat 'raar' is en dit een transactie is waar jij niks vanaf weet. Maar het controlerende gedeelte strooit wat roet in het eten.

Ik zou in ieder geval eerst afwachten op wat reacties hier en misschien zelfs eerst niet extra onderzoek doen juist, ook al klinkt dat wat stom. Maar eerst even afwachten wat mensen ervan vinden die meer ervan af weten dan ik en dan pas weer een stap verder gaan. Je werkt er al jaren dus een paar weken extra maakt niet uit.. je kan zelfs hiernaar verwijzen dat je je best hebt gedaan om het te achterhalen
Boekhouding wordt gecontroleerd door: de boekhouder zelf. de baas bladert eens per jaar even een archiefdoos door en dat is dan de enige controle door een derde. De boekhouder wilt niet hebben dat er iemand anders dan hijzelf aan de administratie komt. Hij heeft mij ook vertelt dat ik alleen maar hoef te doen wat ik moet doen en dan gewoon in de map stoppen. Maar daar zocht ik niets achter. Ik vind het ook niet fijn als mensen mijn administratie door de war gooien.
pi_206620519
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 00:41 schreef Pendule het volgende:
Boekhouding wordt gecontroleerd door: de boekhouder zelf. de baas bladert eens per jaar even een archiefdoos door en dat is dan de enige controle door een derde. De boekhouder wilt niet hebben dat er iemand anders dan hijzelf aan de administratie komt. Hij heeft mij ook vertelt dat ik alleen maar hoef te doen wat ik moet doen en dan gewoon in de map stoppen. Maar daar zocht ik niets achter. Ik vind het ook niet fijn als mensen mijn administratie door de war gooien.
Vertrouwen is goed, Hoffman is beter :P

De boekhouder heeft een leuke bijverdienste. Er zijn er voor minder in een gestreepte pyjama gegaan
pi_206620520
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 00:41 schreef Pendule het volgende:

[..]
Ik weet niks toe te voegen aan mijn reactie naar aanleiding van deze reactie.
pi_206620546
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 00:37 schreef Queller het volgende:

[..]

De boekhouding (papieren) komt gewoon een handtekening op van degene die het heeft gedaan. Je kan makkelijk zien of ik of de boekhouder het geld heeft overgemaakt. Intern binnen het bedrijf dan. Voor de inlog van de bank is er maar 1 gezamelijke code. Je kan aan het bankafschrift niet zien wie het heeft overgemaakt.

Misschien kunnen zij bij de bank wel zien of geld is geboekt naar een particuliere rekening of een zakelijke rekening die op een andere naam staat dan het bedrijf wat op de factuur staat? Weet zelf ook niet of je zomaar de bank kan bellen om dit soort informatie te vragen.
pi_206620566
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 00:40 schreef Queller het volgende:

[..]
Ik sluit niets uit, maar het kan prima zijn dat ze beiden een pas hebben. Maar dan nog: iemand weet heus de bestemming van het geld wel logisch aan één van de twee te koppelen. Als er sprake is van diefstal, dan zal er mogelijk aangifte volgen. Het OM komt er wel uit hoor. En gaat de werkgever niet over tot aangifte, maar ontslaat hij TS, dan wordt het ook nog een flinke klus om dat bij de rechter te laten standhouden.
Er zijn bankpassen. Onder andere de baas en de monteurs hebben die. Maar die hebben allemaal een pincode. Daarmee kan je niet inloggen bij de bank en overboeken natuurlijk. Het kan niet anders zijn dan dat de boekhouder smerige spelletjes speelt. Ik heb nog geen hard bewijs, maar het lijkt mij niet dat een baas zijn eigen geld stiekem gaat wegboeken. Los daarvan zou hij dat rustig met zijn bankpas kunnen opnemen.

De informatie op basis waarvan ik vermoedens begon te krijgen is puur archiefmateriaal. Op papier dus. Maar de overboekingen zijn wel gedaan. En de handtekening van de boekhouder erop.

En het is geen 20 euro. Het zijn hele bedragen die weggeboekt worden.
pi_206620584
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 00:52 schreef Pendule het volgende:

[..]
Er zijn bankpassen. Onder andere de baas en de monteurs hebben die. Maar die hebben allemaal een pincode. Daarmee kan je niet inloggen bij de bank en overboeken natuurlijk. Het kan niet anders zijn dan dat de boekhouder smerige spelletjes speelt. Ik heb nog geen hard bewijs, maar het lijkt mij niet dat een baas zijn eigen geld stiekem gaat wegboeken. Los daarvan zou hij dat rustig met zijn bankpas kunnen opnemen.

De informatie op basis waarvan ik vermoedens begon te krijgen is puur archiefmateriaal. Op papier dus. Maar de overboekingen zijn wel gedaan. En de handtekening van de boekhouder erop.
Ga vooral niet zoeken naar bewijs; dan moet je baas met de billen bloot als hij er zelf bij betrokken zou zijn. Zeg dat je onregelmatigheden hebt aangetroffen. Of in elk geval dingen die niet lijken te kloppen. Weet de baas ervan (en denkt ie dat jij Gekke Gerritje bent), dan kan hij altijd zeggen: "Fijn dat je het meldt; laat het verder maar aan mij over!"

Mijn beste tip: blijf terughoudend. Het is jouw zaak niet wat je baas met zijn geld doet. En natuurlijk neemt ie het niet contant op. Als hij vermogen wil onttrekken, dan waarschijnlijk buiten het zicht van de fiscus. Dus met iets van boekstukken en een soort van rookgordijn.

Je moet toch overigens op de afschriften kunnen zien op wiens naar de rekeningen staan waar het geld naartoe gaat?
pi_206620636
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 00:57 schreef Queller het volgende:

[..]
Ga vooral niet zoeken naar bewijs; dan moet je baas met de billen bloot als hij er zelf bij betrokken zou zijn. Zeg dat je onregelmatigheden hebt aangetroffen. Of in elk geval dingen die niet lijken te kloppen. Weet de baas ervan (en denkt ie dat jij Gekke Gerritje bent), dan kan hij altijd zeggen: "Fijn dat je het meldt; laat het verder maar aan mij over!"

Mijn beste tip: blijf terughoudend. Het is jouw zaak niet wat je baas met zijn geld doet. En natuurlijk neemt ie het niet contant op. Als hij vermogen wil onttrekken, dan waarschijnlijk buiten het zicht van de fiscus. Dus met iets van boekstukken en een soort van rookgordijn.

Je moet toch overigens op de afschriften kunnen zien op wiens naar de rekeningen staan waar het geld naartoe gaat?
meestal kloppen de namen op de afschriften gewoon met de facturen. Maar heb nog niet zover gekeken dat ik inhoudelijk ben gaan zoeken maar afschriften online. Heb tot nu toe alleen papieren afschriften nagekeken. Ik kan vrijdag trouwens rustig die ene map doorbladeren daar ik de door mij verwerkte betalingen gewoon bovenop de stapel in de map komt. Als er vragen aan mij worden gesteld kan ik gewoon zeggen dat ik even wilde controleren of die ene leverancier al betaald is. Maar er is niemand die vragen gaat stellen. De baas zeker niet. Die vindt het allemaal wel best en vertrouwt die vent. Hooguit de boekhouder zelf zal vragen waarom ik de map doorblader, maar die is er vrijdag dus niet.

Ik laat het voorlopig maar rusten en wacht jullie verdere tips en adviezen af. Ik zal ook kijken of ik advies kan vragen bij een externe partij.
pi_206620763
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 01:10 schreef Pendule het volgende:
meestal kloppen de namen op de afschriften gewoon met de facturen.
Dan kan het toch niet dat ie facturen overmaakt op basis van nagemaakte boekstukken? Of richt ie er hele bedrijven voor op volgens jou?
pi_206620835
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 01:42 schreef Queller het volgende:

[..]
Dan kan het toch niet dat ie facturen overmaakt op basis van nagemaakte boekstukken? Of richt ie er hele bedrijven voor op volgens jou?
Het lijkt mij vrij eenvoudig om papieren bankafschriften na te maken. Even digitaal uitgummen er een andere naam bij zetten en klaar. Ik heb zoals ik al aangaf nog niet inhoudelijk in de online bank-omgeving gezocht. Wellicht als ik de transactiedatum van het afschrift intik en het bedrag, dat ik op dat afschrift uitkom. Als er dan een hele andere bedrijfsnaam/persoonsnaam bij staat heb ik hard bewijs.

Controleert een bank trouwens ook niet gewoon of overboekingen wel deugen? Zeker bij dit soort bedragen zou dat wenselijk zijn.

Ik snap niet dat niemand dit soort dingen merkt. Het kan toch niet zo zijn dat dit bijvoorbeeld al jaren aan de gang is en ik de enige ben die niet met zijn ogen dicht rondloopt.

Ik zit er maar mee in mijn maag en slaap er niet van.
pi_206620899
Vul zo'n onbekend rekeningnummer in je eigen bankapp bij een overboeking. Grote kans dat de app aangeeft op welke naam de rekening staat omdat vaak naam nummer aan elkaar gekoppeld is (ieder geval bij de ing app).

[ Bericht 1% gewijzigd door KrekelJapie op 10-11-2022 09:52:24 ]
pi_206620916
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2022 23:54 schreef Pendule het volgende:

[..]

Ik ben benieuwd naar deze afloop, hou je dit topic levend ? :) 14.gif
pi_206620919
BTW verlegd?
G-rekening?
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_206620927
Niet zozeer direct beschuldigingen uiten bij je werkgever, maar eerst gewoon aangeven waar je mee zit.
Uitleggen dat je wat tegenstrijdige dingen tegen bent gekomen waarvan jij het prettig zou vinden als de boekhouder van kan uitleggen hoe het zit..

Daarmee insinueer je wel, maar leg je een soort omgekeerde bewijslast bij de boekhouder zelf, immers als het onschuldige dingen zijn, kan hij het makkelijk uitleggen en is er niks aan de hand.
pi_206621002
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2022 23:51 schreef Pendule het volgende:

[..]
[..]

Je kunt met veel NL rekeningnummers zien op welke naam het staat. Start een overboeking en vul een verkeerde naam in. Nog voor je overmaakt zegt de bank...hej dit klopt niet. Staat op naam van...
pi_206621004
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 04:55 schreef KrekelJapie het volgende:
Vul zo'n onbekend rekeningnummer is in in je eigen bankapp bij een overboeking. Grote kans dat de app aangeeft op welke naar de rekening staat omdat vaak naam nummer aan elkaar gekoppeld is (ieder geval bij de ing app).
Ah ik heb er denk overheen gelezen maar Rabo idem dito :)
pi_206621009
Heb ook zoiets meegemaakt bij familie bedrijf. Bleek allemaal in opdracht eigenaar, bleef wel fraude. Maar soms zijn dingen anders dan je denkt. Voor je fiod belt zou ik eerst eens met directeur praten..
pi_206621012
Je maakt het te moeilijk voor jezelf. Je moet zo snel mogelijk openheid geven zodat je hier zelf niet de dupe van wordt.

Wat ik zou doen is een mailtje sturen naar je baas, en boekhouder. Beide in het "aan" vakje

Geef alleen feiten. Zeg wat je ziet, dat je het niet kan plaatsen, noem een voorbeeld. Verder niet dingen gaan invullen.

Dan rustig afwachten. Dan heb jij je werk gedaan

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 10-11-2022 07:00:23 ]
pi_206621015
Ik zou proberen om de baas zelf de conclusie te laten trekken dat dr zaken niet kloppen. Komt dr een rare rekening binnen die jij niet herkent als iets wat er voor een project is ingekocht laat je de factuur even bij de baas zien/controleren. Gebeurt dat 3-4 keer en klopt dr niks van zou die moeten gaan zoeken waar die rare bestellingen/facturen vandaan komen en blijf jij buiten spel.
pi_206621101
quote:
1s.gif Op donderdag 10 november 2022 05:48 schreef r_one het volgende:
BTW verlegd?
G-rekening?
Goed dat je de G rekening vermeld.
Deze is in iedergeval in sommige sectoren een veel voorkomende reden voor ogenschijnlijke dubbele betalingen, wat dus bewust gesplitste blijken te zijn.

Bij oa ABN en Rabo zijn ze te herkennen dat ze beginnen met NLxxBANK00999. Dus deze groep is vaak gemakkelijk uit te filteren.
Al zou je wel verwachten dat 2x een helft word overgemaakt en dus niet vol bedrag 2x.
pi_206621141
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 02:23 schreef Pendule het volgende:

[..]
Het lijkt mij vrij eenvoudig om papieren bankafschriften na te maken. Even digitaal uitgummen er een andere naam bij zetten en klaar. Ik heb zoals ik al aangaf nog niet inhoudelijk in de online bank-omgeving gezocht. Wellicht als ik de transactiedatum van het afschrift intik en het bedrag, dat ik op dat afschrift uitkom. Als er dan een hele andere bedrijfsnaam/persoonsnaam bij staat heb ik hard bewijs.

Controleert een bank trouwens ook niet gewoon of overboekingen wel deugen? Zeker bij dit soort bedragen zou dat wenselijk zijn.

Ik snap niet dat niemand dit soort dingen merkt. Het kan toch niet zo zijn dat dit bijvoorbeeld al jaren aan de gang is en ik de enige ben die niet met zijn ogen dicht rondloopt.

Ik zit er maar mee in mijn maag en slaap er niet van.
Zakelijk zit er geen check op naam nummer combinatie. Als iemand handmatig facturen in klopt of betalingen vanuit meerdere administraties naar de zelfde tegenrekening maakt dan zul je zien dat alleen al door slordigheid veel rekening nummers andere namen hebben, maar vaak is het verschil in de orde "bedrijf" of "bedrijf bv".

Je wilt liever niet zien dat er een tegenrekening zit tussen je betalingen die is gebruikt met (veel) verschillende namen die niets met elkaar te maken hebben.

Of andersom als je bekijkt welke namen meerdere tegenrekening hebben, verwacht je dat het hoort bij wat bekend is uit je administratie.

De hierboven gegeven tips met je eigen bank app kan helpen.
Dit zijn dingen die je kunt bekijken. Waarbij ik geen advies heb of je ze vanuit je functie/verhaal ook wilt bekijken.
pi_206621146
Is het niet gewoon zwart geld dat weggesluisd wordt op verzoek van wg?
pi_206621260
quote:
1s.gif Op donderdag 10 november 2022 00:52 schreef Pendule het volgende:
Ik heb nog geen hard bewijs, maar het lijkt mij niet dat een baas zijn eigen geld stiekem gaat wegboeken.
In de aannemerij?
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Hey, my girl, why don't you just let it flow?
pi_206621295
quote:
10s.gif Op donderdag 10 november 2022 08:06 schreef nostra het volgende:

[..]
In de aannemerij?
Ik heb door bepaalde signalen een groot vermoeden dat het de boekhouder is en niemand minder dan. Zijn gedrag tegenover mij en zijn nerveuze gedoe als ik iets van de administratie wil hebben geven mij het vermoeden. Ook de rare papieren administratie geeft signalen af. Er klopt iets gewoon niet. Er zijn geen bedrijven die 20x van naam veranderen en dan opeens weer terug.

En waarom zou een bedrijfseigenaar zijn eigen kapitaal willen wegsluisen? Het is toch zijn geld? Hij kan bij wijze van spreken gewoon naar de bank gaan en geld opnemen. Van jouwzelf jatten kan denk ik niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')