Dat deel had ik niet meegekregen.quote:Op vrijdag 4 november 2022 07:58 schreef Leandra het volgende:
[..]
Daar ging het dus niet om, men vond dat ze het beter als aflossing op de hypotheek kon gebruiken, en dan is het er dus niet meer om later als aflossing op de studieschuld te gebruiken.
Tot dat je wil verhuizen en die studieschuld keihard meetelt voor je leencapaciteit. En die gaat uit van de beginstand en niet de actuele stand.quote:Op vrijdag 4 november 2022 08:06 schreef Rode_Wijn het volgende:
[..]
Dat deel had ik niet meegekregen.
Inderdaad geld is op hetzelfde moment niet 2x uit te geven. Echter als je aflost op je 1,5% of hoger hypotheek is dat nog altijd gunstiger dan aflossen op welke andere 0% lening dan ook.
Als je weet dat je in de toekomst wil verhuizen geldt mijn eerste opmerking namelijk dat je dan het geld beter op een spaarrekening kan zetten tot het zo ver isquote:Op vrijdag 4 november 2022 10:57 schreef laziness het volgende:
[..]
Tot dat je wil verhuizen en die studieschuld keihard meetelt voor je leencapaciteit. En die gaat uit van de beginstand en niet de actuele stand.
Dan kan je ‘m toch beter gewoon volledig afgelost hebben.
Wel fijn dat dat gaat veranderen in 2024, echt zuur als je nog maar een klein bedrag open hebt staan maar het wel voor het originele bedrag meetelt.quote:Op vrijdag 4 november 2022 10:57 schreef laziness het volgende:
[..]
Tot dat je wil verhuizen en die studieschuld keihard meetelt voor je leencapaciteit. En die gaat uit van de beginstand en niet de actuele stand.
Dan kan je ‘m toch beter gewoon volledig afgelost hebben.
Klopt omdat het maandelijkse aflosbedrag gebaseerd is op de initiele hoogtequote:Op vrijdag 4 november 2022 11:04 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wel fijn dat dat gaat veranderen in 2024, echt zuur als je nog maar een klein bedrag open hebt staan maar het wel voor het originele bedrag meetelt.
Hoewel de post van @:bami in het vorige topic er op duidde dat dat al niet meer het geval hoeft te zijn.
Klopt, in NL kan dat ook niet.quote:Op vrijdag 4 november 2022 11:32 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb zelf gelukkig verstandige keuzes gemaakt, maar ik vind een overheid die eenzijdig het sociaal contract steeds aanpast wel lastig om mee om te gaan. Je wil als het om je vermogen gaat langetermijnkeuzes kunnen maken met enigszins voorspelbare effecten.
Dat kan nergens. Niet alleen vanwege wjizigend overheidsbeleid of wijzigende wetgeving, maar ook simpelweg vanwege marktomstandigheden.quote:Op vrijdag 4 november 2022 11:40 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Klopt, in NL kan dat ook niet.
Op lange termijn zijn marktomstandigheden redelijk te voorspellen. Mondiale crisissen uitgesloten.quote:Op vrijdag 4 november 2022 12:11 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat kan nergens. Niet alleen vanwege wjizigend overheidsbeleid of wijzigende wetgeving, maar ook simpelweg vanwege marktomstandigheden.
Niet echt. Kijk het hangt natuurlijk af van hoe je de 'lange termijn' definieert, maar feitelijk extrapoleren we een paar decennia aan relatief gestage groei alsof dat een sjabloon zou zijn voor 'de lange termijn'.quote:Op vrijdag 4 november 2022 12:13 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Op lange termijn zijn marktomstandigheden redelijk te voorspellen. Mondiale crisissen uitgesloten.
Ik had nog iets van 3000 euro openstaan. De rente was 0,10 of 0,05 op een spaarrekening. Waar hebben we het over joh aan wat het verschil tussen aflossen of die spaarrekening was geweest….quote:Op vrijdag 4 november 2022 11:01 schreef Rode_Wijn het volgende:
[..]
Als je weet dat je in de toekomst wil verhuizen geldt mijn eerste opmerking namelijk dat je dan het geld beter op een spaarrekening kan zetten tot het zo ver is
Sinds er mensen zijn is de welvaart toegenomen dus die decennia is wel wat langer.quote:Op vrijdag 4 november 2022 12:16 schreef Monolith het volgende:
[..]
Niet echt. Kijk het hangt natuurlijk af van hoe je de 'lange termijn' definieert, maar feitelijk extrapoleren we een paar decennia aan relatief gestage groei alsof dat een sjabloon zou zijn voor 'de lange termijn'.
Dat is zo'n vage, abstracte statement dat je er niets mee kunt. Er zijn genoeg perioden aan te wijzen waarin over een mensenleven vermogens niet per se meer waard zijn geworden. Sterker nog, genoeg landen waar door oorlogen of andere crises de boel dusdanig is geimplodeerd dat je niet van 'voorspelbare marktomstandigheden' kunt spreken. Wat je doet is een regionaal en in de tijd geclusterde krappe periode nemen en roepen dat trends in de markt voorspelbaar zijn, maar dat is een volstrekte illusie.quote:Op vrijdag 4 november 2022 12:25 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Sinds er mensen zijn is de welvaart toegenomen dus die decennia is wel wat langer.
Ik zet de doelpalen weer terug nu.quote:Op vrijdag 4 november 2022 12:35 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat is zo'n vage, abstracte statement dat je er niets mee kunt. Er zijn genoeg perioden aan te wijzen waarin over een mensenleven vermogens niet per se meer waard zijn geworden. Sterker nog, genoeg landen waar door oorlogen of andere crises de boel dusdanig is geimplodeerd dat je niet van 'voorspelbare marktomstandigheden' kunt spreken. Wat je doet is een regionaal en in de tijd geclusterde krappe periode nemen en roepen dat trends in de markt voorspelbaar zijn, maar dat is een volstrekte illusie.
Over wat financieel gunstiger is. Al is het maar een stuiver.quote:Op vrijdag 4 november 2022 12:21 schreef laziness het volgende:
[..]
Ik had nog iets van 3000 euro openstaan. De rente was 0,10 of 0,05 op een spaarrekening. Waar hebben we het over joh aan wat het verschil tussen aflossen of die spaarrekening was geweest….
Ik heb het naar volle tevredenheid afgelost. 1 schuld minder op mijn naam, hoezee!quote:Op vrijdag 4 november 2022 12:59 schreef Rode_Wijn het volgende:
[..]
Over wat financieel gunstiger is. Al is het maar een stuiver.
Laat ik je doel dan even concretiseren. Als ik nu 1000 euro investeer kun jij me binnen een redelijke bandbreedte voorspellen wat m'n vermogen is over 20 jaar?quote:Op vrijdag 4 november 2022 12:37 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik zet de doelpalen weer terug nu.
Volgens mij schreef ik redelijk voirspelbaar met een uitzondering.
Als ik alle gegevens heb welquote:Op vrijdag 4 november 2022 13:03 schreef Monolith het volgende:
[..]
Laat ik je doel dan even concretiseren. Als ik nu 1000 euro investeer kun jij me binnen een redelijke bandbreedte voorspellen wat m'n vermogen is over 20 jaar?
En onder alle gegevens versta je dan waarschijnlijk ook alles van enige significantie dat de komende twintig jaar gaat gebeuren.quote:
Dat weet je niet van te voren en sluit je dan ook uit. Vandaar mijn uitzondering wat ik schreef.quote:Op vrijdag 4 november 2022 13:10 schreef Monolith het volgende:
[..]
En onder alle gegevens versta je dan waarschijnlijk ook alles van enige significantie dat de komende twintig jaar gaat gebeuren.
Dat dus. Ik heb een arbeidshistorie van 36 jaar en 3 dagen, en hoeveel fiscale wijzigingen m.b.t. 't eigen huis, ik al heb meegemaakt:quote:Op vrijdag 4 november 2022 11:32 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb zelf gelukkig verstandige keuzes gemaakt, maar ik vind een overheid die eenzijdig het sociaal contract steeds aanpast wel lastig om mee om te gaan. Je wil als het om je vermogen gaat langetermijnkeuzes kunnen maken met enigszins voorspelbare effecten.
Nou ja, als de overheid fiscale regels voor de eigen woning gedurende 30 jaar vast zou leggen, zou je voor 30 jaar vast, je lasten weten. Zou voor veel meer rust op de woningmarkt zorgen.quote:Op vrijdag 4 november 2022 12:16 schreef Monolith het volgende:
[..]
Niet echt. Kijk het hangt natuurlijk af van hoe je de 'lange termijn' definieert, maar feitelijk extrapoleren we een paar decennia aan relatief gestage groei alsof dat een sjabloon zou zijn voor 'de lange termijn'.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |