bron: https://www.nu.nl/economie/6233348/met-inkomen-tot-45000-euro-kun-je-nu-rentevrij-duurzaam-lenen.htmlquote:"Met inkomen tot 45.000 euro kun je nu rentevrij duurzaam lenen"
Wie een (gezamenlijk) inkomen van maximaal 45.014 euro heeft, kan voortaan een rentevrije Energiebespaarlening aanvragen bij het Nationaal Warmtefonds. Het rentepercentage van 0 procent geldt voor de hele looptijd van goedgekeurde leningen.
De lening waarover geen rente betaald hoeft te worden, is nadrukkelijk bedoeld om mensen te stimuleren hun huis te verduurzamen en zo energie te besparen. Het Nationaal Warmtefonds is in 2013 opgericht en werkt in opdracht van de overheid.
"Huishoudens die in aanmerking komen, betalen gedurende de gehele looptijd van hun lening geen rente, ongeacht de ontwikkeling op de kapitaalmarkt", meldt het fonds.
De regeling moet in ieder geval twee jaar in stand blijven. "Daarna wordt geëvalueerd of de maatregel langer nodig is."
Ondanks het expliciet vragen ernaar heb je welgeteld nul uitdagingen benoemd. Nou, dan zal het wel meevallen.quote:Op woensdag 2 november 2022 09:53 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Mijn ervaring leert anders. Kan je wel overtuigd zijn van je eigen gelijk, ik ken een hele wijk waar het niet geschikt was en wat aan is bevolen richting biza dat dat soort huizen over het algemeen moeilijk geschikt te maken zijn.
Kan je wel vol blijven houden..
Een warmtepomp is heel wat anders dan een warmtenet. Dat je ervaring hebt met een warmtenet betekent niet dat je een warmtepomp over dezelfde kam kunt scheren als je daar geen ervaring mee hebt, en vice versa.quote:Op woensdag 2 november 2022 09:57 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Welgeteld nul uitdagingen benoemd. Nou, dan zal het wel meevallen.
Overigens ben je er al eerder op gewezen dat het in die wijk waar je het nu over hebt niet over warmtepompen ging.
Ga het je nog een keer uitleggen: die wijk ging naar een warmtenet omdat de huizen ongeschikt bleken na onderzoek voor warmtepompen. Geen plek, te ingrijpend, te duur. Zal voor jou te moeilijk zijn om te snappen, maar dat waren niet mijn conclusies, dat kwam uit het proeftuin onderzoek naar voren.quote:Op woensdag 2 november 2022 09:57 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ondanks het expliciet vragen ernaar heb je welgeteld nul uitdagingen benoemd. Nou, dan zal het wel meevallen.
Overigens ben je er al eerder op gewezen dat het in die wijk waar je het nu over hebt niet over warmtepompen ging.
Wederom nul uitdagingen bij het geschikt maken van een doorzonwoning voor een warmtepomp concreet benoemd. Ik geef het op.quote:Op woensdag 2 november 2022 10:06 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ga het je nog een keer uitleggen: die wijk ging naar een warmtenet omdat de huizen ongeschikt bleken na onderzoek voor warmtepompen. Geen plek, te ingrijpend, te duur. Zal voor jou te moeilijk zijn om te snappen, maar dat waren niet mijn conclusies, dat kwam uit het proeftuin onderzoek naar voren.
Ik ook. Want je snapt er geen ene reet van.quote:Op woensdag 2 november 2022 10:10 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Wederom nul uitdagingen bij het geschikt maken van een doorzonwoning voor een warmtepomp concreet benoemd. Ik geef het op.
Omdat die bezwaren niet genoemd zijn waarschijnlijk. 'Te duur' zegt niet zo veel. Te duur voor wat....t.o.v. het alternatief warmtenet, te duur qua aanpassingen in huis? Geen ruimte voor een binnen en/of buitenunit? Het zegt allemaal niet heel concreet iets.quote:Op woensdag 2 november 2022 10:10 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Wederom nul uitdagingen bij het geschikt maken van een doorzonwoning voor een warmtepomp concreet benoemd. Ik geef het op.
Over het algemeen is het toepassen van HR++ glas, spouwmuurisolatie, vloerisolatie en dakisolatie voldoende. Deels onderdeel van het normale onderhoud en deels aanvullende maatregelen, maar heel duur hoeft het allemaal niet te zijn. Met 10k ben je er waarschijnlijk wel + kosten voor de wp en/of zonnepanelen.quote:Op woensdag 2 november 2022 10:06 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ga het je nog een keer uitleggen: die wijk ging naar een warmtenet omdat de huizen ongeschikt bleken na onderzoek voor warmtepompen. Geen plek, te ingrijpend, te duur. Zal voor jou te moeilijk zijn om te snappen, maar dat waren niet mijn conclusies, dat kwam uit het proeftuin onderzoek naar voren.
Maar dat kost centjes. Niet dat je dat allemaal in 1x moet doen, maar afhankelijk van hoe lang je daar woont had je dat stap voor stap aan kunnen pakken. Niet omdat warmtepomp of whatever, maar omdat het hoe dan ook een goed idee is.quote:Op woensdag 2 november 2022 10:19 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Over het algemeen is het toepassen van HR++ glas, spouwmuurisolatie, vloerisolatie en dakisolatie voldoende. Deels onderdeel van het normale onderhoud en deels aanvullende maatregelen, maar heel duur hoeft het allemaal niet te zijn. Met 10k ben je er waarschijnlijk wel + kosten voor de wp en/of zonnepanelen.
Hier heeft het wel veel gekost, maar dan als onderdeel van een renovatie waarbij alles sowieso al aangepakt werd. Dan red je het met 30k niet. Kosten voor de wp en/of zonnepanelen komen er dan nog bij.
Klopt, wij kochten het huis vorig jaar en moesten sowieso alles renoveren. Dan pak je het in een keer aan.quote:Op woensdag 2 november 2022 10:36 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar dat kost centjes. Niet dat je dat allemaal in 1x moet doen, maar afhankelijk van hoe lang je daar woont had je dat stap voor stap aan kunnen pakken. Niet omdat warmtepomp of whatever, maar omdat het hoe dan ook een goed idee is.
Als je dat niet hebt gedaan door de jaren heen..tja. Als je er pas net woont, dan heb je gewoon willens en wetens een klotehuis gekocht.
'Moeten' is relatief he, dat blijkt wel. Want je kunt het ook gewoon niet doen. Dat heeft consequenties uiteraard, maar het kán.quote:Op woensdag 2 november 2022 10:42 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Klopt, wij kochten het huis vorig jaar en moesten sowieso alles renoveren. Dan pak je het in een keer aan.
Zijn ook mensen die gewoon geen mogelijkheid hebben grote uitgaven te doen aan hun huis. Zitten vast nu tussen een hoge energierekening of grote investering.quote:Op woensdag 2 november 2022 10:36 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar dat kost centjes. Niet dat je dat allemaal in 1x moet doen, maar afhankelijk van hoe lang je daar woont had je dat stap voor stap aan kunnen pakken. Niet omdat warmtepomp of whatever, maar omdat het hoe dan ook een goed idee is.
Als je dat niet hebt gedaan door de jaren heen..tja.
Kunnen ook omstandigheden zijn waardoor je dat huis hebt moeten kopen. Beschikbaarheid, continu overboden, budget..quote:Als je er pas net woont, dan heb je gewoon willens en wetens een klotehuis gekocht.
Hangt een beetje van de grootte van je toko af, maar met ¤10.000,- zit je best krap met de huidige prijzen.quote:Op woensdag 2 november 2022 10:19 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Over het algemeen is het toepassen van HR++ glas, spouwmuurisolatie, vloerisolatie en dakisolatie voldoende. Deels onderdeel van het normale onderhoud en deels aanvullende maatregelen, maar heel duur hoeft het allemaal niet te zijn. Met 10k ben je er waarschijnlijk wel + kosten voor de wp en/of zonnepanelen.
Hier heeft het wel veel gekost, maar dan als onderdeel van een renovatie waarbij alles sowieso al aangepakt werd. Dan red je het met 30k niet. Kosten voor de wp en/of zonnepanelen komen er dan nog bij.
quote:Gemiddeld kost het 40.000 euro per woning om het huis van het gas te halen. Dat becijfert het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB), aldus Nieuwsuur. Volgens het EIB is meer dan de helft van die investering niet terug te verdienen met besparingen op de energierekening. Daardoor is het dus onrendabel.
Ja, vooral even dat deel vet maken over het niet rendabel zijn vanwege de besparing op de energierekening, als je linkt naar een stuk uit maart 2021...quote:Op woensdag 2 november 2022 11:06 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Zijn ook mensen die gewoon geen mogelijkheid hebben grote uitgaven te doen aan hun huis. Zitten vast nu tussen een hoge energierekening of grote investering.
[..]
Kunnen ook omstandigheden zijn waardoor je dat huis hebt moeten kopen. Beschikbaarheid, continu overboden, budget..
Vind dat je daar niet zo makkelijk over kan praten of een oordeel over kan hebben. Er zijn altijd omstandigheden en niet altijd 'we doen het toch gewoon lekker niet'. Maar als je de kans hebt en de mogelijkheden zoals @:ArnosL of wij hier, dan moet je dat gewoon doen. Niet dat we een kuthuis hebben gekocht, hoop is van de bouw af 25 jaar terug en als je het dan toch wil verbeteren....
[..]
Hangt een beetje van de grootte van je toko af, maar met ¤10.000,- zit je best krap met de huidige prijzen.
De complete switch zou gemiddeld ¤40.000,- gaan kosten. Waarvan dit ook een interessante conclusie is:
[..]
Zitten NU vast ja. Maar in ál de jaren dat energie geen drol kostte was het ook geen prioriteit blijkbaar. 25 jaar terug, dus het huis is grofweg gebouwd in 1997. Dan lijkt het me niet dat dat huis zo lek is als een mandje dat dat absoluut niet geschikt te maken valt voor een warmtepomp.quote:Op woensdag 2 november 2022 11:06 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Zijn ook mensen die gewoon geen mogelijkheid hebben grote uitgaven te doen aan hun huis. Zitten vast nu tussen een hoge energierekening of grote investering.
[..]
Kunnen ook omstandigheden zijn waardoor je dat huis hebt moeten kopen. Beschikbaarheid, continu overboden, budget..
Vind dat je daar niet zo makkelijk over kan praten of een oordeel over kan hebben. Er zijn altijd omstandigheden en niet altijd 'we doen het toch gewoon lekker niet'. Maar als je de kans hebt en de mogelijkheden zoals @:ArnosL of wij hier, dan moet je dat gewoon doen. Niet dat we een kuthuis hebben gekocht, hoop is van de bouw af 25 jaar terug en als je het dan toch wil verbeteren....
[..]
Hangt een beetje van de grootte van je toko af, maar met ¤10.000,- zit je best krap met de huidige prijzen.
De complete switch zou gemiddeld ¤40.000,- gaan kosten. Waarvan dit ook een interessante conclusie is:
[..]
Niet mijn onderzoek he, niet mijn conclusies. Maar wel van mensen die er dus meer verstand van zouden hebben dan wij hier.quote:Op woensdag 2 november 2022 11:13 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, vooral even dat deel vet maken over het niet rendabel zijn vanwege de besparing op de energierekening, als je linkt naar een stuk uit maart 2021...
Niet jouw onderzoek, maar jij brengt een conclusie uit 2021 wel aan als "bewijs" dat het niet rendabel zou zijn.quote:Op woensdag 2 november 2022 11:18 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Niet mijn onderzoek he, niet mijn conclusies. Maar wel van mensen die er dus meer verstand van zouden hebben dan wij hier.
Wat enorm raaaaaaaaaaaar dat ik dan hun 2 grote conclusies naar voren haal. Echt zo raar.
Bijzonder weer zo'n reactie}:|
Ik heb nieuws voor je, sinds maart 2021 is er wat gaande met inflatie, dus die 40.000,- kan inmiddels ook zo'n 10-20% extra zijn.
Die 40k waren we hier wel kwijt. Dat is dan wel inclusief een nieuwe geïsoleerde betonvloer met vloerverwarming en kunststof kozijnen met triple glas. Gewoon losse vloerisolatie onder je bestaande vloer en HR++ glas in bestaande kozijnen en je kunt aan 10k genoeg hebben. Voor spouwmuurisolatie waren we ¤1200 kwijt bijvoorbeeld en dan kregen we er ook nog eens ¤500 aan subsidie van terug. Steenwol kost ook weer niet zo veel.quote:Op woensdag 2 november 2022 11:06 schreef Red_85 het volgende:
[..]
[..]
[..]
[..]
In de tijd dat energie geen drol kostte was de ROI misschien ook niet goed.quote:Op woensdag 2 november 2022 11:13 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Zitten NU vast ja. Maar in ál de jaren dat energie geen drol kostte was het ook geen prioriteit blijkbaar.
Op zolder kan hij niet door de vloerbelasting.quote:25 jaar terug, dus het huis is grofweg gebouwd in 1997. Dan lijkt het me niet dat dat huis zo lek is als een mandje dat dat absoluut niet geschikt te maken valt voor een warmtepomp.
Ervaringen hier vergelijkbaar. Glas in bestaande kozijnen en dakisolatie waren ¤7.000,- bij elkaar. Subsidie is aangevraagd.quote:Op woensdag 2 november 2022 11:24 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Die 40k waren we hier wel kwijt. Dat is dan wel inclusief een nieuwe geïsoleerde betonvloer met vloerverwarming en kunststof kozijnen met triple glas. Gewoon losse vloerisolatie onder je bestaande vloer en HR++ glas in bestaande kozijnen en je kunt aan 10k genoeg hebben. Voor spouwmuurisolatie waren we ¤1200 kwijt bijvoorbeeld en dan kregen we er ook nog eens ¤500 aan subsidie van terug. Steenwol kost ook weer niet zo veel.
Ik ga het merken.quote:Het is maar net op welke manier je met je huis aan de slag gaat. Ten opzichte van de originele isolatiewaarden gebruiken we nu ook maar een fractie van de hoeveelheid aan energie en dat is met de huidige prijzen al een enorme besparing.
Duh. Toch niet zo raar dat je conclusies onderstreept als dat de uitkomsten zijn? Of wel dan?quote:Op woensdag 2 november 2022 11:20 schreef Leandra het volgende:
[..]
Niet jouw onderzoek, maar jij brengt een conclusie uit 2021 wel aan als "bewijs" dat het niet rendabel zou zijn.
Bewijs dat gebaseerd is op energieprijzen van voor maart 2021...
Het maakt niet uit wiens onderzoek het is, jij voert het hier op en maakt het verhaal over het niet rendabel zijn vet.
Dat het verhaal met de huidige prijzen totaal anders is lijk je je niks van aan te trekken.
Energiekosten en materiaalkosten zijn omhoog gegaan. Uurloon ook. Als alle prijzen stijgen, heft dat elkaar op en zit je alsnog met eenzelfde ROI.quote:Ik heb nieuws voor je, wat er aan de hand is met de inflatie is grotendeels veroorzaakt door de gestegen energieprijzen, en die zijn wel een stukje meer dan 10-20% gestegen.
En op het grote "ja maar het kost geld" na en een hoop gebries en gestamp heb ik nog geen enkel argument gelezen waarom een doorzonwoning niet geschikt is, of zou kunnen worden, voor een warmtepomp.quote:Op woensdag 2 november 2022 11:13 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, vooral even dat deel vet maken over het niet rendabel zijn vanwege de besparing op de energierekening, als je linkt naar een stuk uit maart 2021...
Deed ze, en daarom profiteert ze nu van een energiezuinig huisquote:
Ik blijf daar heel kritisch op.quote:Op woensdag 2 november 2022 08:45 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Niet helemaal waar. Nieuwe cv ketels zijn al geschikt voor bijmenging van waterstof en naar verwachting in 2025 zullen alle grotere merken cv ketels hebben die geschikt zijn voor 100% waterstof. Er is daarnaast een gigantische lobby gaande voor de industrie. De overheid heeft al een roadmap gemaakt tot 2030 met als doel het opvoeren van het aantal windmolens voor de productie van groene waterstof voor de industrie. Tevens zijn netbeheerders druk aan de gang om het bestaande netwerk van gasleidingen geschikt te maken voor waterstof. 90% van de bestaande infrastructuur is geloof ik al geschikt op het moment.
Lees bijvoorbeeld ook eens dit rapport dat in opdracht van de overheid is opgesteld, een onderzoek naar de haalbaarheid van waterstof in Nederland: https://open.overheid.nl/(...)drapport%20final.pdf
Een ander rapport over de ontwikkelingen van het aantal warmtepompen, cv ketels en warmtenetten in ons land: https://natuurenmilieu.nl/app/uploads/Gasmonitor-2022.pdf
Welke wijk was dat?quote:Op woensdag 2 november 2022 09:53 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Mijn ervaring leert anders. Kan je wel overtuigd zijn van je eigen gelijk, ik ken een hele wijk waar het niet geschikt was en wat aan is bevolen richting biza dat dat soort huizen over het algemeen moeilijk geschikt te maken zijn.
Kan je wel vol blijven houden..
Precies, dus het had geen prioriteit. Daar komt het dan gewoon op neer.quote:Op woensdag 2 november 2022 11:25 schreef Red_85 het volgende:
[..]
In de tijd dat energie geen drol kostte was de ROI misschien ook niet goed.
[..]
Op zolder kan hij niet door de vloerbelasting.
Rest in het huis is nu geen plek. Daarvoor moet ik eerst een schuur bouwen ergens anders om de spullen uit de inpandige schuur in te doen en daar een plek te creëren.
Voor de rest vind ik andere maatregelen zoals isolatieglas, dakisolatie, warmwaterkraan en zonnepanelen belangrijker. Spouwen en vloeren zijn al geïsoleerd. En er hangt een net nieuwe CV die door de vorige bewoners is geplaatst. Vooral de enorme afmetingen en gewicht ivm een CV van zo'n ding heeft nog al een effect hier.
Ze zijn voor een warmtenet gegaan OMDAT warmtepompen niet mogelijk waren in die huizen + het warmtenet al gedeeltelijk ligt in P'end. Win-win dachten ze.quote:Op woensdag 2 november 2022 11:39 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik blijf daar heel kritisch op.
Bijmengen is een optie maar we produceren niet eens voldoende waterstof voor de industrie, laat staan dat er waterstof is om bij te mengen.
Daarnaast kost het veel stroom.
Je kan stellen "het gasnet kan aangepast worden" maar dan nog heb je 114TWh aan stroom nodig (5x meer dan met warmtepompen) om van gas naar waterstof te gaan.
Deels naar waterstof gaan, maakt de infrastructuur heel kostbaar, het hele gasnet onderhouden terwijl maar 25% op waterstof gaat is gewoon erg duur. Vast recht wordt dan 4x hoger, dat is de eenvoudige rekensom.
En uiteraard zijn CV-ketels geschikt (te maken) voor waterstof maar ik zei ook met opzet "keuren". Je zal huis-aan-huis moeten gaan om ieder apparaat op het gasnet te keuren, aan te passen of af te koppelen. Je kan niet 1 woning overslaan want dan heb je een groot risico.
Waterstof voor verwarmen is energetisch een ramp en daarom een heel slecht idee.
Ik stel nergens dat het niet kan, ik zeg alleen dat er diverse obstakels zijn waarvan de belangrijkste het energetische verhaal.
[..]
Welke wijk was dat?
Want het voorbeeld dat je noemde (Purmerend) had niets met warmtepompen te maken maar met de problemen bij het aanleggen van een warmtenet.
Waarom zou ik van jou een warmtepomp moeten? Dat geconcentreer daarop... Verklaar je nader.quote:Op woensdag 2 november 2022 11:40 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Precies, dus het had geen prioriteit. Daar komt het dan gewoon op neer.
Jij hebt een huis dat gebouwd is in 1997 waar de vloer van de zolder dermate zwak is dat een warmtepomp daar niet zou kunnen? Even los van dat het dus vanaf de bouw in 1997 0,0 geïsoleerd was, tenzij spouwen en vloeren vanaf de bouw wel zijn gedaan maar de rest niet?
Warmtepompen zijn in iedere woning mogelijk. Dat kan ik je verzekeren.quote:Op woensdag 2 november 2022 11:58 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ze zijn voor een warmtenet gegaan OMDAT warmtepompen niet mogelijk waren in die huizen + het warmtenet al gedeeltelijk ligt in P'end. Win-win dachten ze.
Jij moet helemaal niks van mij. Dat heb ik al een paar keer gezegd, je hoeft niks, je kunt gewoon bij gas blijven. Nou nee, JIJ stelt dat alles gratis moet en dat alles kut is maar dat baseer je dan op een proeftuin met warmtenet etc.quote:Op woensdag 2 november 2022 12:01 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Waarom zou ik van jou een warmtepomp moeten? Dat geconcentreer daarop... Verklaar je nader.
Lijkt op een evangelie van de alles omvattende oplossing 'de warmtepomp'. Er zijn meer wegen die naar rome leiden waardoor je niet zo ding nodig hebt.
Je hoeft helemaal niets.quote:Op woensdag 2 november 2022 12:01 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Waarom zou ik van jou een warmtepomp moeten? Dat geconcentreer daarop... Verklaar je nader.
Lijkt op een evangelie van de alles omvattende oplossing 'de warmtepomp'. Er zijn meer wegen die naar rome leiden waardoor je niet zo ding nodig hebt.
Nou, meldt je aan zou ik zeggen bij de verschillende projectgroepen die roepen dat het onmogelijk is.quote:Op woensdag 2 november 2022 12:11 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Warmtepompen zijn in iedere woning mogelijk. Dat kan ik je verzekeren.
Nog een praktisch dingetje: ruimte.quote:Kwestie van LTV-convectoren of vloerverwarming plaatsen met voldoende afgifte en voldoende vermogen uit de warmtepomp, eventueel aangevuld met ingebouwde elementen voor de koudste dagen. Je kan dan op de koudste dagen nog met meer dan 50 graden aanvoer stoken als het nodig is en dat heeft vloerverwarming of een LTV-convector echt niet nodig.
Het is echt onzin om te denken dat het niet mogelijk is, het kan echter wel lastig en kostbaar zijn.
Dat gezegd hebbende, je kan wel tegen problemen aanlopen als oude meterkasten die eerst een upgrade nodig hebben (1x 25A bijvoorbeeld), upgraden van afgiftesysteem, etc.
Woningen waar het plaatsen van een warmtepomp lastig is, zijn in dermate slechte staat dat je ook leegloop op je gasrekening op dit moment. Dat betekent gewoon dat er niets in de woning geïnvesteerd is, de laatste 40 jaar.
Exact. Overheid mag daad bij woord voegen. Als we allemaal zo snel over moeten stappen vanwege de groene khmer dan mag er wel wat meer aansturingen middelen komen.quote:Op woensdag 2 november 2022 12:12 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Jij moet helemaal niks van mij. Dat heb ik al een paar keer gezegd, je hoeft niks, je kunt gewoon bij gas blijven. Nou nee, JIJ stelt dat alles gratis moet en dat alles kut is maar dat baseer je dan op een proeftuin met warmtenet etc.
Natuurlijk zijn er meer wegen die naar Rome leiden. Gas, warmtenet, warmtepomp, open haard, etc etc. Maar het is vooral dat het allemaal niet gratis is en dat jij vindt dat de regering het moet betalen en dat gaat gewoon niet gebeuren.
Het ding wat je nu hebt is gas en dat is duur dus een alternatief zou ideaal zijn maar daar begin jij alles erbij te halen om maar vooral die alternatieven af te kunnen schieten. Is wat mij betreft prima. Jij hebt de kosten, niet ik.
Het blijft een feit dat iedere woning warm te krijgen is met een warmtepomp.quote:Op woensdag 2 november 2022 12:22 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Nou, meldt je aan zou ik zeggen bij de verschillende projectgroepen die roepen dat het onmogelijk is.
[..]
Over het algemeen: hoe slechter de woning is geïsoleerd, hoe hoger de energierekening en hoe beter je ROI van woningverbetering zal zijn.quote:Met 'het kan echter wel lastig en kostbaar zijn.' heb je er nog een, een onhaalbare ROI of gewoon afwezigheid van investeringsgelden.
Ik weet vrij zeker dat je al een warmtepomp in huis hebt, tenzij je geen koelkast of vriezer hebt.quote:Op woensdag 2 november 2022 12:26 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Exact. Overheid mag daad bij woord voegen. Als we allemaal zo snel over moeten stappen vanwege de groene khmer dan mag er wel wat meer aansturingen middelen komen.
Zoals je hebt kunnen lezen heb ik straks een hoop minder kosten. Toch blijf je zeuren over jouw en prince's favorietje de alles oplossende warmtepomp.
Nou whoopdiefuckingdoe hoor je hebt me tuk... Meerdere in dat geval.quote:Op woensdag 2 november 2022 12:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik weet vrij zeker dat je al een warmtepomp in huis hebt, tenzij je geen koelkast of vriezer hebt.
In de eerdere bron die ik gegeven heb aan leandra is niet iedereen het daar met je over eens. Zelfs specialisten op dit gebied.quote:Op woensdag 2 november 2022 12:27 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het blijft een feit dat iedere woning warm te krijgen is met een warmtepomp.
Waar het op stukgelopen is weet ik niet.
[..]
Over het algemeen: hoe slechter de woning is geïsoleerd, hoe hoger de energierekening en hoe beter je ROI van woningverbetering zal zijn.
Exact, eventueel, als, misschien, het zou kunnen zijn dat. Als die lening al een oplossing zou zijn, moet die natuurlijk veel ruimer.quote:En die afwezigheid van investeringsgelden, daar is die energiebespaarlening voor bedacht.
Eventueel renteloos als je inkomen onder de ¤45k bruto zit.
Sterker nog: we wonen nu maar ¤ 14 duurder dan toen we in het oude huis woonden, en dan laat ik de energierekening nog even buiten beschouwing, die daar nu zo'n ¤ 335 per maand zou zijn, maar toen wij verhuisden ¤ 121 per maand was.quote:Op woensdag 2 november 2022 11:39 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Deed ze, en daarom profiteert ze nu van een energiezuinig huisterwijl mensen die dachten "weet je, 't zal allemaal wel" nu de hoofdprijs betalen. Talking 'bout ROI.
Ook als het niet renteloos is, is die "Energiebespaarlening" nog steeds een prima deal met lage rente die ook nog eens aftrekbaar is.quote:Op woensdag 2 november 2022 12:33 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Exact, eventueel, als, misschien, het zou kunnen zijn dat. Als die lening al een oplossing zou zijn, moet die natuurlijk veel ruimer.
Maar je moet er voor zorgen dat je direct na die investeringen er op vooruit gaat, niet na aflossen van die lening pas. Dan doe je het financieel gewoon voor de kat zn kut.
Een lening is gewoon een oplossing, en dat kan ook als je een gezinsinkomen boven de ¤ 45.000 hebt, je moet dan alleen wel rente betalen.quote:Op woensdag 2 november 2022 12:33 schreef Red_85 het volgende:
[..]
In de eerdere bron die ik gegeven heb aan leandra is niet iedereen het daar met je over eens. Zelfs specialisten op dit gebied.
En wat jouw persoonlijke ervaringen zijn, zijn jouw persoonlijke ervaringen en hoeven niet te gelden voor een ander. Daar ga je in je discussies straal aan voorbij omdat jij ergens van overtuigd bent.
[..]
Exact, eventueel, als, misschien, het zou kunnen zijn dat. Als die lening al een oplossing zou zijn, moet die natuurlijk veel ruimer.
Maar je moet er voor zorgen dat je direct na die investeringen er op vooruit gaat, niet na aflossen van die lening pas. Dan doe je het financieel gewoon voor de kat zn kut.
Rendabel is niet eens van toepassing.quote:Op woensdag 2 november 2022 11:20 schreef Leandra het volgende:
Niet jouw onderzoek, maar jij brengt een conclusie uit 2021 wel aan als "bewijs" dat het niet rendabel zou zijn.
Ja dat kun je vinden, maar dat doen ze niet.quote:Op woensdag 2 november 2022 12:26 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Exact. Overheid mag daad bij woord voegen. Als we allemaal zo snel over moeten stappen vanwege de groene khmer dan mag er wel wat meer aansturingen middelen komen.
Zoals je hebt kunnen lezen heb ik straks een hoop minder kosten. Toch blijf je zeuren over jouw en prince's favorietje de alles oplossende warmtepomp.
Nee, en dan kun je 1000x roepen dat de overheid over de brug moet komen, maar als ze dat niet doen doen ze dat niet en ondertussen kun je óf zelf iets regelen, óf gas blijven betalen.quote:Op woensdag 2 november 2022 12:36 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ook als het niet renteloos is, is die "Energiebespaarlening" nog steeds een prima deal met lage rente die ook nog eens aftrekbaar is.
Sommige mensen zijn nooit tevreden.
En wat heb je nú aan energiekosten?quote:Op woensdag 2 november 2022 12:33 schreef Leandra het volgende:
[..]
Sterker nog: we wonen nu maar ¤ 14 duurder dan toen we in het oude huis woonden, en dan laat ik de energierekening nog even buiten beschouwing, die daar nu zo'n ¤ 335 per maand zou zijn, maar toen wij verhuisden ¤ 121 per maand was.
De gemeentelijke belastingen ontlopen elkaar niet veel (oude huis per jaar ¤ 71,95 meer dan huidige huis), hoewel het oude huis een lagere WOZ heeft, maar het een duurdere gemeente is.
Ik verwacht dat de WOZ van ons huidige huis volgend jaar nog een flinke sprong maakt omdat het op 1 januari 2021 (waardepeildatum) nog niet af was en dat met die toestandpeildatum ook altijd wat lastig rekent, dus dan zal de gemeentelijke belasting wel ongeveer gelijk zijn aan die van het oude huis.
Maar dat reken ik volgend jaar wel even uit als van beide huizen de WOZ bekend is.
Hoezo wil je inzicht in mijn financien? Heb je geen kut mee te maken.quote:Op woensdag 2 november 2022 13:27 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja dat kun je vinden, maar dat doen ze niet.
Nee, ik heb nergens gelezen wat je aan energie betaalde voor de maatregelen die je genomen hebt, en wat je gaat betalen ná dat alle maatregelen genomen zijn. Ik kan me niet herinneren dat je bedragen genoemd hebt, maar dat zal ik vast gemist hebben dan.
Nee nee, je kunt wel proberen te draaien, maar jij bent degene die klagend binnen kwam in dit topic met dat de overheid het niet goed deed. Daarna wilde je álles afschrijven met als onderbouwing daarvoor een of andere warmtenetproeftuin.
Nogmaals, ten overvloede, van mij hoef jij helemaal niks, jij hebt een CV ketel dus je hebt gas dus daar heb je ook de kosten van, en dat zal vast minder worden omdat je het een en ander aan maatregelen genomen hebt, maar ik heb je volgens mij geen bedragen zien noemen.
quote:Op woensdag 2 november 2022 13:30 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Hoezo wil je inzicht in mijn financien? Heb je geen kut mee te maken.
¤ 0 maar dat is meer omdat ze geen negatief bedrag uitbetalen.quote:Op woensdag 2 november 2022 13:30 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
En wat heb je nú aan energiekosten?
Precies. Probeer dat maar eens als je elektra ÉN gas hebt tegen 1.45 per kuub (voor 2023).quote:Op woensdag 2 november 2022 13:39 schreef Leandra het volgende:
[..]
¤ 0 maar dat is meer omdat ze geen negatief bedrag uitbetalen.
Dus we zien met de jaarrekening wel wat we ontvangen.
Dan moet je wel een hele schuur vol zonnepanelen hebben om het gasverbruik prijstechnisch te compenseren, en gezien het gros van de leveranciers elekticiteit alleen tegen elektriciteit wegstreept en een terugleververgoeding van een paar cent per kwh heeft gaat dat niet lukken.quote:Op woensdag 2 november 2022 13:41 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Precies. Probeer dat maar eens als je elektra ÉN gas hebt tegen 1.45 per kuub (voor 2023).
ik weet niet, maar als je zelf gas opboort. mag je dat dan ook terugleveren?quote:Op woensdag 2 november 2022 13:44 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dan moet je wel een hele schuur vol zonnepanelen hebben om het gasverbruik prijstechnisch te compenseren, en gezien het gros van de leveranciers elekticiteit alleen tegen elektriciteit wegstreept en een terugleververgoeding van een paar cent per kwh heeft gaat dat niet lukken.
Ja precies, dat gaat dus niet lukken (want die zonnepanelen kosten ook een lieve cent op een gehele schuur en aangezien de overheid daar de rekening niet voor oppakt zal dát wel niet gebeuren).quote:Op woensdag 2 november 2022 13:44 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dan moet je wel een hele schuur vol zonnepanelen hebben om het gasverbruik prijstechnisch te compenseren, en gezien het gros van de leveranciers elekticiteit alleen tegen elektriciteit wegstreept en een terugleververgoeding van een paar cent per kwh heeft gaat dat niet lukken.
Veronderstelling van je.quote:
Moet je lezen. Staat letterlijk in mijn posts.quote:Omdat jij letterlijk schreef 'Zoals je hebt kunnen lezen heb ik straks een hoop minder kosten'. Nee, dat lees ik nergens. Ik lees dat je wat hebt laten isoleren,
Jouw probleem inmiddels.quote:ik lees nergens wat dat aan besparing oplevert, dus nee, dat heb ik niet kunnen lezen. Misschien vind jij 2 tientjes wel 'een hoop minder kosten', maar dat specificeer je nergens, dus nee, ik heb het niet kunnen lezen.
Die warmtepomp die je moet gaan vervangen en die batterij die je gaat aanschaffen is allemaal gratis?quote:Op woensdag 2 november 2022 14:24 schreef CoolGuy het volgende:
Als de gasprijzen naar een normaal niveau gaan gaan de stroomprijzen dat ook want die 2 zijn (vooralsnog) verbonden. Dus hoe lager gas wordt, hoe lager stroom wordt. Maar er valt wel wat te rekenen uiteraard. We praten dan over vanaf 2025.
Nou, in 2025 en 2026 mogen we nog 64% salderen, oftewel, 36% moeten we dan zelf betalen. Dat komt in mijn geval dan neer op 1.841 kWh, want mijn totaalverbruik is 5.114 kWh per jaar.
Tegen 40ct (dat is nu het prijsplafond dus dat geldt alleen voor 2023) is dat 61,37 euro per maand.
Tegen 21ct (wat mijn huidige prijs is) is dat 32,22 per maand.
Tegen 100ct is dat 153,42 per maand.
Maar als het 100ct is is gas ook stervensduur, want, die prijzen gaan (nogmaals, vooralsnog) hand in hand, dus dan ben ik nog steeds een stuk goedkoper uit dan wanneer ik elektra EN gas heb.
Maar in realiteit gaan die 1841 kWh voor mij niet op want voor eind 2024 staat hier een accu die op zijn minst 720 kWh daar van opvangt, maar eerder richting de 1200 kWh zal gaan, oftewel
1841 - 720 = 1.121 kWh zelf betalen.
1841 - 1200 = 641 kWh zelf betalen.
Dat komt met dezelfde prijzen als hierboven voor 1121 kWh neer op ¤ 37,37, ¤ 19,62 en ¤ 93,42.
Dat komt met dezelfde prijzen als hierboven voor 641 kWh neer op ¤ 21,36, ¤ 11,22 en ¤ 53,42.
Ik ben er niet zo (lees: helemaal niét) rouwig om dat ik van het gas af ben.
Want jij vind dat mensen met zonnepanelen voor iets moeten gaan betalen wat ze niet gebruiken?quote:Op woensdag 2 november 2022 14:39 schreef Klepper272 het volgende:
Wees de mensen die wat minder geluk hebben maar dankbaar dat die je energierekening nu betalen.
Stroom leveren in de zomer die niks waard is en in de winter daarvoor stroom terug krijgen die 1 euro waard is .quote:Op woensdag 2 november 2022 14:44 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Want jij vind dat mensen met zonnepanelen voor iets moeten gaan betalen wat ze niet gebruiken?
bijzonder..
De mensen moeten dankbaar zijn, doordat er een overvloed aan zonnestroom was hoefde de gascentrales niet aan.quote:Op woensdag 2 november 2022 14:47 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Stroom leveren in de zomer die niks waard is en in de winter daarvoor stroom terug krijgen die 1 euro waard is .
Dat geld moet ergens vandaan komen.
De energieboeren hebben in de zomer grootverbruikers ook nog moeten betalen om stroom af te fakkelen.quote:Op woensdag 2 november 2022 14:49 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
De mensen moeten dankbaar zijn, doordat er een overvloed aan zonnestroom was hoefde de gascentrales niet aan.
Dankzij de zonnepanelen zitten nu de gasvooraden vol.
Dat was 6 uur lang in de hele zomer.quote:Op woensdag 2 november 2022 14:53 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
De energieboeren hebben in de zomer grootverbruikers ook nog moeten betalen om stroom af te fakkelen.
Heb je daar een bron van dat dankzij de zonnepanelen van particulieren de gasvoorraden nu vol zitten?quote:Op woensdag 2 november 2022 14:49 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
De mensen moeten dankbaar zijn, doordat er een overvloed aan zonnestroom was hoefde de gascentrales niet aan.
Dankzij de zonnepanelen zitten nu de gasvooraden vol.
Dankzij de zonnepanelen is de stroomprijs niet nog verder omhoog geschoten. Stel dat er ook nog een stroom tekort was. We kunnen wel een keer met z'n allen de panelen uitzetten hoor, kijken of ze die stroom dan nog waadeloos vinden.
Bron?quote:Op woensdag 2 november 2022 14:56 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Dat was 6 uur lang in de hele zomer.
Mijn eigendatabase waar ik per uur de aktuele stroomprijs in op sla.quote:
Ik kan je vertellen dat het veel meer is.quote:Op woensdag 2 november 2022 16:25 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Mijn eigendatabase waar ik per uur de aktuele stroomprijs in op sla.
ik kijk naar negatieve stroomprijs als alle belastingen zijn betaald. Dat zal het verschil zijn.quote:Op woensdag 2 november 2022 16:25 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Mijn eigendatabase waar ik per uur de aktuele stroomprijs in op sla.
Mocht je vervelen? Hier zie je de prijzen per uur.
https://www.easyenergy.com/nl/energietarieven
kan je elke dag terugklikken en zie je dat het nauwelijks voor is gekomen.
De gemiddelde inkoopprijs voor stroom is ongeveer 25 cent in 2020.quote:Op woensdag 2 november 2022 16:33 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
ik kijk naar negatieve stroomprijs als alle belastingen zijn betaald. Dat zal het verschil zijn.
Ik hoor je trouwens niet over de stroom die ik teruglever voor 25 cent toen de stroomprijs 80 cent was.
Nee hoor, ondanks de vele zonnepanelen liggen de stroomprijzen in de avond/nacht nog altijd lager.quote:Op woensdag 2 november 2022 16:45 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
De gemiddelde inkoopprijs voor stroom is ongeveer 25 cent in 2020.
Waarschijnlijk heb je de meeste stroom terug geleverd wanneer de inkoopprijs laag of zelfs negatief was.
Draag je tevens je btw en ode ook weer af?
Mijn opmerkingen hadden meer betrekking op mensen die goedkope energie leveren in de zomer en dure energie verstoken met hun warmtepomp in de winter.quote:Op woensdag 2 november 2022 16:50 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Nee hoor, ondanks de vele zonnepanelen liggen de stroomprijzen in de avond/nacht nog altijd lager.
Ik lever overdag terug en pik een groot deel in de avond weer op met mijn EV. De uurtarieven zijn in de avond lager dan overdag.
Ook dat gaat niet op want de stroom was in de zomer behoorlijk duurder als op dit moment en het zal mij niet verbazen als dat de hele winter zo blijft.quote:Op woensdag 2 november 2022 16:55 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Mijn opmerkingen hadden meer betrekking op mensen die goedkope energie leveren in de zomer en dure energie verstoken met hun warmtepomp in de winter.
Ja, ik moet je wat dat betreft gelijk geven.quote:Op woensdag 2 november 2022 16:56 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Ook dat gaat niet op want de stroom was in de zomer behoorlijk duurder als op dit moment en het zal mij niet verbazen als dat de hele winter zo blijft.
Ik ben er overigens ook niet tegen dat wordt afgeschaft. Met de huidige stroomprijzen zijn de panelen binnen de kortste tijd terugverdient dus enige hulp is overbodig.quote:Op woensdag 2 november 2022 17:04 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Ja, ik moet je wat dat betreft gelijk geven.
https://www.warmtefonds.nl/actuele-rentetarievenquote:
quote:Van ¤ 1.000 tot ¤ 14.999: looptijden van 7, 10 of 15 jaar toegestaan.
Tussen ¤ 15.000 en ¤ 25.000: een looptijd van 7, 10, 15 of 20 jaar toegestaan.
Boven ¤ 25.000 (NOM/ZEP): een looptijd van 7, 10, 15 of 20 jaar toegestaan.
Dit.quote:Op maandag 14 november 2022 19:24 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik vind deze post dermate vervelend dat ik deze ga rapporteren, niet zozeer omdat het beledigend is, maar gewoon smerig en disrespectvol.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |