Dit is een grap hoop ik.quote:Op zondag 20 november 2022 14:40 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Bij mij thuis is het binnen nu 15 graden maar heb daar eigelijk geen last van. Goed kleden en onder een dekentje op de bank met mijn tablet. Stook al jaren de CV helemaal niet meer. Ben van 150 kuub naar 70 kuub jaarverbruik gegaan vorig jaar. Dit jaar kom ik op minder dan 20 kuub per jaar aan gasverbruik. De vriezer heb ik nu op het balkon buiten gezet en dat scheelt al circa 0,3Kwh per dag bij deze temperaturen. Mijn stroomverbruik was in oktober slechts 44 Kwh ook flink lager dan vorig jaar 74 Kwh.
Je weet toch dat die vriezer ook restwarmte afgeeft he, wat dan normaal in je huis komt dus. Nu moet je dat weer compenseren met je trui of cv.quote:Op zondag 20 november 2022 14:40 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Bij mij thuis is het binnen nu 15 graden maar heb daar eigelijk geen last van. Goed kleden en onder een dekentje op de bank met mijn tablet. Stook al jaren de CV helemaal niet meer. Ben van 150 kuub naar 70 kuub jaarverbruik gegaan vorig jaar. Dit jaar kom ik op minder dan 20 kuub per jaar aan gasverbruik. De vriezer heb ik nu op het balkon buiten gezet en dat scheelt al circa 0,3Kwh per dag bij deze temperaturen. Mijn stroomverbruik was in oktober slechts 44 Kwh ook flink lager dan vorig jaar 74 Kwh.
CV gebuik ik niet en een trui aan is goedkoper en voldoet prima. In december gaat de koelkast naar buiten zonder stroom om te koelen en ik doe er dan een klein verwarmingselement in zodat het niet onder de 2 graden komt, daar gebruik ik een arduino temp.reg schakeling voor.quote:Op maandag 21 november 2022 10:28 schreef Walterwhite64 het volgende:
[..]
Je weet toch dat die vriezer ook restwarmte afgeeft he, wat dan normaal in je huis komt dus. Nu moet je dat weer compenseren met je trui of cv.
Is deze spartaanse manier van leven het echt waard om wat dubbeltjes en kwartjes uit te sparen?quote:Op maandag 21 november 2022 10:33 schreef Digi2 het volgende:
[..]
CV gebuik ik niet en een trui aan is goedkoper en voldoet prima. In december gaat de koelkast naar buiten zonder stroom om te koelen en ik doe er dan een klein verwarmingselement in zodat het niet onder de 2 graden komt, daar gebruik ik een arduino temp.reg schakeling voor.
Nope, zeker niet.quote:Op maandag 21 november 2022 10:24 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dit is een grap hoop ik.
Ik woon in een sociale huur appartement. Zonnepaneel op het balkon denk ik over na. Daar kan je een afgeschreven 2e hands exemplaar voor gebruiken bijv.quote:Op maandag 21 november 2022 10:42 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Is deze spartaanse manier van leven het echt waard om wat dubbeltjes en kwartjes uit te sparen?
Neem anders (extra) panelen ofzo.
Ik ervaar het niet als spartaans, ieder zijn ding.quote:Op maandag 21 november 2022 10:42 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Is deze spartaanse manier van leven het echt waard om wat dubbeltjes en kwartjes uit te sparen?
Neem anders (extra) panelen ofzo.
Denk je er ook even over na dat je een koelkast en vriezer niet zomaar buiten kan zetten. Zit een min en een max temperatuur aan vast.quote:
Vriezer zelf gaat naar -20 en dat haal je normaliter niet in de winter. Als toch dan kan de stroom van de vriezer natuurlijk. Koelkast krijgt in december geen stroom om te koelen dat is in december, jan febr niet nodig. Enige is te voorkomen dat de boel in de koelkast beviest en daar kan je een temp.reg schakeling voor gebruiken.quote:Op maandag 21 november 2022 11:10 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Denk je er ook even over na dat je een koelkast en vriezer niet zomaar buiten kan zetten. Zit een min en een max temperatuur aan vast.
Je vriest straks je apparaten kapot.
Feitelijk heb je gelijk (even rekening houden met de minimale omgevingstemperatuur voor je vriezer)quote:
Nogmaal kost geen overdreven warmte blijkbaar want de CV is en blijft uit. Al minstens 3 jaar trouwens.quote:Op maandag 21 november 2022 11:18 schreef BertV het volgende:
[..]
Feitelijk heb je gelijk (even rekening houden met de minimale omgevingstemperatuur voor je vriezer)
Maar het open en dichtdoen van de deur naar je balkon toe kost je veel meer warmte dan dit op gaat leveren.
Je bent echt niet de enige. Soms moet het. Iemand kan een uitkering hebben of een laag salaris en in de vrije sector moeten huren. Die zitten ook altijd in de kou. Alles gaat dan op aan huur.quote:Op maandag 21 november 2022 11:21 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Nogmaal kost geen overdreven warmte blijkbaar want de CV is en blijft uit. Al minstens 3 jaar trouwens.
Ah zo.quote:Op maandag 21 november 2022 11:07 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik woon in een sociale huur appartement. Zonnepaneel op het balkon denk ik over na. Daar kan je een afgeschreven 2e hands exemplaar voor gebruiken bijv.
Ik heb een goed inkomen maar natuurkunde, elektronica hebben mijn interesse en daar in de praktijk dingen mee doen vind ik leuk. Als het mij gaat lukken op circa 600 Kwh en 20 kuub gas jaarverbruik uit te komen levert het dit jaar ook nog eens een flinke stuiver op. En waarschijnlijk de komende jaren ook. Daarnaast hoef ik er ook nauwelijks investeringen voor te doen.quote:Op maandag 21 november 2022 11:23 schreef christmastsunami het volgende:
[..]
Je bent echt niet de enige. Soms moet het. Iemand kan een uitkering hebben en in de vrije sector moeten huren. Die zitten ook altijd in de kou. Alles gaat dan op aan huur.
Een koelkast/vriezer werkt vaak niet wanneer hij in een te koude ruimte staat.quote:
Nee juist goed vandaar dat de CV bij mij al enige jaren niet meer gebruikt wordt. Ik heb docu gezien hoe je met goedkope electronica en afgeschreven zonnepanelen je balkon kan gebruiken voor energieopwekking en dat ga ik misschien volgend jaar oppakken.quote:Op maandag 21 november 2022 11:25 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ah zo.
Maar is de woning zo slecht geïsoleerd dan?
The proef is "in eating the pudding" tot nu toe gaat het goed, afgelopen 2 dagen vroor het en de vriezer werkt nog prima zo te zien.quote:Op maandag 21 november 2022 11:34 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Een koelkast/vriezer werkt vaak niet wanneer hij in een te koude ruimte staat.
quote:Energieverbrauch im Haushalt reduzieren: Lange waren kleine, private Solarkraftwerke umstritten, seit etwa einem Jahr sind sogenannte Balkonkraftwerke oder Mini-PV-Anlagen legal.
Ik zag dat er ook soort mini windmolens zijn. Ik zie het wel gebeuren, ipv die schotelantennes, zijn het straks zonnepaneeltjes en windmolentjes en een eigen accu. En herrie.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wat ook volstrekt onduidelijk of en in hoeverre Stadsverwarming een plafond krijgt.
Op basis van NMDA (prijs gas/m3 per 1/1/23 gaat volgens Vattenfall naar ¤1,45/m³) zullen onze verwarmingskosten stijgen van ca ¤31 naar ¤59/GJ.
berekening vermoedelijke StadsVerwarmingskostenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Bottom-line alles doorgerekend (inclusief verplichte aansluiting) betaalde ik in 2021 'maar' ca ¤175 per maand voor energie gebruik/afname dat 2023 ruwweg naar ¤300 en in 2024 zal doorstijgen tot ca ik gok zo boven de ¤425.
Dit nog los van de prijsinflatie van tussen de 15-20% en zonder dat mijn inkomen kan/gaat stijgen.
Kwordt er niet blij van![]()
![]()
![]()
[ Bericht 0% gewijzigd door Vallon op 21-11-2022 18:08:09 ]"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
quote:"Tracks East" geht diese Woche der Frage nach: Wie sehen die Menschen in Polen, Tschechien und der Ukraine die westeuropäische (Angst-)Debatte um Krieg, Gas und Strom? Dort, wo man vielerorts überhaupt nicht weiß, wie man heizen soll oder tagelang für Kohlen Schlange steht? "Tracks East" besucht diese Länder und fragt, wie man sich auf den Winter vorbereitet.
Brussel moet zijn bek eens houden.quote:Op dinsdag 22 november 2022 18:50 schreef Van_Poppel het volgende:
https://www.nu.nl/economi(...)l-geld-uitgeeft.html
Als het aan Brussel ligt, dan gaat het prijsplafond niet door.
Duitsland wil ook een prijsplafond invoeren en die staan er financieel nog slechter voor dan Nederland, ben benieuwd hoe dit gaat aflopen.quote:Op dinsdag 22 november 2022 20:31 schreef El_Thijs het volgende:
[..]
Brussel moet zijn bek eens houden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |