Dan overwinteren in Patagonië of zo. Daar beginnen nu de langere avonden.quote:Op zaterdag 5 november 2022 15:16 schreef Nattekat het volgende:
Het is 15:00 begin november en de zon staat al lager dan dat ie in september om 18:30 staat. Hier is echt niet aan te wennen. Mijn slaapritme is 365 dagen per jaar een grote bende, dus dat uurtje is wat dat betreft ook gewoon een druppel op een gloeiende plaat. Het gaat om het geheel.
quote:We doen dan misschien niet aan een winterslaap: uit nieuw onderzoek blijkt dat onze slaapbehoefte in de winter weleens anders zou kunnen zijn dan in de zomer.
Nou was het niet geheel onbekend dat de meeste mensen het gevoel hebben meer te moeten slapen in de winter. Ook weten we al dat de hoeveelheid daglicht invloed heeft op ons dag-nachtritme. Maar hoe het precies werkt was nog niet helemaal goed uitgezocht.
Als je naar de mensheid kijkt, zeker in moderne steden, dan zie je weinig effect van de seizoenen op hoe we onze dagen indelen. Weer of wind, zon of sneeuw: we gaan naar ons werk, halen onze kinderen op, spreken af met vrienden en wandelen wat af. Nou laten onderzoekers in een nieuwe studie zien: als het aankomt op slaap is dat verschil in seizoenen er wel.
Dit haalden ze uit data van bijna 200 mensen met slaapproblemen die mee hadden gedaan aan slaap-onderzoek, waarbij ze werden gemonitord tijdens hun natuurlijke slaappatroon. Dat wil zeggen: ze sliepen zonder wekker. Het totaal aantal geslapen uren leek in de winter hoger, maar dat resultaat was niet significant genoeg. Wat wel significant bleek te zijn was het verschil in REM-slaap. Dat was in de winter gemiddeld een half uur langer dan in de zomer.
REM-slaap heeft weer een link met het verwerken van informatie en emoties. Ondanks dat het onderzoek nog herhaald moet worden in een grotere groep mensen zonder slaapproblemen, verwachten de onderzoekers dat dit seizoenverschil standhoudt en stellen ze dat het een goed idee zou zijn om hier rekening mee te houden met te houden bij het indelen van werk- en schoolschema's.
https://www.bnr.nl/podcas(...)e-winter-echt-anders
En die extra maand zomertijd in oktober is wel hinderlijk, omdat het dan 's morgens rond 07.30-08.00 nog donker is. Het zou idd beter zijn de zomertijd eind februari te laten ingaan en eind september te laten eindigen.quote:Op zaterdag 5 november 2022 10:53 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Jep. Ik snap ook echt niet waarom het zo werkt. De wintertijd is wel ooit een maand uitgesteld, maar dat is alleen in het najaar veranderd.
Zou dat het in maart niet zijn dan? Rond 730-800 nog donker?quote:Op dinsdag 21 februari 2023 10:29 schreef Boezeidekoe het volgende:
[..]
En die extra maand zomertijd in oktober is wel hinderlijk, omdat het dan 's morgens rond 07.30-08.00 nog donker is. Het zou idd beter zijn de zomertijd eind februari te laten ingaan en eind september te laten eindigen.
"Ik wil zomertijd, want dan is het veel lekkerder weer."quote:Op dinsdag 21 februari 2023 11:24 schreef Straatcommando. het volgende:
Niet weer dit gezeik, de argumenten zijn flinterdun en komen altijd neer op "ik vind het fijn"
Gewoon zo laten.
Klopt, maar tot 19.00 is het nog licht.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 11:46 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Zou dat het in maart niet zijn dan? Rond 730-800 nog donker?
En het gaat toch nooit veranderen.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 11:52 schreef Pisces29 het volgende:
Dit topic is bijna net zo een heerlijk jaarlijks tafereel als de discussie over pieten.
Nee, het is een ander onderwerp, maar wel een gevoel van hier gaaaaaan we weer.
Dan gewoon een slotje.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 12:26 schreef Nattekat het volgende:
[..]
En het gaat toch nooit veranderen.
quote:
quote:Op woensdag 27 maart 2019 21:08 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Stiekem ben ik wel #teamzomertijd
Waarschijnlijk wel. In Brussel zijn ze bezig om dat te regelen en uit onderzoek blijkt ook gewoon twee derde van de bevolking voor afschaffing van de zomertijd te zijn.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 12:26 schreef Nattekat het volgende:
[..]
En het gaat toch nooit veranderen.
Wens vader gedachte enzoquote:Op dinsdag 21 februari 2023 15:01 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Waarschijnlijk wel. In Brussel zijn ze bezig om dat te regelen en uit onderzoek blijkt ook gewoon twee derde van de bevolking voor afschaffing van de zomertijd te zijn.
Ik denk dat een relevante vraag bij dit soort dingen is:quote:Op dinsdag 21 februari 2023 11:56 schreef Nebelwerfer het volgende:
Eens met het zo laten !
Het zal best kut zijn voor deze of gene, maar het is niet zo dat 2x per jaar het hele land ontregeld wordt.
Overigens hebben we denk ik ook net de pech tussen 2 tijdzones in te wonen. Zowel de Duitse als de Engelse tijdzone werkt gewoon net niet lekker.
Ja, dan trek ik de lijn even door. Altijd zomer.quote:
Ze zijn al jaren bezig dat te regelen. Hoor je gewoon niks meer over ook. Ik zie het de komende 10 jaar niet meer gebeuren.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 15:01 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Waarschijnlijk wel. In Brussel zijn ze bezig om dat te regelen en uit onderzoek blijkt ook gewoon twee derde van de bevolking voor afschaffing van de zomertijd te zijn.
Daar geloof ik geen zak van. Bij een dergelijke meerderheid was het allang al een voldongen feit. Het punt is dat ze de handjes niet op elkaar krijgen. Gelukkig maar.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 15:01 schreef hooibaal het volgende:
uit onderzoek blijkt ook gewoon twee derde van de bevolking voor afschaffing van de zomertijd te zijn.
https://nos.nl/artikel/22(...)erzetten-in-de-zomerquote:Op dinsdag 21 februari 2023 17:29 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Daar geloof ik geen zak van. Bij een dergelijke meerderheid was het allang al een voldongen feit. Het punt is dat ze de handjes niet op elkaar krijgen. Gelukkig maar.
Daar staat heel keihard iets anders dan dat jij beweerd!quote:Op dinsdag 21 februari 2023 17:48 schreef hooibaal het volgende:
[..]
https://nos.nl/artikel/22(...)erzetten-in-de-zomer
Meer dan 80% zelfs. Dus het is een raadsel waarom het allemaal zo lang duurt.
Men wil in grote meerderheid van het verzetten van de klok af. En aangezien je de wintertijd niet af kan schaffen, schaf je dus de zomertijd af. De enige logische optie ook, als je let op de tijden dat de zon ondergaat.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 18:10 schreef qajariaq het volgende:
Men wil redelijk massaal van het verzetten van de klok af met een lichte voorkeur voor permanente zomertijd dus. Jou bewering is redelijk tegengesteld aan dat dus.
Hoezo is dat logischquote:Op dinsdag 21 februari 2023 18:14 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Men wil in grote meerderheid van het verzetten van de klok af. En aangezien je de wintertijd niet af kan schaffen, schaf je dus de zomertijd af. De enige logische optie ook, als je let op de tijden dat de zon ondergaat.
Dat lees ik er niet uit. Je vertaald het naar wat jij wilt lezen en dat vertel je dan als waarheid. Maar dat staat er dus niet.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 18:14 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Men wil in grote meerderheid van het verzetten van de klok af. En aangezien je de wintertijd niet af kan schaffen, schaf je dus de zomertijd af. De enige logische optie ook, als je let op de tijden dat de zon ondergaat.
Het word tijd dat fok ook een duimpje omlaag knop toevoegt voor comments zoals dit.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 18:14 schreef hooibaal het volgende:
[..]
De zomertijd is niet de 'echte tijd'.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 19:13 schreef quo_ het volgende:
Ik ben niet tegen het afschaffen van het verzetten van de klok. Maar dan moeten we 'm wel op zomertijd laten staan, die extra uren daglicht in de avond wil ik niet missen.
En volgens mij heeft er niemand iets aan daglichturen in de zomer om kwart over 4 in de ochtend.
Soms heb ik een nachtdienst van 9 ipv 8 uurquote:Op dinsdag 21 februari 2023 22:03 schreef littlemindy het volgende:
Lekker laten zoals het is, werkt prima.
Heb nooit begrepen waarom de klok een uurtje heen of terug zetten zo'n gedoe geeft.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |