abonnement Unibet Coolblue
pi_206445272
De donkere dagen zijn wel zo'n beetje begonnen, toch?
Daarom hier aandacht voor iets wat bij de decembertradities is gaan horen.

De tv-avond van de laatste dag van het jaar is altijd een bijzondere geweest. Al decennia lang wordt er getracht een beschouwend en amuserend programma neer te zetten wat goed past bij het saamhorigheidsgevoel van de laatste uren van het jaar.
En er zit een behoorlijke traditie in, zo zal blijken. Ik heb de archieven van ruim 50 jaar oudejaarsavondtelevisie erop nageslagen om hier een beeld te geven wat U misschien allemaal gekeken heeft. Of juist gemist heeft, omdat U toch liever naar dat feest ging. Of spelletjes ging doen met de familie.
Er zijn ook oud & nieuw tv-klassiekers op buitenlandse zenders die vaak gekeken worden, zoals Jools' Hootenanny of de ZDF Kultnacht, maar ik concentreer me hier op de televisie van de grootste nederlandse zenders.



De prehistorie (<1965)

Nog niet elk gezin had een televisie en die speelde in deze tijd nog niet zo'n heel grote rol. De radio was nog interessanter, met Wim Kan erop bijvoorbeeld.
Wat je wel kon zien in deze periode waren jaaroverzichten, lichte muziek of musicals en een toespraak door de minister-president.

1965-1974

In deze periode kwam-ie voor het eerst op tv: de Oudejaarsconference. Nu zul je denken dat dat met Wim Kan, de uitvinder, begon. Maar dat is niet zo.
Kan had een hekel aan de tv en zo was Seth Gaaikema in '69 de eerste die ermee op de tv kwam. Wim Kan overwon zijn angst in 1973 en volgde in Gaaikema's voetsporen. Met succes.
Andere terugkerende programma's in deze tijd waren Voor de vuist weg met Willem Duys en na 12 uur hoogtepunten en bloopers uit het afgelopen tv-jaar in Geprolongeerd. Een concept wat RTL4 vanaf 1990 jarenlang zou nadoen in haar Knallende kurken.
Verder kwamen de omroepen NCRV, KRO en EO op oudejaaravond vaak met programma's met 'gewijde liederen', iets wat in de decennia erna nog steeds volgehouden werd met shows als U zij de Glorie en Nederland zingt.

1975-1984

Wim Kan was nog steeds de grote man van de oudejaarsavond met zijn conferences. Seth Gaaikema maakte ze ook, maar die kwamen in deze periode vaker met kerst of op nieuwjaarsdag op tv.
Nadat Wim Kan in 1983 overleed, kwam Seth terug naar de 31e.
Inmiddels was daar wel concurrentie bijgekomen, want vanaf 1982 was daar Freek de Jonge, met in het begin vooral rechtstreekse uitzendingen van zijn oudejaarsconferences.
Ook debuteerde Sonja Barend in 1982 met een oudejaarsuitzending, iets wat zij in '91 en '94 zou overdoen.

Tevens populair waren de uitzendingen van AVRO's Sterrenslag in '81 en 84, waarbij allerlei omroepprominenten sportieve wedstrijden tegen elkaar doen.
In 1980 kwam de TROS met een peperduur groot liveprogramma met André van Duin, met een waslijst aan artiesten.
Het was de bedoeling dat dit een jaarlijks gebeuren zou worden, maar het bleek toch te prijzig en kreeg slechts 1 vervolg, in 1983.
In deze uitzendingen werden ook Van Duin's nieuwste carnavalshits voor het nieuwe jaar gepresenteerd. Tevens die van Barry Hughes, U weet wel, van dat Kamerbreed tapijt.


1985-1994

In de 2e helft van de jaren '80 waren er 2 programma's die even kort oudejaarstraditie waren:
Het Programma van het Jaar met Koos Postema en Klap op de vuurpijl, rondom het Willem Breuker Kollektief, stonden een paar jaar achtereen op het affiche.
Seth Gaaikema en Freek de Jonge deden een aantal conferences, maar in 1989 kwam daar een nieuwe kaper op de kust.
De eerste van Youp van 't Hek blijkt zo'n succes, dat 'ie in staat blijkt een merk alcoholvrij bier uit de markt te kunnen werken.
In 1990 verwelkomen we de 100.000 gulden show, met Marc Klein Essink. Dit wordt al snel de Staatsloterijshow en die zal van de VOO via RTL4 en SBS6 nu nog steeds tot de oudjaaravondtraditie behoren.
Een andere voortgaande traditie start in 1991, de Night of the Proms.

RTL4 houdt het in haar eerste jaren vooral bij André van Duin sketches en Hennie Huisman's Surprise show. En na 12 uur het eerder genoemde Knallende kurken.
In 1993 is de 1e oudejaarsuitzending van Paul de Leeuw. Er zouden er meer volgen....


1995-2004

Freek en Youp doen het cabaret in de 2e helft van de '90s. Seth is in 1994 voor het laatst te zien geweest.
Na de eeuwwisseling zullen Lebbis & Jansen een paar jaar te zien zijn als de conferenciers van de avond. De andere helft van die VARA-avond gaat dan naar Spijkers jaaroverzicht, met Jack Spijkerman.
In de eerste paar jaar van deze periode zien we de kortstondige tradities in de jaarbeschouwingen van Willibrord Frequin en Gert-Jan Dröge.
In 2002 zien we voor het eerst de Top 2000 a Go Go, met de traditionele oudjaarsuitzending als laatste in de reeks.
Ook meermaals te zien zijn de TV Show van Ivo Niehe en Laat ze maar lachen met Ron Brandsteder.


2005-2014

In deze periode komt Paul de Leeuw weer terug met meerdere oudjaarsprogramma's. Vanaf 2007 kijken we jaarlijks naar de hoogtepunten uit De TV Draait door en de Top 2000 krijgt op NPO3 veel aandacht.
De Vrienden van Amstel krijgt op verschillende netten ook geregeld een plekje.
Vanaf 2008 krijgt Ik Hou van Holland een vast stekkie op de RTL4 oudjaaravond.
Omroep MAX komt met de ouderwets gezellige kluchten, speciale Tijd voor MAX-oud & nieuw specials en de MAX Proms.

In de deze periode komen ook enkele nieuwe conferenciers op de buis, zoals Jan Jaap van der Wal, Guido Weijers, Theo Maassen..en Beau van Erven Dorens..

Na deze periode debuteerden Herman Finkers, Claudia de Breij, Marc-Marie Huijbregts en Peter Pannekoek

Muziek

Muziek krijgt altijd veel zendtijd met de jaarwisseling. Volledige concerten in de nacht, koorzangen, Grammy uitreiking, Top 2000 en concerten van biersponsoren zijn aan de orde van de dag.

Films

Komedies doen het het beste met oudjaar. In de jaren '70 en '80 blijken Louis de Funès en Peter Sellers de hofleverenciers van de oudjaarsfilm.
Ook films over treinen (Titfield Thunderbolt en Silver Streak) blijken goed bij deze avond te passen.
Midden jaren '90 zagen de 2 jaar achtereen Indiana Jones en zowel in '95 als twee jaar later zagen we Patrick Swayze weer pottenbakken in Ghost.
Andere bekende films op deze avond waren o.a Hello Dolly, All About Eve, Ferris Bueller's Day Off en Crocodile Dundee.

De klok.

De allergrootse traditie natuurlijk. Van simpele klokken, via animaties naar beelden van hoogtepunten van 't afgelopen jaar.

Goed, iemand ooit iets vangezien? ;)
Of wat keek jij?

deel 1 vind je hier: MLN / Oudejaarsavondtelevisie
pi_206445276
Goed, onverwacht, zeker voor mij, maar toch een vervolg op een topic van een paar jaar geleden, geliefd bij een kleine, maar volhardende groep users.

Ik zal zo nu en dan weer wat archiefbeelden van de oudejaarsavonden van weleer hier posten.

Ik trap af met wat jarenlang het 1e programma in het nieuwe jaar was bij RTL4, 'Knallende Kurken', met hoogtepunten van de zender van het voorbije jaar.
pi_206465888
31-12-1980: Oud en Nieuw

voor de oplettende volger; ja, deze is in het 1e deel al behandeld. Toen met YT-links naar verschillende fragmenten, maar als je een paar jaar wacht, staat de hele uitzending er op :s)

het verhaal:
Vader en moeder Joop Doderer en Willeke van Ammelrooy (destijds 59 en 36) vieren samen met zoon en schoondochter Fred Oster en Rita Corita (destijds 44 en 63) oudejaarsavond (progressief voor die tijd, maar qua leeftijden had dit beter gecast kunnen worden).
De tv heeft het begeven maar ze krijgen een vervangend exemplaar.
Wel een heel speciale, want ze kunnen alle tv fragmenten uit het verleden ermee bekijken en contact zoeken met de makers..

pi_206546202
quote:
7s.gif Op dinsdag 25 oktober 2022 18:09 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Goed, onverwacht, zeker voor mij, maar toch een vervolg op een topic van een paar jaar geleden, geliefd bij een kleine, maar volhardende groep users.

Ik zal zo nu en dan weer wat archiefbeelden van de oudejaarsavonden van weleer hier posten.

Ik trap af met wat jarenlang het 1e programma in het nieuwe jaar was bij RTL4, 'Knallende Kurken', met hoogtepunten van de zender van het voorbije jaar.
Niets onvoorspelbaarder dan nieuwe YT-posts met oude tv-fragmenten. Hele kanaal alweer weg.
Gelukkig hebben we een alternatief!


[ Bericht 0% gewijzigd door n00biedoobiedoo op 03-11-2022 19:01:58 ]
pi_206546520
Deze reclameblokken van oudejaarsavond 1997 zijn niet eens zo interessant qua Oud & Nieuw-gevoel, maar ik vond ze toch wel opvallend.

In de 1e zit een spotje over de nieuwe ochtendshow van Edwin Evers, die de volgende ochtend van start gaat. We weten allemaal waar dat toe geleid heeft...

in het 2e blok ook een spotje over de radio, want Veronica heeft vanaf 1 januari 1998 weer FM-frequenties.
Het spotje is ingesproken door Alfred Lagarde en het zou zijn laatste tv-spotje blijken. Een paar uur na deze uitzending komt hij te overlijden.

Het einde en het begin van een radio-fenomeen.
pi_206546595
Er is genoeg beeldmateriaal wat je nog niet gezien hebt dus ik zou zelf wat samenstellen.
pi_206744855
31-12-1990

Na 4 jaar Pisa en 4 jaar Verona vonden Henk Spaan en Harry Vermeegen het tijd voor een nieuw programma.
Minder typetjes en sketches van bij eerdergenoemde programma's en nog niet alles over sport zoals later bij Die 2: Nieuwe Koeien. Het was vooral veel Henk en Harry en Holland-promotie.

op oudejaarsavond 1990 ging deze nieuwe vorm in première, vanuit Rio de Janeiro.
pi_206778782
Top 2000 a Go Go

Dit jaar zal alles anders zijn dan vorige jaren..daarom een kleine terugblik op wat was, de vorige oudejaarsavonden en de 5 avonden ervoor

  dinsdag 22 november 2022 @ 18:48:05 #9
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_206779969
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 november 2022 18:48 schreef MadMaster het volgende:
Zijn er nog beelden van de 1e Popquiz a Go Go?
Nee, met webarchive zijn de pagina's per team nog wel te vinden, maar alle beelden (.rm) zijn inmiddels wel dode links.
De teams hebben ze trouwens wel thuis op dvd.
  dinsdag 22 november 2022 @ 19:05:25 #11
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_206780101
quote:
6s.gif Op dinsdag 22 november 2022 18:58 schreef n00biedoobiedoo het volgende:

[..]
Nee, met webarchive zijn de pagina's per team nog wel te vinden, maar alle beelden (.rm) zijn inmiddels wel dode links.
De teams hebben ze trouwens wel thuis op dvd.
Dat laatste is wel een leuk cadeautje.
Wanneer was dat ook al weer?
Ik zal eens kijken of ik het in het archief van Beeld en Geluid kan vinden…
pi_206780133
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 november 2022 19:05 schreef MadMaster het volgende:

[..]
Dat laatste is wel een leuk cadeautje.
Wanneer was dat ook al weer?
Ik zal eens kijken of ik het in het archief van Beeld en Geluid kan vinden…
7 november t/m 19 december 2003
pi_206780444
Even gekeken wat er op het programma staat voor aanstaande oudejaarsavond, maar de enige kleine verrassing met vorige jaren was de Top 2000 a Go Go op nederland 1 om 2030.
En dat is dus nog maar de vraag. Dus wie weet een echte verrassing dit jaar!

Voor de rest de usual suspects, MINDF*CK Oudejaarsspecial, Claudia, de schele brabo zonder humor, VI oudejaarsspecial en Ik Hou van Holland.
En uiteraard veel muziek: North Sea Jazz, Rob de Nijs, Toppers in concert en Muziekfeest van het jaar 2022.

pi_206781457
Vanwege de verhuizing van MLN/40+ naar TV zojuist nog een extra post voor vandaag:

De Oud & Nieuw uitzending van Theo en Thea van 31 december 1989. Hun allerlaatste aflevering (aan het eind zal blijken waarom) incl een persiflage op Wim Kan's oudejaarsconference

https://www.vpro.nl/speel(...)w-theo-en-thea~.html

pi_206827339
De Schreeuw van De Leeuw 1993/'94 - Jeetje me teetje 't was me het jaartje wel!

Al 2 jaar was Paul de Leeuw de meest populaire en spraakmakende televisiemaker, toen hij in 1993 de opdracht kreeg een ruim 3,5 uur durend live oudejaarsprogramma te maken.
Bleek geen kattepis, want Paul was daarna de 1e week van het jaar uitgeput en ziek, ondanks dat Bob en Annie de Rooij ook gedeeltes van het programma op zich namen..

pi_206880677
31-12-1996

Illusionisten op oudejaarsavond. We kunnen al een paar jaar kijken naar Victor Mids op NPO 1, maar was hij de 1e?
Nee, in '96 keken we op hetzelfde net al naar collega Rudy Coby.
En, ondanks dat het 25 jaar ouder is, is het toch een stuk swingender dan wat onze goochelende huisarts laat zien.

pi_206966456
31-12-1981 - AVRO's Sterrenslag

De 5e editie van deze strijd der prominenten (oude naam voor BN'ers) was niet zo'n groot succes tijdens de opnames.
Het kostte regisseur Henny Budie de grootste moeite om er een gezellig, genietbaar programma van te maken. Dat was vooral te danken aan de veel te fanatieke TROS-ploeg, waar bijna alle tegenstanders over zaten te klagen.
Wellicht kwam het ook omdat het rond de 30 graden was tijdens de opnames..
Volgens Budie werd de show gered door Wim Bosboom en Willibrord Frequin. Zij zagen de betrekkelijkheid van het evenement nog in en wisten de humor erin te houden.

  woensdag 28 december 2022 @ 17:42:03 #18
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_207286132
quote:
6s.gif Op dinsdag 6 december 2022 14:41 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
31-12-1981 - AVRO's Sterrenslag

De 5e editie van deze strijd der prominenten (oude naam voor BN'ers) was niet zo'n groot succes tijdens de opnames.
Het kostte regisseur Henny Budie de grootste moeite om er een gezellig, genietbaar programma van te maken. Dat was vooral te danken aan de veel te fanatieke TROS-ploeg, waar bijna alle tegenstanders over zaten te klagen.
Wellicht kwam het ook omdat het rond de 30 graden was tijdens de opnames..
Volgens Budie werd de show gered door Wim Bosboom en Willibrord Frequin. Zij zagen de betrekkelijkheid van het evenement nog in en wisten de humor erin te houden.

Prachtig!
Jeugdsentiment…
pi_207356696
31-12-1990: De 100.000 Gulden Show

Marc Klein Essink kenden we in 1990 als acteur in Medisch Centrum West en De Brug en was dermate populair (vooral bij de meisjes) dat hij op oudejaarsavond van dat jaar zijn 1e presentatieklus mocht doen.

De 100.000 gulden show kun je zien als de voorloper van de Staatsloterijshow, waarmee we in de toekomst nog vaker Klein Essink op de afsluitende avond zouden zien.



[ Bericht 0% gewijzigd door n00biedoobiedoo op 31-12-2022 13:20:16 ]
pi_207356788
Is dit het Guido en Claudia topic voor vanavond?
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_207357046
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 december 2022 12:31 schreef superniger het volgende:
Is dit het Guido en Claudia topic voor vanavond?
Nee, laten we het leuk houden ;)
Dit is een verplaatst retro-topic met een flinke TV-insteek, vandaar hier.
Maar open hem gerust!
  Trouwste user 2022 zaterdag 31 december 2022 @ 22:11:01 #22
7889 tong80
Spleenheup
pi_207368376
Leuk topic.

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_207444102
Voor deze jaarwisseling sluit ik af met een laatste post.
Aan het einde van het jaar kijk ik of er weer meer leuke oude beelden aan te leveren zijn.

De laatste voor nu is een compilatie van stukken tv van oudjaar 1988-1989 op Nederland 1 en 2.
We zien o.a. een pre- Telekids Irene Moors, de olijke snor van Henk Mouwe en dat George Michael's Kissing a Fool achter de aftelklok zat, heb ik altijd onthouden.
De 2 aangekondigde concerten op het einde leverden trouwens de volgende 2 nummer 1-hits in de Top 40 op.



[ Bericht 0% gewijzigd door n00biedoobiedoo op 06-01-2023 16:50:52 ]
  zondag 5 maart 2023 @ 22:37:31 #24
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_208259284
Even een waardeerpost voor dit topic _O_ Groot plezier altijd, en oudejaarsavond-tv was jarenlang een genot, maar het is al jaren niet veel meer ;(
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
pi_208571020
Alleen de Oudejaarsconference kijk ik op oud jaar als ik daar zin in heb, Verder is het gezellig spelletjes doen of wat anders. En om 23:58 de klok en het vuurwerk en de top 2000 op de achtergrond aan
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')