Rekenden ze eerst per week?quote:Op woensdag 26 oktober 2022 23:35 schreef GrumpyFish het volgende:
Zo, Eneco rekent in de app nu voor de hele maand met de nieuwe prijzen. Dat was ff schrikken.
Van ruim binnen budget naar ruim eroverheen.
Het dashboard in de app geeft een overzicht van je totale verbruik (uitgedrukt in euros) deze maand ge-offset t.o.v. je ingeschatte maandbudget (berekend obv je voorschot en ingeschat gebruik voor deze maand geloof ik).quote:Op donderdag 27 oktober 2022 05:34 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Rekenden ze eerst per week?
(Ik snap het niet)
Ah! Nu snap ik hemquote:Op donderdag 27 oktober 2022 08:03 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Het dashboard in de app geeft een overzicht van je totale verbruik (uitgedrukt in euros) deze maand ge-offset t.o.v. je ingeschatte maandbudget (berekend obv je voorschot en ingeschat gebruik voor deze maand geloof ik).
Je ziet dan hoever de maand gevorderd is en of je verbruik (in euros) daarmee in lijn is.
Heel oktober zaten we daar ruim onder. En van de ene op de andere dag schoot het verbruik (in euros) van een paar tientjes naar ruim 400,-
Ik neem aan dat ze die prijsverhoging gedurende de maand niet goed hebben kunnen verwerken in de app, maar was wel schrikken
Herkenbaar! Ik was zo goed bezig maar dat was in 1 klap over met de nieuwe tarievenquote:Op donderdag 27 oktober 2022 08:03 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Het dashboard in de app geeft een overzicht van je totale verbruik (uitgedrukt in euros) deze maand ge-offset t.o.v. je ingeschatte maandbudget (berekend obv je voorschot en ingeschat gebruik voor deze maand geloof ik).
Je ziet dan hoever de maand gevorderd is en of je verbruik (in euros) daarmee in lijn is.
Heel oktober zaten we daar ruim onder. En van de ene op de andere dag schoot het verbruik (in euros) van een paar tientjes naar ruim 400,-
Ik neem aan dat ze die prijsverhoging gedurende de maand niet goed hebben kunnen verwerken in de app, maar was wel schrikken
Welkom bij de clubquote:Op woensdag 26 oktober 2022 21:05 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ik heb net ook de berekening even voor mijzelf gemaakt met het prijsplafond als de tarieven. Met de 380 euro (die ik dus daar laat door verhoogd tarief 2 maanden) kom ik lager uit dan ik voor dit jaar kwam. Extra isolatie komt mooi uit. En in de loop van dit afrekening jaar ga ik all-electric. Dan is het helemaal lachen.
Nee, jij hebt gewoon geluk gehad. Wij waren ook meerjarig klant bij Greenchoice en kregen na het aflopen van ons vaste contract hoge tarieven. Het is niet zo snugger om gebruik te blijven maken van de diensten van een leverancier die de hoogste tarieven vraagt en die loyaliteit niet uit principe beloont.quote:Op zondag 23 oktober 2022 16:59 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Het bijt je al in de kont. Ik ben meerjarig klant bij GC en ik heb toch echt totaal andere tarieven. Serieus echt een stuk lager dan de helft van wat jij aangeeft.
Hoe kom je aan 2x zoveel geld?quote:Op donderdag 27 oktober 2022 09:56 schreef 2xHenk het volgende:
Als ik all-electric zou gaan, dan zou ik meer dan 2x zoveel geld aan warmte kwijt zijn. Nee, dank je.
De enige optie om 100% electrisch te gaan zou een electrische cv zijn voor mij (gemeente laat geen in/uitlaat door mijn gevel voor een inpandige warmtepomp toe, en mijn VvE geeft geen toestemming voor een buitenunit.)quote:
Waarom geeft je VvE geen toestemming voor een buitenunit?quote:Op donderdag 27 oktober 2022 10:52 schreef 2xHenk het volgende:
[..]
De enige optie om 100% electrisch te gaan zou een electrische cv zijn voor mij (gemeente laat geen in/uitlaat door mijn gevel voor een inpandige warmtepomp toe, en mijn VvE geeft geen toestemming voor een buitenunit.)
1m3 gas levert ongeveer net zoveel warmte op als 9 kWh bij een electrische CV, en om warm water te krijgen zou er een boiler opgehangen moeten worden. Ik betaal vandaag ¤1,02 voor een m3, en 21 cent gemiddeld voor een kWh).
Ik zou dan ook een 3x 35 ampère aansluiting moeten nemen à 900 euro ipv 20p euro per jaar.
En dat alles om max. 350 m3 gas weg te schrappen.
Omdat VvE. Die unit zou dan aan de kant van de slaapkamers komen. Deze VvE heeft ook jaren lang onze glasvezel-aansluiting tegen gehouden omdat ze dachten dat dan overal de oude coaxkabel weggehaald moest worden, dus ja, echt van de moderne technieken zijn ze nietquote:Op donderdag 27 oktober 2022 10:55 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Waarom geeft je VvE geen toestemming voor een buitenunit?
11-11-11quote:Op donderdag 27 oktober 2022 11:09 schreef Elpis het volgende:
Zo ik heb ook maar de overstap gewaagd naar Vattenfall. Voelt wel een beetje raar na 33 jaar Eneco.
Per 11-11 gaan we over. Mooie datum.
Dat lijkt me dan iets om werk van te maken, want die houding is niet meer van deze tijd. En misschien zijn er wel goede technische oplossingen om aan de bezwaren tegemoet te komen.quote:Op donderdag 27 oktober 2022 11:04 schreef 2xHenk het volgende:
[..]
Omdat VvE. Die unit zou dan aan de kant van de slaapkamers komen. Deze VvE heeft ook jaren lang onze glasvezel-aansluiting tegen gehouden omdat ze dachten dat dan overal de oude coaxkabel weggehaald moest worden, dus ja, echt van de moderne technieken zijn ze niet
Zou je je dat moeten laten welgevallen? Ik zou me beraden op juridische stappen, want hoe moet de energietransitie anders ooit plaatsvinden? En ik neem aan dat die buren ook een reden hebben om van duur gas af te geraken.quote:Op donderdag 27 oktober 2022 11:03 schreef Fe2O3 het volgende:
VvEs zijn vaker een probleem hoor, van bewoners die andere iets niet gunnen tot bewoners die het gewoon verdommen deel te nemen waardoor je bij slechte statuten niks geregeld krijgt.
Aan de ene kant is het wel een goed iets het hele gebouw verantwoordelijk te maken voor onderhoud en zaken als het dak/de fundering. Maar als je buren dan mee mogen stemmen of jij een airco aan de muur mag hangen buiten dan begint vaak het gelazer
Mja zie de reactie van 2xHenk ... natuurlijk kan je juridisch eea ondernemen. Daar betaal je dan 2x aan, je eigen kosten en het stuk wat de VvE moet lappen betaal je ook gewoon jouw deel vanquote:Op donderdag 27 oktober 2022 11:23 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Zou je je dat moeten laten welgevallen? Ik zou me beraden op juridische stappen, want hoe moet de energietransitie anders ooit plaatsvinden? En ik neem aan dat die buren ook een reden hebben om van duur gas af te geraken.
Naar wat ik ervan begrijp, gaat dit probleem worden opgelost: Minister Hugo de Jong kondigde recent aan dat de warmtepomp verplicht wordt per 2026 bij het vervangen van de cv-installatie. Deze verplichting geldt zowel voor huishoudens als voor VvE’s. Bronquote:Op donderdag 27 oktober 2022 11:29 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Mja zie de reactie van 2xHenk ... natuurlijk kan je juridisch eea ondernemen. Daar betaal je dan 2x aan, je eigen kosten en het stuk wat de VvE moet lappen betaal je ook gewoon jouw deel van
Plus dat je niet voor elke poep en scheet naar de rechter moet willen natuurlijk. Als je met een VvE vol bejaarden zit, of bijv. wappies, dan is alles moeilijk en gezeik. Mi. ook een reden om een woning niet te kopen.
Niet voor 2xHenkquote:Op donderdag 27 oktober 2022 11:41 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Naar wat ik ervan begrijp, gaat dit probleem worden opgelost: Minister Hugo de Jong kondigde recent aan dat de warmtepomp verplicht wordt per 2026 bij het vervangen van de cv-installatie. Deze verplichting geldt zowel voor huishoudens als voor VvE’s. Bron
Hier staat meer informatie: Vragen en antwoorden: hybride warmtepomp de standaard in 2026
Ah, een VvE. Ja, dan wordt het lastig inderdaad, want mijn totaalverbruik elektra op een heel jaar (dus dat wat ik volgens mijn energieleverancier verbruikt heb vóór saldering) kwam voor afgelopen jaar op 5.114 kWh per jaar. Daar ik momenteel nog, net als jij, 21ct per kWh betaal, kost me die 5.114 kWh dus ¤ 89,50 per maand, maar door de saldering komt dat natuurlijk ver onder 0.quote:Op donderdag 27 oktober 2022 10:52 schreef 2xHenk het volgende:
[..]
De enige optie om 100% electrisch te gaan zou een electrische cv zijn voor mij (gemeente laat geen in/uitlaat door mijn gevel voor een inpandige warmtepomp toe, en mijn VvE geeft geen toestemming voor een buitenunit.)
1m3 gas levert ongeveer net zoveel warmte op als 9 kWh bij een electrische CV, en om warm water te krijgen zou er een boiler opgehangen moeten worden. Ik betaal vandaag ¤1,02 voor een m3, en 21 cent gemiddeld voor een kWh).
Ik zou dan ook een 3x 35 ampère aansluiting moeten nemen à 900 euro ipv 20p euro per jaar.
En dat alles om max. 350 m3 gas weg te schrappen.
Hoe de transitie moet plaatsvinden moet je leggen bij de partij waar die hoort en zelf niks voor ondernemen als het juridisch lastig is.quote:Op donderdag 27 oktober 2022 11:23 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Zou je je dat moeten laten welgevallen? Ik zou me beraden op juridische stappen, want hoe moet de energietransitie anders ooit plaatsvinden? En ik neem aan dat die buren ook een reden hebben om van duur gas af te geraken.
Als ik geld zou kunnen besparen, dan zou ik vooral uitzoeken wat m'n rechten zijn. Zou het financieel niet aantrekkelijk voor me zijn, dan zou ik het erbij laten.quote:Op donderdag 27 oktober 2022 12:31 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Hoe de transitie moet plaatsvinden moet je leggen bij de partij waar die hoort en zelf niks voor ondernemen als het juridisch lastig is.
quote:Energiebedrijf Vattenfall wist zijn operationele winst in het derde kwartaal flink op te schroeven. Het van oorsprong Zweedse bedrijf hield onder de streep 6,2 miljard Zweedse kroon (570 miljoen euro) over. Dat is 30 procent meer dan een jaar eerder, blijkt uit de cijfers die donderdag zijn gepubliceerd.
Dusch ...quote:Veel van die klanten betalen sinds begin deze maand fors meer voor stroom en gas. Vattenfall zei dat de verhoging nodig was omdat het bedrijf zelf de energie duur moest inkopen.
Winsten moeten gewaarborgd worden voor de aandeelhouders. Die willen er warmpjes bij zitten.quote:Op donderdag 27 oktober 2022 14:29 schreef Fe2O3 het volgende:
https://www.nu.nl/economi(...)-energieprijzen.html
[..]
[..]
Dusch ...
11-11 was de vroegste datum die je kon aangeven? Dan heb je vandaag je overstap aangevraagd als ik het goed heb? Het zou kunnen dat je in werkelijkheid pas na 30 dagen daadwerkelijk stroom van Vattenfall geleverd krijgt, als je opzegtermijn van Eneco voorbij is.quote:Op donderdag 27 oktober 2022 11:09 schreef Elpis het volgende:
Zo ik heb ook maar de overstap gewaagd naar Vattenfall. Voelt wel een beetje raar na 33 jaar Eneco.
Per 11-11 gaan we over. Mooie datum.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |