Heb een slimme meter dus het zal wel goed komen danquote:Op zaterdag 29 oktober 2022 13:43 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Bij slimme meters wordt de stand op 01-01 uitgelezen.
Voor oude meters zullen mensen wel een oproep krijgen voor het doorgeven van de meterstand.
Dat is dan je “nulpunt”
Dat is dan toch alleen maar mooi?quote:Op zondag 30 oktober 2022 14:25 schreef Elpis het volgende:
Nou vanaf vandaag is ons nieuwe tarief bij Eneco ingegaan en ik wilde de tarieven op slimmemeterportal.nl invoeren. Kijk ik op mijneneco voor de precieze bedragen en blijken we hele andere tarieven gekregen te hebben. ¤ 0,61 per kWh en ¤ 2,71 per m3. Tegenover ¤ 0,84579 per kWh en ¤ 3,39522 per m3 die eerst in de mail stonden.
Heb al zitten rekenen maar het is geen btw verschil ofzo. Mooi is dat.
Als die druiven dat nou goed gecommuniceerd hadden was ik mogelijk niet overgestapt.quote:
Oh dat maakte ik niet uit je post op dat je was overgestapt.quote:Op zondag 30 oktober 2022 14:34 schreef Elpis het volgende:
[..]
Als die druiven dat nou goed gecommuniceerd hadden was ik mogelijk niet overgestapt.
Wel even kijken hoe vaak de energieleverancier de meter uitleest.quote:Op zaterdag 29 oktober 2022 15:39 schreef Danny het volgende:
[..]
Heb een slimme meter dus het zal wel goed komen dan
Via de app? Want ik heb ook gekeken en bij mij zijn ze hoger dan de aankondiging. Volgens Eneco zit er een fout in de app en gelden de tarieven die in de mail staan.quote:Op zondag 30 oktober 2022 14:25 schreef Elpis het volgende:
Nou vanaf vandaag is ons nieuwe tarief bij Eneco ingegaan en ik wilde de tarieven op slimmemeterportal.nl invoeren. Kijk ik op mijneneco voor de precieze bedragen en blijken we hele andere tarieven gekregen te hebben. ¤ 0,61 per kWh en ¤ 2,71 per m3. Tegenover ¤ 0,84579 per kWh en ¤ 3,39522 per m3 die eerst in de mail stonden.
Zowel in de app als bij MijnEneco op de website. Ik zag op twitter dat er meer last van hadden en bij anderen het na een dag of 2 weer aangepast was naar de tarieven uit de e-mail.quote:Op maandag 31 oktober 2022 20:19 schreef PaarsBeestje het volgende:
[..]
Via de app? Want ik heb ook gekeken en bij mij zijn ze hoger dan de aankondiging. Volgens Eneco zit er een fout in de app en gelden de tarieven die in de mail staan.
-edit- op de website zelf staan ook de verkeerde tarieven.
Elk kwartier wordt ie uitgelezen, maar ik kan het verbruik maar 1x per dag zienquote:Op maandag 31 oktober 2022 18:31 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Wel even kijken hoe vaak de energieleverancier de meter uitleest.
Jaarlijks, per kwartaal, maandelijks,dagelijks of per kwartier.
Bij GC kan je dat zelf instellen, waarschijnlijk staat het standaard op jaarlijks.
Je kan een energiemanager instaleren. Bijvoorbeeld https://enelogic.com/. Dan kan je dus wel op de dag zelf zien wat er gebruikt wordt. Als je dat combineert met een P1 afleesding dan kan je het zelfs live volgen tot op de seconde. Ik gebruik daarvoor de Youless maar er zijn iets goedkopere alternatieven.quote:Op maandag 31 oktober 2022 22:21 schreef Danny het volgende:
[..]
Elk kwartier wordt ie uitgelezen, maar ik kan het verbruik maar 1x per dag zien
De wereldmarkt prijzen dalen.quote:Op dinsdag 1 november 2022 15:12 schreef Akathisia het volgende:
Hoe ben ik van een voorstel van 2 maanden geleden om het vast te leggen rond de 750 euro (met oud belastingstarief) naar 1100 euro voor variabel gegaan (met nieuw belastingstarief)? Waren de prijzen niet aan het dalen?
Ja, nu, maar dat komt onder meer door het warme (relatief) weer. Dat gas in de opslagen gáát gebruikt worden, en moet volgend jaar ook weer aangevuld worden, dus je zou kunnen verwachten dat de prijzen weer gaan stijgen. Hoeveel geen idee, en óf het gaat gebeuren, ook geen idee, maar de vraag naar gas zal dan weer stijgen en meer vraag leidt tot hogere prijzen over het algemeen.quote:Op dinsdag 1 november 2022 16:28 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
De wereldmarkt prijzen dalen.
Plus het opgeslagen gas is al betaald. Die prijs daalt niet meer.quote:Op dinsdag 1 november 2022 16:31 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, nu, maar dat komt onder meer door het warme (relatief) weer. Dat gas in de opslagen gáát gebruikt worden, en moet volgend jaar ook weer aangevuld worden, dus je zou kunnen verwachten dat de prijzen weer gaan stijgen. Hoeveel geen idee, en óf het gaat gebeuren, ook geen idee, maar de vraag naar gas zal dan weer stijgen en meer vraag leidt tot hogere prijzen over het algemeen.
Als het aanbod voldoende blijft is het verstandiger dat gas lekker in de opslag te houden voor reserve. Voor zo ver ik weet zit er geen uiterste verkoopdatum op gas. De opslag moet wel betaald worden natuurlijk maar hoe meer gas achter de hand hoe goedkoper nieuwe inkoop waarschijnlijk is omdat de schaarste dan minder is. Ga je die opslag snel leeg trekken dan reageert de markt waarschijnlijk ook weer met prijsverhoging.quote:Op dinsdag 1 november 2022 16:31 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, nu, maar dat komt onder meer door het warme (relatief) weer. Dat gas in de opslagen gáát gebruikt worden, en moet volgend jaar ook weer aangevuld worden, dus je zou kunnen verwachten dat de prijzen weer gaan stijgen. Hoeveel geen idee, en óf het gaat gebeuren, ook geen idee, maar de vraag naar gas zal dan weer stijgen en meer vraag leidt tot hogere prijzen over het algemeen.
Alleen als Nederland en Duitsland weer als gekken tegen elkaar op biedenquote:Op dinsdag 1 november 2022 17:42 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Als het aanbod voldoende blijft is het verstandiger dat gas lekker in de opslag te houden voor reserve. Voor zo ver ik weet zit er geen uiterste verkoopdatum op gas. De opslag moet wel betaald worden natuurlijk maar hoe meer gas achter de hand hoe goedkoper nieuwe inkoop waarschijnlijk is omdat de schaarste dan minder is. Ga je die opslag snel leeg trekken dan reageert de markt waarschijnlijk ook weer met prijsverhoging.
Bij vattenfall is dat niet anders, als ik de kosten van gas deel door het aantal m3 kom ik op een heel ander tarief uit.quote:Op zondag 30 oktober 2022 14:25 schreef Elpis het volgende:
Vastrecht ed komt er soms wel bij en soms niet. Soms zetten ze de maandelijkste kosten delen door de dagen.quote:Op woensdag 2 november 2022 09:32 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
Bij vattenfall is dat niet anders, als ik de kosten van gas deel door het aantal m3 kom ik op een heel ander tarief uit.
Probleem is dat douchen en koken nog op gas gaat; ook springt de ketel soms gewoon aan om de boiler heet te houden.quote:Op woensdag 2 november 2022 10:54 schreef Jor_Dii het volgende:
Afgelopen maand 85% minder gas verbruikt tov 2021.
Wij zijn met 2en en bij normaal kook- en douchegedrag kom ik nu uit op 13m³ gas voor de maand oktober. CV dus totaal niet aangehad afgelopen maand.quote:Op woensdag 2 november 2022 10:56 schreef xzaz het volgende:
[..]
Probleem is dat douchen en koken nog op gas gaat; ook springt de ketel soms gewoon aan om de boiler heet te houden.
ahha hij wijn met z'n 4'en (2 kleine kinderen) en komen op 26 :p dus precies dezelfde situatie.quote:Op woensdag 2 november 2022 10:58 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Wij zijn met 2en en bij normaal kook- en douchegedrag kom ik nu uit op 13m³ gas voor de maand oktober. CV dus totaal niet aangehad afgelopen maand.
Heb geen app, maar via de browser op mijn PC werkt het prima hier.quote:Op woensdag 2 november 2022 15:28 schreef Zwansen het volgende:
Irritant, de app van Greenchoice geeft al een paar weken geen verbruik meer weer.
Maar TLV is alleen maar relevant voor alles wat je méér terug levert dan je eigen verbruik, dus ik weet niet hoe spannend dat is.quote:Op woensdag 2 november 2022 14:39 schreef Debsterr het volgende:
Hmm, ik kan via mijn huidige aanbieder gebruik maken van een verlengingsvoorstel, waarbij mijn tarieven duurder worden dan nu, maar ik er (vanwege hetzelfde tarief voor teruglevering energie) toch op vooruit zou moeten gaan. Slim om nu te doen, gezien het prijsplafond wat er gaat aankomen? Huidig energietarief zit ruim onder prijsplafond, maar teruglevering is daardoor ook nog niet zo interessant.
Hier werkt dat ook niet. Lijkt wel alsof er gewoon helemaal geen data meer is opgehaald sinds 27 september.quote:Op woensdag 2 november 2022 15:42 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Heb geen app, maar via de browser op mijn PC werkt het prima hier.
Zie je ook niets op de homepage in het venster "recent verbruik" ?quote:Op woensdag 2 november 2022 15:51 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Hier werkt dat ook niet. Lijkt wel alsof er gewoon helemaal geen data meer is opgehaald sinds 27 september.
Op basis van verbruik vorig jaar (1637 kWh) en verwachte opbrengst o.b.v. 10x 400 wp panelen (3800 kWh) is een hoger teruglevertarief wel interessant natuurlijk. Nadeel is dat we afgelopen jaar met gasverbruik hoger zaten dan straks onder prijsplafond grens valt (124 kuub meer).quote:Op woensdag 2 november 2022 15:44 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar TLV is alleen maar relevant voor alles wat je méér terug levert dan je eigen verbruik, dus ik weet niet hoe spannend dat is.
Uiteraard, want dan verkoop je 2163 kwh terug, en dat x 6ct ofzo is nog geen 130 euroquote:Op woensdag 2 november 2022 16:07 schreef Debsterr het volgende:
[..]
Op basis van verbruik vorig jaar (1637 kWh) en verwachte opbrengst o.b.v. 10x 400 wp panelen (3800 kWh) is een hoger teruglevertarief wel interessant natuurlijk. Nadeel is dat we afgelopen jaar met gasverbruik hoger zaten dan straks onder prijsplafond grens valt (124 kuub meer).
Nee, maar heb al bericht van de klantenservice (binnen een paar minuten!quote:Op woensdag 2 november 2022 15:55 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Zie je ook niets op de homepage in het venster "recent verbruik" ?
Ok, hoop voor je dat het snel opgelost wordt.quote:Op woensdag 2 november 2022 16:31 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Nee, maar heb al bericht van de klantenservice (binnen een paar minuten!).
“Ik heb voor u gekeken en geconstateerd dat uw slimme meter in storing staat, hierdoor krijgen wij geen meterstanden door en kunnen wij u verbruik niet weergeven. De storing is bekend bij uw netbeheerder. Voor een status kunt u contact opnemen met hen.”
Wat ga je niet doen? Die tarieven betaal ik nu ook. Gewoon de kachel ietsje lager.quote:Op woensdag 2 november 2022 19:11 schreef noodgang het volgende:
Ja hoor Greenchoice,
Huidig maandbedrag ¤100,-
Nieuw maandbedrag ¤614,-
Dat gaan we dus mooi even niet doen
¤3,44/m3
Onlangs dak vol laten leggen met zonnepanelen. AC voor verwarmen. Alleen Greenchoice schijnt een beetje aan het kloten te zijn met salderen en variabele tarieven, dus ga op zoek naar een partij die dat gewoon 1 op 1 per kWh doetquote:Op woensdag 2 november 2022 19:16 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Wat ga je niet doen? Die tarieven betaal ik nu ook. Gewoon de kachel ietsje lager.
Waarom! Doe dan een goedkoper tarief en de kachel iets lager. Dubbel winst!quote:Op woensdag 2 november 2022 19:16 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Wat ga je niet doen? Die tarieven betaal ik nu ook. Gewoon de kachel ietsje lager.
Per maand ?!quote:Op dinsdag 1 november 2022 15:12 schreef Akathisia het volgende:
Hoe ben ik van een voorstel van 2 maanden geleden om het vast te leggen rond de 750 euro (met oud belastingstarief) naar 1100 euro voor variabel gegaan (met nieuw belastingstarief)? Waren de prijzen niet aan het dalen?
Omdat variabel niet hetzelfde is als dynamisch. De dagprijzen zijn behoorlijk gedaald maar de leveranciers die groot ingekocht hebben en een variabel contract aanbieden zitten nog met hogere tarieven.quote:Op dinsdag 1 november 2022 15:12 schreef Akathisia het volgende:
Getallen even niet bij de hand. Sowieso teveel.quote:Op donderdag 3 november 2022 11:25 schreef ES_FOK het volgende:
Per maand ?!
Hoeveel verbruik je dan wel niet ?
Ik stap volgende maand over op dynamisch bij Frank Energie. Hoop dat het daar in vergelijking meevalt. Hoop voor deze maand ook nog wat terug te krijgen met een aanzienlijk lagere temperatuurmax (19,5 vs 23 eerder).quote:Op donderdag 3 november 2022 11:55 schreef Herkauwer het volgende:
Omdat variabel niet hetzelfde is als dynamisch. De dagprijzen zijn behoorlijk gedaald maar de leveranciers die groot ingekocht hebben en een variabel contract aanbieden zitten nog met hogere tarieven.
En ik weet het niet zeker, maar het lijkt wel of iedereen een veiligheidsmarge in heeft gebouwd. Zelf ik met een dynamisch contract die dus maandelijks werkelijk gebruik aftikt komt niet aan die prijzen. Maar vooralsnog heb ik mijn cv nog niet hoeven gebruiken.
Ik ben erg tevreden met Frank. Wel hebben ze de maand oktober te hoog ingeschat. Ik heb de verwarming nog niet aan gehad en de gasprijs was gemiddeld ¤2 lager dan ze hadden ingeschat. Maar dat betekent dat wat ik nu teveel heb betaald direct met de december factuur (deze betaal je vooraf in november) wordt verrekend.quote:Op donderdag 3 november 2022 12:05 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Ik stap volgende maand over op dynamisch bij Frank Energie. Hoop dat het daar in vergelijking meevalt. Hoop voor deze maand ook nog wat terug te krijgen met een aanzienlijk lagere temperatuurmax (19,5 vs 23 eerder).
Dat is verschil tussen nul gas verbruik, en behoorlijk wat, de afgelopen 2 maanden oid? Dat zal je wel merken ja ...quote:
haha, ik zit met hetzelfde. Ik zou meer baat hebben bij 190 euro per maand dan dat prijsplafondquote:Op vrijdag 4 november 2022 14:59 schreef -Hakuna- het volgende:
Stieken hoop ik dat het zg prijs plafond er niet komt ,maar liever elke maand 190 euro cashen. Met mij huidige vast contract en 92 euro oer maand zou ik dan elke maand geen voorschot meer krijgen en zelfs bijna 100 euro ontvangen.
Intussen blaast de kachel hier gewoon dagelijks door tot diep in de nacht.
En precies het soort reacties waarom het prijsplafond een beter idee is dan maar blijven storten.quote:Op vrijdag 4 november 2022 14:59 schreef -Hakuna- het volgende:
Stieken hoop ik dat het zg prijs plafond er niet komt ,maar liever elke maand 190 euro cashen. Met mij huidige vast contract en 92 euro oer maand zou ik dan elke maand geen voorschot meer krijgen en zelfs bijna 100 euro ontvangen.
Intussen blaast de kachel hier gewoon dagelijks door tot diep in de nacht.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |