abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_207079463
Ik heb ook altijd m’n max kolfrecht gebruikt en daarna nog ruim 1,5 jaar in totaal in m’n eigen tijd gekolfd. Gebruikte daar m’n pauze voor en nam een kwartier verlof per dag op.
Ik vond kolven eigenlijk wel fijn, even tijd voor mezelf door de dag heen. Alleen het schoonmaken was wat minder.
Protège moi de mes désirs.
pi_207079473
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2022 16:13 schreef Tink89 het volgende:
Ik heb lang 4 keer per dag een half uur gebruikt om te kolven. Niet fijn, maar precies wat max toegestaan is en ik had het echt nodig voor m'n productie.

Nu is de spruit 21 maanden en ligt er al een maand of 9 ongeveer 2 liter bv in de vriezer in kleine flesjes. Neemt heel veel plek in. En in theorie kan ik het weggooien, hij lust het namelijk op geen enkele manier (koud, warm, in een pannenkoek, smoothie, pap, ijs...) maar dat kan ik nog niet zo goed.
Je kan het ook doneren. :*
pi_207080745
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2022 15:40 schreef _Lily_ het volgende:
Eens met wat jullie allemaal zeggen
Het is klip en klaar waarom we graag volledig borstvoeding willen geven maar je moet er mentaal niet aan onderdoor gaan

@:bami: wat betreft de fb groep voor lactatiekundigen (ik ben er ook lid van): die adviseren inderdaad kleine flesjes.

Mijn J ging ook niet lekker op een kleiner flesje. Vandaar dat hij gewoon een fles van 180 of 200 ml kreeg en ik had een happy baby.

Toen las ik een keer een vraag op die fb groep van een andere moeder. Haar baby ging ook niet lekker op de kleine flesjes dus ze voedde vaak. Op een dag ging ze weg en bleef baby bij de vader en de baby bleef maar huilen om melk. Ze had gekolfd en een extra voorraadje achtergelaten. Haar man had ALLES opgemaakt in haar afwezigheid en gewoon een paar grote flessen gegeven en toen pas was de baby happy.
Mama was natuurlijk in alle Staten toen ze terugkwam en vroeg advies.

Die hele FB groep van lactatiekundigen ging toen los op die man. Die had t helemaal verkeerd aangepakt, zoveel meer melk gegeven dan dat ze kon kolven, hij had de hongersignalen van de baby verkeerd geïnterpreteerd etc. Ze gaven die boze vrouw helemaal gelijk.

Dat is dus het deskundigen advies. Ik denk er het mijne van, maar wie ben ik. Ik vond het bizar. Ik zeg niet dat een baby grote flessen moet drinken. Maar ik haal hieruit dat het ook geen wet van meden en Perzen is dat je maar een Max aantal ml mag geven. Dus geef je pukje gewoon wat je denkt dat ze nodig heeft, moederinstinct is het beste hoor. Als dat meer is dan wat ze aanbevelen, so be it.

Ik vond dus dat die vader niks geks had gedaan.

Wat betreft kolfstress: je kan niet meer meegeven dan dat je kolft dus dat doe je gewoon. En verder hierbij wat zusje zegt: na de ochtendvoeding verder kolven levert goed op. En wat lemijn zeg: de periode dat het zo kiele kiele is is kort. En wat ikzelf zeg: vaker kolven als je niet uitkomt. Stel dat pukje 3 voedingen heeft, kan best dat je daarvoor 4x of 5x moet kolven op het werk. Dat doe je dan. En anders de donormelk
O, wat een onzin! Die van mij gaat ook pas lekker op 170-180 ml. Prima toch? Helemaal borstvoeding, zo licht verteerbaar. Beter dat dan een hongerige baby.
pi_207081349
Hier hebben we ook een periode flesjes van 150-160 gehad, daar kon ze dan drie uur goed op door.
Ik vind het wel heerlijk zo, hoor. Ze drinkt alleen nog voor het slapengaan en in de nacht. Als ik thuis ben, drinkt ze ook nog (kort) voor haar dutje.
Ik zit dus ook redelijk aan die 2-4 per etmaal, 2 keer op werkdagen en 3/4 keer op vrije dagen. Hoef niet meer te kolven, mits uitzondering (gisteravond was ze niet zo lekker en dronk ze nauwelijks, terwijl ik ook gewerkt had - 15 uur later voelde ik dat wel en moest ik even leegkolven :')).

Ik heb hier ook nog een lade met ingevroren melk. Het oudste is van mei, geloof ik. Ik heb nu dus nog wat melk in de koelkast staan van gisteravond. Ik zal eens kijken of ze vrijdag een smoothie/milkshake wil van melk en fruit. Puur wil ze het eigenlijk niet meer, of ze gaat er expres mee knoeien.
Ik schat dat ik ook nog zo'n 2/2,5 liter heb.
pi_207081581
Ik vind kolven niet erg. Maar dat afwassen en steriliseren de hele tijd. :')
  woensdag 14 december 2022 @ 20:01:45 #106
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_207081876
De hele tijd steriliseren? Hoi daarmee op joh! Ik heb mijn kolfspullen precies 0x gesteriliseerd deze ronde. Ik steriliseer mijn borsten ook nooit en de melk gaat maximaal de 8e dag op. Als het niet meer goed is weigert hij.

Maak het jezelf niet moeilijker dan nodig. Die afwas is al werk zat.

(ik weet dat de vaatwasser ook kan maar daar wordt alles langzaam rood van de tomatensaus en dat vind ik stom. en ook dan nog zijn het de extra handelingen voor en na een werkdag. blijft gedoe)
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_207081985
Ik deed dat ook niet meer. Ik spoelde m’n flesjes om en zette ze in de koelkast op werk. Thuis gingen ze in de vaatwasser. O-)
pi_207082679
Voor mezelf ben ik er ook niet zo trouw in hoor. :P
Maar ik steriliseer wel vooraf aan een donatie kolfsessie.
pi_207082924
Hier gaat alles in de vaatwasser hoor.. Wel check ik voordat de vaatwasser aangaat of we iets met rode saus hebben gegeten, inderdaad zonde als alles oranje wordt.
Shine bright like a diamond.
pi_207084886
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2022 20:32 schreef Lokasenna het volgende:
Ik vind het nog steeds naar van mezelf maar die hygiëne maatregelen met oa steriliseren enzo zijn de reden dat ik nooit mijn grote hoeveelheden melk heb gedoneerd.
Ik had daar echt geen tijd voor

Of liever gezegd geen prioriteit
Ik vind m’n werk zo pittig icm moederschap dat ik veel dingen gewoon niet doe. (Ook dingen zoals fysiek boodschappen doen haha)

Uiteindelijk heeft J alles zelf opgedronken en heb ik nog vele weken moedermelk kunnen geven nadat ik gestopt was met bv bij 9 maanden
pi_207085031
quote:
1s.gif Op woensdag 14 december 2022 22:09 schreef _Lily_ het volgende:

[..]
Ik vind het nog steeds naar van mezelf maar die hygiëne maatregelen met oa steriliseren enzo zijn de reden dat ik nooit mijn grote hoeveelheden melk heb gedoneerd.
Ik had daar echt geen tijd voor

Of liever gezegd geen prioriteit
Ik vind m’n werk zo pittig icm moederschap dat ik veel dingen gewoon niet doe. (Ook dingen zoals fysiek boodschappen doen haha)
Nou ja ik werk ook nog niet. :P
Weet nog niet of ik er dan nog mee doorga hoor. Ook geen idee wat mijn kind dan drinkt en of ik uberhaupt wat overhoud. Maar voor nu is het wel oke, ik kan niet echt veel meer kwijt in de vriezer voor mezelf dan de paar liter die er nu ligt en vind het prettiger slapen als ik heb leeg gekolfd.
pi_207087685
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2022 20:32 schreef Lokasenna het volgende:
Als je het steriliseren, schoonmaken en schoon werken geen probleem vind kun je je ook aanmelden voor de moedermelk bank. Ik zou dat gaan doen vorig jaar, maar door samenloop omstandigheden (iets met RS virus :X ) ben ik er toen niet verder mee gegaan.

Ik heb tot de eerste verjaardag gekolfd, vanaf 9 maanden kolfde ik 1x per dag een onder werktijd. Mijn werkgever vond het kolven na de 9 maanden ook geen probleem, ik mocht dit gewoon onder werktijd doen.
  donderdag 15 december 2022 @ 09:18:01 #113
319308 Tink89
To live is to dance
pi_207088039
quote:
1s.gif Op woensdag 14 december 2022 16:44 schreef arvensis het volgende:

[..]
Je kan het ook doneren. :*
In theorie wel, maar ik denk niet dat er nog mensen zitten te wachten op melk die al ongeveer een jaar in de vriezer ligt. Bovendien steriliseer ik nooit, gooi ik m'n spullen gewoon in de vaatwasser en gebruik ik schildkliermedicatie die in kleine hoeveelheden niet schadelijk is, maar wel effect heeft.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_207088057
quote:
17s.gif Op donderdag 15 december 2022 08:22 schreef douche-eendje het volgende:

[..]
Als je het steriliseren, schoonmaken en schoon werken geen probleem vind kun je je ook aanmelden voor de moedermelk bank. Ik zou dat gaan doen vorig jaar, maar door samenloop omstandigheden (iets met RS virus :X ) ben ik er toen niet verder mee gegaan.

Ik heb tot de eerste verjaardag gekolfd, vanaf 9 maanden kolfde ik 1x per dag een onder werktijd. Mijn werkgever vond het kolven na de 9 maanden ook geen probleem, ik mocht dit gewoon onder werktijd doen.
Ja daar geef ik het nu aan! Het duurde wel lang voor de aanmelding eindelijk rond was, vond ik. Duurde meerdere weken voor ik gekeurd kon worden. Het schoonmaken is natuurlijk niet mijn hobby, maar het hoort er wel bij. Ik denk dat ik het alleen op mijn vrije dagen ga doen als ik in februari weer ga werken.
pi_207089859
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2022 09:20 schreef Lokasenna het volgende:

[..]
Ja daar geef ik het nu aan! Het duurde wel lang voor de aanmelding eindelijk rond was, vond ik. Duurde meerdere weken voor ik gekeurd kon worden. Het schoonmaken is natuurlijk niet mijn hobby, maar het hoort er wel bij. Ik denk dat ik het alleen op mijn vrije dagen ga doen als ik in februari weer ga werken.
Het duurde bij mij een hele tijd voordat ik reactie kreeg op mijn voicemailbericht, maar dat kwam achteraf omdat ze toen aan het verhuizen waren. Maar wat tof en goed dat je aan de moedermelkbank kunt doneren ^O^

Ik heb uiteindelijk via andere wegen 20 liter gedoneerd aan 3 verschillende kindjes. Blijft toch een mooi iets O+
pi_207114254
Nou, ze heeft in 5,5 uur ongeveer 280 gedronken en ik heb circa 240 gekolfd. Met de wetenschap dat ze in de avond vaak wat clustert valt dat me niks tegen. Woensdagochtend gaat ze wennen op de opvang, eens kijken wat ze daar drinkt. :D
  dinsdag 20 december 2022 @ 11:37:50 #117
208890 June.
Seriously?
  donderdag 22 december 2022 @ 10:32:05 #118
319308 Tink89
To live is to dance
pi_207183788
quote:
Jeetje wat een bangmakerij en megalijst met wat je allemaal moet doen...
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  donderdag 22 december 2022 @ 10:38:26 #119
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_207183848
Enerzijds eens, anderzijds is de houding 'borstvoeding hoort bij zelfzorg en babyzorg dus gaat voor alles' iets dat ik vanzelfsprekend vind na zoveel jaar voeden maar anderen misschien makkelijker opzij zetten in kerststress?
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_207184231
Ik kan me er wel iets bij voorstellen, mijn baby drinkt ook minder als we een dag op pad zijn en ik ben gevoelig voor verstoppingen dus moet dan wel altijd goed oppassen.

@Bami, hoe ging het bij de opvang?
pi_207187721
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2022 11:22 schreef Lokasenna het volgende:
Ik kan me er wel iets bij voorstellen, mijn baby drinkt ook minder als we een dag op pad zijn en ik ben gevoelig voor verstoppingen dus moet dan wel altijd goed oppassen.

@:Bami, hoe ging het bij de opvang?
Lief dat je ernaar vraagt!
Het ging goed. O+ Ze heeft geslapen, gedronken (80ml), gekletst en nog wat geslapen. Thuis had ze 1 uur en 3 kwartier na de fles al wel weer honger, maar dat is misschien ook valsspelen omdat tiet dan een optie is. :D
Ben heel benieuwd hoe een hele dag gaat straks!
pi_207478834
Mijn baby heeft zeer regelmatig dagen (en nachten) dat ze veel last heeft van haar buik en continu bezig is met proberen scheten te laten. Ze huilt daar ook bij en lijkt er echt pijn van te hebben. Ook heeft ze op die dagen soms wel 5 keer een behoorlijke poepluier met dunne, wat slijmerige poep, kleur is wel normaal.
Is dit overgevoeligheid voor iets dat ik gegeten heb? Eet ze misschien gewoon te veel (ze spuugt namelijk ook best veel weer uit)? Op het cb zeiden ze dat baby's dit nu eenmaal doen en het meestal na 3 maanden wel beter wordt, maar de 3 maanden is ze nu gepasseerd en het wordt eerder erger dan beter.
pi_207763334
Goedendag, ik val even binnen.

Bij het opruimen van de zolder kwam ik mn oude kolf tegen (minimaal 10 jaar oud), kan ik die nog aan iemand aanbieden (gratis) of denken jullie 'doe maar niet, gooi maar weg' :D
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_208157599
Vandaag een nieuwe mijlpaal O+ mijn meisje is drie *O*

En ze ligt nu in slaap te vallen aan de borst na een heerlijk feest. Ik vier hier stilletjes het feestje nog even door en ben oh zo benieuwd hoe lang ze nog zo’n groot fan blijft O+ O+ O+
pi_208157781
quote:
1s.gif Op zondag 26 februari 2023 19:15 schreef Zo-is-dat het volgende:
Vandaag een nieuwe mijlpaal O+ mijn meisje is drie *O*

En ze ligt nu in slaap te vallen aan de borst na een heerlijk feest. Ik vier hier stilletjes het feestje nog even door en ben oh zo benieuwd hoe lang ze nog zo’n groot fan blijft O+ O+ O+
O+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')