Inderdaad, dit ga je niet tegenhouden. Beter dan al die tokkiekachels die inmiddels overal de kop opsteken waarmee de rest van de wijk lekker in de smog mag zitten.quote:Op maandag 17 oktober 2022 21:03 schreef Jahr00n het volgende:
Gewoon je niet zo aanstellen. Goed dat die mensen wat aan verduurzaming doen. Daarnaast is het vergunningsvrij.
Knappe panelen die dat kunnenquote:Op maandag 17 oktober 2022 21:01 schreef goed_volk het volgende:; vanwege de windrichting zullen wij een behoorlijk deel van de dag de reflectie op het huis / in het huis hebben.
Dan waait al die schittering zó bij TS naar binnen.quote:Op maandag 17 oktober 2022 21:17 schreef Mrmime het volgende:
Ik snap de relatie tussen windrichting en reflectie niet helemaal
Zonnestand gedurende de dag.quote:Op maandag 17 oktober 2022 21:17 schreef Mrmime het volgende:
De richting van de nok is anders, waardoor de panelen parallel aan mijn woning staan. Hun dakvlak is echter een stuk langer, waardoor ze voorbij gevel geplaatst worden, ter hoogte van mijn (enige) buitenplaats. Vanuit mijn woonkamer/buitenruimte kijk ik dus direct tegen manshoge panelen aan, op een halve meter afstand van de erfgrens.quote:Op maandag 17 oktober 2022 21:17 schreef Mrmime het volgende:
Heb je net mooie panelen laten plaatsen zet iemand er een schutting voorquote:Op maandag 17 oktober 2022 21:50 schreef Mrmime het volgende:
Ah oké, nu snap ik je beter.
Zie je de panelen ook nog als je een mooie afscheiding maakt tussen jou en de buren? Dat had ik sowieso gedaan, ook voor m’n eigen privacy
Ze hebben geen ramen in dat dak zitten, dus altijd genoeg privacy. Een schutting plaatsen kan, maar omdat mijn huis 1,5 woonlaag hoger is, kijk ik er vanaf de verdieping nog op. Dat op zich is minder erg, maar daar zal ook de boel naar binnen reflecteren. En dat is wel vervelend...quote:Op maandag 17 oktober 2022 21:50 schreef Mrmime het volgende:
Ah oké, nu snap ik je beter.
Zie je de panelen ook nog als je een mooie afscheiding maakt tussen jou en de buren? Dat had ik sowieso gedaan, ook voor m’n eigen privacy
Als trouw kijker van de rijdende rechter schat ik als volleerd 'kijkbuisjurist' in dat je volledig kansloos bent in het tegenhouden van de plaatsing. Het is hún dak en daar mogen ze binnen het redelijke mee doen wat ze willen. Ik schat in dat geen rechter dit als 'onrechtmatige hinder' gaat kwalificeren.quote:Op maandag 17 oktober 2022 21:01 schreef goed_volk het volgende:
Wat zijn onze opties om dit tegen te houden?
Voor zover ik weet staan zonnepanelen zeker niét bekend om een absorptie van 100% maar wél om hun glazen toplaag. Dat ze een deel zonlicht opnemen sluit absoluut niet uit dat er een ander deel reflecteert..quote:Op maandag 17 oktober 2022 22:51 schreef MisChrartin het volgende:
Ja daar staan zonnepanelen om bekend hè, dat ze zoveel licht reflecteren en geen zonlicht opnemen.
Nope, was het maar waar. Woningen met beschermd stads- of dorpsgezicht moeten helaas een vergunning aanvragen wanneer deze vanaf de openbare weg zichtbaar zijn. Praktisch komt het erop neer dat je nooit toestemming hiervoor krijgt. Tenminste, in mijn gemeente dan.quote:Op maandag 17 oktober 2022 21:03 schreef Jahr00n het volgende:
Gewoon je niet zo aanstellen. Goed dat die mensen wat aan verduurzaming doen. Daarnaast is het vergunningsvrij.
Als de hoek rechtsboven noord is dan zal de zon amper op die panelen schijnen.quote:Op maandag 17 oktober 2022 21:24 schreef goed_volk het volgende:
[..]
De richting van de nok is anders, waardoor de panelen parallel aan mijn woning staan. Hun dakvlak is echter een stuk langer, waardoor ze voorbij gevel geplaatst worden, ter hoogte van mijn (enige) buitenplaats. Vanuit mijn woonkamer/buitenruimte kijk ik dus direct tegen manshoge panelen aan, op een halve meter afstand van de erfgrens.
Daarnaast is mijn pand een stuk hoger dan dat van de buren. Dit houdt in dat de reflectie niet een uurtje bij mij naar binnen schijnt, maar veel langer.
-edit-
even een paint gemaakt (met typefout). Als ik op mijn terras sta, kijk ik dus recht tegen de panelen aan. Mijn woonkamer plus de etage daarboven, steken zo'n 5 meter boven de buren uit.
[ link | afbeelding ]
Ja, dit. Het is voor mij ook nieuw dat de zon in het westen opkomt.quote:Op dinsdag 18 oktober 2022 01:22 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als de hoek rechtsboven noord is dan zal de zon amper op die panelen schijnen.
De zon maakt dan ook niet zo'n draai als op het plaatje.
Hij heeft toch een noordpijl getekend? Die wijst richting het noorden. De andere kant is het zuiden. Zon komt dus gewoon op in het oosten op zijn tekening.quote:Op dinsdag 18 oktober 2022 01:22 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als de hoek rechtsboven noord is dan zal de zon amper op die panelen schijnen.
De zon maakt dan ook niet zo'n draai als op het plaatje.
Hier ff een link waarbij je niet hoeft in te loggen...quote:Op maandag 17 oktober 2022 23:58 schreef Fe2O3 het volgende:
Vanuit de juridische kant ben je waarschijnlijk kansloos, tenzij de overlast dermate is dat je bijv. van 9 tot 16 je rolluiken omlaag moet doen elke dag omdat je anders blind wordt oid.
Uit rechtspraak blijkt eigenlijk 'dat je niet moet zeiken over soms wat fel licht'
Zie bijv. https://www.recht.nl/rech(...)i=NL:RBNNE:2022:2528
Ik denk dat je beter vooraf je zorgen over de hinder (die omvormer maakt ook herrie trouwens) richting de buren kan uitspreken. Er zijn bijv. ook matte panelen en ook qua kleur/afwerking zijn er opties.
Ik zou eens met de buren gaan praten. Buiten ze om de installatie tegenhouden gaat je niet lukken. Zonnepanelen op daken zijn als ik het goed heb altijd vergunningsvrij (tenzij in bestemmingsplan anders geregeld is, maar dat kan ik me bij woonhuizen niet voorstellen) en dan is er dus geen rechtsbescherming om ergens bezwaar/beroep in te dienen.quote:Op maandag 17 oktober 2022 21:01 schreef goed_volk het volgende:
Wat zijn onze opties om dit tegen te houden?
Waarschijnlijk liggen ze tegenover daar waar een groot deel van de dag de zon is. De panelen liggen naar verwachting zo veel mogelijk op het zuiden. Zuiden is hier de bedoelde 'windrichting'.quote:Op maandag 17 oktober 2022 21:17 schreef Mrmime het volgende:
In een hutje op de hei gaan wonenquote:Op maandag 17 oktober 2022 21:01 schreef goed_volk het volgende:
Mijn buren hebben besloten om zonnepanelen te plaatsen op hun dak. Op zich hun goed recht, echter deze komen direct naast mijn dakterras, waardoor ik er de hele dag tegenaan kijk vanaf elke hoek in huis. Niet alleen is het spuuglelijk, de reflectie gaat ook overlast geven; vanwege de windrichting zullen wij een behoorlijk deel van de dag de reflectie op het huis / in het huis hebben.
Het gaat overigens om woningen met verschillende dakhoogtes en nokrichtingen. Om die reden zit hun dak naast mijn terras.
Wat zijn onze opties om dit tegen te houden? Als de panelen er al liggen zal het waarschijnlijk een enorm taai verhaal worden, toch?
Op die manier, dan klopt het idd wel.quote:Op dinsdag 18 oktober 2022 01:45 schreef SillyWalks het volgende:
[..]
Hij heeft toch een noordpijl getekend? Die wijst richting het noorden. De andere kant is het zuiden. Zon komt dus gewoon op in het oosten op zijn tekening.
Dit dusquote:Op dinsdag 18 oktober 2022 08:58 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
In een hutje op de hei gaan wonen
U bent bekend met de kleur grijs die tussen zwart en wit in zit? Eenzelfde nuance bestaat tussen absorptie en reflectie.quote:Op dinsdag 18 oktober 2022 09:08 schreef JeMoeder het volgende:
Reflecterende panelen? Lijkt me niet handig die te installeren, want die hebben nauwelijks opbrengst.
Ik heb hier 68 zonnepanelen, verspreid over noord, zuid van de woning en oost en west van de garage liggen en nog nooit last gehad van reflecties.quote:Op maandag 17 oktober 2022 21:01 schreef goed_volk het volgende:
Mijn buren hebben besloten om zonnepanelen te plaatsen op hun dak. Op zich hun goed recht, echter deze komen direct naast mijn dakterras, waardoor ik er de hele dag tegenaan kijk vanaf elke hoek in huis. Niet alleen is het spuuglelijk, de reflectie gaat ook overlast geven; vanwege de windrichting zullen wij een behoorlijk deel van de dag de reflectie op het huis / in het huis hebben.
Het gaat overigens om woningen met verschillende dakhoogtes en nokrichtingen. Om die reden zit hun dak naast mijn terras.
Wat zijn onze opties om dit tegen te houden? Als de panelen er al liggen zal het waarschijnlijk een enorm taai verhaal worden, toch?
Moderne panelen reflecteren nauwelijks, absorptie moet zo hoog mogelijk zijn over nagenoeg het gehele lichtsprectrum. Tenzij zijn buren zwaar verouderde enkellaags PV panelen laten plaatsen.quote:Op dinsdag 18 oktober 2022 11:02 schreef Wiedanwel het volgende:
[..]
U bent bekend met de kleur grijs die tussen zwart en wit in zit? Eenzelfde nuance bestaat tussen absorptie en reflectie.
Andere kant opkijken.quote:Op maandag 17 oktober 2022 22:00 schreef goed_volk het volgende:
[..]
Ze hebben geen ramen in dat dak zitten, dus altijd genoeg privacy. Een schutting plaatsen kan, maar omdat mijn huis 1,5 woonlaag hoger is, kijk ik er vanaf de verdieping nog op. Dat op zich is minder erg, maar daar zal ook de boel naar binnen reflecteren. En dat is wel vervelend...
Klinkt leuk maar wat functioneel "nauwelijks reflectie" is, kan voor het oog nog altijd wel hinderlijke reflectie zijn.quote:Op woensdag 19 oktober 2022 10:34 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Moderne panelen reflecteren nauwelijks, absorptie moet zo hoog mogelijk zijn over nagenoeg het gehele lichtsprectrum. Tenzij zijn buren zwaar verouderde enkellaags PV panelen laten plaatsen.
Ja l, en die gewoon 2 meter schuin overhelt naar de panelen toequote:Op woensdag 19 oktober 2022 16:20 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Zet een klein schuttinkje neer.
Ik bedoelde niet om te koeieneren. Als hij iets zet vlakbij zijn raam is hij er al.quote:Op woensdag 19 oktober 2022 19:38 schreef Mrmime het volgende:
[..]
Ja l, en die gewoon 2 meter schuin overhelt naar de panelen toe
Was een flauw grapje van mijquote:Op woensdag 19 oktober 2022 22:41 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik bedoelde niet om te koeieneren. Als hij iets zet vlakbij zijn raam is hij er al.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |