abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 17 oktober 2022 @ 21:01:55 #1
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_206357081
Mijn buren hebben besloten om zonnepanelen te plaatsen op hun dak. Op zich hun goed recht, echter deze komen direct naast mijn dakterras, waardoor ik er de hele dag tegenaan kijk vanaf elke hoek in huis. Niet alleen is het spuuglelijk, de reflectie gaat ook overlast geven; vanwege de windrichting zullen wij een behoorlijk deel van de dag de reflectie op het huis / in het huis hebben.

Het gaat overigens om woningen met verschillende dakhoogtes en nokrichtingen. Om die reden zit hun dak naast mijn terras.

Wat zijn onze opties om dit tegen te houden? Als de panelen er al liggen zal het waarschijnlijk een enorm taai verhaal worden, toch?
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_206357109
Gewoon je niet zo aanstellen. Goed dat die mensen wat aan verduurzaming doen. Daarnaast is het vergunningsvrij.
pi_206357143
Zet er een schutting oid tussen.

Je buren zullen alle recht hebben dat te doen.
pi_206357157
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 21:03 schreef Jahr00n het volgende:
Gewoon je niet zo aanstellen. Goed dat die mensen wat aan verduurzaming doen. Daarnaast is het vergunningsvrij.
Inderdaad, dit ga je niet tegenhouden. Beter dan al die tokkiekachels die inmiddels overal de kop opsteken waarmee de rest van de wijk lekker in de smog mag zitten.
pi_206357165
quote:
9s.gif Op maandag 17 oktober 2022 21:01 schreef goed_volk het volgende:; vanwege de windrichting zullen wij een behoorlijk deel van de dag de reflectie op het huis / in het huis hebben.
Knappe panelen die dat kunnen
pi_206357227
:') overlast door zonnepanelen? Lol wat? Het zijn geen windmolens…
U MAD?
pi_206357324
Ik snap de relatie tussen windrichting en reflectie niet helemaal
Alius aliud dicit
  Manager PR/Moderator maandag 17 oktober 2022 @ 21:20:48 #9
269689 crew  Viv
pi_206357376
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 21:17 schreef Mrmime het volgende:
Dan waait al die schittering zó bij TS naar binnen. :(
pi_206357397
quote:
Zonnestand gedurende de dag.
  maandag 17 oktober 2022 @ 21:24:22 #11
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_206357437
quote:
De richting van de nok is anders, waardoor de panelen parallel aan mijn woning staan. Hun dakvlak is echter een stuk langer, waardoor ze voorbij gevel geplaatst worden, ter hoogte van mijn (enige) buitenplaats. Vanuit mijn woonkamer/buitenruimte kijk ik dus direct tegen manshoge panelen aan, op een halve meter afstand van de erfgrens.
Daarnaast is mijn pand een stuk hoger dan dat van de buren. Dit houdt in dat de reflectie niet een uurtje bij mij naar binnen schijnt, maar veel langer.

-edit-
even een paint gemaakt (met typefout). Als ik op mijn terras sta, kijk ik dus recht tegen de panelen aan. Mijn woonkamer plus de etage daarboven, steken zo'n 5 meter boven de buren uit.

[ Bericht 8% gewijzigd door goed_volk op 17-10-2022 21:40:27 ]
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
pi_206357785
Ah oké, nu snap ik je beter.
Zie je de panelen ook nog als je een mooie afscheiding maakt tussen jou en de buren? Dat had ik sowieso gedaan, ook voor m’n eigen privacy
Alius aliud dicit
pi_206357843
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 21:50 schreef Mrmime het volgende:
Zie je de panelen ook nog als je een mooie afscheiding maakt tussen jou en de buren? Dat had ik sowieso gedaan, ook voor m’n eigen privacy
Heb je net mooie panelen laten plaatsen zet iemand er een schutting voor :D
Nobody expects the Spanish Inquisition!
  maandag 17 oktober 2022 @ 22:00:59 #14
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_206357925
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 21:50 schreef Mrmime het volgende:
Ze hebben geen ramen in dat dak zitten, dus altijd genoeg privacy. Een schutting plaatsen kan, maar omdat mijn huis 1,5 woonlaag hoger is, kijk ik er vanaf de verdieping nog op. Dat op zich is minder erg, maar daar zal ook de boel naar binnen reflecteren. En dat is wel vervelend...
pi_206358275
https://www.woutersadvoca(...)nrecht-korte-uitleg/

Ik zou juridisch advies aanvragen en wel op zeer korte termijn in hoeverre deze hinder onrechtmatig zou kunnen zijn.

Als de jurist ook van mening is dat deze hinder onrechtmatig is, dan kan je vast een aangetekende brief laten sturen aan je buren ter waarschuwing vooraf en heb je daar ook bewijs van als zij toch deze zonnepanelen gaan leggen.
pi_206358320
quote:
9s.gif Op maandag 17 oktober 2022 21:01 schreef goed_volk het volgende:
Wat zijn onze opties om dit tegen te houden?
Als trouw kijker van de rijdende rechter schat ik als volleerd 'kijkbuisjurist' in dat je volledig kansloos bent in het tegenhouden van de plaatsing. Het is hún dak en daar mogen ze binnen het redelijke mee doen wat ze willen. Ik schat in dat geen rechter dit als 'onrechtmatige hinder' gaat kwalificeren.

Heb je, los van de begrijpelijke emotie, de reflecties al geprobeerd te objectiveren? Als ik het goed begrijp heb je je ramen aan de zonzijde en heb je nu dus al een groot deel van de dag directe zoninstraling. Door de panelen komt daar nu een deel van de dag een indirecte instraling bij. Wat maakt dat het laatste zoveel vervelender gaat zijn? En gegeven de hellingshoek van de panelen; heb je al enig idee hoe lang en in welke ruimtes de reflectie zich daadwerkelijk gaat manifesteren?

Qua uitzicht kun je vooraf wel iéts doen door te vragen of ze je tegemoet willen komen door te kiezen voor volledig zwarte panelen en voor een regelmatig, rechthoekig legplan zonder tetris-toestanden. Op die manier is het uitzicht op een stel panelen slechts 'anders' dan het uitzicht op een pannendak. Beiden kun je mooi of lelijk vinden.

En uiteraard staat het jou op jouw beurt vrij om op je eigen dakterras een leuk haagje neer te zetten om het uitzicht net wat fraaier te maken. Misschien goed om je buren alvast te informeren dat je dat van plan bent; dan kunnen ze met het legplan en omvormers/optimizers alvast anticiperen op eventuele schaduwwerking en kunnen ze omgekeerd jou weer niet betichten van onrechtmatige hinder als hun opbrengst naar nul terugloopt door een meter schaduw.

[ Bericht 3% gewijzigd door Wiedanwel op 17-10-2022 22:51:41 ]
pi_206358526
Ja daar staan zonnepanelen om bekend hè, dat ze zoveel licht reflecteren en geen zonlicht opnemen.
pi_206358605
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 22:51 schreef MisChrartin het volgende:
Ja daar staan zonnepanelen om bekend hè, dat ze zoveel licht reflecteren en geen zonlicht opnemen.
Voor zover ik weet staan zonnepanelen zeker niét bekend om een absorptie van 100% maar wél om hun glazen toplaag. Dat ze een deel zonlicht opnemen sluit absoluut niet uit dat er een ander deel reflecteert..

[ Bericht 0% gewijzigd door Wiedanwel op 17-10-2022 23:10:18 ]
pi_206359018
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 21:03 schreef Jahr00n het volgende:
Nope, was het maar waar. Woningen met beschermd stads- of dorpsgezicht moeten helaas een vergunning aanvragen wanneer deze vanaf de openbare weg zichtbaar zijn. Praktisch komt het erop neer dat je nooit toestemming hiervoor krijgt. Tenminste, in mijn gemeente dan.
  maandag 17 oktober 2022 @ 23:58:37 #20
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_206359050
Vanuit de juridische kant ben je waarschijnlijk kansloos, tenzij de overlast dermate is dat je bijv. van 9 tot 16 je rolluiken omlaag moet doen elke dag omdat je anders blind wordt oid.

Uit rechtspraak blijkt eigenlijk 'dat je niet moet zeiken over soms wat fel licht'

Zie bijv. https://www.recht.nl/rech(...)i=NL:RBNNE:2022:2528

Ik denk dat je beter vooraf je zorgen over de hinder (die omvormer maakt ook herrie trouwens) richting de buren kan uitspreken. Er zijn bijv. ook matte panelen en ook qua kleur/afwerking zijn er opties.

[ Bericht 0% gewijzigd door Fe2O3 op 17-10-2022 23:59:11 (Mobiel kut touchkeyboard :)) ]
Dum de dum
  dinsdag 18 oktober 2022 @ 01:22:49 #21
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206359362
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 21:24 schreef goed_volk het volgende:

[..]
De richting van de nok is anders, waardoor de panelen parallel aan mijn woning staan. Hun dakvlak is echter een stuk langer, waardoor ze voorbij gevel geplaatst worden, ter hoogte van mijn (enige) buitenplaats. Vanuit mijn woonkamer/buitenruimte kijk ik dus direct tegen manshoge panelen aan, op een halve meter afstand van de erfgrens.
Daarnaast is mijn pand een stuk hoger dan dat van de buren. Dit houdt in dat de reflectie niet een uurtje bij mij naar binnen schijnt, maar veel langer.

-edit-
even een paint gemaakt (met typefout). Als ik op mijn terras sta, kijk ik dus recht tegen de panelen aan. Mijn woonkamer plus de etage daarboven, steken zo'n 5 meter boven de buren uit.
[ link | afbeelding ]
Als de hoek rechtsboven noord is dan zal de zon amper op die panelen schijnen.
De zon maakt dan ook niet zo'n draai als op het plaatje.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206359385
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2022 01:22 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja, dit. Het is voor mij ook nieuw dat de zon in het westen opkomt.
  dinsdag 18 oktober 2022 @ 01:45:54 #23
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_206359396
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2022 01:22 schreef Leandra het volgende:

[..]
Hij heeft toch een noordpijl getekend? Die wijst richting het noorden. De andere kant is het zuiden. Zon komt dus gewoon op in het oosten op zijn tekening.
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
pi_206359545
Maar dan zou het ook logisch zijn als de panelen op Zuid gericht liggen, en dan reflecteren ze waarschijnlijk alleen in de ochtend richting zijn huis. Alles het al gebeurt.
Dat heb ik ook hier, wij werden in de vroeger ochtend aan tafel verblind door de panelen van de buren. Met wat begroeiing ertussen is dat probleem weg.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  dinsdag 18 oktober 2022 @ 08:30:18 #25
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_206360003
quote:
1s.gif Op maandag 17 oktober 2022 23:58 schreef Fe2O3 het volgende:
Vanuit de juridische kant ben je waarschijnlijk kansloos, tenzij de overlast dermate is dat je bijv. van 9 tot 16 je rolluiken omlaag moet doen elke dag omdat je anders blind wordt oid.

Uit rechtspraak blijkt eigenlijk 'dat je niet moet zeiken over soms wat fel licht'

Zie bijv. https://www.recht.nl/rech(...)i=NL:RBNNE:2022:2528

Ik denk dat je beter vooraf je zorgen over de hinder (die omvormer maakt ook herrie trouwens) richting de buren kan uitspreken. Er zijn bijv. ook matte panelen en ook qua kleur/afwerking zijn er opties.
Hier ff een link waarbij je niet hoeft in te loggen...

https://uitspraken.rechts(...)I:NL:RBNNE:2022:2528

En verder ik zie een mooi groot (en blijkbaar onbruikbaar) terras op het zuid-westen.
Ik zou zeggen: volplempen met zonnepanelen!
Tot nooit .......
  dinsdag 18 oktober 2022 @ 08:46:23 #26
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_206360125
quote:
Wat zijn onze opties om dit tegen te houden?
Ik zou eens met de buren gaan praten. Buiten ze om de installatie tegenhouden gaat je niet lukken. Zonnepanelen op daken zijn als ik het goed heb altijd vergunningsvrij (tenzij in bestemmingsplan anders geregeld is, maar dat kan ik me bij woonhuizen niet voorstellen) en dan is er dus geen rechtsbescherming om ergens bezwaar/beroep in te dienen.
pi_206360153
Dat je aangeeft dat ze spuuglelijk zijn geeft al een idee dat het helemaal niet om de zogenaamde 'overlast' gaat :')
  dinsdag 18 oktober 2022 @ 08:51:26 #28
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_206360156
quote:
Waarschijnlijk liggen ze tegenover daar waar een groot deel van de dag de zon is. De panelen liggen naar verwachting zo veel mogelijk op het zuiden. Zuiden is hier de bedoelde 'windrichting'.

Op zichzelf heel verstandig om zo te leggen.

Of TS er last van heeft vraag ik mij af. Zonnepanelen zijn namelijk geen spiegels en de gehanteerde kleuren absorberen juist het licht om voor de hand liggende redenen.
pi_206360211
quote:
Mijn buren hebben besloten om zonnepanelen te plaatsen op hun dak. Op zich hun goed recht, echter deze komen direct naast mijn dakterras, waardoor ik er de hele dag tegenaan kijk vanaf elke hoek in huis. Niet alleen is het spuuglelijk, de reflectie gaat ook overlast geven; vanwege de windrichting zullen wij een behoorlijk deel van de dag de reflectie op het huis / in het huis hebben.

Het gaat overigens om woningen met verschillende dakhoogtes en nokrichtingen. Om die reden zit hun dak naast mijn terras.

Wat zijn onze opties om dit tegen te houden? Als de panelen er al liggen zal het waarschijnlijk een enorm taai verhaal worden, toch?
In een hutje op de hei gaan wonen
  dinsdag 18 oktober 2022 @ 09:06:44 #30
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206360275
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2022 01:45 schreef SillyWalks het volgende:

[..]
Hij heeft toch een noordpijl getekend? Die wijst richting het noorden. De andere kant is het zuiden. Zon komt dus gewoon op in het oosten op zijn tekening.
Op die manier, dan klopt het idd wel.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206360281
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2022 08:58 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]
In een hutje op de hei gaan wonen
Dit dus
  Redactie Frontpage dinsdag 18 oktober 2022 @ 09:08:25 #32
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_206360286
Reflecterende panelen? Lijkt me niet handig die te installeren, want die hebben nauwelijks opbrengst.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_206361441
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2022 09:08 schreef JeMoeder het volgende:
Reflecterende panelen? Lijkt me niet handig die te installeren, want die hebben nauwelijks opbrengst.
U bent bekend met de kleur grijs die tussen zwart en wit in zit? Eenzelfde nuance bestaat tussen absorptie en reflectie.
  dinsdag 18 oktober 2022 @ 11:14:17 #34
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_206361573
m'n moeder zei altijd;

Een mens lijdt dikwijls ’t meest
Door ’t lijden dat hij vreest
Doch dat nooit op komt dagen.

Je bent je nu al druk aan het maken om niets. verder kan je het niet tegenhouden. Typisch NIMBY-gedrag
Where law ends, tyrrany begins.
pi_206361600
quote:

Ik heb hier 68 zonnepanelen, verspreid over noord, zuid van de woning en oost en west van de garage liggen en nog nooit last gehad van reflecties.
M'n buren hebben daarnaast ook nog eens panelen op het dakvlak dat grenst aan mijn perceel en ook daar geen last van.
  Redactie Frontpage woensdag 19 oktober 2022 @ 10:34:23 #36
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_206372607
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2022 11:02 schreef Wiedanwel het volgende:

[..]
U bent bekend met de kleur grijs die tussen zwart en wit in zit? Eenzelfde nuance bestaat tussen absorptie en reflectie.
Moderne panelen reflecteren nauwelijks, absorptie moet zo hoog mogelijk zijn over nagenoeg het gehele lichtsprectrum. Tenzij zijn buren zwaar verouderde enkellaags PV panelen laten plaatsen.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_206372666
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2022 22:00 schreef goed_volk het volgende:

[..]
Ze hebben geen ramen in dat dak zitten, dus altijd genoeg privacy. Een schutting plaatsen kan, maar omdat mijn huis 1,5 woonlaag hoger is, kijk ik er vanaf de verdieping nog op. Dat op zich is minder erg, maar daar zal ook de boel naar binnen reflecteren. En dat is wel vervelend...
Andere kant opkijken.
PWBF
pi_206376226
Zet een klein schuttinkje neer.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_206378314
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 10:34 schreef JeMoeder het volgende:

[..]
Moderne panelen reflecteren nauwelijks, absorptie moet zo hoog mogelijk zijn over nagenoeg het gehele lichtsprectrum. Tenzij zijn buren zwaar verouderde enkellaags PV panelen laten plaatsen.
Klinkt leuk maar wat functioneel "nauwelijks reflectie" is, kan voor het oog nog altijd wel hinderlijke reflectie zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door Wiedanwel op 19-10-2022 19:40:25 ]
pi_206378534
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 16:20 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Zet een klein schuttinkje neer.
Ja l, en die gewoon 2 meter schuin overhelt naar de panelen toe >:)
Alius aliud dicit
pi_206380762
Van die ouderwetse blauwe panelen kwam nog wel wat schittering die je als hinderlijk zou kunnen ervaren. Met moderne zwarte panelen die tegenwoordig bijna iedereen kiest heb je daar nauwelijks last van.
pi_206381752
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 19:38 schreef Mrmime het volgende:

[..]
Ja l, en die gewoon 2 meter schuin overhelt naar de panelen toe >:)
Ik bedoelde niet om te koeieneren. Als hij iets zet vlakbij zijn raam is hij er al.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_206382216
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 22:41 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ik bedoelde niet om te koeieneren. Als hij iets zet vlakbij zijn raam is hij er al.
Was een flauw grapje van mij :@
Alius aliud dicit
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')