wel degelijk een probleem!quote:Op vrijdag 14 oktober 2022 13:04 schreef Confetti het volgende:
[..]
Niks mis mee. Er is 100 miljard erin gepompt en nog komen ze gelijk in de problemen. Niet levensvatbaar dus. Geef ook nieuwe ondernemers een kans.
Precies de meeste ondernemers zijn grootverbruikers, dat ze die maar afsluiten van gas, elektriciteit en schoon water. Blijft er tenminste gas en stroom en schoon water over voor de weinige kleinverbruikers.quote:Op vrijdag 14 oktober 2022 13:04 schreef Confetti het volgende:
[..]
Niks mis mee. Er is 100 miljard erin gepompt en nog komen ze gelijk in de problemen. Niet levensvatbaar dus. Geef ook nieuwe ondernemers een kans.
Sri Lanka ging ons al voor in een energie en inflatie crisis:quote:Op vrijdag 14 oktober 2022 11:42 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik vraag me alleen of hoe gedetailleerd is, ik verwacht weer Corona achtige toestanden waarbij wanneer het moment daar is dat men weer allerlei discussies moet voeren.
Zo'n noodplan ligt er al enkele decennia en is intussen al afgestoft.quote:Op vrijdag 14 oktober 2022 08:25 schreef raptorix het volgende:
Ik vraag me af in hoeverre er al een noodplan ligt voor als de buffers leeg raken, en in hoeverre de buffers een strenge winter aan kunnen.
quote:Op vrijdag 14 oktober 2022 19:05 schreef torentje het volgende:
[..]
Precies de meeste ondernemers zijn grootverbruikers, dat ze die maar afsluiten van gas, elektriciteit en schoon water. Blijft er tenminste gas en stroom en schoon water over voor de weinige kleinverbruikers.
Precies. Bakkers willen de grens naar 3 of 4%.quote:Op vrijdag 14 oktober 2022 22:37 schreef TheVulture het volgende:
Ik hoor nu veel ondernemers klagen dat ze met hun energiekosten de 12,5% niet halen, maar dan is de oorzaak dat je het wellicht niet gaat redden toch van een hele andere orde?
Dat lijkt me ook.quote:Op vrijdag 14 oktober 2022 22:37 schreef TheVulture het volgende:
Ik hoor nu veel ondernemers klagen dat ze met hun energiekosten de 12,5% niet halen, maar dan is de oorzaak dat je het wellicht niet gaat redden toch van een hele andere orde?
De kleine hardwerkende ondernemers zijn de dieven? Yeah right.quote:Op vrijdag 14 oktober 2022 22:47 schreef Confetti het volgende:
[..]
Precies. Bakkers willen de grens naar 3 of 4%.
Dieven zijn het. We worden bestolen door het MKB op een bijbelse schaal sinds de Coronacrisis.
Als ze compensatie nodig zeggen te hebben omdat de energiekosten van 1 a 2% van de omzet naar 5% van de omzet zijn gestegen dan zijn het parasieten die willen profiteren van overheidsgeld.quote:Op vrijdag 14 oktober 2022 22:52 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
De kleine hardwerkende ondernemers zijn de dieven? Yeah right.
Vandaar dat plaatselijke bakkers in dikke Mercedessen AMG rijden altijd.quote:Op vrijdag 14 oktober 2022 22:58 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Als ze compensatie nodig zeggen te hebben omdat de energiekosten van 1 a 2% van de omzet naar 5% van de omzet zijn gestegen dan zijn het parasieten die willen profiteren van overheidsgeld.
Een gezonde onderneming met een goed kwaliteitsproduct kan die verhoging in kostprijs gewoon doorberekenen aan de klanten. Maximaal 2-3 dubbeltjes per brood.
Het wordt anders wanneer die ondernemers bovenop de gestegen kostprijs dan ook nog eens hun marge van 50-75% zetten. Dan is het brood ineens een euro duurder en dan is de kans inderdaad groot dat een significant deel van de klanten toch kiest voor het minder smaakvolle supermarktbrood.
Zegt brutomarge je iets?quote:Op vrijdag 14 oktober 2022 22:58 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Als ze compensatie nodig zeggen te hebben omdat de energiekosten van 1 a 2% van de omzet naar 5% van de omzet zijn gestegen dan zijn het parasieten die willen profiteren van overheidsgeld.
Een gezonde onderneming met een goed kwaliteitsproduct kan die verhoging in kostprijs gewoon doorberekenen aan de klanten. Maximaal 2-3 dubbeltjes per brood.
Het wordt anders wanneer die ondernemers bovenop de gestegen kostprijs dan ook nog eens hun marge van 50-75% zetten. Dan is het brood ineens een euro duurder en dan is de kans inderdaad groot dat een significant deel van de klanten toch kiest voor het minder smaakvolle supermarktbrood.
Ziet eruit als normaal regelgedrag.quote:Op zaterdag 15 oktober 2022 01:11 schreef Stoorzendert het volgende:
Wellicht heeft een van jullie tips @:sjorsie1982 of @:freshprince
Ik verwarm inmiddels met airco, maar het ding lijkt enorm te pendelen... De setup is een Mitsubishi SCM60 (6kW buitenunit) 1x 5kW woonkamer + 2kW slaapkamer. Eerst geprobeerd 1 unit te laten draaien op normale stand (volgens programma (tussen 6 en 8uur 21gr. dan uit en dan tussen 1800uur en 2300uur weer 21gr.). ECO stand is alleen handmatig in te stellen en stel ik in zodra ik thuis ben. Leek even goed te gaan, maar daarna weer pendelen. Daarna 2 units aangezet (onnodig want er was niemand op de slaapkamer), maar het leek beter te gaan... (minder pendelen) Wat zien jullie op onderstaande grafiek? (kWh meter enkel op de airco).
Volgens mij was het tussen 12.00uur en 18.00uur prima, en daarna overcapaciteit?
Moet ik wachten tot koudere tijden. Of heb ik gigantisch overgedimensioneerd?
*gegevens uit 'Homewizard' met Eastron kWh-meter
[ afbeelding ]
Ja thanks, maar stank voor dank van Eneco natuurlijk. Onderstaand mijn nieuw termijnbedragquote:Op zaterdag 15 oktober 2022 03:04 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ziet eruit als normaal regelgedrag.
Het is een inverter multisplit toch.
Je ziet wel dat het minimale vermogen niet zo laag is bij Mitsubishi heavy.
Termijnbedrag bepaal je zelf toch?quote:Op zaterdag 15 oktober 2022 03:28 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Ja thanks, maar stank voor dank van Eneco natuurlijk. Onderstaand mijn nieuw termijnbedrag![]()
Die gasten lopen de boel te flessen van heb ik jouw daar. Ik moet eigenlijk ¤1200,- terugkrijgen!![]()
en mijn nieuwe verbruik ligt ergens rond de ¤400,- met huidige tarieven. Ik zal ze eens een boze mail sturen...
[ afbeelding ]
Bij sommige partijen mag je maar 20% van het adviesbedrag afwijken.quote:Op zaterdag 15 oktober 2022 05:04 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Termijnbedrag bepaal je zelf toch?
Oh dat ken ik niet, kon het altijd zelf bepalen.quote:Op zaterdag 15 oktober 2022 06:20 schreef raptorix het volgende:
[..]
Bij sommige partijen mag je maar 20% van het adviesbedrag afwijken.
Nou volgens mij kan het wel, maar dan moet je weer apart er over bellen, veel succes daarmee in deze tijdquote:Op zaterdag 15 oktober 2022 06:28 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Oh dat ken ik niet, kon het altijd zelf bepalen.
Zodat je die ook weer kan betichten van het stelen van de arme burger/loonslaaf?quote:Op vrijdag 14 oktober 2022 13:04 schreef Confetti het volgende:
[..]
Vergeet niet dat broodkopers en masse ook een financiële klap te verwerken hebben, dus de vraagkant ook waarschijnlijk verandert ongeacht kwaliteit van het product. Dat is de ellende met inflatie en energie: het treft iedereen.quote:Op vrijdag 14 oktober 2022 22:58 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Was er niet wetgeving waarin meer dan 50% vooruit betalen niet toegestaan is? Zou dat hier ook niet toegepast kunnen worden?quote:Op zaterdag 15 oktober 2022 06:20 schreef raptorix het volgende:
[..]
Bij sommige partijen mag je maar 20% van het adviesbedrag afwijken.
De reden dat ze in problemen komen is niet vanwege hun onderneming maar omdat we nu eenmaal collectief besloten hebben Russisch gas te boycotten, dat je dan ook collectief die kosten op je neemt lijkt me dan normaal.quote:Op vrijdag 14 oktober 2022 13:04 schreef Confetti het volgende:
[..]
Wat dacht je van alle recreatiebaden in nederland?quote:Op zaterdag 15 oktober 2022 09:46 schreef Haushofer het volgende:
Gister nog een nieuwsitem over bedrijven die overeind worden gehouden vanwege de energierekeningen. Dan zie je zo'n sauna waarbij bejaarden lekker op 30 graden watertemperatuur 's winters buiten kunnen zwemmen. Dat was wel een WTF-momentje.
Hoeveel miljarden worden gespendeerd aan dit soort luxe?
Nee hoor de meeste zwembaden zijn gewoon particulier, die gemeente zwembaden zijn allemaal in de jaren 90 gesloten.quote:Op zaterdag 15 oktober 2022 09:51 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Wat dacht je van alle recreatiebaden in nederland?
Die worden in het algemeen betaald door de gemeente.
Zwembaden zijn nooit kostendekkend.
Maar wat wil je dan?
Een apenlanden worden zonder luxe en zwemgelegenheden?
Laten we alsjeblieft niet zo klein denken.
Ik moest al wat mooie grote overheids gebouwen op 18C laten instellen waarbij de werknemers met dikke jassen aan zitten.
Als ondernemers geen losstaande entiteiten zijn, waarom delen zij dan slechts de lasten met mensen en niet de lusten?quote:Op vrijdag 14 oktober 2022 22:27 schreef Repentless het volgende:
[..]Mensen die denken dat 'ondernemers' of 'bedrijven' gas, elektra en water voor zichzelf gebruiken en het daardoor 'inpikken' of 'verspillen' of iets dergelijks. Alsof dat losstaande entiteiten zijn t.o.v. mensen. Het wordt ingezet om goederen/diensten te maken die we gebruiken/consumeren en om bedrijfspanden, waar mensen (iedereen dus) dus een baan hebben en geld verdienen, te runnen.
Ik neem aan dat je een grapje maakt, maar er zijn mensen die echt zo denken.
Ik heb een aantal zwembaden onder contract en kan je met grote zekerheid vertellen dat het daar allemaal om overheidsgeld gaat. Maar dan vaak via constructies van overheid naar een sportbedrijf. Maar het is gewoon gemeentegeld.quote:Op zaterdag 15 oktober 2022 10:00 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nee hoor de meeste zwembaden zijn gewoon particulier, die gemeente zwembaden zijn allemaal in de jaren 90 gesloten.
Edit: Even opgezocht, naast gemeentelijke zwembaden krijgen sommige ook deels subsidie.
Ik heb het kunnen terugschroeven naar ¤685,-. Nog steeds veel meer dan ik denk te gaan verbruiken en wat ik wil betalen... De huidige termijn is ¤380,- wegens terugbetaling / verrekening. Maar moet ik er maar vanuit gaan dat ik vanaf november ¤685 - ¤190 (overheidsubsidie) ga betalen? Dus ¤495,-? In ieder geval t/m maart omdat die overheidsteruggave tot dan loopt?quote:Op zaterdag 15 oktober 2022 05:04 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Termijnbedrag bepaal je zelf toch?
Yup, en dat de meeste bedrijven daarvoor bij elk product een vast percentage hanteren is het hele probleem.quote:
Torentje is een zielige uitkeringstrekker die kent t woord werken nietquote:Op vrijdag 14 oktober 2022 22:27 schreef Repentless het volgende:
[..]Mensen die denken dat 'ondernemers' of 'bedrijven' gas, elektra en water voor zichzelf gebruiken en het daardoor 'inpikken' of 'verspillen' of iets dergelijks. Alsof dat losstaande entiteiten zijn t.o.v. mensen. Het wordt ingezet om goederen/diensten te maken die we gebruiken/consumeren en om bedrijfspanden, waar mensen (iedereen dus) dus een baan hebben en geld verdienen, te runnen.
Ik neem aan dat je een grapje maakt, maar er zijn mensen die echt zo denken.
Je denkt dat ze geen shitload aan belastingen betalen?quote:Op zaterdag 15 oktober 2022 10:28 schreef torentje het volgende:
[..]
Als ondernemers geen losstaande entiteiten zijn, waarom delen zij dan slechts de lasten met mensen en niet de lusten?
Door de ondernemers, zijn er dan ook maar heel weinig redenen om te werken hè. Maar dat zal jij wel nooit begrijpen en ik vermoed heel sterk dat jij dat helemaal niet wil begrijpen.quote:Op zaterdag 15 oktober 2022 15:26 schreef Noek het volgende:
[..]
Je denkt dat ze geen shitload aan belastingen betalen?
Het moet idd in je aard liggen en iets zegt me dat werken niet in jouw aard ligt.
Welke overheidsteruggave?quote:Op zaterdag 15 oktober 2022 11:40 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Ik heb het kunnen terugschroeven naar ¤685,-. Nog steeds veel meer dan ik denk te gaan verbruiken en wat ik wil betalen... De huidige termijn is ¤380,- wegens terugbetaling / verrekening. Maar moet ik er maar vanuit gaan dat ik vanaf november ¤685 - ¤190 (overheidsubsidie) ga betalen? Dus ¤495,-? In ieder geval t/m maart omdat die overheidsteruggave tot dan loopt?
Ik dacht iets gelezen te hebben dat die compensatie t/m maart loopt. Kan het zo snel ook niet terugvindenquote:Op zaterdag 15 oktober 2022 19:17 schreef Arcee het volgende:
[..]
Welke overheidsteruggave?
Die 190 krijg je alleen in november en december.
Domste opmerking van 2022quote:Op zaterdag 15 oktober 2022 15:37 schreef torentje het volgende:
[..]
Door de ondernemers, zijn er dan ook maar heel weinig redenen om te werken hè. Maar dat zal jij wel nooit begrijpen en ik vermoed heel sterk dat jij dat helemaal niet wil begrijpen.
Het is geen belediging meer een constatering.quote:Op zondag 16 oktober 2022 16:16 schreef torentje het volgende:
[..]
Anoniem beledigen durf jij ook wel hè?
Torentje heeft 1213 redenen om niet te gaan werken. Exclusief toeslagen.quote:Op zondag 16 oktober 2022 16:41 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Het is geen belediging meer een constatering.
Maar kom op, er is geen reden om niet te werken toch?
Fixedquote:Op zondag 16 oktober 2022 17:15 schreef stinkie het volgende:
[..]
Torentje heeft 121340-45 redenen om niet te gaan werken. Exclusief toeslagen.
Dat is geen probleem, dat is hoe je een bedrijf runt. Ook als dat een kleine bakkerij is. Je berekent welke brutomarge je moet behalen op je producten om uiteindelijk tot je nettowinst te komen. Want uit die brutomarge moet je ook je indirecte kosten zoals bedrijfskosten zoals huisvesting en verwarming, rente en belastingen betalen. Daarna wil je graag dat er nog wat overblijft zodat je als ondernemer zelf ook een inkomen hebt nadat je je personeel hebt betaald.quote:Op zaterdag 15 oktober 2022 12:00 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Yup, en dat de meeste bedrijven daarvoor bij elk product een vast percentage hanteren is het hele probleem.
Een cent prijsverhoging voor een grondstof resulteert al snel in 5 tot 20 cent prijsverhoging voor de uiteindelijke consument (afhankelijk van het aantal tussenstappen waarin de grondstof verhandeld wordt).
Hooguit tientallen miljoenen, stelt macro geen reet voor.quote:Op zaterdag 15 oktober 2022 09:46 schreef Haushofer het volgende:
Gister nog een nieuwsitem over bedrijven die overeind worden gehouden vanwege de energierekeningen. Dan zie je zo'n sauna waarbij bejaarden lekker op 30 graden watertemperatuur 's winters buiten kunnen zwemmen. Dat was wel een WTF-momentje.
Hoeveel miljarden worden gespendeerd aan dit soort luxe?
Yep. Het blijft vermakelijk hoeveel energie er in boosheid gaat zitten dat e.o.a. dak, thuisloze of ander crepeergeval een (extra) toeslag zou krijgen. Het is kinne-sinne en de ander iets voordeligs misgunnen.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 11:13 schreef Gunner het volgende:
[..]
Kom op zeg je weet toch hoe dat gaat.
In alkmaar kregen zwervers en verslaafden ook de 800 euro energietoeslag. De enige die daar beter van werd waren de lokale drugsdealers en slijterijen.
Moeten zij weten inderdaad.
Dus je had teveel betaaldquote:Op zaterdag 15 oktober 2022 19:12 schreef Starhopper het volgende:
Ik heb mijn jaarafrekening binnen. Ik krijg bijna 850 ekkies terugOok heb ik een nieuw termijnbedrag gekregen voor mijn variabele tarief: ¤23.
Vattenfall![]()
![]()
Lekkerquote:Op zaterdag 15 oktober 2022 19:12 schreef Starhopper het volgende:
Ik heb mijn jaarafrekening binnen. Ik krijg bijna 850 ekkies terugOok heb ik een nieuw termijnbedrag gekregen voor mijn variabele tarief: ¤23.
Vattenfall![]()
![]()
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |