Dat is waar. Al zijn dat dan ook allemaal bedrijven waarvan het eigenlijk al bekend is dat men dat doet. Die suggereren ook niet dat je anoniem bent. NordVPN doet dat wel ook al staat het in de voorwaarden van niet. Snap wel dat dit een beetje de zeepbel doorprikt. En er zullen vast mensen zijn die geloven dat NordVPN gegevens heeft afgestaan voor een tv programma terwijl dat gewoon niet zo is.quote:Op zaterdag 15 oktober 2022 11:35 schreef Wantie het volgende:
[..]
Er worden allerlei namen genoemd in het programma. Bijvoorbeeld Google die meldt dat de mail wordt geopend, tap op kpn telefoon account, etc etc ...
Nooit doet iemand moeilijk, maar nu het NordVPN betreft moet er een dikke disclaimer bij gezet worden dat de informatie vergaring in het programma wordt gesimuleerd...
[..]
Ik heb het fragment even teruggekeken en zie nu dat het over z'n twee Chrome-profielen gaat, niet de VPN. Oeps. Ik heb niks gezegd.quote:Op zaterdag 15 oktober 2022 11:40 schreef alpeko het volgende:
[..]
Maar toch geen NordVPN dan neem ik aan?
Het programma volgt gewoon gesimuleerd hoe het er werkelijk aan toe kan gaan. En als de recherche er achter komt dat een crimineel met de hoogste opsporingsprioriteit vpn gebruikt, dan mogen ze het von bedrijf verzoeken om daar een oormerk aan te hangen, en dat bedrijf moet daar dan aan meewerken. En dat staat ook gewoon in de voorwaarden van NordVPN.quote:Op zaterdag 15 oktober 2022 11:49 schreef alpeko het volgende:
[..]
Dat is waar. Al zijn dat dan ook allemaal bedrijven waarvan het eigenlijk al bekend is dat men dat doet. Die suggereren ook niet dat je anoniem bent. NordVPN doet dat wel ook al staat het in de voorwaarden van niet. Snap wel dat dit een beetje de zeepbel doorprikt. En er zullen vast mensen zijn die geloven dat NordVPN gegevens heeft afgestaan voor een tv programma terwijl dat gewoon niet zo is.
Mij gaat het er om dat Selmar zegt dat ie niks mag zeggen als het om de trucs van dit programma gaat maar dat Simpel Media/Zodiak vervolgens wel derden bij naam gaat noemen terwijl. Dat vind ik flauw. Speel dan zelf ook open kaart. Je riskeert nu alleen maar meer dat er partijen bovenop duiken. Ze zijn iets te veel in zichzelf gaan geloven volgens mij. Het is ententainment... ga dan niet doen alsof het meer is dan dat.
Dat deden ProtonVPN, HideMyAss, IPVanish, EarthVPN, en ExpressVPN ook, en die werkten ook allemaal gewoon meequote:Op zaterdag 15 oktober 2022 11:49 schreef alpeko het volgende:
[..]
Dat is waar. Al zijn dat dan ook allemaal bedrijven waarvan het eigenlijk al bekend is dat men dat doet. Die suggereren ook niet dat je anoniem bent. NordVPN doet dat wel ook al staat het in de voorwaarden van niet.
Hoezo meewerken? Ze krijgen serieus een telefoontje van SimpelZodiak en geven dan gegevens af? Waarom zou men dat doen?quote:Op zaterdag 15 oktober 2022 13:10 schreef Selmar het volgende:
[..]
Dat deed ExpressVPN ook, en die werkte ook gewoon mee
Het gaat hier niet om kandidaten maar om derden. Beetje vreemd om te eisen dat NordVPN mee moet doen met dit programma. Ik snap hun reactie wel. Gewoon met gaspedaal door de vloer van de auto naar Duivendrecht en dat kantoor aan de MediArena 3 helemaal ondersteboven trekkenquote:Op zaterdag 15 oktober 2022 13:05 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het programma volgt gewoon gesimuleerd hoe het er werkelijk aan toe kan gaan. En als de recherche er achter komt dat een crimineel met de hoogste opsporingsprioriteit vpn gebruikt, dan mogen ze het von bedrijf verzoeken om daar een oormerk aan te hangen, en dat bedrijf moet daar dan aan meewerken. En dat staat ook gewoon in de voorwaarden van NordVPN.
Verder is altijd duidelijk in het programma aangegeven dat kandidaten bij deelname toestemming geven voor toegang tot hun privegegevens.
Ik snap daarom die heisa niet.
Is iedereen dan lid van NordVPN om criminele activiteiten voor de politie te verhullen en schrikken die opeens van Hunted?
quote:Op zaterdag 15 oktober 2022 11:49 schreef alpeko het volgende:
[..]
Dat is waar. Al zijn dat dan ook allemaal bedrijven waarvan het eigenlijk al bekend is dat men dat doet. Die suggereren ook niet dat je anoniem bent. NordVPN doet dat wel ook al staat het in de voorwaarden van niet.
Nee, die werken net als Google, KPN (en de rest van de opsomming) mee met de politie. En van die was de stelling dat we die wel gewoon mogen noemen omdat iedereen weet dat die meewerken met de politie. En mijn toevoeging is dus dat we dat eigenlijk ook wel weten van VPN aanbieders.quote:Op zaterdag 15 oktober 2022 13:12 schreef alpeko het volgende:
[..]
Hoezo meewerken? Ze krijgen serieus een telefoontje van SimpelZodiak en geven dan gegevens af? Waarom zou men dat doen?
Dat is wat ik bedoel dat jullie een beetje te veel in jezelf geloven. Het is een amusementsprogramma uit de doos van Endemol. Zelfde makers als Temptation Island. Dus omdat NordVPN toch met de politie samenwerkt mogen 'jullie' ze wel gewoon noemen alsof ze meewerken aan een tv spel? Beetje glad ijs want ze werken dus niet mee met amusement maar dat wordt nergens kenbaar gemaakt. Dan zwijg je als het daar over gaat. Flauw.quote:Op zaterdag 15 oktober 2022 13:23 schreef Selmar het volgende:
[..]
[..]
Nee, die werken net als Google, KPN (en de rest van de opsomming) mee met de politie. En van die was de stelling dat we die wel gewoon mogen noemen omdat iedereen weet dat die meewerken met de politie. En mijn toevoeging is dus dat we dat eigenlijk ook wel weten van VPN aanbieders.
En ik zeg alleen dat er geen verschil is tussen het noemen van VPN aanbieders en Googlequote:Op zaterdag 15 oktober 2022 13:33 schreef alpeko het volgende:
[..]
Dat is wat ik bedoel dat jullie een beetje te veel in jezelf geloven. Het is een amusementsprogramma uit de doos van Endemol. Zelfde makers als Temptation Island. Dus omdat NordVPN toch met de politie samenwerkt mogen 'jullie' ze wel gewoon noemen alsof ze meewerken aan een tv spel? Beetje glad ijs want ze werken dus niet mee met amusement maar dat wordt nergens kenbaar gemaakt. Dan zwijg je als het daar over gaat. Flauw.
Voor NordVPN kennelijk welquote:Op zaterdag 15 oktober 2022 13:34 schreef Selmar het volgende:
[..]
En ik zeg alleen dat er geen verschil is tussen het noemen van VPN aanbieders en Google
Nou kom op hoor, zelf ook niet zo overdreven flauw gaan doen met "jullie zijn een beetje teveel in jezelf gaan geloven". Mag van mij wel wat vriendelijker en minder op de persoon.quote:Op zaterdag 15 oktober 2022 13:33 schreef alpeko het volgende:
[..]
Dat is wat ik bedoel dat jullie een beetje te veel in jezelf geloven. Het is een amusementsprogramma uit de doos van Endemol. Zelfde makers als Temptation Island. Dus omdat NordVPN toch met de politie samenwerkt mogen 'jullie' ze wel gewoon noemen alsof ze meewerken aan een tv spel? Beetje glad ijs want ze werken dus niet mee met amusement maar dat wordt nergens kenbaar gemaakt. Dan zwijg je als het daar over gaat. Flauw.
Dat zoekt NordVPN zelf maar uit. Van mij mogen ze het ook gewoon zeggen maar nergens wordt benoemt - Selmar doet er zelf nogal geheimzinnig over - dat het fictief en deels gescript is. Er waren hier in het topic nog mensen die serieus dachten dat NordVPN een telefoontje kreeg en zo maar even gegevens deelt die ze helemaal niet mogen delen op die grond. Ze vermelden wel dat alle personen toestemming hebben gegeven om privacygegevens af te staan maar nergens dat de alle leads puur fictief zijn. Op de gesprekjes met helpers na dan. Ik snap ook dat die leads nodig zijn voor het speleffect maar wees er gewoon eerlijk over. Zo moeilijk is dat niet.quote:Op zaterdag 15 oktober 2022 13:48 schreef FYazz het volgende:
[..]
Nou kom op hoor, zelf ook niet zo overdreven flauw gaan doen met "jullie zijn een beetje teveel in jezelf gaan geloven". Mag van mij wel wat vriendelijker en minder op de persoon.
Hunted is een amusementshow die op fictieve wijze laat zien hoe het in de praktijk kan gaan. Je benoemt het zelf nog, dus we moeten als kijkers ook niet flauw gaan doen over dit soort meldingen.
Hunted is veel minder interessant en informatief als ze al deze zaken niet zouden mogen benomen. Als ze niet mogen zeggen dat ze via de videocall van WhatsApp je locatie kunnen tracereren, dat ze je Gmail kunnen hacken, online kunnen volgen met Google etc.
Dan is er voor de kijker toch niets aan, wij willen juist weten met welke opsporingsmiddelen ze de vluchters pakken.
Ik begrijp derhalve niet de ophef over het benoemen van een VPN-provider als alle bovengenoemde providers wel zonder problemen genoemd mogen worden.
Alsof WhatsApp ook schriftelijk toestemming heeft verleend om de naam te mogen gebruiken (nee, natuurlijk).
Misschien ligt het aan mij dat ik de ophef niet geheel snap maar ik weet zeker dat de ophef onvoldoende is om het team van Hunted zo weg te zetten als "jullie zijn teveel in jezelf gaan geloven"
Volgens mij ben ik er altijd 100% open over dat het overgrote deel van de bijzondere opsporingsmiddellen worden gesimuleerd (en dat kun je ook op vele plaatsen lezen).quote:Op zaterdag 15 oktober 2022 14:15 schreef alpeko het volgende:
[..]
Dat zoekt NordVPN zelf maar uit. Van mij mogen ze het ook gewoon zeggen maar nergens wordt benoemt - Selmar doet er zelf nogal geheimzinnig over - dat het fictief en deels gescript is. Er waren hier in het topic nog mensen die serieus dachten dat NordVPN een telefoontje kreeg en zo maar even gegevens deelt die ze helemaal niet mogen delen op die grond. Ze vermelden wel dat alle personen toestemming hebben gegeven om privacygegevens af te staan maar nergens dat de alle leads puur fictief zijn. Op de gesprekjes met helpers na dan. Ik snap ook dat die leads nodig zijn voor het speleffect maar wees er gewoon eerlijk over. Zo moeilijk is dat niet.
Ok ik heb je hier eerder nog niet zo over zien uitspreken. Gemist dan.quote:Op zaterdag 15 oktober 2022 14:21 schreef Selmar het volgende:
[..]
Volgens mij ben ik er altijd 100% open over dat het overgrote deel van de bijzondere opsporingsmiddellen worden gesimuleerd (en dat kun je ook op vele plaatsen lezen).
Als mensen vragen ‘hoe kan dit, of waarom kan dit’ krijg je inderdaad het antwoord waarom en hoe de politie dat kan.
Tegen gescript ga ik inderdaad altijd in omdat dat impliceert dat wij, dan wel de kandidaten dingen doen omdat het in het script staat ipv dat we een vrijwillige keuze hebben in onze activiteiten.
Hmm, misschien ben je wat naïef als het gaat om het begrip televisie?quote:Op zaterdag 15 oktober 2022 14:15 schreef alpeko het volgende:
[..]
Dat zoekt NordVPN zelf maar uit. Van mij mogen ze het ook gewoon zeggen maar nergens wordt benoemt - Selmar doet er zelf nogal geheimzinnig over - dat het fictief en deels gescript is. Er waren hier in het topic nog mensen die serieus dachten dat NordVPN een telefoontje kreeg en zo maar even gegevens deelt die ze helemaal niet mogen delen op die grond. Ze vermelden wel dat alle personen toestemming hebben gegeven om privacygegevens af te staan maar nergens dat de alle leads puur fictief zijn. Op de gesprekjes met helpers na dan. Ik snap ook dat die leads nodig zijn voor het speleffect maar wees er gewoon eerlijk over. Zo moeilijk is dat niet.
Ja, natuurlijk gebeurt dat. Dat is toch logisch? Zonder het extractiepunt, de informatie daarvoor moeten ophalen, de spelregel dat je elke 48 uur moet verplaatsen etc zou je kijken naar een programma waarin de voortvluchtigen 3 weken lang in een ondergrondse bunker liggen te niksen en dan gewonnen hebben. Ga jij daar naar zitten kijken?quote:Op zaterdag 15 oktober 2022 14:40 schreef alpeko het volgende:
[..]
Maar sommige puzzelstukjes liggen wel klaar bij productie om het spannend te maken. Zoals vorig jaar hoe de finale ging. En dit jaar dat je je eigen telefoon nodig had. Dat is 100% een productiekeuze geweest en dat zorgt voor leads.
Je hebt de tijd in het “echt” (als de politie het doet), bij Hunted in het “echt” (zou gelijk moeten zijn aan de vorige “echt”) en de tijd in de uitzending (is altijd direct, want ons zien wachten is nogal saai)quote:Op zaterdag 15 oktober 2022 15:04 schreef FYazz het volgende:
[..]
Wat gescript wordt is de wijze waarop de middelen worden ingezet (wij zien direct, in werkelijkheid gaat daar wat tijd en bureaucratie overheen).
Wat niet is gescript zijn de middelen zelf en ook de momenten die ertoe leiden (dus dom gedrag van kandidaten of het profilen van de professionals).
Er is nooit geëist dat NordVPN moet meedoen, en NordVPN doet niet mee.quote:Op zaterdag 15 oktober 2022 13:14 schreef alpeko het volgende:
[..]
Het gaat hier niet om kandidaten maar om derden. Beetje vreemd om te eisen dat NordVPN mee moet doen met dit programma. Ik snap hun reactie wel. Gewoon met gaspedaal door de vloer van de auto naar Duivendrecht en dat kantoor aan de MediArena 3 helemaal ondersteboven trekken
Zoals ik al eerder zei, omdat de aanbieder uitmaakt voor hoe gemakkelijk het gaat.quote:Op zaterdag 15 oktober 2022 16:41 schreef byah het volgende:
Maar waarom hebben ze gekozen om specifiek NordVPN met naam en toenaam te noemen? Ze hadden toch gewoon VPN provider of iets dergelijks kunnen noemen, dan was er niets aan de hand geweest..
Ik weet dat het amusement is en een afspiegeling van de werkelijke mogelijkheden van de instanties, maar dit sloeg voor mij echt de plank mis
Door de montage lijkt het alleen wel soms alsof het altijd maar even makkelijk gaat. Dat jullie het IP adres doorgebeld krijgen op de exacte seconde dat gmail wordt aangeklikt. Daar zit in werkelijkheid - en vast tijdens de opnames ook - wel wat meer tijd tussen. Al was het alleen al maar omdat degene die HQ moet bellen, ook wel eens naar de wc gaat, even in gesprek is, met 5 andere, even dringende zaken bezig is, of net die email even af wil tikken.quote:Op zaterdag 15 oktober 2022 17:15 schreef Selmar het volgende:
[..]
Zoals ik al eerder zei, omdat de aanbieder uitmaakt voor hoe gemakkelijk het gaat.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |