abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_206273417
Hier nog even verder, want de verhalen zijn erg vermakelijk :D

Originele OP:
quote:
Omdat ik mij in mijn huidige functie regelmatig verbaas over het aantal slecht functionerende collega's vraag ik mij af of mensen hier leuke/schokkende verhalen hebben van collega's die niets uitvoeren of extreem slecht functioneren.

Wat zijn de extreemste gevallen die je op de werkvloer hebt meegemaakt? Hoelang kwamen mensen ergens mee weg?
pi_206273455
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2022 11:45 schreef ZarB het volgende:

[..]
Ehm zo ongeveer elke overheidsinstelling dus _O- _O-
Niet alleen bij overheidsinstellingen.
pi_206273477
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2022 11:42 schreef Hexagon het volgende:
Waar kan ik eigenlijk solliciteren voor zon bullshit job? Lijkt me wel aantrekkelijk. Kan ik de hele dag hobbyen voor geld.
Begin bij de gemiddelde communicatieafdeling bij wat voor bedrijf dan ook. Of gewoon een overheidsinstantie, wat voor instantie dan ook. (Rijk, provincie, gemeente) Werken 1 miljoen mensen.
pi_206273496
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2022 11:53 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Begin bij de gemiddelde communicatieafdeling bij wat voor bedrijf dan ook. Of gewoon een overheidsinstantie, wat voor instantie dan ook. (Rijk, provincie, gemeente) Werken 1 miljoen mensen.
Zou wel kiezen voor een wat groter bedrijf.

Bij een klein bedrijf zit degene over wiens portemonnee het gaat, er wat korter op. Dan kom je minder makkelijk weg met hele dagen of bijna hele dagen niksen en andere dingen doen dan werk.
pi_206273518
Marketing afdeling zijn ook van die idioten. Dingen kopiëren van de concurrenten en dan geen verbetering willen doorvoeren omdat ze niet met de eindklant durven te communiceren over besparingen die hierdoor voor de klant gehaald kunnen worden. 8)7
pi_206273520
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2022 11:55 schreef Halcon het volgende:

[..]
Zou wel kiezen voor een wat groter bedrijf.

Bij een klein bedrijf zit degene over wiens portemonnee het gaat, er wat korter op. Dan kom je minder makkelijk weg met hele dagen of bijna hele dagen niksen en andere dingen doen dan werk.
Consultancy stikt ook van de bullshit trouwens. Beetje het land door reizen en babbelen, en vaak weinig zeggen.
  maandag 10 oktober 2022 @ 11:57:37 #7
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_206273544
Altijd wel grappig dat die bullshit jobs altijd "anderen" zijn. _O-
pi_206273552
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2022 11:56 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Consultancy stikt ook van de bullshit trouwens. Beetje het land door reizen en babbelen, en vaak weinig zeggen.
Klopt, maar daarbij nog wel het idee dat je veel moet vergaderen, rond moet rijden, etc.
pi_206273560
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2022 11:57 schreef Hexagon het volgende:
Niet altijd. Heb in het vorige deel aangegeven dat ik zelf jaren een bullshitbaan heb gehad.
pi_206273613
quote:
Vind het vooral wel grappig dat je dit fenomeen totaal niet herkent terwijl andere users dat hier wel hebben.
  maandag 10 oktober 2022 @ 12:06:30 #11
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_206273676
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2022 12:01 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Vind het vooral wel grappig dat je dit fenomeen totaal niet herkent terwijl andere users dat hier wel hebben.
Mensen die de kantjes er vanaf lopen zijn me niet onbekend. Maar doorgaans vliegen die er op een gegeven moment gewoon uit op de plekken waar ik gewerkt heb.

Maar hier gaat het om mensen die volgens een of andere linkse filosoof een baan hebben die voor een werkgever hoe dan ook nutteloos is en alleen maar geld kost. Het wordt verder ook nooit concreet gemaakt waarom iemand ze dan in dienst neemt of houdt. Je zou immers zeggen dat bedrijven zoveel mogelijk winst willen maken en managers daar zoveel mogelijk aan bij willen dragen. Maar blijkbaar zijn er massa's banen die ze gewoon voor de lol hebben.
pi_206273693
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2022 12:01 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Als je vooral in kleinere bedrijven hebt gewerkt of bv. in een sector waar je meer met je handen doet dan met je hoofd, dan kom je dit soort bullshitbanen een stuk minder tegen.
pi_206273765
En hexagon heb je dat boek eigenlijk zelf wel gelezen of praat je de spindoctors na die zeggen dat er geen bullshitjobs bestaan en je standaard het over een linkse filosoof moet hebben.

Wat de politieke kleur van deze filosoof is doet er natuurlijk niets toe behalve als je deze bij voorbaat al in een hoekje wilt drukken.
pi_206274361
quote:
Volgens mij niet hoor, genoeg users die het zelf wel mee hebben gemaakt als ik het topic zo lees. Het is echt de normaalste zaak van de wereld, heb het al bij genoeg bedrijven meegemaakt.

Maar goed, jij hebt ook wel tijd over blijkbaar of ben je overdag vrij?
٩๏̯͡๏)۶
pi_206274615
quote:
Altijd makkelijk ja. Maar ik ga er eerlijk over zijn, ik heb best wel een bullshit job. Ik luister naar (tech)problemen van onze franchisenemers, onderzoek of het daadwerkelijk problemen zijn en of het nodig is deze op te lossen, en zo ja, dan schuif ik het door naar onze techafdeling.

Met de juiste structuur en procesverandering kunnen ze mij er prima uitsnijden, denk ik. Aan de andere kant, laat een salescollega uit Mexico maar eens praten met een developer hier op kantoor. Dat gaat dan ook niet goed.

Het liefst zou ik iets met mijn handen gaan doen en echt "bezig" zijn; hovenier, meubelmaker, automonteur... maar ja, comfort zone en salaris en zo hè.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  maandag 10 oktober 2022 @ 13:31:13 #16
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_206274705
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2022 12:13 schreef Basp1 het volgende:
En hexagon heb je dat boek eigenlijk zelf wel gelezen of praat je de spindoctors na die zeggen dat er geen bullshitjobs bestaan en je standaard het over een linkse filosoof moet hebben.

Wat de politieke kleur van deze filosoof is doet er natuurlijk niets toe behalve als je deze bij voorbaat al in een hoekje wilt drukken.
Ik heb een aantal samenvattende artikelen gelezen en die zeggen genoeg

quote:
https://www.managementboe(...)t-jobs-david-graeber

In 'Bullshit jobs' stelt antropoloog en invloedrijk denker David Graeber dat een groot deel van ons werk zinloos moet zijn. Want dankzij de technologie kunnen we voor onze productiebehoefte met een vijftienurige werkweek toe, en toch maken we allemaal nog steeds volle dagen. Hij kreeg op een blog hierover duizenden reacties: over de hele wereld blijken veel mensen het fenomeen te kennen. Nota bene: een bullshit job is een baan waarvan de persoon zelf vindt dat het (deels) een onzinbaan is.

Graeber beschrijft in dit boek het hoe en waarom van deze banen, die voortkomen uit het westerse kapitalisme maar er eigenlijk haaks op staan (ze lijken meer op de werkverschaffing in het voormalige Oostblok). Onzinbanen komen ook voort uit onze calvinistische overtuiging dat werkloos zijn slecht is.
Het is lekker pendant een beetje te gaan bepalen dat andermans baan "bullshit" is. En kennelijk ook nog de banen van meer dan de helft van alle mensen.

De politieke kleur doet er wel degelijk toe zoals je ziet. Het is gewoon een manier om draagvlak te krijgen allerlei extreemlinkse utopische ideeen.
  maandag 10 oktober 2022 @ 13:33:10 #17
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_206274729
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2022 13:02 schreef Ronald het volgende:

[..]
Volgens mij niet hoor, genoeg users die het zelf wel mee hebben gemaakt als ik het topic zo lees. Het is echt de normaalste zaak van de wereld, heb het al bij genoeg bedrijven meegemaakt.

Maar goed, jij hebt ook wel tijd over blijkbaar of ben je overdag vrij?
Ik werk overdag. Maar waar anderen af en toe een sigaretje mogen roken, mag ik soms even op FOK tussen twee klusjes door. Ik werk ook wel eens over als er tijd tekort is dus dat middelt wel uit.
pi_206274829
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2022 13:22 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]
Altijd makkelijk ja. Maar ik ga er eerlijk over zijn, ik heb best wel een bullshit job. Ik luister naar (tech)problemen van onze franchisenemers, onderzoek of het daadwerkelijk problemen zijn en of het nodig is deze op te lossen, en zo ja, dan schuif ik het door naar onze techafdeling.

Met de juiste structuur en procesverandering kunnen ze mij er prima uitsnijden, denk ik. Aan de andere kant, laat een salescollega uit Mexico maar eens praten met een developer hier op kantoor. Dat gaat dan ook niet goed.

Het liefst zou ik iets met mijn handen gaan doen en echt "bezig" zijn; hovenier, meubelmaker, automonteur... maar ja, comfort zone en salaris en zo hè.
Exact hetzelfde hier ja.
  maandag 10 oktober 2022 @ 15:01:09 #19
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_206275643
quote:

[..]

Zo herkenbaar. Alhoewel ik nog steeds wel iets met mijn hoofd wil doen, hele ingewikkelde analyses maken ofzo, naast voldoende privétijd voor praktisch werk, klussen enzo, kastjes opknappen. Mijn baan met 6000 bruto is een absolute bullshitjob. Praten, masseren, spreadheets in elkaar draaien en mailen, onderhandelen, etc. etc. totdat mensen eindelijk eens de kwaliteit leveren die ze geacht worden te leveren in de cybersecurity anno 2022. Dat het gros van de developers noch de omgeving voldoen, is de olifant in de kamer waar iedereen omheen wandelt, maar ze houden blijkbaar liever mijn rol in stand. :')
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_206276091
quote:
1s.gif Op maandag 10 oktober 2022 15:01 schreef Andromache het volgende:

[..]
Zo herkenbaar. Alhoewel ik nog steeds wel iets met mijn hoofd wil doen, hele ingewikkelde analyses maken ofzo, naast voldoende privétijd voor praktisch werk, klussen enzo, kastjes opknappen. Mijn baan met 6000 bruto is een absolute bullshitjob. Praten, masseren, spreadheets in elkaar draaien en mailen, onderhandelen, etc. etc. totdat mensen eindelijk eens de kwaliteit leveren die ze geacht worden te leveren in de cybersecurity anno 2022. Dat het gros van de developers noch de omgeving voldoen, is de olifant in de kamer waar iedereen omheen wandelt, maar ze houden blijkbaar liever mijn rol in stand. :')
Snap ik, ik denk dat veel mensen dit wel herkennen. Wat voor gevoel geeft dit jou? Nutteloosheid? Of door het lekkere salaris toch ook wel een stukje voldoening?
pi_206276136
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2022 15:37 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Snap ik, ik denk dat veel mensen dit wel herkennen. Wat voor gevoel geeft dit jou? Nutteloosheid? Of door het lekkere salaris toch ook wel een stukje voldoening?
Hij is in elk geval nog wel bezig met iets. Da's al wat.
  maandag 10 oktober 2022 @ 16:08:36 #22
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_206276395
quote:

[..]

Ik vermoed dat jij er bent omdat al is gebleken dat die techafdeling dat niet kan of geen geduld heeft om met die franchisenemers te spreken en ze te supporten. Kortom: je maakt wel verschil.

Ik heb David Graeber's boek over bullshitjobs bijna helemaal gelezen (totdat mijn ereader erop crashte) en zijn uitgangspunt was ook dat best veel managers banen 'scheppen' om maar genoeg headcount te hebben om belangrijk te lijken. Hij had ook best wat mensen geïnterviewd die zélf hadden aangegeven een bullshitjob te hebben (sommigen ook zonder noemenswaardige dagindeling of takenpakket) en ook menig werknemer die zelf ontslag had genomen om die reden. Ik heb ze in het verleden ook gehad. Projecten waarbij je eigenlijk te weinig taken kreeg toebedeeld of waarbij er een extra onzinnige bureaucratische laag tussen je baan werd geschoven, terwijl je dat prima zelf had kunnen doen, waardoor je werk extra nutteloos leek te zijn en potentieel bore-out materiaal werd.

[ Bericht 2% gewijzigd door SEMTEX op 10-10-2022 16:13:57 ]
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_206276450
quote:
2s.gif Op maandag 10 oktober 2022 16:08 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Ik vermoed dat jij er bent omdat al is gebleken dat die techafdeling dat niet kan of geen geduld heeft om met die franchisenemers te spreken en ze te supporten. Kortom: je maakt wel verschil.

Ik heb David Graeber's boek over bullshitjobs bijna helemaal gelezen (totdat mijn ereader erop crashte) en zijn uitgangspunt was ook dat best veel managers banen 'scheppen' om maar genoeg headcount te hebben om belangrijk te lijken. Hij had ook best wat mensen geïnterviewd die zélf hadden aangegeven een bullshitjob te hebben (sommigen ook zonder noemenswaardige dagindeling of takenpakket) en ook menig werknemer die zelf ontslag had genomen om die reden. Ik heb ze in het verleden ook gehad. Projecten waarbij je eigenlijk te weinig taken kreeg toebedeeld of waarbij er een extra onzinnige bureaucratische laag tussen je baan werd geschoven waardoor je werk extra nutteloos leek te zijn.
Helemaal 100% bullshit zal het meestal niet zijn. Ook ik deed toen wel nuttige dingen, maar dat was misschien 20% van de tijd op z'n best.
pi_206276578
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2022 16:14 schreef Halcon het volgende:

[..]
Helemaal 100% bullshit zal het meestal niet zijn. Ook ik deed toen wel nuttige dingen, maar dat was misschien 20% van de tijd op z'n best.
Zoals men in apocalypse now al zei, "we need fewer men but better". ;)
pi_206276640
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2022 16:28 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Zoals men in apocalypse now al zei, "we need fewer men but better". ;)
Dat sowieso.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')