Zoals gezegd: bronnen graag. Dit is geen topic om zomaar feitenvrij een mening te verkondigen, maar specifiek om tactische en militaire analyses te bespreken. Jouw zinnetje voegt niet heel veel toe.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 12:30 schreef riazop het volgende:
De opmars van de Oekrainers lijkt meer en meer te stokken.
ISW gaat mee met de Russische versie hier. Bij Terny wordt er momenteel nog gevochten. Ten noorden hiervan wordt er ook flink gevochten rondom Raihorodka.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 12:00 schreef Knoc het volgende:
[..]
Dit blijkt dus een complete leugen te zijn van Russische kant. Novosadove, Torske, Terny en Yampolivka zijn dus niet in Russische handen gevallen.
Bewijs met video:
[ twitter ]
En ook de Russische bronnen slikken hun bullshit in:
[ twitter ]
Dat is een erg premature opmerking, er wordt nog volop gevochten in noord-Kherson (waar eerder de doorbraak plaatsvond) en nabij Svatove. Een doorbraak bij Svatove en zelfs inname van de plaats waarschijnlijk gezien de numerieke meerderheid van Oekranse troepen in het noorden.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 12:30 schreef riazop het volgende:
De opmars van de Oekrainers lijkt meer en meer te stokken.
Kan aan mij liggen, maar betekent "Claimed Russian Control" niet dat de Russen beweren dat ze het onder controle hebben?quote:Op woensdag 12 oktober 2022 17:25 schreef BlaZ het volgende:
[..]
ISW gaat mee met de Russische versie hier. Bij Terny wordt er momenteel nog gevochten. Ten noorden hiervan wordt er ook flink gevochten rondom Raihorodka.
Wat ook regelmatig gebeurt is dat dorpjes verlaten worden en zo regelmatig overgaan van Russische naar Oekranse handen en vice versa. We zien het over een paar dagen wel.
[ afbeelding ]
quote:Russian milbloggers claimed on October 11 that Russian forces conducted counteroffensive operations east of Lyman and recaptured Terny, Torske, Novosadove, Makiivka, and Nevske, although ISW cannot independently verify any of these claims.[24]
https://www.understanding(...)ssessment-october-11
Ja, en als er voldoende claims van een kant zijn die logisch geacht worden neemt men het over. Dat betekent niet dat het altijd klopt. Van beide kanten zit er een stukje misinformatie tussen.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 17:55 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Kan aan mij liggen, maar betekent "Claimed Russian Control" niet dat de Russen beweren dat ze het onder controle hebben?
edit: Ja dus
[..]
De snelle opmars kan ook niet door blijven gaan zonder te consolideren.quote:Op dinsdag 11 oktober 2022 22:58 schreef Mansjester het volgende:
Conclusie is helaas toch wel dat die hele snelle opmars van Oekrane bij de Dnjepr gedurende 2/3 dagen ofzo een week geleden ongeveer redelijk van tijdelijke aard blijkt
Sovjet docrtrine dicteert volgens mij dat steden compleet in puin moeten worden geschoten, vandaar ook de enorme hoeveelheid onnauwkeurige artillerie.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 19:40 schreef PluggieOD het volgende:
Aanhakend op je laatste regel:
Re: waardoor Oekraine niet de Sovjettactiek hoeft te hanteren
De sovjettactiek/doctrine stelt juist dat belangrijke plaatsen/sterk verdedigde gebieden omzeilt moeten worden en er moet worden doorgestoten naar verdere knooppunten.
Dit is uitgerekend wat Rusland vanaf het begin niet heeft toegepast en wat Oekraine heeft laten zien bij de laatste opmarsen.
Sovietunie he, niet Rusland.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 19:56 schreef oheng het volgende:
[..]
Sovjet docrtrine dicteert volgens mij dat steden compleet in puin moeten worden geschoten, vandaar ook de enorme hoeveelheid onnauwkeurige artillerie.
Zie ook Aleppo en Grozny.
Op zich wel een interessante discussie, want volgens mij volgt rusland de soviet doctrines.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 20:00 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Sovietunie he, niet Rusland.
De Russische manier is dat niets lukt, dus knallen we er maar met artillerie bovenop. We doen erna agressieve verkenning. Als dat mis gaat nog meer artillerie. Tot het na een paar weken gelukt is.
Lijkt me niet "doctrine". In het begin 24 februari probeerden ze wel degelijk "moderne" luchtlandingen e.d.
De moderne luchtlandingen daar had men wat 'ervaring' mee, maar het blijkt achteraf vooral ervaring met tegenstanders die niet terug (durfden) te vechten.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 20:00 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Sovietunie he, niet Rusland.
De Russische manier is dat niets lukt, dus knallen we er maar met artillerie bovenop. We doen erna agressieve verkenning. Als dat mis gaat nog meer artillerie. Tot het na een paar weken gelukt is.
Lijkt me niet "doctrine". In het begin 24 februari probeerden ze wel degelijk "moderne" luchtlandingen e.d.
Er zijn inderdaad berichten dat men een poging doet om bepaalde gebieden in te nemen, maar naar goed Oekrainsch gebruik doet men vanuit officiele kant vooral niets mededelen, laat Rusland maar raden wat men doet. Het heeft ook geen in om acties grootschalig af te kondigen, tenzij je een doel hebt om troepen ergens heen te krijgen, zie Kherson, waardoor Rusland nu in andere linies heel veel problemen heeft.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 19:56 schreef oheng het volgende:
Verschillende bronnen melden een massale aanval van Oekraine in Luhansk trouwens. Zie bijv. youtubers New World Econ en Weeb Union.
En dan nog wat; die russen krijgen cht geen geschiedenis lessen he.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 20:00 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
In het begin 24 februari probeerden ze wel degelijk "moderne" luchtlandingen e.d.
Wel met dezelfde overschatting van eigen kunnen en onderschatting van de tegenstander als in februari bij de Russen.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 21:34 schreef oheng het volgende:
[..]
En dan nog wat; die russen krijgen cht geen geschiedenis lessen he.
"A bridge too far": luchtlandingen diep in vijandelijk gebied, waarna de rest van het leger aansluiting moet zoeken via 1 enkele weg. Geen enkele foutenmarge. En als ik eerlijk ben was operatie Market Garden beter uitgevoerd.
Zou je denken, maar als ik de kanalen van de hardliners bekijk, dan is de kritiek helemaal verstomd, en zijn ze weer overgegaan naar de gebruikelijke stompzinnige propaganda. Voorbeeld onder deze spoiler:quote:Op woensdag 12 oktober 2022 20:45 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
Als dit offensief lukt dan is dat wel een blammage voor Rusland, eentje die niet zonder consequenties kan blijven omdat de hardliners een nieuw verlies van Russische posities niet gaan accepteren, zeker niet in de Luhansk regio waar dan de complate logistieke aanvoerlijn verder het zuidwesten in gevaar komt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En ik heb na alle nederlagen nog steeds geen kritiek gezien op putin. Ik denk dat de kritiek weleens mee/tegen zal kunnen vallen, aangezien de hardliners nu gedeeltelijk tevreden zijn gesteld met de mobilisatie, de massale raket aanvallen, en de nieuwe legerleiding.
Ik denk ook niet dat er iets KAN veranderen, zelfs vredesonderhandelingen zijn onmogelijk. En de russen ruilen nu terrein voor tijd, terwijl ze wachten op hun mobilisatie Wunderwaffen.
Ik denk dat als blijkt dat de mobilisatie niet helpt, er cht een probleem is.
quote:Op woensdag 12 oktober 2022 22:49 schreef oheng het volgende:
[..]
Zou je denken, maar als ik de kanalen van de hardliners bekijk, dan is de kritiek helemaal verstomd, en zijn ze weer overgegaan naar de gebruikelijke stompzinnige propaganda. Voorbeeld onder deze spoiler:Die hele mobilisatie stevent toch af op een farce? Of zouden dat louter suggestieve filmpjes zijn die we te zien krijgen? Ik krijg bij Rusland echt het gevoel dat ze in de jaren 70 zijn blijven hangen met hun leger en hun ontwikkelingen. Als je hoort (if true) dat ze drones uit Iran en bommen uit Noord Korea moeten halen dan ben je wat mij betreft wel af als wereldmacht. Het feit dat de nieuwe bevelhebber die is aangesteld komt nadat de oude bevelhebber pas sinds augustus aan het roer stond is ook een teken aan de wand. De Russen weten het gewoon niet meer.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En ik heb na alle nederlagen nog steeds geen kritiek gezien op putin. Ik denk dat de kritiek weleens mee/tegen zal kunnen vallen, aangezien de hardliners nu gedeeltelijk tevreden zijn gesteld met de mobilisatie, de massale raket aanvallen, en de nieuwe legerleiding.
Ik denk ook niet dat er iets KAN veranderen, zelfs vredesonderhandelingen zijn onmogelijk. En de russen ruilen nu terrein voor tijd, terwijl ze wachten op hun mobilisatie Wunderwaffen.
Ik denk dat als blijkt dat de mobilisatie niet helpt, er cht een probleem is.
Ondanks de numerieke overmacht is Rusland niet bij machte een gepast antwoord te verzorgen op met name de HIMARS. Dat is echt een nachtmerrie voor de Russen. Oekrane beschikt over slechts 16 stuks. Wat te denken als ze daar een veelvoud van zouden krijgen. Tel daarbij op dat de Oekraners vechten voor hun vrijheid en de Russen voor een (honger)loontje dan is dat probleem er in Rusland al heel lang. Het gaat heel snel heel pijnlijk zichtbaar worden. Zeker nu de winter voor de deur staat.
Ik zag er laatst een introductiefilmpje over van het Amerikaanse leger. Zo'n apparaat vergt 3 of 4 mensen om hem te bedienen en het schijnt kinderlijk eenvoudig te zijn. Met een basisachtergrond in het leger kan je na een week zo'n ding al besturen. En wat je zegt, de impact is gigantisch. Daarom zou het Westen meer Himars naar Oekrane moeten sturen. Stel je eens voor als ze 100 van die dingen hebben.quote:Op donderdag 13 oktober 2022 09:38 schreef Perrin het volgende:
De impact van een zo'n wapensysteem is echt enorm.
[ twitter ]
Hier ben ik mij wel bewust van. Naast de "gewone" oorlog is er uiteraard ook een informatie-oorlog gaande. Wij krijgen alleen te zien wat "men" wil dat we zien. De Russen zijn dommig en wreed; de Oekraners helden die van puppies houden.quote:Op donderdag 13 oktober 2022 09:00 schreef onlogisch het volgende:
Die hele mobilisatie stevent toch af op een farce? Of zouden dat louter suggestieve filmpjes zijn die we te zien krijgen?
Natuurlijk krijgen we suggestieve filmpjes te zien. Een gedeelte van de mobilisatie is een shitshow. Maar, een gedeelte gaat ook gewoon goed, veel is namelijk afhankelijk van de regio.quote:Op donderdag 13 oktober 2022 09:00 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Die hele mobilisatie stevent toch af op een farce? Of zouden dat louter suggestieve filmpjes zijn die we te zien krijgen?
Ik verwacht er weinig van. Dit zijn in ieder geval wel goed getrainde militairen:quote:Op donderdag 13 oktober 2022 09:58 schreef zoost het volgende:
[..]
Hier ben ik mij wel bewust van. Naast de "gewone" oorlog is er uiteraard ook een informatie-oorlog gaande. Wij krijgen alleen te zien wat "men" wil dat we zien. De Russen zijn dommig en wreed; de Oekraners helden die van puppies houden.
Ik ben heel benieuwd wanneer we die 300.000 extra reservisten op het slagveld terug gaan zien. Wellicht dat de russen toch gaan proberen om via Wit Rusland Noord-Oekrane / Kiev weer aan te vallen om Oekrane zo te dwingen om aan de onderhandel tafel te gaan zitten en Oost Oekrane op te geven.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |