abonnement Unibet Coolblue
  Moderator dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:45:54 #276
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210821304
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2023 11:40 schreef Donna het volgende:

[..]
Nou ik vond het in de Essent app altijd maar wazig, ben allang blij dat ik hier gegevens zie die ik zo 123 na kan rekenen, dus :P
Maar idd, geen idee hoe ze er aan komen.
Nee maakt ook niet uit wat er voor bedrag staat, gewoon wat letten op die stekkers kan geen kwaad. Maar ook weer niet overdrijven (zoals ik :') )
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:56:25 #277
382129 crew  Donna
pi_210821405
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2023 11:45 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nee maakt ook niet uit wat er voor bedrag staat, gewoon wat letten op die stekkers kan geen kwaad. Maar ook weer niet overdrijven (zoals ik :') )
En bij de mini Donna's erop hameren dat ze de lampen uit doen. Gedonder begint nu al bij die meiden.
  Moderator dinsdag 3 oktober 2023 @ 12:07:09 #278
16180 crew  CoolGuy
pi_210821507
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2023 11:56 schreef Donna het volgende:

[..]
En bij de mini Donna's erop hameren dat ze de lampen uit doen. Gedonder begint nu al bij die meiden.
Jij hebt Hue toch? Dus daar heb je zelf controle over ;)
  Moderator dinsdag 3 oktober 2023 @ 12:09:27 #279
382129 crew  Donna
pi_210821533
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2023 12:07 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Jij hebt Hue toch? Dus daar heb je zelf controle over ;)
Ik heb niet overal Hue. Niet op de slaapkamers en in de WC en badkamer.
In de woonkamer ook niet alles. Kan het ook niet betalen om dat allemaal te vervangen.
En weet ook niet of ik dat allemaal wel zo handig vind om helemaal nooit meer een lichtknopje te gebruiken haha.
  Moderator dinsdag 3 oktober 2023 @ 12:11:55 #280
16180 crew  CoolGuy
pi_210821549
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2023 12:09 schreef Donna het volgende:

[..]
Ik heb niet overal Hue. Niet op de slaapkamers en in de WC en badkamer.
In de woonkamer ook niet alles. Kan het ook niet betalen om dat allemaal te vervangen.
En weet ook niet of ik dat allemaal wel zo handig vind om helemaal nooit meer een lichtknopje te gebruiken haha.
Nee, Hue producten zijn echt duur (wel kwaliteit, maar duur) dus dat snap ik wel. En om nou een lamp van 45 euro te kopen (daar zie ik nu toevallig een 2pack color E27 hue voor staan, 89 euro) zodat je controle hebt over het feit dat die lamp uit gaat wanneer jij wil is wat zonde als het hele doel is om te besparen :P
  Moderator dinsdag 3 oktober 2023 @ 12:21:00 #281
382129 crew  Donna
pi_210821611
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2023 12:11 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nee, Hue producten zijn echt duur (wel kwaliteit, maar duur) dus dat snap ik wel. En om nou een lamp van 45 euro te kopen (daar zie ik nu toevallig een 2pack color E27 hue voor staan, 89 euro) zodat je controle hebt over het feit dat die lamp uit gaat wanneer jij wil is wat zonde als het hele doel is om te besparen :P
Haha precies. Daar kan de gewone lamp heel wat uren van aan. :7

En het valt ook wel mee. Maar als ze boven hebben gespeeld blijft er wel eens een lamp aan. Ze zijn ook nog maar 5 en 2, dusja. Kan nog niet altijd goed gaan.
  Moderator dinsdag 3 oktober 2023 @ 12:25:36 #282
16180 crew  CoolGuy
pi_210821661
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2023 12:21 schreef Donna het volgende:

[..]
Haha precies. Daar kan de gewone lamp heel wat uren van aan. :7

En het valt ook wel mee. Maar als ze boven hebben gespeeld blijft er wel eens een lamp aan. Ze zijn ook nog maar 5 en 2, dusja. Kan nog niet altijd goed gaan.
Dat is waar. Ik heb hier ook een 5jarig prinsesje rond lopen, en die wil het licht op de badkamer nog wel eens aan laten, en dan is het makkelijk om dat op afstand uit te kunnen doen. Maar dat doe je dan niet om het te besparen want zodra je die lampen gaat kopen is het hele 'bespaar' verhaal de deur uit, want die investering verdien je never nooit niet terug aan 'vergeten-een-lamp-ut-te-zetten-kosten'. :P
  Redactie Frontpage woensdag 4 oktober 2023 @ 13:37:57 #283
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_210832094
Ben nu bezig met het uitzoeken van een nieuwe energieleverancier. Doordat we van het gas af zijn heeft Vattenfall onze jarenlang opgebouwde blijven loont korting laten vervallen, stroom ineens 25% duurder :') Lekker dat dit bedrijf verduurzamen beloont...

We verbruiken incl. onze warmtepomp straks ongeveer 5500 kWh, opwek zo'n 7500 kWh. Voor zover ik nu in zie kan het met enkeltarief totdat de salderingsregeling wordt afgeschaft alleen maar zinnig zijn om voor de leverancier te kiezen met het hoogste teruglevertarief, of zie ik dan toch wat over het hoofd? Met salderen maakt het levertarief niet uit.

(over besparing gesproken...)
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  Moderator woensdag 4 oktober 2023 @ 13:55:47 #284
16180 crew  CoolGuy
pi_210832221
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2023 13:37 schreef JeMoeder het volgende:
Ben nu bezig met het uitzoeken van een nieuwe energieleverancier. Doordat we van het gas af zijn heeft Vattenfall onze jarenlang opgebouwde blijven loont korting laten vervallen, stroom ineens 25% duurder :') Lekker dat dit bedrijf verduurzamen beloont...

We verbruiken incl. onze warmtepomp straks ongeveer 5500 kWh, opwek zo'n 7500 kWh. Voor zover ik nu in zie kan het met enkeltarief totdat de salderingsregeling wordt afgeschaft alleen maar zinnig zijn om voor de leverancier te kiezen met het hoogste teruglevertarief, of zie ik dan toch wat over het hoofd? Met salderen maakt het levertarief niet uit.

(over besparing gesproken...)
Dat is denk ik wel correct. Want zolang je (een deel) mag salderen is de prijs voor dat deel gelijk aan het teruglevertarief, dus het maakt niet uit of dat deel 1 ct of 1 euro per kwh kost, het teruglevertarief is dan hetzelfde.

Als je meer teruglevert dan je afneemt, dan krijg je voor dat extra deel een vergoeding, en die vergoeding kan variëren van aanbieder tot aanbieder. Aan de andere kant, het is niet dat je er rijk van wordt. Ik heb iets van 2000kwh terug geleverd, maar mijn TLV was 9ct ofzo, dus kreeg ik daar iets van 180 euro voor.

Maar straks, als het salderen wordt afgebouwd, dan wordt die TLV steeds belangrijker. Immers, er is een steeds groter deel dat je NIET mag salderen en als je dat niet direct verbruikt gaat dat deel het net op, dus daar krijg je ook dan de TLV voor. Dus dan gaat het TLV nog belangrijker zijn, en ik denk ook wel een concurrentiemiddel straks tussen energieleveranciers onderling.

Wat ook ongeveer het moment gaat zijn waarop een accu interessant wordt, want immers, stel dat jij stroom moet kopen voor 35ct per kWh, en stel jij wekt op een dag 30kWh op, maar je verbruikt op die dag maar 5 kWh, dan gaat er dus 25 kWh terug het net op. Die 25kWh krijg jij zeg even 8ct voor, oftewel, die is dan op dat moment 2 euro waard.

Maar stel dat je in de avond ook nog een 5 kwh verbruikt, dan moet je die betalen. Dat kost je dan 1.75. Voor die 25kWh krijg je 2 euro, dus dan heb je in dit scenario dus netto 25ct verdient. Maar als je die 5kWh uit een accu kunt trekken, die eerder op de dag is volgeladendan heb je dus weliswaar niet 25 kwh terug geleverd maar maar 20 kWh dus krijg je daar 1.60, voor 15ct minder dan bij 25 kWh, maar daar staat tegenover dat je die andere 5Wh die je anders uit het stopcontact had getrokken nu uit een accu haalt, waardoor dat je géén 1.75 kost.

Gaat in de praktijk natuurlijk niet helemaal zo lekker op, want die accu heb je moeten kopen en moet je dus ook terug verdienen.

[ Bericht 16% gewijzigd door CoolGuy op 04-10-2023 14:17:02 ]
  Redactie Frontpage woensdag 4 oktober 2023 @ 14:42:31 #285
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_210832665
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2023 13:55 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat is denk ik wel correct. Want zolang je (een deel) mag salderen is de prijs voor dat deel gelijk aan het teruglevertarief, dus het maakt niet uit of dat deel 1 ct of 1 euro per kwh kost, het teruglevertarief is dan hetzelfde.

Als je meer teruglevert dan je afneemt, dan krijg je voor dat extra deel een vergoeding, en die vergoeding kan variëren van aanbieder tot aanbieder. Aan de andere kant, het is niet dat je er rijk van wordt. Ik heb iets van 2000kwh terug geleverd, maar mijn TLV was 9ct ofzo, dus kreeg ik daar iets van 180 euro voor.

Maar straks, als het salderen wordt afgebouwd, dan wordt die TLV steeds belangrijker. Immers, er is een steeds groter deel dat je NIET mag salderen en als je dat niet direct verbruikt gaat dat deel het net op, dus daar krijg je ook dan de TLV voor. Dus dan gaat het TLV nog belangrijker zijn, en ik denk ook wel een concurrentiemiddel straks tussen energieleveranciers onderling.

Wat ook ongeveer het moment gaat zijn waarop een accu interessant wordt, want immers, stel dat jij stroom moet kopen voor 35ct per kWh, en stel jij wekt op een dag 30kWh op, maar je verbruikt op die dag maar 5 kWh, dan gaat er dus 25 kWh terug het net op. Die 25kWh krijg jij zeg even 8ct voor, oftewel, die is dan op dat moment 2 euro waard.

Maar stel dat je in de avond ook nog een 5 kwh verbruikt, dan moet je die betalen. Dat kost je dan 1.75. Voor die 25kWh krijg je 2 euro, dus dan heb je in dit scenario dus netto 25ct verdient. Maar als je die 5kWh uit een accu kunt trekken, die eerder op de dag is volgeladendan heb je dus weliswaar niet 25 kwh terug geleverd maar maar 20 kWh dus krijg je daar 1.60, voor 15ct minder dan bij 25 kWh, maar daar staat tegenover dat je die andere 5Wh die je anders uit het stopcontact had getrokken nu uit een accu haalt, waardoor dat je géén 1.75 kost.

Gaat in de praktijk natuurlijk niet helemaal zo lekker op, want die accu heb je moeten kopen en moet je dus ook terug verdienen.

Ja precies, maar ik ga nu voor een jaarcontract tot eind volgend jaar, dan zien we dan wel hoe het met de TLV en saldering gaat :)
Ik wil uit principe weg bij Vattenfall omdat ze bestaande klanten die verduurzamen keihard naaien. Blijkbaar willen ze geen klanten die trouw zijn en geen gas gebruiken.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  Moderator woensdag 4 oktober 2023 @ 15:03:04 #286
16180 crew  CoolGuy
pi_210832901
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2023 14:42 schreef JeMoeder het volgende:

[..]
Ja precies, maar ik ga nu voor een jaarcontract tot eind volgend jaar, dan zien we dan wel hoe het met de TLV en saldering gaat :)
Ik wil uit principe weg bij Vattenfall omdat ze bestaande klanten die verduurzamen keihard naaien. Blijkbaar willen ze geen klanten die trouw zijn en geen gas gebruiken.
Dat klopt, want met salderen verdienen ze niks aan je, je kost alleen maar geld. Zodra salderen wordt afgeschaft zal dat denk ik weer anders worden, maar dat geldt voor alle energieleveranciers. Voor je business case voor een accu kun je dan beter bij een energieleverancier zitten die een boete oplegt zoals VDB nu doet, want als het wordt gedaan door je vaste kosten te verhogen, dus onafhankelijk van wat je teruglevert, dan moet je dát altijd betalen, ook al lever je maar 2 kWh terug.

Maar als de boete afhankelijk is van hoeveel je teruglevert, dan wordt die boete dus ook lager zodra je minder teruglevert, en de manier om minder terug te leveren is door een accu in te zetten.
  Moderator dinsdag 5 december 2023 @ 10:25:30 #287
382129 crew  Donna
pi_211522469
Bah, met dit weer verstook ik echt veel meer gas dan me lief is. :R

Mijn grote open (naar boven) hal en keuken zijn echt steenkoud als ik daar de radiator dicht draai. Misschien toch maar eens proberen. Heb al tochtrollen voor de deuren en ook van die strips er aan.
  Moderator woensdag 6 december 2023 @ 19:44:49 #288
382129 crew  Donna
pi_211537946
Oké, als ik Google kom ik verschillende dingen tegen. Is er iemand die dit echt weet of een zinnige uitleg kan geven?

Als je de radiatoren maar een beetje open draait, verbruik je dan ook minder gas?
Mijn boerenverstand zegt ja, maar Google (met hits op andere fora) zeiden deels nee.
pi_211537972
quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2023 19:44 schreef Donna het volgende:
Oké, als ik Google kom ik verschillende dingen tegen. Is er iemand die dit echt weet of een zinnige uitleg kan geven?

Als je de radiatoren maar een beetje open draait, verbruik je dan ook minder gas?
Mijn boerenverstand zegt ja, maar Google (met hits op andere fora) zeiden deels nee.
En de ruimte dan tot dezelfde temperatuur probeert te stoken?
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  Moderator woensdag 6 december 2023 @ 19:51:25 #290
382129 crew  Donna
pi_211538053
quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2023 19:46 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
En de ruimte dan tot dezelfde temperatuur probeert te stoken?
Nee, denk ik. Ik heb de radiators in de keuken en de hal nu een klein beetje open gedraaid ipv helemaal open. Ze worden gewoon warm en de ruimtes voelen ook prima aan. Maar het is natuurlijk een stuk minder koud als gisteren en eergisteren. Als ik dan nu ook nog een beetje bespaar is dat leuk meegenomen.

Hetzelfde geldt voor de kinderkamers. Even voor het slapen gaan een beetje warmte er in. Dan beter helemaal even opendraaien of juist een klein beetje? Ik voel niet echt verschil namelijk.
pi_211538243
Oh, wacht, met je eerste post erbij wordt het me wat duidelijker.
Althans mijn veronderstelling van de situatie: Je thermostaat hangt in de woonkamer, daar verander je niets (aan thermostaat of radiator). De deur zit dicht. Je wilt nu de radiator in de keuken en gang een klein beetje open draaien en wilt weten of dat energie bespaart t.o.v. helemaal open draaien.

In principe bespaart een beetje open draaien wel energie: Er stroomt minder water naar de radiator, de aanvoertemperatuur is gelijk aan de situatie met volledig opengedraaide radiator, maar de retourtemperatuur is lager omdat het water langer in de radiator heeft gezeten. Ergo de gemiddelde temperatuur ((Taanvoer+Tretour)/2) van de radiator is lager, dus de warmteafgifte is lager en de hoeveelheid energie die de CV-ketel moet leveren is ook lager.

Tot dusver de theorie. In praktijk is het verschil tussen Taanvoer en Tretour vrij beperkt ten opzichte van het verschil met de kamertemperatuur, dus de maximale 'winst' is ook vrij beperkt (bijvoorbeeld als Taanvoer=60 C, Tretour=55 C, je de flow halveert waardoor Tretour=50 C wordt, daalt de gemiddelde temperatuur van de radiator maar 2,5 graden. Op de warmteafgifte maakt dat nauwelijks uit. Tenzij je de flow dusdanig reduceert dat er bijvoorbeeld water van 30 C retour gaat. Maar zo'n klein beetje is met een radiatorkraan bijna niet te regelen, dan zit hij heel snel volledig dicht of veel te ver open. Een thermostaatkraan monteren is dan een handigere optie.

[ Bericht 3% gewijzigd door stavromulabeta op 06-12-2023 20:06:06 ]
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_211679625
Even een quote uit mn eigen topic, wie weet weet iemand hier meer?
quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2023 12:28 schreef Puala het volgende:
Iemand die er verstand van heeft qua spouwmuur isolatie? Opties die er op tafel liggen zijn neopixels of centrapearl. Voor mij is t verschil niet heel duidelijk tot op heden :@
  woensdag 20 december 2023 @ 12:58:58 #293
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_211679763
quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2023 12:35 schreef Puala het volgende:
Even een quote uit mn eigen topic, wie weet weet iemand hier meer?
[..]

Beiden zijn EPS parels met dezelfde isolatiewaarde. Praktisch zelfde product maar dan van verschillende merken/leveranciers.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')