daarom heb ik qledquote:Op woensdag 20 september 2023 15:02 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nou, maar daar ga je al. een OLED tv draait zijn pixel refresh ergens een keer, maar dan moet ie dus wel op standby staan, want anders kan ie dat niet. Dus ik ga niet elke keer dat ik weg ga automatisch die stekkers uit laten gaan want dat blokkeert die refresh.
mijn domoticabridge en router gaan niet uit. Dat is dan ook het enige. Verder gaan switches etc aan zodra ik in wifi range ben. Dan sta ik nog niet eens binnen.quote:Daarnaast wil ik ook niet elke keer alles wat standby staat uitschakelen en dan weer inschakelen. Vergeet die TV op de slaapkamer, als ik wil dat het zoden aan de dijk zet kan ik beter in de meterkast de modem + router + alle switches etc uitschakelen, want dat vreet veel meer stroom. Maar als ik dát doe heb ik geen licht meer in huis aangezien alles Hue is en die bridge ook in de meterkast zit, etc.![]()
ja oled.quote:Ik vind dat allemaal te ver gaan. Ik vind het leuk om wat te pielen en te doen, maar ik ga niet om een grijpstuiver stroom te besparen riskeren dat ik een TV die veel meer kostte dan dat sneller veroudert dan nodig, etc.
Keuzequote:Maar het kán ja, ik weet dat ik best nog wel wat op dit soort dingen zou kunnen besparen als ik dat wél zou doen, maar neuh, dat ga ik allemaal niet doen.
Daar heb je dus de app voor van je energieleverancier. Of inloggen op je account.quote:Op woensdag 20 september 2023 15:51 schreef ChildoftheStars het volgende:
Deze winter wil ik iets meer gaan stoken dan vorig jaar (van niet naar 17 of 17.5 graden)
Alleen ik weet niet hoe ik weet of de kosten niet de pan uitrijzen. Ik heb geen vast contract, dus ik denk gewoon om van 80¤ naar 125¤ op te schroeven. Of is dat te weinig...
Ik heb folie achter de kachel, dubbelglas in de woonkamer, relatief kleine ruimte, tochtslang... En in mijn hobbykamer overdag de kachel aan, maar die is helemaal klein...
Het geeft ook zoveel spanning dat ik misschien uit gewoonte de kachel maar uit ga laten
Wat heb je dan wel voor contact?quote:Op woensdag 20 september 2023 15:51 schreef ChildoftheStars het volgende:
Deze winter wil ik iets meer gaan stoken dan vorig jaar (van niet naar 17 of 17.5 graden)
Alleen ik weet niet hoe ik weet of de kosten niet de pan uitrijzen. Ik heb geen vast contract, dus ik denk gewoon om van 80¤ naar 125¤ op te schroeven. Of is dat te weinig...
Ik heb folie achter de kachel, dubbelglas in de woonkamer, relatief kleine ruimte, tochtslang... En in mijn hobbykamer overdag de kachel aan, maar die is helemaal klein...
Het geeft ook zoveel spanning dat ik misschien uit gewoonte de kachel maar uit ga laten
Niet zo'n contract waarbij je het voor een jaar vastlegt. Gewoon dat het zich aanpast op je gebruik. Ik weet niet hoe dat heetquote:Op woensdag 20 september 2023 15:54 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Wat heb je dan wel voor contact?
Ja... maar met die vage tabelletjes kan ik dus weinigquote:Op woensdag 20 september 2023 15:53 schreef Donna het volgende:
[..]
Daar heb je dus de app voor van je energieleverancier. Of inloggen op je account.
Vocht is wel een probleem. Comfort zal me ook een worst wezen.quote:Op woensdag 20 september 2023 15:51 schreef ChildoftheStars het volgende:
Daar heb ik verschillende adviezen over gekregen en ik wil liever dat ik in de winter meer betaal en weet dat het ongeveer klopt, geeft minder verrassingen. Dat vond ik afgelopen winter wel fijn.quote:Op woensdag 20 september 2023 16:00 schreef BertV het volgende:
[..]
Vocht is wel een probleem. Comfort zal me ook een worst wezen.
Ik heb wel gestookt, 15.5 ipv de 18.5 waar ik normaal al jaren op zat.
Is het niet beter om alsnog een contract aan te schaffen?
Meningen zijn verdeeld, maar ik had geen zin op de kans van weer gekte op de markt in de winter.
Ik ken geen energiecontracten die zich aanpassen aan je gebruik.quote:Op woensdag 20 september 2023 15:58 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Niet zo'n contract waarbij je het voor een jaar vastlegt. Gewoon dat het zich aanpast op je gebruik. Ik weet niet hoe dat heet
[..]
Ja... maar met die vage tabelletjes kan ik dus weinig![]()
misschien eens een vriendin om uitleg vragen, ik zal eens appen en voor de winter kom ik daar nog wel een keer te slapen
Dynamisch contract heb ik iddquote:Op woensdag 20 september 2023 16:05 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik ken geen energiecontracten die zich aanpassen aan je gebruik.
Je zou toch wel moeten weten wat voor contract je hebt. Mogelijk heb je een dynamisch contract en dan vraag ik me af of dat wel geschikt is als je je kosten liever strak in de hand houdt. Bij een dynamisch contract verandert wat je betaalt voor je gas en elektriciteit met de markt, dus soms is dat voordelig, maar het kan ook onvoordelig zijn. Heb je een vast contract (eenjarig, twee- of driejarig) dan weet je voor de duur van dat contract wat je betaalt voor gas en elektriciteit. Bijkomende kosten (energiebelasting, vastrecht) kunnen nog wel veranderen, maar met een vast contract kun je wel vrij aardig je kosten voorspellen. Met een vast contact zegt zo’n app ook veel meer.
Ja, met een dynamisch contract schommelen de prijzen.quote:Op woensdag 20 september 2023 16:07 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Dynamisch contract heb ik idd
maar heb je dan niet dat als de prijzen enorm schommelen dat je dan ineens een verrassing hebt, of blijft de kosten van gas/licht gelijk?
Maar als ik een vast contract neemt heb je dat van die schommelende prijzen niet?quote:Op woensdag 20 september 2023 16:08 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ja, met een dynamisch contract schommelen de prijzen.
Dat klopt.quote:Op woensdag 20 september 2023 16:09 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Maar als ik een vast contract neemt heb je dat van die schommelende prijzen niet?
De prijzen per kWh stroom en m³ gas staan dan vast, maar als je een contract afsluit op basis van een verbruik van bijvoorbeeld 1.750 kWh stroom en 900 m³ gas per jaar en je werkelijke verbruik is 2.100 kWh stroom en 1.050 m³ gas moet je natuurlijk wel bijbetalen, het voordeel is dan wel dat je al weet wat je extra moet gaan betalen.quote:Op woensdag 20 september 2023 16:09 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Maar als ik een vast contract neemt heb je dat van die schommelende prijzen niet?
Ik snap hem! Heel erg bedankt voor je uitleg.quote:Op woensdag 20 september 2023 16:20 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat klopt.
Kan het zijn dat je vorige contract afliep en dat je toen geen nieuw vast contract kon afsluiten? Dat was namelijk een tijd het geval. De vaste contracten zijn er weer sinds een paar maanden.
Ik vind het altijd lastig om iemand te adviseren die aangeeft moeilijk te kunnen kiezen uit veel verschillende adviezen, maar zet dan in ieder geval eens de voors en tegens goed op een rijtje.
Bij een vast contract berekenen ze een maandelijks voorschot over een jaar. Dus als ze verwachten dat je in een jaar voor 1200 euro gaat gebruiken, betaal je elke maand 100 euro. In de zomer gebruik je dat bij lange na niet, maar in koude wintermaanden gebruik je ruim meer. Gemiddeld dekt het wel de kosten.
Als je een slimme meter hebt en je leverancier heeft een handige app, dan kun je haast van dag tot dag zien wat je verbruikt. Zonder slimme meter heb je misschien de optie om af en toe zelf handmatig je meterstanden in te voeren voor meer overzicht.
Ik zit zelf bij Essent. Essent berekent na elke maand weer of ik goed op koers lig met het maandbedrag. Als ik toch meer verbruik dan zij hadden gedacht, dan stellen ze voor dat ik mijn maandbedrag omhoog doe. En omgekeerd. Nu hebben ze pas weer aangegeven dat mijn maandbedrag omlaag kan, maar de koude maanden komen er natuurlijk ook weer aan. Als het veel kouder wordt dan vorig jaar, zit de kans erin dat het maandbedrag weer naar boven kan worden bijgesteld. Hoe dan ook: ik zal nooit een onverwachte eindafrekening krijgen en daar gaat het me om.
Ja dat snap ik! Dank je wel!quote:Op woensdag 20 september 2023 16:26 schreef Leandra het volgende:
[..]
De prijzen per kWh stroom en m³ gas staan dan vast, maar als je een contract afsluit op basis van een verbruik van bijvoorbeeld 1.750 kWh stroom en 900 m³ gas per jaar en je werkelijke verbruik is 2.100 kWh stroom en 1.050 m³ gas moet je natuurlijk wel bijbetalen, het voordeel is dan wel dat je al weet wat je extra moet gaan betalen.
Het belangrijkste is dus eerst weten wat je per jaar aan elektriciteit en gas verbruikt.
Mag ik dat betwijfelen?quote:Op woensdag 20 september 2023 16:07 schreef ChildoftheStars het volgende:
Dynamisch contract heb ik idd
Dat mag, je hebt namelijk gelijk. Ik kreeg drie/vier keer per jaar een wijziging afgelopen jaar.quote:Op woensdag 20 september 2023 16:49 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Mag ik dat betwijfelen?
Een dynamisch contract neem je meestal heel bewust. Het is een contract waarbij elk uur je tarief (per KWh) anders is. Bij wind en heel zonnig weer in een zomers weekend is het dan gratis energie maar in de winter kan je zomaar de hoofdprijs betalen. Je moet wel een soort van hobbyist zijn wil je daar voor kiezen. (inb4: niks mis met een hobby)
Ik verwacht eigenlijk dat je een variabel contract hebt, dan veranderen de prijzen (ook weer per KWh) een paar keer per jaar. Dat is het contract wat je standaard krijgt als je niet voor iets anders kiest en wat de meeste mensen dan ook hebben.
Vast contract is de derde optie. Dan heb je voor langere tijd een vast bedrag per KWh. Ook dat moet je bewust aangeven dat je het wilt hebben. Of het voordelig is blijft gokken, ik heb het voor het eerst wel gedaan nu.
Aha, geen dynamisch maar variabel contract. Ik had het ook kunnen bedenken.quote:Op woensdag 20 september 2023 16:52 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Dat mag, je hebt namelijk gelijk. Ik kreeg drie/vier keer per jaar een wijziging afgelopen jaar.
En ik heb nu net een vast contract geregeldeven gokken en volgend jaar merk ik wel hoe goed/fout het is.
Even deze winter het goed in de gaten houden dat ik niet boven het contract uit kom
Ja dat check ik sowieso regelmatigquote:Op woensdag 20 september 2023 16:57 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Aha, geen dynamisch maar variabel contract. Ik had het ook kunnen bedenken.![]()
Nu nog een beetje inzicht in je daadwerkelijke verbruik via een app of website.
En je kunt een P1 meter overwegen om je gebruik in de gaten te houden. Ik heb zelf die van Homewizard maar er zijn ook andere merken.quote:Op woensdag 20 september 2023 16:52 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Dat mag, je hebt namelijk gelijk. Ik kreeg drie/vier keer per jaar een wijziging afgelopen jaar.
En ik heb nu net een vast contract geregeldeven gokken en volgend jaar merk ik wel hoe goed/fout het is.
Even deze winter het goed in de gaten houden dat ik niet boven het contract uit kom
Verschilt ook per leverancier. Voorheen had ik Essent. Verbruik in de app updaten duurde soms 3 of 4 dagen. Nu ben ik bij Eneco en die updaten veel en veel sneller.quote:Op woensdag 20 september 2023 17:04 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
En je kunt een P1 meter overwegen om je gebruik in de gaten te houden. Ik heb zelf die van Homewizard maar er zijn ook andere merken.
Voordeel is dat het actueler is dan via de app van je energieleverancier. En ik heb nu storing van mn slimme meter waardoor ik niet via de energieleverancier mijn verbruik kan inzien, maar wel via de app van mn P1 meter.
Had dit laatst even gezegd toen we het er ook over hadden.quote:Op woensdag 20 september 2023 17:01 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ja dat check ik sowieso regelmatighopelijk wordt dat duidelijker nu ik een vast contract heb!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |