Is al duidelijk hoe het prijsplafond vertaald wordt voor de dynamische contracten? Kijken ze dan of bijvoorbeeld je uurprijs boven het plafond komt, of werken ze met gemiddelde prijzen?quote:Op zaterdag 15 oktober 2022 14:48 schreef Herkauwer het volgende:
Morgen zakt de gasprijs naar ¤1,21 en de stroomprijs naar ¤0,20 (gemiddeld). Het is vooralsnog maar 1 dag, maar dit is wel even fijn.
Morgen de auto opladen voor ¤0,16 per kWh.
Puur ter informatie voor mensen die nadenken over een dynamisch contract
Bij welke leverancier???quote:Op zaterdag 15 oktober 2022 14:48 schreef Herkauwer het volgende:
Morgen zakt de gasprijs naar ¤1,21 en de stroomprijs naar ¤0,20 (gemiddeld). Het is vooralsnog maar 1 dag, maar dit is wel even fijn.
Morgen de auto opladen voor ¤0,16 per kWh.
Puur ter informatie voor mensen die nadenken over een dynamisch contract
is hier dan onduidelijkheid over?quote:Op zaterdag 15 oktober 2022 14:53 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Is al duidelijk hoe het prijsplafond vertaald wordt voor de dynamische contracten? Kijken ze dan of bijvoorbeeld je uurprijs boven het plafond komt, of werken ze met gemiddelde prijzen?
Frank Energie en waarschijnlijk zonneplan ook. Zij werken met dagprijzen.quote:
Gasprijs ook?quote:Op zaterdag 15 oktober 2022 17:12 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Frank Energie en waarschijnlijk zonneplan ook. Zij werken met dagprijzen.
Is mij nog niet helemaal duidelijk. Ik verwacht eigenlijk dat alle stroom die is afgenomen tegen een hogere prijs gecompenseerd wordt. Wel een goede vraag hoe ze de afgenomen hoeveelheid gaan tellen, of alles of alleen de hoeveelheid boven het plafond.quote:Op zaterdag 15 oktober 2022 14:53 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Is al duidelijk hoe het prijsplafond vertaald wordt voor de dynamische contracten? Kijken ze dan of bijvoorbeeld je uurprijs boven het plafond komt, of werken ze met gemiddelde prijzen?
Hoezo gok je dat? Er wordt gecompenseerd boven een maximaal bedrag.quote:Op zaterdag 15 oktober 2022 17:17 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Is mij nog niet helemaal duidelijk. Ik verwacht eigenlijk dat alle stroom die is afgenomen tegen een hogere prijs gecompenseerd wordt. Wel een goede vraag hoe ze de afgenomen hoeveelheid gaan tellen, of alles of alleen de hoeveelheid boven het plafond.
Sorry ik was niet duidelijk. Wordt er van de eerste 2900 kWh alleen de te dure kWh gecompenseerd? Of compenseren ze de eerste te dure 2900 kWh?quote:Op zondag 16 oktober 2022 00:59 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Hoezo gok je dat? Er wordt gecompenseerd boven een maximaal bedrag.
Je koopt je kwh voor bedrag x in. Ligt dat onder het plafond, geen compensatie. Er boven? Dan wel.
De afrekenduur is dan toch niet relevant?
Zoals ik het lees, tot 2900 en dan punt.quote:Op zondag 16 oktober 2022 08:30 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Sorry ik was niet duidelijk. Wordt er van de eerste 2900 kWh alleen de te dure kWh gecompenseerd? Of compenseren ze de eerste te dure 2900 kWh?
opzich interessante vraag.quote:Op zondag 16 oktober 2022 09:16 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Zoals ik het lees, tot 2900 en dan punt.
Ja, dit is wat ik bedoelquote:Op zondag 16 oktober 2022 09:31 schreef ETA het volgende:
[..]
opzich interessante vraag.
Stel ik verbruik (voor het gemak rekenen) 5800 kWh per jaar. 1e half jaar zit ik op een gunstig contract waarbij ik onder 0,40 euro zit per kWh (voor het gemak heb ik dan precies 2900 kWh verbruikt). Maar dan gaat halverwege het jaar de prijs omhoog naar boven de 0,40 euro.
Hoe wordt dit berekend?
1. Alleen je eerste 2900kWh komt in aanmerking voor compensatie, dus 2e helft van het jaar betaal je gewoon het hoge tarief van zonder enige compensatie. Dus je hebt over het hele jaar gezien geen voordeel gehad van het plafond
of
2. Er wordt op jaarbasis achteraf een gemiddelde prijs per gebruikte kWh berekend. Als deze onder de 0,40 euro zit, krijg je het verschil van 0,40 minus gemiddelde prijs x 2900 terug.
of
3. Alleen de kWh die je verbruikt boven de 0,40 euro tellen mee voor de 2900 maximum. Stel dat in januari de prijs 0,30 euro is, telt het verbruik van die maand niet mee. In februari volgt een prijsverhoging en zit het boven de 0,40 euro, dan telt het verbruik van die maand wel mee.
Als het situatie 2 en 3 is, dan wordt het een complex verhaal voor mensen die dynamisch per uur betalen, afhankelijk van je meetinterval. Ga je dan echt per uur meten, of middelen per dag/maand of toch per jaar?
ok duidelijk, dit is wel de meest pragmatische manier van werken.quote:Op zondag 16 oktober 2022 12:04 schreef investeerdertje het volgende:
@:ETA
De eerste 2900kwh : https://www.rijksoverheid(...)erruimd-prijsplafond
Er is niet zoiets als we compenseren kwh boven een prijs. Mocht de prijs dalen is dat gewoon voordeel schatkist.
Daarnaast ga je wel geluk hebben als er sommige uren boven de 40 cent komt. Juist het tariefrisico waar je voor kiest bij een dynamisch contract dekt de overheid nu af. Lijkt mij een prima "profiteren"
Het is wel het meest voordelig voor de klant maar het is natuurlijk totaal niet in lijn met de bedoeling van de regeling.quote:Op zondag 16 oktober 2022 12:43 schreef ETA het volgende:
[..]
ok duidelijk, dit is wel de meest pragmatische manier van werken.
Dynamische contracten lijken mij dan inderdaad ideaal, jij pakt de winsten, overheid pakt de eventuele "verliezen".
Dit is een bewuste keuze geweest zover ik weet. Goedkope stroom is over het algemeen op duurzamere momenten.quote:Op zondag 16 oktober 2022 12:58 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Het is wel het meest voordelig voor de klant maar het is natuurlijk totaal niet in lijn met de bedoeling van de regeling.
Misschien dat de overheid nog wakker wordt en kijkt naar de gemiddelde prijs per maand of zelfs per half jaar. Dat past het weer in de geest van de regeling.
Ik heb er inderdaad moeite mee als mensen subsidie krijgen die feitelijk niet voor hen bedoeld is. De regeling is er omdat mensen niet kopje onder moeten gaan door hoge energie kosten. Het lijkt mij dan ook niet meer dan normaal dat de afrekening eens per seizoen of per maand wordt bekeken en toegepast wordt op een gemiddelde prijs in die periode. Maar we hebben een rechts kabinet wat met subsidie smijten wel mooi vind, dus wie weet.quote:Op zondag 16 oktober 2022 14:32 schreef investeerdertje het volgende:
Of zit het je dwars dat de gemiddelde stroomprijs voor mensen met een dynamischer contract goedkoper uit gaan zijn?
En dan over het totale verbruik? Of gewoon alle losse tarieven optellen van de 180 dagen in een half jaar en die middelen?quote:Op zondag 16 oktober 2022 16:22 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ik heb er inderdaad moeite mee als mensen subsidie krijgen die feitelijk niet voor hen bedoeld is. De regeling is er omdat mensen niet kopje onder moeten gaan door hoge energie kosten. Het lijkt mij dan ook niet meer dan normaal dat de afrekening eens per seizoen of per maand wordt bekeken en toegepast wordt op een gemiddelde prijs in die periode. Maar we hebben een rechts kabinet wat met subsidie smijten wel mooi vind, dus wie weet.
Je moet het van de praktische kant bekijken, of je maakt een eenvoudige/ruime regeling waarbij je zoveel mogelijk van je doelgroep in helpt, maar hierbij dan ook mensen helpt die het niet meteen nodig hebben.quote:Op zondag 16 oktober 2022 16:22 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ik heb er inderdaad moeite mee als mensen subsidie krijgen die feitelijk niet voor hen bedoeld is. De regeling is er omdat mensen niet kopje onder moeten gaan door hoge energie kosten. Het lijkt mij dan ook niet meer dan normaal dat de afrekening eens per seizoen of per maand wordt bekeken en toegepast wordt op een gemiddelde prijs in die periode. Maar we hebben een rechts kabinet wat met subsidie smijten wel mooi vind, dus wie weet.
Ik denk eigenlijk dat een gemiddelde prijs per maand berekenen kinderspel is ten opzichte van een rekening per uur opstellen zoals die bedrijven nu doen.quote:Op zondag 16 oktober 2022 18:10 schreef ETA het volgende:
Of je gaat het zeer exact uitvoeren, proberen alleen de mensen te helpen die het nodig hebben. Dit gaat enorm complex worden om dit uit te voeren, er zullen talloze uitzonderingssituaties zijn (dat zie je al bij de huidige aanpak), en velen zullen dan niet of niet tijdig geholpen worden. Dan ga je "hart-van-nederland" schrijnende gevallen op tv zien waarbij iedereen het eens is dat die ene persoon eigenlijk wel geholpen had moeten worden, maar door de regeltjes vastlopen.
Dat heb ik nog nooit gedaan, eerst ging er degelijk kleding aan alvorens de verwarming aan ongeacht de energieprijzen.quote:Op donderdag 6 oktober 2022 11:49 schreef g60forced het volgende:
[..]
ik denk dat alles hier fucking oud is enkel glas enzo... ik had voorheen best vaak verwarming aan
maar zit nu al 2weekje met sweater en broek, normaliter tshirt en shorts
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |