abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_206217804
Hoera! Mijn lieftallige vriendin en ik gaan samenwonen *O*

Nu hebben we beiden een koophuis waarvan we er 1 willen verkopen.
Het huis van m'n vriendin verwachten we redelijk goed te kunnen verkopen, laten we zeggen 80.000 euro overwaarde.

Het plan is dat we samen in mijn huis gaan wonen de komende jaren (nog geen verdere verhuisplannen).

Waar moeten we nu rekening mee houden zodat we niet een enorme belastingaanslag achteraf krijgen?
Alle voorbeelden over de bijleenregeling etc. die ik kan vinden gaan over het kopen van een nieuw huis, maar wij willen blijven waar ik al zit.

We hebben al een gesprek gepland met een hypotheekadviseur, maar ik weet niet helemaal of dat de juiste persoon is om mee te praten, dus roepen we de hulp van FoK! in ;-)

Andere tips of dingen waar we aan moeten denken w.b. samenwonen zijn ook welkom.
pi_206218005
Belastingaanslag waarover? Misschien mis ik iets maar hooguit een aanslag op teveel eigen vermmogem.
pi_206218058
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 21:20 schreef smizy het volgende:
Belastingaanslag waarover? Misschien mis ik iets maar hooguit een aanslag op teveel eigen vermmogem.
Over de overwaarde, als je die 'in je zak steekt' is er toch iets met minder hypotheekrente aftrek of misschien zelfs wel inkomstenbelasting? Ik weet het niet precies en kan het ook niet vinden maar kan me herinneren dat er iets mee was een paar jaar geleden toen ik zelf een ander huis kocht.
  woensdag 5 oktober 2022 @ 21:27:11 #4
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_206218144
Blijft het huis op jouw naam staan?

Ga langs de notaris voor een samenlevingscontract en als jullie willen dat de ander (enig) erfgenaam is, regel dan ook allebei een testament. Regel in het samenlevingscontract o.a. hoe zij gaat bijdragen aan het huishouden en eventueel neem je een voorschot op de situatie dat jouw huis wordt verkocht en jullie gezamenlijk een huis gaan kopen, met bijv. (een) clausule(s) over hoe dan bij eventueel uit elkaar gaan de inbreng van elk wordt verrekend.

Bijleenregeling gaat volgens mij alleen tellen als je vriendin binnen drie jaar weer een huis gaat kopen (al dan niet met jou samen). Dan wordt haar overwaarde in mindering gebracht op de hypotheek, in de zin dat over dat bedrag geen HRA geldt. Als ik dat niet helemaal goed zeg, zal een ander me hopelijk corrigeren.
The love you take is equal to the love you make.
pi_206218145
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 21:23 schreef kingjotte het volgende:

[..]
Over de overwaarde, als je die 'in je zak steekt' is er toch iets met minder hypotheekrente aftrek of misschien zelfs wel inkomstenbelasting? Ik weet het niet precies en kan het ook niet vinden maar kan me herinneren dat er iets mee was een paar jaar geleden toen ik zelf een ander huis kocht.
Jouw hypotheek staat op jouw naam. Als je dat zo laat zie ik geen issue. Als ze zelf een nieuw huis zou kopen moet die overwaarde gebruikt worden anders minder renteaftrek.
pi_206218897
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 21:23 schreef kingjotte het volgende:

[..]
Over de overwaarde, als je die 'in je zak steekt' is er toch iets met minder hypotheekrente aftrek of misschien zelfs wel inkomstenbelasting? Ik weet het niet precies en kan het ook niet vinden maar kan me herinneren dat er iets mee was een paar jaar geleden toen ik zelf een ander huis kocht.
Op Fok zou je Leandra moeten poken, zij heeft een gruwelijke hekel aan mij maar ze weet wel wat van die HRA.

Volgens mij meen ik mij te herinneren dat als je 5 jaar (Lienekien boven mij stelt 3 jaar, dus dat zou nog gunstiger zijn) geen gebruik maakt van de eigen woning regeling dat je een resetje krijgt wat betreft je HRA.

Dus als je vriendin 5 jaar bij jou in huis woont voordat je samen gaat kopen... Kan fiscaal nog wel voordelig zijn.

Verder gaat overwaarde ten koste van hoeveel hypotheek je kunt gebruiken voor de HRA ja...

Dus huis kopen 3 ton, 2 ton hypotheek, verkopen 4 ton, is 2 ton minder hypotheek aftrekbaar als je wat nieuws koopt (van bijvoorbeeld 6 ton, dan kan je max 4 ton via HRA hypotheek lenen.

Als ik het goed zeg, pin me er niet 100% op vast.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_206219326
TS, wordt je vriendin ook mede eigenaar en schuldenaar? Dat zal nog bij de notaris en de bank geregeld dan moeten worden. 'Verkoop' gaat dan tegen 50% (of wat jullie afpreken aan eigenaarsdeel) van de WOZ.De belastingdienst deelt graag mee, maar allicht dat je onder de vrijstelling valt.

Die 80k is mooi bedrag om indien nodig een verbouwing te financieren.
pi_206219609
Wanneer jouw vriendin haar huis verkoopt is er sprake van een eigenwoningreserve (in de volksmond "overwaarde"). Deze ontstaat wanneer een woning vervreemd (verkocht) wordt en de vervreemdingswaarde hoger is dan de eigenwoningschuld.

Het is dan (zoals @Mathijz ook al schrijft) de vraag of jouw vriendin ook eigenaar wordt van jouw woning. De eigenwoningreserve wordt namelijk verminderd wanneer zij óf een nieuwe eigenwoning verwerft (aankoopt) of wanneer zij kosten kosten voor verbetering of onderhoud van de woning betaalt waarbij er dan wel sprake moet zijn van eigenaarschap van de woning.

Wanneer zij enkel bij jou komt wonen en dus zelf geen woning verwerft komt de eigenwoningreserve na 3 jaar te vervallen en kan zij daarna weer een "volledige" hypotheek opnemen. In dat geval moet zijn wel voldoen aan de nieuwe regelgeving (ten minste annuïtair aflossen in 30 jaar). Een eventuele aflossingsvrije hypotheek is dan niet meer fiscaal aftrekbaar.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_206219896
quote:
3De eigenwoningreserve vervalt voor zover die is toe te rekenen aan een vervreemdingssaldo eigen woning dat drie jaar geleden is toegevoegd.
3.119aa Wet inkomstenbelasting.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_206221195
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 21:11 schreef kingjotte het volgende:

We hebben al een gesprek gepland met een hypotheekadviseur, maar ik weet niet helemaal of dat de juiste persoon is om mee te praten, dus roepen we de hulp van FoK! in ;-)

Andere tips of dingen waar we aan moeten denken w.b. samenwonen zijn ook welkom.
Wat kan een hypotheekadviseur nou toevoegen aan jullie samenwoonplannen? Durf te wedden dat ie over jouw hypotheek begint "meneer kingjotte, uw hypotheek is verouderd en ik weet wel een betere hypotheekverstrekker....lost u uw oude hypotheek af......"

Je kan beter even nadenken hoe jullie de zaken financieel verdelen qua woning en hypotheekschuld en dat in een samenlevingscontract gieten.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_206221237
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2022 08:22 schreef blomke het volgende:

[..]
Wat kan een hypotheekadviseur nou toevoegen aan jullie samenwoonplannen? Durf te wedden dat ie over jouw hypotheek begint "meneer kingjotte, uw hypotheek is verouderd en ik weet wel een betere hypotheekverstrekker....lost u uw oude hypotheek af......"

Je kan beter even nadenken hoe jullie de zaken financieel verdelen qua woning en hypotheekschuld en dat in een samenlevingscontract gieten.
Ik zie dus geheel niet voor mij dat mijn hypotheek adviseur dat zou zeggen maar oke
pi_206221252
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2022 08:30 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ik zie dus geheel niet voor mij dat mijn hypotheek adviseur dat zou zeggen maar oke
De mijne wel. Sterker nog, die wilde dat ik een maximale hypotheek zou nemen en alle fiscaal rente aftrekbaar zou opvoeren. Is dus aanzetten tot belastingfraude.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_206221271
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2022 08:33 schreef blomke het volgende:

[..]
De mijne wel. Sterker nog, die wilde dat ik een maximale hypotheek zou nemen en alle fiscaal rente aftrekbaar zou opvoeren. Is dus aanzetten tot belastingfraude.
N=1.
Verder is het pas fraude als ze controleren toch.
pi_206221379
Is het geen optie om haar huis te verhuren? Daarmee kan zij haar hypotheek aflossen en mocht er in de toekomst onverhoopt iets gebeuren tussen jullie, dan kan zij terug naar haar huis zonder enig verlies.
En wanneer haar huis helemaal is afbetaald, dan is het kassa voor haar.
pi_206221386
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2022 08:35 schreef investeerdertje het volgende:

Verder is het pas fraude als ze controleren toch.
Nee toch.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 6 oktober 2022 @ 12:36:13 #16
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_206224069
Wat er al gezegd is. Dus, die 80K staat de komende 3 jaar gemarkeerd bij de belastingdienst voor als zij opnieuw een huis met hypotheek zou kopen. Na 3 jaar, geen vuiltje aan de lucht. Ja, als je teveel centjes hebt betaal je VRH, maar dat is te overzien.

Verder, niet haar laten inkopen in jouw huis. Heb zelf met een vergelijkbare situatie gezeten. Toen hebben we het volgende bedacht. Zolang als mijn toen nog vriendin zelf het huis bezat, deden we niets. Ik betaalde mijn hypotheek, zij de hare en de boodschappen deden we samen betalen. Toen zij haar huis niet meer had betaalde ze mee aan alleen het rente-deel van de hypotheeklasten. Want met de aflossing vergaar jij elke maand kapitaal, dus daar betaald zij niet aan mee. Ga je dan over een paar jaar een nieuwe hut kopen, dan heb jij overwaarde, en en zij ook. beide om dan te beslissen wat je ermee doet.

En idd wel langs die notaris voor samelevingscontract en regelen dat zij niet uit jullie huis wordt gezet als jij onder een tram loopt.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_206224254
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2022 08:47 schreef blomke het volgende:

[..]
Nee toch.
Oh dacht dat je dat laatste niet doorschemeren
pi_206224679
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2022 12:36 schreef HMS het volgende:
En idd wel langs die notaris voor samelevingscontract en regelen dat zij niet uit jullie huis wordt gezet als jij onder een tram loopt.
Testament lijkt me belangrijker, dat deden wij om precies dezelfde reden.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_206224984
Bedankt voor alle adviezen, dat is een geruststelling en daar kunnen we zeker wat mee.

- Mijn hypotheekmannetje heeft me altijd goed advies gegeven en weet ook het e.e.a. van de fiscale gevolgen, vandaar dat ik in eerste instantie daar een afspraak mee gemaakt heb.

- Testament kan maar in een samenlevingscontract kun je ook een bepaalde clausule opnemen over het huis, kan zo snel niet terugvinden hoe dat heet. In beide gevallen geldt volgens mij: naar de notaris, dus daar gaan we ook maar eens een afspraak maken.

quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2022 12:36 schreef HMS het volgende:
Verder, niet haar laten inkopen in jouw huis. Heb zelf met een vergelijkbare situatie gezeten. Toen hebben we het volgende bedacht. Zolang als mijn toen nog vriendin zelf het huis bezat, deden we niets. Ik betaalde mijn hypotheek, zij de hare en de boodschappen deden we samen betalen. Toen zij haar huis niet meer had betaalde ze mee aan alleen het rente-deel van de hypotheeklasten. Want met de aflossing vergaar jij elke maand kapitaal, dus daar betaald zij niet aan mee. Ga je dan over een paar jaar een nieuwe hut kopen, dan heb jij overwaarde, en en zij ook. beide om dan te beslissen wat je ermee doet.
Dit klinkt als het meest zinnige plan inderdaad. Thanks!
  donderdag 6 oktober 2022 @ 14:35:36 #20
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_206225010
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2022 14:33 schreef kingjotte het volgende:
Bedankt voor alle adviezen, dat is een geruststelling en daar kunnen we zeker wat mee.

- Mijn hypotheekmannetje heeft me altijd goed advies gegeven en weet ook het e.e.a. van de fiscale gevolgen, vandaar dat ik in eerste instantie daar een afspraak mee gemaakt heb.

- Testament kan maar in een samenlevingscontract kun je ook een bepaalde clausule opnemen over het huis, kan zo snel niet terugvinden hoe dat heet. In beide gevallen geldt volgens mij: naar de notaris, dus daar gaan we ook maar eens een afspraak maken.
[..]
Dit klinkt als het meest zinnige plan inderdaad. Thanks!
Dat is een verblijvingsbeding. Maar daar heeft je vriendin niks aan als zij geen mede-eigenaar is. En stel dat ze wel mede-eigenaar wordt, dan is een verblijvingsbeding nog steeds niet een garantie dat er geen gedonder komt met andere erfgenamen. Gewoon regelen met een testament. Dan heb je zekerheid.

Als zij dus wenst dat jij die 80.000 overwaarde gaat erven, moet er sowieso al een testament komen, want dat regel je dus niet in een samenlevingscontract.
The love you take is equal to the love you make.
pi_206225040
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2022 08:46 schreef daniela_007 het volgende:
Is het geen optie om haar huis te verhuren? Daarmee kan zij haar hypotheek aflossen en mocht er in de toekomst onverhoopt iets gebeuren tussen jullie, dan kan zij terug naar haar huis zonder enig verlies.
En wanneer haar huis helemaal is afbetaald, dan is het kassa voor haar.
Dat wil ze liever niet, en met de dalende huizenprijzen verkoopt ze het liever vandaag dan morgen.
Ik zou het liever ook verhuren, maar het is haar huis, dus haar keuze.
  vrijdag 7 oktober 2022 @ 12:43:16 #22
433535 Cinemaniak
FF serieus nou
pi_206235234
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2022 14:37 schreef kingjotte het volgende:

[..]
Dat wil ze liever niet, en met de dalende huizenprijzen verkoopt ze het liever vandaag dan morgen.
Ik zou het liever ook verhuren, maar het is haar huis, dus haar keuze.
Dalende huizenprijzen is niet iets structureels. Er blijft een giga tekort aan woningen en op deze manier krijg je er nog een extra inkomen voor. Geld dat je nu aan overwaarde binnenkrijgt is door de inflatie ook minder waard als het verder niet ergens anders in gaat investeren.

Het blijft je eigen keuze, maar ik zou echt met een financieel/vermogensadviseur gaan zitten.
Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that
pi_206237215
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 12:43 schreef Cinemaniak het volgende:
Dalende huizenprijzen is niet iets structureels. Er blijft een giga tekort aan woningen en op deze manier krijg je er nog een extra inkomen voor. Geld dat je nu aan overwaarde binnenkrijgt is door de inflatie ook minder waard als het verder niet ergens anders in gaat investeren.

Het blijft je eigen keuze, maar ik zou echt met een financieel/vermogensadviseur gaan zitten.
Net bij de makelaar langs geweest. Zelfs de makelaar moest toegeven dat ie moeite moet doen om huizen te verkopen. Vroeger hoefde ie maar 1 bezichtiging te doen en kwamen er >5 overbiedingen, nu mag ie blij zijn met 2 kijker bij 'n bezichtiging en 1 bod onder de vraagprijs.

Nog afgezien van de trammelant van als particulier verhuren van 1 pand met alle zaken die daarbij komen.

Wat een financieel adviseur aan deze situatie kan bijdragen, is me al helemaal een raadsel.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')